ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

 

Από τη φύση του φιλομαθής ο άνθρωπος επιθυμεί έντονα να γνωρίζει ό,τι συμβαίνει στο κοντινό και ευρύτερο περιβάλλον. Στο παρελθόν η γνώση αυτή ήταν περιορισμένη, αφού σχηματιζόταν βάσει πληροφοριών, που από στόμα σε στόμα μεταδίδονταν αλλοιωμένες και αφορούσαν κυρίως τα συμβάντα των τοπικών κοινωνιών. Πληρέστερη ενημέρωση διέθετε μόνο η εξουσία, που επιλεκτικά μετέδιδε στο λαό όσες πληροφορίες εξυπηρετούσαν τα συμφέροντα και δυνάμωναν την ισχύ της. Αναπόφευκτα, ο άνθρωπος του παρελθόντος είχε μια λειψή εικόνα για τον κόσμο, οι γνώσεις του περιορίζονταν στο στενό πλαίσιο της μικρής κοινωνίας και έξω από αυτό υπήρχε το άγνωστο. Για τον τρόπο ζωής, τα προβλήματα και τα επιτεύγματα των άλλων ανθρώπων δε γνώριζε παρά μύθους και διαδόσεις. Επομένως, η έλλειψη πληροφόρησης στένευε τους γνωστικούς του ορίζοντες, διατηρούσε το πνεύμα του στη δουλεία της άγνοιας και επιβοηθούσε τη χειραγώγησή του από κάθε λογής εξουσία.

Η κατάσταση αυτή άλλαξε ριζικά στην εποχή μας. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας στον τομέα της επικοινωνίας προσφέρει στον σύγχρονο άνθρωπο τη δυνατότητα της άμεσης πρόσβασης σε γνώσεις και πληροφορίες που προέρχονται από όλα τα μέρη του κόσμου. Αυτή η κοσμογονική επανάσταση στην πληροφόρηση καταργεί τα σύνορα των κρατών και ευνοεί την προσέγγιση και συνεργασία τους σε παγκόσμια κλίμακα. Πάνω από όλα, όμως, επιδρά στον ψυχισμό του ανθρώπου, ο οποίος αντιλαμβάνεται τις τεράστιες δυνατότητες προόδου που του παρέχει η πληροφόρηση, παράλληλα, όμως, νιώθει παγιδευμένος, εφόσον είναι υποχρεωμένος να αφομοιώσει τον τεράστιο όγκο αυτών των πληροφοριών.

Έχουν περάσει μέρες από την περίφημη ανάρτηση του Γιώργου Φιλιππάκη για το Γιάννη Στουρνάρα, κι ακόμη να κατακάτσει ο κουρνιαχτός τον οποίο ξεσήκωσε. Χιλιάδες χρήστες των social media έχουν στήσει (τους συνήθεις πλέον) ανεπανάληπτους καβγάδες, άλλοι ζητώντας εν εξάλλω την εκπαραθύρωση του εν λόγω δημοσιογράφου από το ΔΣ της ΕΣΗΕΑ, άλλοι απαιτώντας (ούτε λίγο, ούτε πολύ) το δημόσιο λιθοβολισμό του κι άλλοι ρίχνοντας κατάρες σε όλους όσους του ρίχνουν κατάρες. Πιθανότατα όλοι οι παραπάνω, όπως κι ο ίδιος ο κύριος Φιλιππάκης, να θεωρούν πως με αυτό τον τρόπο εκφράζουν την άποψή τους. Ίσως να τους απογοητεύσω, αλλά κατά την προσωπική μου άποψη, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση σήμερα στα social media, καμία προσοχή δε θα δοθεί στην ουσία της οπτικής τους (όποια κι αν είναι αυτή).

Είναι σαφές πως η ευρεία εξάπλωση της χρήσης των κοινωνικών δικτύων άλλαξε ριζικά πολλά πράγματα στο πεδίο άσκησης πολιτικής. Δεν αναφέρομαι μόνο στις επιπλέον (τεράστιες ομολογουμένως) δυνατότητες που παρείχε στις απανταχού πολιτικές δυνάμεις για επικοινωνιακές (κι όχι μόνο) παρεμβάσεις. