ΑΡΘΡΟ
Του Χρήστου Καραγιαννίδη
Πρώην Βουλευτή Ν. Δράμας
Μέλους Κ.Ε. ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία
«Εγώ έχω να σας πω το εξής, ότι θα δημοπρατήσουμε το κομμάτι Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μέσα στο 2021. Το έχουμε προτείνει στο Ταμείο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση. Θεωρούμε ότι θα έχουμε θετική έκβαση, αλλά ακόμα και αν δεν έχουμε, έχουμε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Γι’ αυτό κάνουμε τη μελέτη κόστους – οφέλους. Θα βρούμε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, για να το εντάξουμε. Αλλά θέλω να ελπίζω ότι σε συνεργασία με τον κ. Σκυλακάκη και τα συναρμόδια Υπουργεία θα μπορέσουμε να επιτύχουμε την ένταξη αυτού του δρόμου, διότι έχει ωριμότητα από τη στιγμή που θα δημοπρατηθεί το 2021, μέσα στο ευρύτερο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης. Όμως, κάνουμε πράξη το μεγαλύτερο κομμάτι των είκοσι εννέα έως τριάντα χιλιομέτρων»
Το παραπάνω απόσπασμα είναι από την απάντηση του κυρίου Καραμανλή, Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, σε ερώτηση του κυρίου Μπλούχου, Βουλευτή Ν.Δ. στην Περιφερειακή Ενότητα Δράμας. Πριν καν περάσουν 10 μέρες οι διαψεύσεις για την παραπάνω δήλωση έρχονται η μία μετά την άλλη. Η πρώτη διάψευση ήρθε από την εφημερίδα «Καθημερινή» η οποία σε ρεπορτάζ του Γ. Λιαλιου στις 13/3 αναφέρει πως δεν θα υπάρξει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης οδικών έργων. Αναφέρει επί λέξει το ρεπορτάζ, «Η συζήτηση των ελληνικών με τις κοινοτικές αρχές σχετικά με το περιεχόμενο του Ταμείου Ανάκαμψης είναι την περίοδο αυτή μια δυναμική διαδικασία. Ωστόσο, κάποια βασικά σημεία έχουν αρχίσει πλέον να αποκρυσταλλώνονται. Σύμφωνα με πληροφορίες της “Κ”, βασικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν (μεταξύ άλλων) όλα τα οδικά έργα που προτάθηκαν (και) από την Ελλάδα, καθώς ξεκαθαρίστηκε σε όλες τις χώρες ότι αυτά δεν συνάδουν με το πνεύμα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να προσδώσει στη συγκεκριμένη χρηματοδοτική παρέμβαση (και όχι θέμα ωριμότητας ή αναγκαιότητας)».
Να υπενθυμίσουμε εδώ πως η «Καθημερινή» απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί φιλοσυριζαϊκή εφημερίδα και άρα το δημοσίευμα δεν έχει κανέναν συριζαϊκό «δόλο».
Ακολούθησε στις 16/3 ρεπορτάζ από την ιστοσελίδα «Υποδομές» που είναι η βασική ιστοσελίδα ενημέρωσης για τα έργα υποδομών που γίνονται στην Ελλάδα. Το εν λόγω ρεπορτάζ κάνει λόγο για το Σχέδιο Δράσης, όπως αυτό εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και αποτελεί δομικό στοιχείο του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής. Ε, λοιπόν σε αυτό το σχέδιο δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά για την κατασκευή δρόμου Δράμας-Αμφίπολης απεναντίας κάνει αναφορά στον ΒΟΑΚ, Άκτιο-Αμβρακία, Πάτρα-Πύργος και Τρίκαλα σύνδεση με Εγνατία. Ας μην είμαστε όμως κακοπροαίρετοι γιατί μπορεί να έπεσε το χαρτάκι που είχε στην τσέπη του ο Υπουργός και να ξέχασε όσα πομπωδώς είπε μέσα στη Βουλή στην απάντηση του.
Και κάπως έτσι όλες οι ανακοινώσεις του κυρίου Μπλούχου και τα δελτία τύπου του Υπουργού μαζί με τις χορηγούμενες διαφημίσεις στα κοινωνικά μέσα πηγαίνουν στον κάλαθο των ψεμάτων αυτής της Κυβέρνησης. Δεν είναι δα και η πρώτη φορά που αυτό συμβαίνει. Βέβαια η ερώτηση που θα έπρεπε να γίνει στον Υπουργό αφορά την έγκριση του Σχεδίου Δράσης από το υπουργικό συμβούλιο και την εξαφάνιση του έργου που υποσχέθηκε. Θα μας πει τι συνέβη ή θα αφήσει τη λήθη να σκεπάσει μία ακόμα υπόσχεσή του;
Όμως το κείμενο δεν σταματά εδώ. Και δεν σταματά γιατί δεν μπορούν να μείνουν αναπάντητα και κάποια ψέματα που ειπώθηκαν στην συγκεκριμένη επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Δράμας. Κι όσο κι αν μας θέλουν σιωπηλούς θεατές στην αποτυχημένη τους παράσταση εμείς δεν πρόκειται να τους κάνουμε το χατίρι. Τουλάχιστον προσωπικά δεν διατίθεμαι να το πράξω.
Ψέμα πρώτο
«Τον Ιούλιο του 2019 η αλήθεια είναι ότι δεν βρήκαμε μελετητική ωριμότητα στο Υπουργείο για το κομμάτι του οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης. Η αλήθεια είναι ότι βρήκαμε κάποιες προμελέτες, αλλά επί της ουσίας δεν υπήρχαν αρκετές μελέτες σε επίπεδο ωριμότητας για να ξεκινήσουμε το έργο. Με λίγα λόγια, επί οκτώ χρόνια, από το 2013 μέχρι το 2021, είχαν γίνει, η αλήθεια είναι, λίγα πράγματα», αυτό υποστήριξε ο κύριος Υπουργός στην απάντησή του. Είναι όμως έτσι; Σαφώς και όχι. Μεταφέρω τα στοιχεία από την Γενική Γραμματεία Υποδομών η οποία σε ενημερωτικό σημείωμα στις 8/3/2019 αναφέρει συγκεκριμένα πράγματα, α) η ολοκλήρωση της σύμβασης για τις μελέτες είχε παραταθεί για τις 31/8/2019 οπότε και θα παραδίδονταν οριστικά. Για το κομμάτι Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη που περιλάμβανε το σύνολο το μελετών το ενημερωτικό σημείωμα αναφέρει επί λέξει, «όλες οι παραπάνω μελέτες καθώς και οι μελέτες κτηματολογίου έχουν υποβληθεί και εγκριθεί. Εκκρεμούν για εκπόνηση ορισμένες οριστικές μελέτες τεχνικών οι οποίες έχουν ανατεθεί σε τεχνικούς συμβούλους (μια διαδικασία που τότε ήταν σε εξέλιξη)». Επίσης στο ενημερωτικό δελτίο αναφερόταν και η διαδικασία πρόσληψης Τεχνικού Συμβούλου για την εκπόνηση μελέτης Ανάλυσης Κόστους – Οφέλους. Όπως είναι γνωστό τον Μάιο του 2019 έγιναν οι αυτοδιοικητικές κι ευρωπαϊκές εκλογές και μετά προέκυψαν οι εθνικές όπου και είχαμε αλλαγή Κυβέρνησης. Γιατί δύο χρόνια μετά δεν έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία από την νέα Κυβέρνηση; Και μάλιστα τώρα γίνεται αναφορά σε αυτό ως μεγάλο επίτευγμα αυτής της Κυβέρνησης ενώ ήταν ήδη αποφασισμένο δύο χρόνια πριν.
Ψέμα δεύτερο
«Και κάναμε και κάτι άλλο που είναι πρωτοφανές και δείχνει ότι δεν καθυστερούμε. Τις απαλλοτριώσεις, οι οποίες αποτελούν, αν θέλετε, μία “γάγγραινα” καθυστερήσεων, τις πήγαμε με τη διαδικασία του 7α, για να μην περιμένουμε, όπως σε άλλα έργα, τρία με επτά χρόνια να γίνουν απαλλοτριώσεις». Εδώ το παραμύθι ξεπερνά κάθε φαντασία. Ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών αγνοεί πως η διαδικασία αναγκαστικών απαλλοτριώσεων με το νόμο 2882 του 2001 είναι η αυτονόητη διαδικασία που ακολουθείται εδώ και χρόνια από τη ψήφιση του συγκεκριμένου νόμου ο οποίος ψηφίστηκε γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο! Για να εφαρμόζεται! Το αυτονόητο και το κανονικό ο Υπουργός το παρουσιάζει ως επίτευγμα. Ή αγνοεί πλήρως το νομικό καθεστώς που διέπει πράξεις του Υπουργείου του ή μας θεωρεί εντελώς ανόητους ώστε να μας κοροϊδεύει τόσο ξεδιάντροπα.
Η πολύ συγκεκριμένη αλήθεια για το δρόμο Δράμα – Αμφίπολη είναι ότι αυτή η Κυβέρνηση παρέλαβε ένα αποτέλεσμα που προφανώς απαιτούσε συνέχιση της δουλειάς που είχε γίνει και για δύο χρόνια έκανε ελάχιστα πράγματα. Με το θράσος που διακρίνει Υπουργούς και Βουλευτές της Ν.Δ. αυτά τα ελάχιστα πράγματα εμφανίστηκαν ως επανάσταση παραγωγικότητας κυβερνητικού έργου. Η πεισματάρα πραγματικότητα όμως που περιγράφηκε πιο πάνω αποδεικνύει πόσο καταφανή είναι τα ψέματα που έχουν εκστομίσει το τελευταίο διάστημα Υπουργός και Βουλευτής.
Θα είμαστε εδώ όχι για να κάνουμε αντιπολίτευση των εντυπώσεων, αλλά για να υπογραμμίζουμε την κυβερνητική ανικανότητα και να επισημαίνουμε τα τερατώδη ψέματα των κυβερνώντων.