ΑΡΘΡΟ
Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά
ATPL
AIRLINE PILOT
B737NG AIRBUS 320
- Ζοφερή η εικόνα στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών
- Κινδυνεύει να «ξεμείνει» από μεταγωγικά αεροσκάφη
Με τη δέσμευση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας για παράδοση εντός του 2022 τουλάχιστον δύο μεταγωγικών C-130 να βρίσκεται στον «αέρα» και τα τελευταία διαθέσιμα αεροσκάφη να καθηλώνονται το ένα μετά το άλλο η κατάσταση στις αερομεταφορές των Ενόπλων Δυνάμεων είναι κάτι παραπάνω από ανησυχητική.
«Έφτασε Ιούλιος και ακόμη δεν υπάρχει η παραμικρή ενημέρωση για τον χρόνο παράδοσης των δύο C-130 τα οποία βρίσκονται εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ», ανέφερε χαρακτηριστικά ανώτατη στρατιωτική πηγή.
Την ώρα που ο πόλεμος στην Ουκρανία, η αυξημένη Τουρκική προκλητικότητα και οι συνεχείς ασκήσεις που έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο διάστημα επιβάλλουν την ύπαρξη διαθέσιμων μεταγωγικών τα οποία θα καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες. Η εικόνα των τελευταίων ημερών στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών είναι ζοφερή, αφού έπειτα τις αποστολές αμυντικού υλικού στην Ουκρανία, αλλά και μια σειρά από άλλες αποστολές, τα τελευταία διαθέσιμα μεταγωγικά C-130 καθηλώθηκαν στο έδαφος για εργασίες συντήρησης, ενώ τουλάχιστον προς το παρόν δεν φαίνεται ότι είναι δυνατό να αντικατασταθούν άμεσα.
Και μπορεί εδώ και μήνες να αναφέρεται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ότι η «αναγέννηση» του στόλου των μεταγωγικών αποτελεί προτεραιότητα έως και σήμερα και παρά την τεράστια πίεση τόσο του ΓΕΕΘΑ όσο και του ΓΕΑ δεν έχουν ληφθεί εκείνες οι αποφάσεις οι οποίες θα δρομολογήσουν εξελίξεις με στόχο να ανέβει η διαθεσιμότητα των απαραίτητων για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και όχι μόνο υπερπολύτιμων μεταγωγικών.
Πέρα από την λύση της ΕΑΒ η οποία δείχνει εδώ και χρόνια να χωλαίνει τόσο το ΓΕΕΘΑ όσο και το ΓΕΑ έχουν αναζητήσει και εντοπίσει μια σειρά από εναλλακτικές οι οποίες θα μπορούσαν να προσφέρουν έναν σημαντικό αριθμό διαθέσιμων C-130 στην Πολεμική Αεροπορία και να «λύσουν τα χέρια» των Επιτελών. Αρχηγοί και Διοικητές αλλάζουν, με τους καινούργιους να βρίσκουν πάντα μπροστά τους το «αγκάθι» των C-130 και να περιμένουν τις άμεσες και γενναίες πολιτικές αποφάσεις οι οποίες όμως έως τώρα παραπέμπονται στις καλένδες.
Μια από τις προτάσεις ΓΕΕΘΑ και ΓΕΑ εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα είναι τουλάχιστον τρία C-130 να μεταφερθούν στο Ισραήλ το οποίο διαθέτει την τεχνογνωσία για τη συντήρηση των μεταγωγικών αλλά και μια σχετική αναβάθμιση των συστημάτων αεροπλοΐας. Όμως έως τώρα παρά τη θετική διάθεση δεν έχει προχωρήσει η σχετική συμφωνία.
Στη διάρκεια της δεκαετίας 2000-2010, τα C-130 άρχισαν να παρουσιάζουν και δομικά προβλήματα, με κύριο εκείνο που αφορά την κατάσταση του κιβωτίου πτερυγίων, δηλαδή του συστήματος που συνδέει την άτρακτο με τα φτερά.
Που οφείλεται η ελάχιστη διαθεσιμότητα μόνο (;) C-130 που έχει σήμερα η Πολεμική Αεροπορία με τα υπόλοιπα (;) να βρίσκονται καθηλωμένα στο έδαφος της 112 ΠΜ ή στα Υπόστεγα της ΕΑΒ περιμένοντας ένας Θεός ξέρει, την όποια συντήρηση από τους Ελάχιστους Τεχνικούς της ΕΑΒ με τους διοικητικούς να κόβουν βόλτες!
