ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ Ν. ΔΡΑΜΑΣ
Η Χαρά Κεφαλίδου, Βουλευτής Δράμας και υπεύθυνη Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής κατά τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου: «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» αναφέρθηκε στις παραλείψεις και τις άστοχες επιλογές του, τονίζοντας ότι δεν θα καταφέρει τελικά να βάλει τη χώρα στην πολυπόθητη τροχιά ανάπτυξης ούτε θα βοηθήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, την «πράσινη» μετάβαση, την ενίσχυση της απασχόλησης που παραμένει μεγάλη εθνική πληγή, αφού παραλείπει και αγνοεί μεγάλο κομμάτι των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τον κορμό της επιχειρηματικότητας της χώρας.
Η Βουλευτής επεσήμανε την κρατική παραμέληση, διαχρονικά, η οποία κατέστησε μειονεκτικό και φτωχό σε υποδομές τον Νομό Δράμας, χωρίς σύνδεση με την Εγνατία Οδό, εκτός σιδηροδρομικού δικτύου, αόρατο γι’ αυτό το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, όπως και ολόκληρη την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης σε μεγάλο βαθμό.
Στη συνέχεια σχετικά με την υπουργική τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, για το voucher αγοράς τεχνολογικού εξοπλισμού από το εκπαιδευτικό προσωπικό, αναρωτήθηκε: «πώς καταφέραμε να κάνουμε τηλεκπαίδευση, έχοντας τόσες ελλείψεις σε υποδομές;».
Κλείνοντας, η Βουλευτής ανέφερε ότι το Κίνημα Αλλαγής έχει καταθέσει ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων και παρεμβάσεων με το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη ημέρα για τη χώρα, χωρίς αγκυλώσεις, με πολιτικό θάρρος, έχοντας καθίσει στο διάλογο με τους φορείς, χωρίς παρωπίδες.
Αναλυτικά η ομιλία της κυρίας Κεφαλίδου είχε ως εξής:
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τον ελπιδοφόρο τίτλο «Αναπτυξιακός Νόμος-Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» υπό το βάρος της τελευταίας εβδομάδας και του φιάσκου του επιτελικού κράτους που θάφτηκε στα χιόνια της Αττικής Οδού και του πατινάζ στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, μοιάζει με φαρσοκωμωδία ευφάνταστου θεατρικού συγγραφέα.
Κύριοι της Κυβέρνησης, αυτοί στους οποίους ελπίζει η Κυβέρνηση για την εκτίναξη των επενδύσεων, εάν δουν το σκηνικό που διαδραματίζεται τις τελευταίες μέρες με τις διχαστικές και πάρα πολύ τοξικές συνθήκες που, δυστυχώς, μονοπωλούν την πολιτική ζωή, φοβούμαι ότι θα το ξανασκεφτούν και θα αλλάξουν δρόμο και σχέδια κι εμείς θα μείνουμε να περιμένουμε το μεγάλο «μπαμ» που θα ακούσουμε όταν θα σπάσει η φούσκα του κυβερνητικού επικοινωνιακού βομβαρδισμού.
Θέλω να σας ρωτήσω εάν πιστεύετε ότι το νομοσχέδιο που φέρατε σε αντικατάσταση του ν. 4399/2016 ως το νέο θεσμικό εργαλείο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αντικατοπτρίζει το πνεύμα των στρατηγικών σχεδίων ανάπτυξης. Ανταποκρίνεται ως σχέδιο στις σύγχρονες απαιτήσεις της επιχειρηματικότητας; Δίνει το στίγμα της Κυβέρνησης; Ο εισηγητής της Πλειοψηφίας υπερηφάνως λέει «ναι». Δυστυχώς, λέμε εμείς, γιατί εκφράζει έντονα την ιδεολογική αγκίστρωση της Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα να χάνει από τη δυναμικότητά του.
