Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά
ATPL
AIRLINE PILOT
B737NG AIRBUS 320
Αυτοί είναι οι στόχοι της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης και τα μελλοντικά πλάνα επίτευξης που αφορούν μέσα με κάθε επιτακτική ανάγκη περικλείοντας και την κλιματική αλλαγή.
Το πόσο αυτό δύναται να ακολουθηθεί ουδείς το γνωρίζει, μιας και τα κράτη πράττουν κατά το δικό τους δοκούν και όχι κατά το δοκούν – συμφέρον της υφηλίου.
Μπαίνοντας στον όρο και διαβάζοντας περί Βιώσιμης Ανάπτυξης έχουμε κάθε χαράς πολιτικοπολιτικάντη, παντελώς άσχετο και κακώς πληροφορούμενο, από δήθεν συμβούλους εξειδικευμένους στο θέμα αυτό. Και αρχίζει έτσι ο παπαγαλισμός για μια πραγματεία σχεδιασμού που αφορά όλα τα κράτη ανά την υφήλιο και το οποίο είναι επιβεβλημένο να εφαρμοστεί έτσι ώστε να υπάρχει συνέχεια ζωής και επιπέδου αυτής, μιας και έχουμε πιάσει πάτο κατασπαταλώντας και κάνοντας κακή χρήση κάθε φυσικού πόρου.
Πιάνοντας το θέμα αυτό, οι πάσης φύσεως πολιτικοί όλων των βαθμίδων και από την ύπαρξη αυτού του σχεδιασμού σε κάθε κομμάτι του υπάρχει δημόσια διαβούλευση υποχρεωτική και πολλαπλή, όχι μιας ή δυο συνεδριάσεων, έτσι ώστε να ενημερωθούν όλοι όσοι προγραμματικά ευρίσκονται στον ιστό της βιώσιμης και αειφόρου καλυτέρευσης των ζωών μας και επειδή αλλού παπά ευαγγέλιο είναι το τι θα κάνουμε και πώς θα το εφαρμόσουμε ήδη σε ένα τοπίο ομιχλώδες από όλες τις μεριές με κάθε είδους παραβιάσεις και ασέλγειες κάθε ιστού που συναποφασίζει για κάθε τομέα της ζωής.
Στον Δήμο μου ο νυν Δήμαρχος με κάποιους μετρημένους στα δάκτυλα του ενός χεριού, να τους ονομάσω φορείς; Όχι, Συλλόγους; Μάλλον όχι. Πάντως τα πλάνα από την τηλεόραση έδειχναν λίγους παρευρισκόμενους και λογικό το βρίσκω, διότι όπως εγώ, έτσι και πολλοί άλλοι ήμασταν ανενημέρωτοι, όπως και όλος ο Δραμινός λαός, για πλάνα, διατυπώσεις, αποφάσεις, περί ενός θέματος που αφορά την προστασία, από την κατηφόρα που έχει πάρει ο πλανήτης μας, η χώρα μας, οι πόλεις μας και τέλος οι ίδιες οι ζωές μας. Μέσα από ερασιτεχνισμούς και κούφια λόγια που όμως αφορούν την ιδία μας τη ζωή και την ποιότητά της, την επερχομένη και με πολλές συνέπειες Κλιματική Αλλαγή, που δείχνει σε μεγάλο βαθμό το τι μέλλει γενέσθαι με ότι αυτό θα επιφέρει. Από την άλλη δεν προσπάθησε να κάνει δημόσια διαβούλευση για αποφάσεις που αφορούν όλη την πόλη χωρίς τους πολίτες, μέσα σε ήδη ένα περιβάλλον τοπικό, οικιστικό, περιαυτολογικό, αστικό, αναπτυξιακό σχεδόν τερματισμένο και τέτοιες συναινέσεις πολιτικές δεν παίρνονται στα σοβαρά διότι εξ απαρτίας δεν είναι σοβαρές από μόνες τους.
Σας παραθέτω αποσπάσματα από τη Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών και από διάφορες άλλες πηγές για το τι πρέπει να γίνει από το σωτήριο έτος 2016 έως το έτος 2030.
