Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τις παλιές ταμειακές μηχανές, οι οποίες δεν έχουν την δυνατότητα να συνδεθούν με τα «κεντρικά» του υπουργείου Οικονομικών. Πάντως αν και η αντικατάσταση των ταμειακών προχωρά κανονικά, «παγώνει» η σύνδεσή τους και με POS και η σχετική διαδικασία μετατίθεται χρονικά.

Κάτι που πρακτικά σημαίνει πως το Υπουργείο Οικονομικών θα καθυστερήσει να φτάσει στο ζητούμενο που δεν είναι άλλο από το να πιαστεί στην ηλεκτρονική «φάκα» της ΑΑΔΕ η διακίνηση «μαύρου» χρήματος.

Ποιους θέλει να πιάσει στη «φάκα» το ΥΠΟΙΚ

Ο στόχος για το οικονομικό επιτελείο είναι το να εκδίδεται η απόδειξη λιανικής πώλησης ταυτόχρονα με την απόδειξη του POS (σύστημα EFTPOS). Έτσι, το υπουργείο Οικονομικών θα έχει την δυνατότητα να πιάσει στην «φάκα»:

α) εκείνες τις επιχειρήσεις, οι οποίες στις συναλλαγές με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής, αποκρύπτοντας εισοδήματα από την Εφορία

β) τις συναλλαγές που γίνονται με μετρητά αφού θα έχει την δυνατότητα να συγκρίνει το σύνολο των εισπράξεων που θα προκύπτει από την ταμειακή με το ύψος των εσόδων από το POS.

Επί του παρόντος η διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών ταμειακών και η σύνδεσή τους με το υπουργείο Οικονομικών συνεχίζεται κανονικά με το χρονικό περιθώριο να λήγει στο τέλος του μήνα.

 

Αναλυτικότερα, με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών, Απόστολου Βεσυρόπουλου, χορηγήθηκε νέα παράταση για την αντικατάσταση των ταμειακών μηχανών παλαιάς τεχνολογίας έως την 31η Δεκεμβρίου 2021, αντί της 31ης Οκτωβρίου 2021, που έληγε η τελευταία προθεσμία.

Η παράταση δόθηκε μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή, ενώ, μεταξύ των λόγων είναι και η δυσκολία προσαρμογής του Taxisnet.

Η προθεσμία για την αντικατάσταση των «παλαιών» ταμειακών

Οι παλαιές ταμειακές μηχανές αντικαθίστανται, επειδή δεν μπορούν να διασυνδεθούν με το Taxisnet και να διαβιβάζουν στο MyData σε πραγματικό χρόνο τις αποδείξεις που εκδίδουν, στο πλαίσιο της προσπάθειες της ΑΑΔΕ να παταχθεί η φοροδιαφυγή.

Το χρονοδιάγραμμα, διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με το Taxisnet, που ανακοινώθηκε το περασμένο καλοκαίρι, περιλάμβανε τρία στάδια και συγκεκριμένα:

  1. Από 01/09/2021 συνδέονται οι οντότητες που βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και το φορολογικό έτος 2019, είχαν ακαθάριστα έσοδα πάνω από 100.000 ευρώ.
  2. Από 01/10/2021 συνδέονται οι οντότητες που βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και το φορολογικό έτος 2019, είχαν ακαθάριστα έσοδα μέχρι και 100.000 ευρώ και
  3. Από 01/11/2021 συνδέονται οι λοιπές οντότητες. Στην ίδια ημερομηνία εντάσσονται και οι οντότητες που είτε είναι υπόχρεες σε χρήση Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών, είτε χρησιμοποιούν προαιρετικά Φ.Η.Μ. και έχουν κάνει έναρξη εργασιών από 01/01/2020 έως και την 01/09/2021, καθώς και οι οντότητες που το φορολογικό έτος τους λήγει σε διαφορετική ημερομηνία της 31/12. Στην περίπτωση που δεν έχει υποβληθεί δήλωση φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2019, από τις υπόχρεες οντότητες της παρούσας απόφασης, λαμβάνονται υπόψη τα ακαθάριστα έσοδα της τελευταίας υποβληθείσας δήλωση φορολογίας εισοδήματος.

Με την παράταση που χορηγήθηκε με την απόφαση του κ. Βεσυρόπουλου, για την αντικατάσταση των ταμειακών μηχανών, έως το τέλος Δεκεμβρίου, σημαίνει ότι η υποχρεωτική διασύνδεση με το Taxisnet, των επιχειρήσεων που όφειλαν να συνδεθούν από σήμερα, αναβάλλεται για την 1η Ιανουαρίου 2022.

 

«Παγώνει» το σχέδιο για τη σύνδεση POS με ΥΠΟΙΚ

Και αν η αντικατάσταση των παλαιών ταμειακών προχωρά κανονικά, «παγώνει» για τουλάχιστον μια τριετία η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα μηχανήματα POS και αντίστοιχα αναβάλλεται και το πρότζεκτ της ΑΑΔΕ για την ουσιαστική πάταξη της φοροδιαφυγής.

Με άλλα λόγια οι ταμειακές θα είναι συνδεδεμένες με τα «κεντρικά» τα οποία θα ενημερώνονται για τις εισπράξεις της ημέρας, αλλά δεν θα μπορούν να τις επιβεβαιώσουν και να διαπιστώσουν εάν ταυτίζονται με εκείνες που «κόβονται» στα POS.

Η συγκεκριμένη εφαρμογή αποτελεί συνέχεια της υποχρεωτικής διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με το Taxisnet και της υποχρεωτικής διαβίβασης online των αποδείξεων που εκδίδονται.

Με τη σύνδεση των ταμειακών μηχανών και με τα POS, θα διαβιβάζονται και αυτόματα στις τράπεζες, αλλά και στην Εφορία, εκτός από τις αποδείξεις και οι εισπράξεις.

Στόχος της εφαρμογής είναι η διασφάλιση ότι τα έσοδα των επιχειρήσεων που εισπράττονται μέσω των POS, θα εγγράφονται και στα βιβλία της επιχείρησης.

Με τη διαδικασία αυτή εκτιμάται ακόμη ότι θα μπει τέλος και στη χρήση τερματικών αποδοχής καρτών, που έχουν POS, αλλά είναι συνδεδεμένα με λογαριασμούς σε τράπεζες του εξωτερικού, όπως έχουν διαπιστώσει πολλάκις οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ.

Για ποιους λόγους «παγώνουν» τα POS

Επί του παρόντος όμως το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου μένει στα «χαρτιά» και αναβάλλεται για σχεδόν 3 χρόνια.

Όπως αποκαλύπτει το επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ, που εκδόθηκε την 1η Δεκεμβρίου 2021, η υλοποίηση του έργου μετατίθεται για το έτος 2024.

Συγκεκριμένα καταχωρεί στα έργα που θα ολοκληρωθούν το έτος 2024 και το ακόλουθο: «Θεσμοθέτηση Ταμειακών Μηχανών «κλειστού τύπου», που θα περιλαμβάνουν POS, και ανάπτυξη συστήματος παρακολούθησής τους».

Για να υλοποιηθεί το project της ΑΑΔΕ θα πρέπει να αντικατασταθούν οι παλαιές ταμειακές μηχανές, που δεν έχουν τη δυνατότητα διασύνδεσης με το Taxisnet, για τις οποίες έχει εκδοθεί παράταση μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2021.

Η παράταση αφορά, ένα σχετικά μικρό αριθμό επιχειρήσεων οι οποίες έχουν ακόμη παλαιού τύπου ταμειακές μηχανές, που σημαίνει ότι αρκετές επιχειρήσεις έχουν διασυνδεθεί με την εφορία.

Τα «κεντρικά» λοιπόν του υπουργείου Οικονομικών θα γνωρίζουν το πότε έγινε μία συναλλαγή, αλλά δεν γνωρίζουν το πώς έγινε η συναλλαγή και συγκεκριμένα, εάν η πληρωμή έγινε με μετρητά ή ηλεκτρονικά με τη χρήση κάρτας. Εκείνο που ενδιαφέρει τις αρχές προκειμένου να «ξετρυπώσουν» το «μαύρο χρήμα» είναι το πότε γίνεται μια συναλλαγή με μετρητά.

Με τη σύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές, η φορολογική διοίκηση θα έχει και τις δύο πληροφορίες. Της έκδοσης, της απόδειξης αλλά και της πληρωμής με πλαστικό χρήμα ή με μετρητά.

Ωστόσο ακόμη υπάρχουν σημαντικά κενά στην όλη διαδικασία. Πέραν βεβαίως του ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η αντικατάσταση των ταμειακών μηχανών που δεν υποστηρίζουν σύνδεση με το Taxisnet, καθώς έχει δοθεί παράταση έως το τέλος Δεκεμβρίου 2021.

Εκκρεμεί ακόμη και η υποχρεωτική χρήση των POS, από το σύνολο των επιχειρήσεων, αφού ακόμη υπάρχουν εξαιρέσεις. Οι παράμετροι αυτοί, συν των τεχνικών δυσκολιών που εμπεριέχει το συγκεκριμένο εγχείρημα, οδηγούν στην τριετή αναβολή.

Πηγή: enikonomia.gr /  Βαγγέλης Δουράκης