Ο ιδρυτής και Πρόεδρος της Raycap Κώστας Αποστολίδης με τη σύζυγό του Πέννυ, η Ελένη Δελαγραμμάτικα, υπεύθυνη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Raycap, και ο Γιώργης Μαγγίνης, Επιστημονικός Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη

ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ ΚΙΝΑ» ΜΕΣΩ ΔΙΑΛΕΞΗΣ ΤΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΓΙΩΡΓΗ ΜΑΓΓΙΝΗ

 

  • Το κοινό στη Δράμα θα έχει τη δυνατότητα να δει από κοντά τη συλλογή Κινεζικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη, η οποία δεν εκτίθεται ούτε στην Αθήνα
  • Γ. Μαγγίνης, Επιστημονικός Διευθυντής Μουσείου Μπενάκη: «Αποφασίσαμε να κάνουμε τούτη εδώ την έκθεση στη Δράμα ακριβώς σαν μια ευκαιρία για το κοινό εδώ να δει κάτι που πραγματικά δεν θα δει ακόμη κι αν έρθει στην Αθήνα»
  • «Υπάρχουν πράγματα που παρόμοιά τους πρέπει να πάει κανείς στις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης για να τα δει. Αυτή είναι μια πραγματικά σημαντική έκθεση»

 

Διάλεξη από το Μουσείο Μπενάκη πραγματοποιήθηκε στον χώρο πολιτισμού Σαντιρβάν, το Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2023, με ομιλητή τον κ. Γιώργη Μαγγίνη, Επιστημονικό Διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, με θέμα «“…εν μέγα κενόν εις τα διατιθέμενα εν Ελλάδι μέσα…”. Η συλλογή Κινεζικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη κι ένας αιώνας ατελέσφορων συστάσεων». Πλήθος κόσμου γέμισε το Σαντιρβάν και παρακολούθησε με ενδιαφέρον τη διάλεξη του κ. Μαγγίνη, η οποία αποτέλεσε ουσιαστικά την εισαγωγή για την επόμενη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν, με τίτλο «Αυτοκρατορική Κίνα», τα εγκαίνια της οποίας θα γίνουν το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Μαρτίου.

Όπως ανέφερε, σε δηλώσεις του, ο κ. Μαγγίνης, «η ομιλία είναι προπομπός – προαναγγελία της έκθεσης που θα ανοίξει στις 9 Δεκεμβρίου, ακριβώς ένα χρόνο από τα εγκαίνια της πρώτης έκθεσης που έκανε το Μουσείο Μπενάκη στο Σαντιρβάν. Ακριβώς, όμως. Είναι επέτειος. Καταφέραμε σε αυτόν τον χρόνο να ανοίξουμε τρεις εκθέσεις».

Υπενθυμίζεται πως το Σαντιρβάν, στη συμβολή των οδών Άρμεν και Αγαμέμνονος στο κέντρο της Δράμας, αγοράστηκε, αποκαταστάθηκε και μεταμορφώθηκε σε χώρο τέχνης και πολιτισμού χάρη στην εταιρεία Raycap και την οικογένεια του κ. Κώστα Αποστολίδη, ενώ μέσα από την ανάπτυξη συνεργασίας με το Μουσείο Μπενάκη, δίνεται στο κοινό η ευκαιρία να επισκέπτεται σε σταθερή βάση σημαντικές εκθέσεις. Η πρώτη έκθεση, η οποία φιλοξενήθηκε από τον Δεκέμβριο του 2022 έως και τον Μάρτιο του 2023, είχε τίτλο «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας». Η δεύτερη έκθεση, με τίτλο «Μ’ ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλιγμένα», φιλοξενήθηκε από τον Ιούνιο του 2023 μέχρι και τον περασμένο Οκτώβριο. Πλέον ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την τρίτη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν.

Μάλιστα, στην έκθεση με τίτλο «Αυτοκρατορική Κίνα», θα παρουσιαστεί η συλλογή Κινεζικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη, η οποίο δεν εκτίθεται και το κοινό δεν έχει τη δυνατότητα να την δει ούτε στην Αθήνα. Η συλλογή Κινεζικής τέχνης προβάλλεται μέσα από περιοδικές εκθέσεις και η τελευταία είχε γίνει το 2016 στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να επισκεφτούν τη Δράμα για τη νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν ακόμη και άνθρωποι από την Αθήνα, αξιοποιώντας τη συγκεκριμένη ευκαιρία.

«Να συστήσουμε τον Κινεζικό πολιτισμό στο κοινό της Δράμας και της Βόρειας Ελλάδας»

Μιλώντας για τη νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στη Δράμα, ο κ. Μαγγίνης επεσήμανε: «Οι δύο πρώτες εκθέσεις είχαν ελληνικά θέματα. Η πρώτη ήταν για τα κειμήλια της Μικράς Ασίας, η άλλη ήταν για το νεοελληνικό κόσμημα. Με τούτη εδώ αποφασίσαμε να κάνουμε το βήμα να εισαγάγουμε κάτι πολύ ασυνήθιστο και καινοτόμο, που είναι μια εισαγωγική έκθεση στον πολιτισμό και την τέχνη της Κίνας. Κυρίως στον πολιτισμό της Κίνας. Όχι στην ιστορία, ούτε τόσο στην τέχνη, μολονότι το κάνουμε μέσα από έργα τέχνης. Δεν είναι μια έκθεση που θα σου πει την ιστορία της Κίνας, δηλαδή από την αρχαιότητα μέχρι τον 20ο αιώνα, ποια ήταν η εξέλιξη της χώρας και τι έγινε, τα γεγονότα. Ούτε θα εστιάσει στα αντικείμενα σαν έργα τέχνης, να σου εξηγήσει πως φτιαχτήκανε, πότε, ποιο είναι το πιο σπουδαίο, ποιο είναι το λιγότερο σπουδαίο. Αυτό που θέλουμε είναι να συστήσουμε τον Κινεζικό πολιτισμό στο κοινό της Δράμας και της Βόρειας Ελλάδας. Να πούμε κάποιες βασικές κατηγορίες, κάποιες σκέψεις, κάποια συστήματα, θρησκευτικά, πολιτικά, ιδεολογικά, τα οποία έχουν διαμορφώσει μέσα στους αιώνες τον πολιτισμό αυτής της χώρας που την ξέρουμε όλοι και δεν την ξέρει κανένας. Βρίσκω ότι ακόμη και άνθρωποι που έχουν ζήσει εκεί πέρα και υπάρχουν πολλοί Έλληνες που έχουν ζήσει στην Κίνα ή που έχουν σχέσεις επιχειρηματικές με τη χώρα, δεν ξέρουν τις βασικές κατηγορίες, τις βασικές ιδεολογίες αυτής της χώρας. Δηλαδή πως διαμορφώθηκε αυτός ο πολιτισμός. Οπότε αυτό προσπαθεί να κάνει η έκθεση. Πολύ απλά να μας πάρει από το χεράκι και να μας πει δέκα πράγματα για αυτόν τον μεγάλο άγνωστο που είναι η Κίνα».

«Τη συλλογή Κινεζικής τέχνης την προβάλουμε μόνο μέσα από περιοδικές εκθέσεις»

Όσον αφορά το περιεχόμενο της διάλεξης που πραγματοποιήθηκε στο Σαντιρβάν αφορούσε την ιστορία της συλλογής, δηλαδή, όπως σημείωσε ο κ. Μαγγίνης, «το πως έφτασε το Μουσείο Μπενάκη να έχει μια συλλογή Κινεζικής τέχνης, η οποία είναι πραγματικά από τις πιο αξιόλογες στην Ευρώπη. Σίγουρα η πιο αξιόλογη στα Βαλκάνια από πλευράς ποικιλίας υλικών, αλλά και ποιότητας και η οποία δεν εκτίθεται. Δηλαδή αν πάτε στην Αθήνα, δεν θα δείτε τίποτα. Εκθέτουμε 2 αντικείμενα από τα περισσότερα από 1.400 που έχει η συλλογή. Ο λόγος είναι ότι δεν υπάρχει μια ειδική μόνιμη έκθεση μέσα στο δίκτυο του Μουσείου αφιερωμένη στην Κίνα, στην Κινεζική συλλογή. Οπότε τη συλλογή την προβάλουμε μόνο μέσα από περιοδικές εκθέσεις, όπως τούτη εδώ. Η τελευταία που είχε γίνει ήταν το 2016 στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού, και αποφασίσαμε να κάνουμε τούτη εδώ την έκθεση στη Δράμα ακριβώς σαν μια ευκαιρία για το κοινό εδώ να δει κάτι που πραγματικά δεν θα δει ακόμη κι αν έρθει στην Αθήνα. Δηλαδή είναι μια πολύ ειδική παρουσίαση και θα έρθουν και πάρα πολλοί άνθρωποι -ήδη έχουν κανονίσει να έρθουν για αυτή την έκθεση- ειδικά από την Αθήνα, ειδικά από το κεντρικό Μουσείο, γιατί δεν μπορούν να την δουν εκεί. Οπότε είναι μια πολύ όμορφη ευκαιρία να μοιραστούμε με το κοινό της Δράμας αυτό τον θησαυρό».

«Αν θέλει ένας Έλληνας να μάθει για την Κίνα, δεν μπορεί»