H αναβάθμιση και εξυγίανση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας ώστε να αποβεί πυλώνας οικονομικής ανάπτυξης και η δημιουργία Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής με γνώμονα το εθνικό συμφέρον. Σε αυτή την κατεύθυνση, θα γίνει αναδιοργάνωση και εκσυγχρονισμός με:
«Στρατηγικές συνεργασίες με εξωστρεφή προσανατολισμό στην παγκόσμια αγορά. Ανάκτηση κρισίμων ειδικοτήτων, πλήρης αξιοποίηση και επανεκπαίδευση προσωπικού. Εκπόνηση επιχειρησιακού στρατηγικού σχεδίου με βάθος τουλάχιστον δεκαετίας. Ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής και καινοτομική δραστηριότητα.
Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Επέκταση σε παρεμφερείς αγορές. Αναβάθμιση των παραγωγικών δυνατοτήτων και υποδομών. Βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων, με εξορθολογισμό των δαπανών. Στήριξη οικονομικών ροών».
Τώρα αν εσείς είδατε τίποτε από αυτά εκτός από τα σμβόλαια που δόθηκαν χάρισμα στην ΕΑΒ και δεν πιστεύουμε ότι θα έχουμε τα Ιπτάμενα Μέσα στην ώρα τους… Τα υπόλοιπα έχουν μείνει ως έχουν.
Ο Αρχηγός του ΓΕΑ ανησυχεί για τη διαθεσιμότητα των Τακτικών Μεταφορών και των Μεταγωγικών Αεροσκαφών και δεν το έκρυψε ποτέ, ούτε στην πρόσφατη επίσκεψή του στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ… Όπου είχε βρεθεί και νωρίτερα ο Αρχηγός του ΓΕΝ και έπεται συνέχεια !
Εδώ και χρόνια όταν ο Αρχηγός της ΠΑ έμπαινε στο γραφείο, κατά την πρωινή σύσκεψη με τους επιτελείς του, η πρώτη ερώτηση ήταν «πόσα C-130 έχουμε σήμερα;».
Η ερώτηση αυτή φαίνεται να στοιχειώνει τον «πρωινό καφέ» στα γραφεία της Πολεμικής Αεροπορίας και ν’ αποτελεί ένα μόνιμο άγχος, αξεπέραστο για τον εκάστοτε Αρχηγό.
Αυτό το ερώτημα συνεχίζει ν’ ακούγεται και από τα χείλη του σημερινού αρχηγού κατά την πρωινή ενημέρωση και οι απαντήσεις που παίρνει σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε δεν είναι εκείνες που θα ήθελε ν’ ακούσει.
Μπορεί να είναι ρεαλιστής και να ξέρει τι γίνεται ακριβώς, όμως όπως τονίζουν πηγές γι’ αυτό το θέμα-πρόβλημα που χρονίζει, πρέπει να παρθούν άμεσες αποφάσεις οι οποίες θα επιστρέψουν σε κανονικούς ρυθμούς την 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών και το προσωπικό της που δίνει μάχη για την επιβίωση των λιγοστών μέσων που διαθέτουν.
Μόλις βρεθεί κάποιος στην 112 Πτέρυγα μάχης στην Ελευσίνα που στεγάζει την 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών, μπορεί να μετρήσει τον αριθμό των C-130 στα δάχτυλα του ενός χεριού.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ArmyNow.Net, από τον αριθμό των 16 η διαθεσιμότητα τα τελευταία χρόνια της κρίσης πραγματοποίησε μια θεαματική βουτιά και όποια προσπάθεια και να γίνεται από τα τεχνικά κλιμάκια της Πολεμικής Αεροπορίας εντός της αεροπορικής βάσης στην Ελευσίνα, από ένα σημείο και μετά τον λόγο τον έχει η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία μιας κι εκεί βρίσκεται ένας μεγάλος αριθμός αεροσκαφών περιμένοντας καρτερικά την επισκευή, όπως το ίδιο καρτερικά περιμένουν ιπτάμενοι και τεχνικοί των C-130 πίσω στην 112.
Εδώ και πολλά χρόνια οι τακτικές μεταφορές της 356 Μοίρας εκτός των καθημερινών δρομολογίων, έχουν μετατραπεί σε πτήσεις χείρας βοηθείας μιας και δεν είναι λίγες οι φορές που αεροσκάφη C-130 έχουν μεταφέρει εγκύους, πολυτραυματίες, ανθρώπους που χρήζουν άμεσης χειρουργικής επέμβασης κ.ο.κ.
Σχόλιο: Οι πολιτικοί τα φόρτωσαν με ώρες πτήσεων τα C-130 και τώρα αν και η ΕΑΒ πήρε τα χρήματα και τα συμβόλαιο για τη συντήρηση… περί άλλων τυρβάζει!
(συνεχίζεται…)