Λογικά, ένα εθνικό σχέδιο ανάπτυξης έχει ένα εύρος ώστε οι ευεργετικές του διατάξεις να περιλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος και οπωσδήποτε τη ραχοκοκαλιά των επιχειρήσεων της χώρας. Αυτή είναι και η αναγκαία συνθήκη για να χαρακτηριστεί «εθνικό». Ικανοποιείται αυτή η προϋπόθεση; Τελικά, πόσο εθνικό είναι ένα νομοσχέδιο που προτείνει η Κυβέρνηση με την έννοια της συμπερίληψης του μεγαλύτερου μέρους των ελληνικών επιχειρήσεων;
Επειδή δεν νομοθετούμε εν κενώ, αρχική προϋπόθεση κάθε νομοθετήματος είναι ότι του σχεδιασμού προηγείται ο απολογισμός και τα συμπεράσματα από την εφαρμογή του υφιστάμενου νομοθετικού καθεστώτος. Εδώ βλέπουμε ελλείψεις, αστοχίες, που θέλουμε να θεραπεύσουμε με τον νέο νόμο, αλλά για κάποιο λόγο εσείς θεωρήσετε περιττό να ασχοληθείτε. Εξίσου περιττό θεωρήθηκε και το να προηγηθεί η πραγματική ανάλυση της παραγωγικής θέσης και των δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας στην παγκόσμια παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών, ώστε οι προβλέψεις του νέου νόμου να είναι στοχευμένες και όσο το δυνατόν πιο συμπεριληπτικές.
Αυτό το σκεπτικό του περιττού οδήγησε σε ένα νομοσχέδιο με παραλείψεις και άστοχες επιλογές που φοβούμαι ότι δεν θα καταφέρει τελικά να βάλει τη χώρα στην πολυπόθητη τροχιά ανάπτυξης ούτε θα βοηθήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, την «πράσινη» μετάβαση, την ενίσχυση της απασχόλησης που παραμένει μεγάλη εθνική πληγή, αφού παραλείπει και αγνοεί μεγάλο κομμάτι των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τον κορμό της επιχειρηματικότητας της χώρας. Η αλλαγή παραγωγικού μοντέλου μιας χώρας δεν γίνεται ούτε δια μαγείας ούτε με εξαγγελίες προθέσεων ούτε με άρνηση της υπάρχουσας κατάστασης, την οποία παρεμπιπτόντως θέλουμε και να μετασχηματίσουμε.
Αγαπητοί συνάδελφοι, η σφραγίδα του ιδεολογικού εγκλωβισμού της Κυβέρνησης αποτυπώνεται σε χαρακτηριστικές διατάξεις που πριονίζουν τα στηρίγματα που θα καθιστούσαν το προτεινόμενο νομοθέτημα ένα αναπτυξιακό εργαλείο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η αύξηση του ελάχιστου ύψους των επενδυτικών σχεδίων σε μια αγορά που από τη φύση της έχει ανάγκη και για μικρά έργα, ο προσχηματικός ρόλος των περιφερειών στην αξιολόγηση και υλοποίηση των προγραμμάτων που στην πραγματικότητα αποδυναμώνονται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η συγκέντρωση επενδυτικών προγραμμάτων που αφορούν τις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στο Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης.
Επίσης, άλλα παραδείγματα είναι η πρόβλεψη μόνο φοροαπαλλαγών για τις μεσαίες επιχειρήσεις και ο αποκλεισμός επιχορηγήσεων σε μια αγορά με τεράστια προβλήματα ρευστότητας, η παράλειψη ένταξης των ατομικών επιχειρήσεων στον αναπτυξιακό νόμο, που όσο αναγκαίος και αν είναι ο μετασχηματισμός τους σε μεγαλύτερα και ισχυρότερα συνεργατικά σχήματα, αυτό δεν γίνεται ούτε από τη μια μέρα στην άλλη ούτε δια της τιμωρητικής μεθόδου, που αποπνέουν δυστυχώς οι διατάξεις του νομοσχεδίου.