Σχετικά με τη φράση στον τίτλο της διάλεξης, «…εν μέγα κενόν εις τα διατιθέμενα εν Ελλάδι μέσα…”, ο κ. Μαγγίνης εξήγησε πως «είναι μια φράση του Γεωργίου Παπανδρέου, του παππού, που ήταν Υπουργός Παιδείας στα εγκαίνια του Μουσείου Μπενάκη. Τότε δεν υπήρχε Υπουργείο Πολιτισμού. Υπήρχε Υπουργείο Παιδείας που ήταν αρμόδιο για τα θέματα αυτά. Ευχαρίστησε τον δωρητή αυτή της συλλογής, τον Γεώργιο Ευμορφόπουλο, έναν Έλληνα του Λονδίνου για τη μεγάλη δωρεά που έκανε προς την Ελλάδα. Ακόμα δεν είχε καλά καλά ιδρυθεί το Μουσείο. Δηλαδή μόλις είχε ιδρυθεί, δεν είχε ανοίξει, όταν γράφτηκε αυτή η φράση. Παραδέχεται ο Υπουργός Παιδείας ότι υπάρχει ένα κενό στην Ελλάδα στο τι υπάρχει διαθέσιμο όχι μόνο για την Κινέζικη τέχνη, αλλά για την τέχνη όλου του κόσμου. Η επιστολή δηλαδή είναι καταιγιστική στο ότι δεν μπορεί να δει ένας Έλληνας τέχνη εκτός από την ελληνική σε αυτή τη χώρα. Οπότε “σας ευχαριστούμε πάρα πολύ γιατί καλύπτετε εν κενόν εις τα διατιθέμενα εν Ελλάδι μέσα”. Βέβαια το αστείο είναι ότι με ελάχιστες εξαιρέσεις αυτό το κενό υπάρχει 100 χρόνια μετά. Αυτές οι ατελέσφορες συστάσεις, δηλαδή η προσπάθεια να φέρουμε κοντά την Ελλάδα σε πολιτισμούς εκτός του ευρωπαϊκού που δεν έχουν τελεσφορήσει, δεν έχουν ποτέ καταλήξει σε μια συστηματική εκπροσώπηση, είτε μουσειακή είτε εκπαιδευτική, άλλων πολιτισμών στη χώρα μας. Δηλαδή αν θέλει ένας Έλληνας να μάθει για την Κίνα, δεν μπορεί. Δεν μαθαίνει τίποτα στο σχολείο. Δεν μπορεί να πάει στο πανεπιστήμιο να μάθει κάτι. Και επίσης δεν υπάρχει ένα μουσείο να πάει να δει κάποια έργα τέχνης. Με μια εξαίρεση που είναι το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης στην Κέρκυρα. Ένα θαυμάσιο, κρατικό μουσείο, το οποίο ελάχιστοι το ξέρουν».

«Υπάρχουν πράγματα που παρόμοιά τους πρέπει να πάει κανείς στις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης για να τα δει»

Ακόμη ο κ. Μαγγίνης ανέφερε πως «το Μουσείο Μπενάκη θα άνοιγε μια μόνιμη έκθεση για τη συλλογή του. Είχε προγραμματιστεί και μας χτύπησε η κρίση του 2011. Οπότε δεν μπορέσαμε αυτό να το πετύχουμε, αλλά μέσα από τέτοιου είδους δράσεις –ίσως και καλύτερα τελικά- μοιραζόμαστε τη συλλογή μας με ένα κοινό ακόμη ευρύτερο από αυτό της Αθήνας». Όπως είπε, «υπάρχουν πράγματα που παρόμοιά τους πρέπει να πάει κανείς στις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης για να τα δει. Αυτή είναι μια πραγματικά σημαντική έκθεση. Θα έχουμε πολύ όμορφα αντικείμενα, πολύ αινιγματικά και θα υπάρξει ένα ειδικό πρόγραμμα εκπαιδευτικό, ένας οδηγός για τις επισκέψεις σχολείων. Έχουμε ξενάγηση, αλλά θα έχουμε και ένα είδος προγράμματος πια. Προσπαθούμε να το κάνουμε ακόμη πιο φιλικό».

«Βασικό για να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια είναι να έρχονται οι άνθρωποι»

Μιλώντας για την ανταπόκριση του κοινού στις μέχρι τώρα εκθέσεις του Μουσείου Μπενάκη που πραγματοποιήθηκαν στο Σαντιρβάν, ο κ. Μαγγίνης τόνισε: «Στην πρώτη έκθεση για τα κειμήλια της Μικράς Ασίας αγγίξαμε τους 7.000 επισκέπτες. Αυτός είναι ένας αριθμός πολύ ικανοποιητικός για μια έκθεση στο κεντρικό Μουσείο Μπενάκη. Δεν θα απογοητευόμασταν αν μια έκθεση είχε 7.000 επισκέπτες. Θα τη θεωρούσαμε πολύ πετυχημένη έκθεση». Μάλιστα ο κ. Μαγγίνης στάθηκε και στο γεγονός ότι στην Αθήνα υπάρχει αυξημένη επισκεψιμότητα και λόγω της τουριστικής ροής. «Βασικό για να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια είναι να έρχονται οι άνθρωποι. Δεν ζητάμε τίποτα άλλο», πρόσθεσε ο Επιστημονικός Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη.

Ελεύθερη είσοδος και δωρεάν κατάλογος στις εκθέσεις του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν

Και η προσεχής έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν για την «Αυτοκρατορική Κίνα», όπως και οι προηγούμενες, είναι με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, ενώ δωρεάν διατίθεται και ο κατάλογος της έκθεσης. Η νέα έκθεση, όπως κατέληξε ο κ. Μαγγίνης, είναι «πολύ σπουδαία ευκαιρία να δουν πράγματα πολύ σημαντικά, πολύ όμορφα και πολύ εκπαιδευτικά».