Πραγματοποιήθηκαν, το απόγευμα του Σαββάτου 11 Μαΐου 2024, στον χώρο του Σιδηροδρομικού Σταθμού, τα εγκαίνια του Μουσείου Τραίνων της Δράμας, το οποίο κατασκευάστηκε με πρωτοβουλία του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Αθλητικού Συλλόγου ΗΦΑΙΣΤΟΣ.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο Πρόεδρος του συλλόγου κ. Παναγιώτης Μακρόπουλος, στην ομιλία του, παρέθεσε σημαντικές λεπτομέρειες για το Μουσείο το Τραίνων. Όπως είπε, χρειάστηκαν πέντε χρόνια προσπάθειας για να δημιουργηθεί και αυτό κατέστη δυνατό χάρη στους χορηγούς, τον ΟΣΕ, την ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ και τον κ. Άρη Θεοδωρίδη και την ΑΜΚΕ Μποδούρογλου και την κ. Κατερίνα Μποδούρογλου. Το Μουσείο, το οποίο έχει εμβαδό 200 τ.μ., είναι αφιερωμένο στον ανώνυμο σιδηροδρομικό και δείχνει αφενός τη δομή λειτουργίας του σιδηροδρόμου και αφετέρου ότι ο σιδηρόδρομος αποτελεί ένα ζωντανό οργανισμό. Το παλαιότερο έκθεμα στο Μουσείο Τραίνων είναι ένας άξονας βαγονιού με χρονολογία κατασκευής τον Σεπτέμβριο 1892 στην Κολονία. Επίσης στον ευρύτερο χώρο υπάρχουν μια περιστροφική πλάκα από το 1830, καθώς και δύο βαγόνια του Οριάν Εξπρές, ένα βαγόνι του 1949 και μια εστιάμαξα του 1926. Όσον αφορά την επισκεψιμότητα του Μουσείου, από τον Οκτώβριο 2023 που άνοιξαν άτυπα οι πύλες του μέχρι το τέλος της χρονιάς ξεναγήθηκαν πάνω από 1.000 άτομα. Ιδιοκτήτης και διαχειριστής του Μουσείου είναι ο ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ. Παράλληλα, ο κ. Μακρόπουλος παρουσίασε και τους επόμενους στόχους του συλλόγου, μεταξύ των οποίων είναι και η δημιουργία τουριστικών διαδρομών με χρήση τουριστικής αμαξοστοιχίας στις γραμμές Δράμα – Ξάνθη και Δράμα – Λευκοθέα. Μάλιστα, ο σύλλογος έχει συγκεντρώσει 2.000 υπογραφές πολιτών για υποστήριξη της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας.

Επίσης, παρουσιάστηκαν ενδιαφέρουσες πληροφορίες τόσο για τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Δράμας όσο και για τον ΜΕΑΣ Ήφαιστος. Ο σταθμός ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1893 και εγκαινιάστηκε επίσημα το 1896, έχοντας 128 χρόνια λειτουργίας. Από την εποχή της έναρξης λειτουργίας του και για πολλές δεκαετίες στη συνέχεια αποτέλεσε έναν κομβικό Σιδηροδρομικό Σταθμό. Ο ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ ιδρύθηκε το 1983 και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1984 ο Άη Βασίλης έφτασε για πρώτη φορά με τραίνο στη Δράμα. Πρόκειται για μια εκδήλωση η οποία συνεχίζεται ως έθιμο ακόμη και σήμερα. Τα χρόνια της κρίσης εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο συνταξιοδοτήθηκαν και δεν αντικαταστάθηκαν, με αποτέλεσμα ο ΗΦΑΙΣΤΟΣ να συρρικνωθεί. Το 2015 αναδιοργανώνεται και επαναδραστηριοποιείται και σήμερα έχει 112 ενεργά μέλη τα οποία ενώνει η αγάπη τους για τον σιδηρόδρομο, ενώ πολύτιμη είναι η βοήθεια των εθελοντών του συλλόγου.

Βέβαια, τα εγκαίνια του Μουσείου Τραίνων πραγματοποιήθηκαν με τον σιδηρόδρομο για τη Δράμα να παραμένει ουσιαστικά εκτός λειτουργίας. Πρόκειται για ένα στοιχείο το οποίο επισημάνθηκε από τους θεσμικούς εκπροσώπους της Δράμας, οι οποίοι έλαβαν τον λόγο για να απευθύνουν χαιρετισμό.

Την τελετή του Αγιασμού πραγματοποίησε ο πατέρας Δημήτριος Αχθοφορίδης, εφημέριος του Ιερού Ναού των Αγίων Αναργύρων, ο οποίος έχοντας μεγαλώσει στην περιοχή και έχοντας παραστάσεις από τη λειτουργία του Σιδηροδρομικού Σταθμού, ανέφερε: «Όπως κυλάει το τρένο και είναι βαγόνι – βαγόνι, αλλά υπάρχει και μια μηχανή μπροστά η οποία το ωθεί, έτσι κι εμείς εδώ σε αυτή την πόλη να γίνουμε μια αμαξοστοιχία με δυνατή μηχανή όμως και να καταφέρουμε να επαναφέρουμε το τραίνο σε αυτές τις γραμμές, οι οποίες έδιναν ζωή, έδιναν δουλειά, έδιναν ζωντάνια στον τόπο και στην περιοχή».

Χαιρετισμό στην εκδήλωση απεύθυναν οι Βουλευτές του Νομού Δράμας κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, κ. Θεόφιλος Ξανθόπουλος και κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης, ο Ευρωβουλευτής και εκ νέου υποψήφιος με τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ κ. Κώστας Αρβανίτης, ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μιχάλης Μουρβετίδης, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, ο κ. Γιώργος Δεμερτζής, Εκτελεστικός Διευθυντής της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, η κ. Κατερίνα Μποδούρογλου και η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Δράμας κ. Δέσποινα Αβραμίδου. Ομιλία πραγματοποίησε ο Πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γιάννος Γραμματίδης, ο οποίος παραβρέθηκε στα εγκαίνια του Μουσείου μαζί με άλλα μέλη της διοίκησης. Επίσης παραβρέθηκαν ο θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αργύρης Πατακάκης, Αντιδήμαρχοι και Δημοτικοί Σύμβουλοι του Δήμου Δράμας, καθώς και σιδηροδρομικοί και φίλοι του σιδηροδρόμου από Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη.

Σε δηλώσεις του στα τοπικά Μ.Μ.Ε. ο Πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γιάννος Γραμματίδης επεσήμανε: «Είναι μεγάλη χαρά για το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος ότι είμαστε παρόντες σε αυτή την πάρα πολύ σημαντική ημέρα. Μια ημέρα που μας χάρισε ο “ΗΦΑΙΣΤΟΣ” αλλά και η Ένωση συνταξιούχων σιδηροδρομικών, που έχουν κάνει ένα πολύ μεγάλο έργο, της συντήρησης μνημειώδους σιδηροδρομικού υλικού που θα έπρεπε να είναι υποχρέωσή όλων. Αυτή είναι η ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων και χαίρομαι που τιμάται στη Δράμα.

Έχουμε ένα σχέδιο το οποίο αφορά την αναβάθμιση της γραμμής. Παράλληλα, σκεφτόμαστε να σχεδιάσουμε και τον λεγόμενο τουριστικό και πολιτιστικό σιδηροδρομικό τουρισμό με την έννοια ότι θέλουμε να συνδέσουμε τη Δράμα με τους Τοξότες, μια καταπληκτική διαδρομή 10 χλμ., η οποία περνάει από το φαράγγι του Νέστου, που είναι μοναδικό. Να δούμε πως μπορούμε να το συνδυάσουμε με άλλες δραστηριότητες, όπως καγιάκ κ.α.». Μάλιστα, ο κ. Γραμματίδης τόνισε για τη σχετική πρόταση του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ: «Τη μελετούμε και θα επανέλθουμε. Σίγουρα είμαστε θετικοί απέναντι στην πρόταση».

Ο Πρόεδρος του συλλόγου ΗΦΑΙΣΤΟΣ κ. Παναγιώτης Μακρόπουλος ευχαρίστησε τον Πρόεδρο του ΟΣΕ και ανέφερε: «Είναι μεγάλη τιμή για εμάς να έρχεται ο Πρόεδρος του μεγαλύτερου οργανισμού της χώρας, του ΟΣΕ. Είναι ο μεγαλύτερος οργανισμός με τη μεγαλύτερη περιουσία. Δυστυχώς είχαμε άτυχες στιγμές. Ως παλιός σιδηροδρομικός αισθάνομαι πολύ άσχημα και βουρκώνω για αυτά που έχουν συμβεί πέρσι.

Εμείς έχουμε όρεξη, θα τα κάνουμε έτσι όπως πρέπει. Ο Πρόεδρος μας είπε τα καλύτερα λόγια και μας έδωσε ελπίδες για το μέλλον. Πιστεύουμε ότι σίγουρα αυτά θα γίνουν. Θα πάμε σε καλύτερες ημέρες ειδικά στην περιοχή μας».

 Στις δηλώσεις του ο Βουλευτής κ. Δημήτρης Κυριαζίδης επεσήμανε: «Είναι θετική η συγκυρία με την έννοια ενός Μουσείου που έχει να κάνει με τη δική μας σιδηροδρομική κυκλοφορία, που την έχουμε λησμονήσει ή μας έχουν λησμονήσει. Είναι θετικές οι τελευταίες εξελίξεις. Συνδυάζονται και με την παρουσία εδώ από πλευράς των εκπροσώπων των σιδηροδρομικών εργαζομένων και όχι μόνο, και βεβαίως και με το πέρασμα του κ. Σταϊκούρα που δίνει μια νέα προοπτική για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Δράμας μας, ξεχασμένης. Και με τη συντήρηση και με την προοπτική ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου και με τη σύνδεση με τη Βιομηχανική ζώνη. Άρα είναι θέμα τοπικό να πιέσουμε συλλογικά, έτσι ώστε αυτό τελικά να αποτελέσει ένα γεγονός. Άλλωστε, το έχω τονίσει πάμπολλες φορές, όλοι κρινόμαστε εκ του αποτελέσματος. Αυτός είναι ο στόχος μας, αυτός είναι ο σκοπός μας. Να εκμεταλλευτούμε την παρουσία, σε εισαγωγικά το λέω αυτό, για μια δημιουργική προοπτική». Ακόμη, ο κ. Κυριαζίδης τόνισε πως «είναι θετικό ότι υπάρχει αυτή η βούληση – θέληση από την πλευρά της κυβέρνησής μου. Άρα είναι μια ευκαιρία να το εκμεταλλευτούμε θετικά», ενώ για τη γραμμή Δράμα – Ξάνθη είπε πως «αυτό το τουριστικό σημείο αναφοράς να μπει στο σχέδιο».

Μιλώντας στα τοπικά Μ.Μ.Ε. ο Βουλευτής κ. Θεόφιλος Ξανθόπουλος δήλωσε: «Είναι μια σημαντική ημέρα για την πόλη. Η Δράμα εγκαινιάζει το Μουσείο των Τραίνων. Τα τραίνα για την πόλη έχουν μια καθοριστική σημασία. Η Δράμα δεν έχει ούτε αεροδρόμια, ούτε λιμάνι, άρα είναι ο τρόπος με τον οποίον επικοινωνεί με τον υπόλοιπο κόσμο. Το Μουσείο των Τραίνων ελπίζω να μη γίνει μαυσωλείο των τραίνων, διότι υπάρχει η αντίφαση η Δράμα να έχει Μουσείο Τραίνων και να μην έχει τραίνο. Η πρόσφατη παρουσία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρα έκλεισε ουσιαστικά το θέμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και άνοιξε ένα θέμα συντήρησης της υφιστάμενης γραμμής. Αυτό που είναι απαράδεκτο και αδιανόητο είναι ότι δεν υπάρχει καθόλου σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης και της περιοχής με την υπόλοιπη χώρα. Θέλω να πιστεύω ότι και αυτό το Μουσείο θα αποτελέσει ένα βήμα για την ανάδειξη και κυρίως για την επίλυση του προβλήματος. Τέλος, θέλω να συγχαρώ θερμά τους σιδηροδρομικούς, συνταξιούχους και εν ενεργεία, που το Μουσείο των Τραίνων είναι ένα δικός τους δημιούργημα. Στις ελεύθερες ώρες τους, με διάθεση, μεράκι και κυρίως με πίστη ότι αυτό το υλικό πρέπει να διασωθεί και ότι ανήκει στις επόμενες γενιές της περιοχής μας, δούλεψαν και μας παραδίδουν ένα Μουσείο για το οποίο είμαστε όλοι περήφανοι. Θερμά συγχαρητήρια στους σιδηροδρομικούς και έχουμε την ευθύνη να κάνουμε το Μουσείο των Τραίνων να αποτελέσει εκ νέου την αφορμή για την επανατοποθέτηση της Δράμας στον σιδηροδρομικό χάρτη».

Στις δηλώσεις του ο Βουλευτής κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης επεσήμανε: «Είναι μια σημαντική εξέλιξη και πρέπει να πούμε μπράβο σε όσους εργάστηκαν για τα εγκαίνια του Μουσείο Τραίνων στη Δράμα, στον Πρόεδρο, στο Δ.Σ. και σε όλα τα μέλη. Με τον τρόπο που κινήθηκαν, με την αγάπη που έδειξαν και με την αφοσίωση, πρέπει να κινηθούμε κι όλοι εμείς για να ανταποκριθούμε σε όλες τις δυσκολίες που θα έρθουν στο μέλλον. Πρέπει να σκεφτούμε ότι δεν δουλεύει η σιδηροδρομική γραμμή της Δράμας. Ταυτόχρονα, όλοι μαζί θα πρέπει να αγωνιστούμε στον στόχο που έχει θέσει ο σύλλογος, ο Πρόεδρος και το Δ.Σ. Στην τουριστική γραμμή Δράμα – Παρανέστι – Ξάνθη. Αυτό μπορούμε να το καταφέρουμε μόνο με συλλογική προσπάθεια».

Δείτε φωτογραφίες από το Μουσείο Τραίνων