Άλλο παράδειγμα είναι η μη ένταξη των κάτω των τριών αστεριών ξενοδοχειακών μονάδων, των μη κυρίων καταλυμάτων και η παντελής έλλειψη ενίσχυσης του τουριστικού μας προϊόντος που είναι πολύ ευρύτερο των καταλυμάτων και περιλαμβάνει πολλές δραστηριότητες, οι οποίες δυστυχώς παραλείπονται. Τέτοιες διατάξεις δείχνουν τον σαφή προσανατολισμό της κυβερνητικής πολιτικής στους μεγαλύτερους εταιρικούς σχηματισμούς που κυρίως αφορά το παρόν νομοσχέδιο και για τους οποίους δημιουργεί ένα επιλεκτικά ευνοϊκό περιβάλλον ανάπτυξης, την ίδια ώρα που αποκλείει ή και περιορίζει τις δυνατότητες για το μεγαλύτερο κομμάτι των ελληνικών μεσαίων επιχειρήσεων.
Κύριε Υπουργέ, με το σκεπτικό ότι κάθε αναπτυξιακό πλαίσιο οφείλει να έχει ως στόχο την καθολική κινητοποίηση των παραγωγικών δυνάμεων της ελληνικής οικονομίας, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, τη γραφειοκρατική απλοποίηση των διαδικασιών, σας παρακαλώ, αν μπορείτε, να μας εξηγήσετε πώς θα γίνει αυτό, όταν το νομοσχέδιο αγνοεί το μεγαλύτερο κομμάτι της εγχώριας επιχειρηματικότητας, όταν η δυνατότητα χορήγησης επιδότησης ανεξαρτήτως μεγέθους δεν δίνεται σε εταιρείες που ανήκαν στις ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων. Πώς θα γίνει όταν δεν κάνετε καμία μνεία σε εταιρείες που αύξησαν την απασχόληση εργαζομένων, δραστηριοποιούνται στις εξαγωγές, παρουσιάζουν προστιθέμενη αξία μεγαλύτερη του μέσου όρου της αγοράς και ανήκουν σε κλάδους προτεραιότητας, όπως είναι η αγροδιατροφή και οι τεχνολογίες πληροφορικής; Πώς θα γίνει αυτό όταν οι προβλέψεις και οι περιορισμοί που θέτει το νομοσχέδιο δεν συμπεριλαμβάνουν περιοχές σαν τον δικό μου νομό, έναν ακριτικό νομό, τον Νομό Δράμας, που η αδιαφορία της κρατικής μέριμνας –διαχρονικά θα σας πω- κατέστησε μειονεκτικές;
Επίσης, πώς θα γίνει όταν οι δίαυλοι επικοινωνίας και οι αναγκαίες συνέργειες ανάμεσα στους πόρους του αναπτυξιακού νόμου με αυτούς του ΕΣΠΑ, του Ταμείου Ανάκαμψης, του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής και των υπόλοιπων εθνικών σχεδίων δεν εξασφαλίζονται ώστε να πραγματοποιηθεί ο στόχος της ανάπτυξης;
Τέλος, πώς μπορεί να γίνει αυτό όταν το τραπεζικό σύστημα με την αυξημένη εμπλοκή του και τον ορισμό του ως εκτιμητή επί των επενδυτικών σχεδίων, μπορεί –και, τελικά, να δείτε ότι θα το κάνει- να πετά έξω από κάθε χρηματοδότηση τις μικρές ή μεσαίες επιχειρήσεις; Θυμίζω ότι στο παρελθόν χιλιάδες επιχειρήσεις ταλαιπωρήθηκαν από τη σχέση επενδυτή-αξιολογητή που το νομοσχέδιο δημιουργεί, από αυτήν την προβληματική με πρώτη ματιά σχέση.