Τι σημάνει όμως αειφόρος ανάπτυξη;
Η αειφόρος (ή βιώσιμη) ανάπτυξη αναφέρεται στην οικονομική ανάπτυξη που σχεδιάζεται και υλοποιείται λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιωσιμότητα. Γνώμονας της αειφορίας είναι η μέγιστη δυνατή απολαβή αγαθών από το περιβάλλον, χωρίς όμως να διακόπτεται η φυσική παραγωγή αυτών των προϊόντων σε ικανοποιητική ποσότητα και στο μέλλον. Η βιώσιμη ανάπτυξη προϋποθέτει ανάπτυξη των παραγωγικών δομών της οικονομίας παράλληλα με τις υποδομές για μία ευαίσθητη στάση απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και στα οικολογικά προβλήματα (όπως ορίζουν παραδοσιακές επιστήμες σαν τη γεωγραφία). Η βιωσιμότητα υπονοεί ότι οι φυσικοί πόροι υφίστανται εκμετάλλευση με ρυθμό μικρότερο από αυτόν με τον οποίον ανανεώνονται, διαφορετικά λαμβάνει χώρα περιβαλλοντική υποβάθμιση. Θεωρητικά, το μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα της περιβαλλοντικής υποβάθμισης είναι η ανικανότητα του γήινου οικοσυστήματος να υποστηρίξει την ανθρώπινη ζωή (οικολογική κρίση).
Σημείο αναφοράς για τις εξελίξεις στη μελέτη της οικολογίας ευαίσθητης ανάπτυξης αποτελεί το πρωτόκολλο του Κιότο, που υπογράφηκε το 1997 (ως συμπλήρωμα της Σύμβασης-Πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών για τις Κλιματικές Μεταβολές του 1992) και τέθηκε μερικώς σε ισχύ από το 2005. Ορισμένες από τις τάσεις και τα ζητήματα που απασχολούν τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Ευρώπη από τη δεκαετία του 1990 είναι: η προώθηση χρήσης «ενεργειακά καθαρών» μορφών μετακίνησης (π.χ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα), η «βιωσιμότερη» αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, ο οικολογικός χαρακτηρισμός καταναλωτικών προϊόντων, η βιοτεχνολογία, η εξάλειψη φυλετικών και σεξιστικών διακρίσεων στον εργασιακό τομέα κλπ.
Συναφείς όροι, οι οποίοι συνήθως χρησιμοποιούνται με σχεδόν ταυτόσημη έννοια, είναι η πράσινη ανάπτυξη και η πράσινη οικονομία. Ωστόσο πρέπει να τονισθεί πως η πράσινη ανάπτυξη δίνει προτεραιότητα στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα και όχι στην οικονομική ανάπτυξη ενώ σχετίζεται, έως έναν βαθμό τουλάχιστον, με τα πράσινα κόμματα της πολιτικής οικολογίας. Από την άλλη, η πράσινη οικονομία αποτελεί ουσιαστικά εφαρμογή των οικολογικών οικονομικών, μίας ετερόδοξης οικονομολογικής σχολής με παρεμφερείς προβληματισμούς, δίνοντας έμφαση στις ήπιες μορφές ενέργειας. Η αειφόρος ανάπτυξη, η πράσινη ανάπτυξη και η πράσινη οικονομία, ανάμεσα στα άλλα, μπορούν να αξιοποιούν και τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία που παρέχει η επιστήμη των περιβαλλοντολόγων μηχανικών, καθώς και τις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής.
Η έννοια της Βιώσιμης Ανάπτυξης
Η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης δεν είναι νέα, καθώς έχει τις ρίζες της στη μεταπολεμική περίοδο και προέκυψε ως απάντηση στην ανησυχία για το είδος της επίδρασης της υπέρμετρης οικονομικής μεγέθυνσης στο φυσικό περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα, είναι γνωστό ότι η οικονομική μεγέθυνση βασίστηκε στην υπερβολική κατανάλωση φυσικών πόρων και ενέργειας, αγνοώντας τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και την αλλαγή του κλίματος. Όμως, έχει γίνει πλέον σαφές ότι η προστασία του περιβάλλοντος δεν μπορεί παρά να αποτελεί έναν επιπρόσθετο πυλώνα της ανθρώπινης ευημερίας.
(συνεχίζεται…)
Πηγές
Γ.Γ. Νομικών και κοινοβουλευτικών θεμάτων
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Περιβάλλοντος – Γεωγραφίας
Βικιπαιδεια