Ενα κοινό έχουν περίπου όλες οι κινηματογραφικές τελετές απονομής που γίνονται οπουδήποτε στον κόσμο: ποτέ δεν υπάρχει ομόφωνη συμφωνία σχετικά με τους νικητές. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για Ελλάδα και Δράμα, εκεί όπου οι επιλογές, λόγω του αριθμού των ταινιών μικρού μήκους, είναι ακόμα πιο πολλές. Γι’ αυτό τον λόγο ίσως και οι διάφορες επιτροπές του Φεστιβάλ, που έριξε αυλαία το βράδυ του Σαββάτου, επέλεξαν τον διπλωματικό δρόμο της… μοιρασιάς.
Οι τιμητικές διακρίσεις και τα από κοινού βραβεία πήγαν και ήρθαν φέτος, μαζί με αρκετές χιλιάδες ευρώ –για τα δεδομένα πάντα της Δράμας– που μοιράστηκαν οι νικητές, με τη συνδρομή και του Ιδρύματος Ωνάση. Πρώτος και στη δόξα και στο χρήμα πάντως (έλαβε τον Χρυσό Διόνυσο και συνολικά 19.000 ευρώ σε έπαθλα) ήταν ο Μανώλης Μαυρής με το «Brutalia, days of labour», ένα εντυπωσιακά χορογραφημένο αλληγορικό φιλμ, στο οποίο πάντως εμείς δεν καταφέραμε να βρούμε την έντονη πολιτική χροιά που εντόπισε η επιτροπή στο σκεπτικό της.
Είπαμε όμως, ειδικά στη Δράμα καθένας έχει την άποψή του και συνήθως την υπερασπίζεται με πάθος. Εκεί που μάλλον συμφώνησαν οι περισσότεροι ήταν στο «Από το μπαλκόνι» του Αρη Καπλανίδη, ένα πανέξυπνο, γεμάτο χιούμορ και μουσικές, animation που απέσπασε το βραβείο κοινού ανάμεσα σε άλλες διακρίσεις. Σε καλό δρόμο προκειμένου να ακολουθήσει τα βήματα του πατέρα του φαίνεται πως είναι ο Νίκος Τσεμπερόπουλος, ο οποίος απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας με το στιβαρό «Soul food», ενώ εκείνο για την ανδρική ερμηνεία πήγε στον νεαρό πρωταγωνιστή του, Απόλλωνα Σαρρή – το μοιράστηκε με τον Αρη Κουτσόγιαννη του «Βανκούβερ».
Οσο για τις γυναίκες, εκεί επικράτησε δικαιότατα η Μαίρη Μηνά του συνολικά εξαιρετικού «A summer place». Η γυναικεία παρουσία ήταν πολύ δυναμική συνολικά φέτος στη Δράμα, τόσο σε επίπεδο νικητριών όσο και (περισσότερο) σε αυτό των ίδιων των ιστοριών που είδαμε να ξετυλίγονται στην οθόνη. Τέτοιες ήταν το «A summer place» της Αλεξάνδρας Ματθαίου, το συγκινητικό «Δεν θέλω να ξεχάσω τίποτα» της Βαγγελιώς Σουμέλη, που τιμήθηκε με το βραβείο σεναρίου, το «Βανκούβερ» της Αρτεμης Αναστασιάδου (ειδικό βραβείο επιτροπής), το «Every Sunday» της Καίτης Παπαδήμα (βραβείο ντοκιμαντέρ) και το «Βαθύκοφτο» της Ιωάννας Κρυωνά, το οποίο μπορεί να μην βραβεύτηκε αλλά είχε τον καλύτερο… καβγά-μονοπλάνο ολόκληρου του εθνικού διαγωνιστικού.
Το βέβαιο πάντως είναι ότι όσοι βρέθηκαν την περασμένη εβδομάδα στη Δράμα απόλαυσαν σινεμά, έστω εν μέσω περιοριστικών μέτρων, με λαχτάρα ωστόσο για φρέσκες δουλειές που μας κάνουν να αισιοδοξούμε πως η δημιουργικότητα και οι δυνάμεις των κινηματογραφιστών μας παραμένουν ακέραιες την επαύριον της πανδημίας.
Πηγή: kathimerini.gr / Αιμίλιος Χαρμπής