Κυρίες και κύριοι, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής πιστεύει ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για προσέλκυση επενδύσεων που μπορούν να δώσουν ώθηση στην οικονομία. Η συνολική, όμως ,ανάπτυξη της χώρας δεν μπορεί να έρθει ερήμην μεσαίων επιχειρήσεων από ένα νομοσχέδιο που προεξοφλεί είτε ότι θα συμπαρασυρθούν αυτόματα από το κλίμα μεταρρυθμίσεων, αναμόρφωσης και εκσυγχρονισμού των διαδικασιών του αναπτυξιακού σας νόμου -που έτσι κι αλλιώς δεν τις περιλαμβάνει- είτε ότι απλά θα εξαφανιστούν.
Την πρόθεσή μας για μια Ελλάδα με ισχυρή ανάπτυξη, που μπορεί να αλλάξει, όχι μόνο την εικόνα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά και την ποιότητα ζωής των πολιτών και των επιχειρήσεων, την αποδείξαμε καταθέτοντας δέκα σαφείς ολοκληρωμένες συγκεκριμένες προτάσεις.
Το είπα, κύριε Υπουργέ και κύριοι συνάδελφοι, είμαι Βουλευτής περιφέρειας και δυστυχώς η κρατική παραμέληση, διαχρονικά, κατέστησε μειονεκτικό και φτωχό σε υποδομές τον δικό μου Νόμο. Ελπίζω ο κύριος Υπουργός των Υποδομών να παρακολουθεί, διότι είμαστε ένας Νόμος χωρίς σύνδεση με την Εγνατία Οδό, εκτός σιδηροδρομικού δικτύου, ένας Νόμος αόρατος γι’ αυτό το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, όπως και ολόκληρη η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης σε μεγάλο βαθμό.
Φαντάζομαι ότι δεν είναι πρόθεση της Κυβέρνησης, ίσως αβλεψία, θα αποδειχθεί στην πράξη. Γι’ αυτό στέκομαι και νομίζω ότι μπορώ να συμβάλλω με κάποιες προτάσεις, ώστε να διορθώσουμε εν μέρει αυτήν την αλγεινή πραγματικότητα.
Πρώτη πρόταση: Πρόβλεψη επιδότησης στις μεσαίες επιχειρήσεις, ένταξη των ΚοινΣΕπ και των ατομικών επιχειρήσεων, με την προϋπόθεση ότι θα μετατραπούν σε εταιρείες. Κίνητρα για δημιουργία δικτυώσεων καθέτων και οριζοντίων. Συμπερίληψη ατομικών επιχειρήσεων για ορισμένα καθεστώτα, όπως η αγροδιατροφή, για αγρότες και κτηνοτρόφους. Αναπροσαρμογή ποσοστών ενίσχυσης στο νέο χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων ανά γεωγραφική περιοχή, ώστε περιοχές δυσπρόσιτες με δημογραφικό πρόβλημα, όπως ο νομός μου, ακριτικές, ακόμη και τα νησιά που είναι πύλες εισόδου -και εκεί ξέρετε ότι έχουμε μεγάλο πρόβλημα με το μεταναστευτικό- να αντιμετωπιστούν πιο προνομιακά. Εμπλουτισμός των ειδικών περιπτώσεων του άρθρου 12 του ν. 4399/2016 με την προσθήκη περιπτώσεων, σε σχέση με τα ποσοστά ανεργίας και το κατά κεφαλήν εισόδημα σε κάθε περιοχή, ώστε να δοθούν κίνητρα σε επιχειρήσεις, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να δώσουν ώθηση στην τοπική οικονομία και την ανάπτυξη της περιοχής. Αύξηση του ποσοστού προκαταβολής των νέων επενδυτικών σχεδίων, με την προσκόμιση αντίστοιχων εξοφλημένων παραστατικών και φυσικά, επικαιροποίηση του πίνακα για τα πρότυπα κόστη, λαμβάνοντας υπόψη τις μεγάλες ανατιμήσεις των πρώτων.
Θα ήθελα να αναφερθώ στην υπουργική τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, καθώς τυχαίνει να είμαι Τομεάρχης του θέματος αυτού. Έχουμε, λοιπόν, μια υπουργική τροπολογία που έχει δύο βασικούς πυλώνες. Προσπαθεί να ενισχύσει το εκπαιδευτικό προσωπικό με voucher για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού. Η κίνηση αυτή δείχνει ότι υπάρχουν πραγματικές ανάγκες, άρα και ελλείψεις.
Η πρώτη ερώτηση είναι, πώς καταφέραμε να κάνουμε τηλεκπαίδευση, έχοντας τόσες ελλείψεις σε υποδομές; Το ποσό που διατίθεται, ξέρετε ότι, δεν καλύπτει τις ανάγκες των εκπαιδευτικών και υπάρχει και μία σημαντική καθυστέρηση. Προτείνουμε ενίσχυση του ποσού, για να μπορέσει να αγοραστεί ο πραγματικά αναγκαίος εξοπλισμός και ενίσχυση, κυρίως, των υποδομών του ψηφιακού σχολείου, που τις έχετε παντελώς ξεχάσει, ώστε να μπορέσουν κάποια στιγμή να έχουν τις απαιτούμενες ταχύτητες και την τηλεπικοινωνιακή υποδομή να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των καιρών.
Και το δεύτερο θέμα, συμπλήρωση διπλού μηχανογραφικού για το έτος 2022 – 2023. Από τη στιγμή που θεσπίστηκε αυτή η δυνατότητα με άλλη τροπολογία, την ίδια στιγμή που εδώ ψηφίζαμε τη θέσπιση του διπλού μηχανογραφικού, σε άλλη αίθουσα κατετίθετο τροπολογία στο Υπουργείο, μάλιστα, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπου έδινε μεταβατικό χρόνο για τη ρύθμιση αυτή την επόμενη χρονιά. Κι έρχεστε τώρα και δίνετε ξανά μεταβατική ρύθμιση να μην ισχύσει από φέτος. Εάν η Υπουργός θεωρεί ότι είναι μια λάθος επιλογή, ας βρει τη γενναιότητα να το καταργήσει. Είτε το καταργήσει είτε όχι, υπάρχει η μεγάλη παρενέργεια που δημιουργεί η ελάχιστη βάση εισαγωγής για την είσοδο των παιδιών στα πανεπιστήμια.
Δική μας πρόταση: Εθνικό απολυτήριο, όπως ισχύει σε όλη την Ευρώπη, ώστε να σταματήσει αυτή η συστηματική ενασχόληση με το σύστημα πρόσβασης, που εδώ και μισό αιώνα αλλάζει και ποτέ δεν έχει αλλάξει.
Κλείνοντας, το Κίνημα Αλλαγής, με το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη ημέρα για τη χώρα χωρίς αγκυλώσεις, με πολιτικό θάρρος, έχοντας μελετήσει και έχοντας καθίσει στο διάλογο με τους φορείς χωρίς παρωπίδες, έχει καταθέσει ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων και παρεμβάσεων.
Θεωρούμε ότι υπάρχουν πάρα πολλές επιχειρήσεις εκεί έξω, μικρές και μεσαίες, που δίνουν έναν άνισο αγώνα επιβίωσης και αυτές οι πολλές, ανά τη χώρα, επιχειρήσεις είναι αυτές που χρειάζονται τη στήριξη και την προώθηση. Αυτές οι πολλές έπρεπε να είναι στο στόχαστρο της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης, ώστε να αναπτυχθούν και να κινηθούμε όλοι μαζί σ’ αυτήν την κατεύθυνση.
Μπορεί να το κάνει η Κυβέρνηση, αρκεί να βρει το πολιτικό θάρρος.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε και για την κατανόηση.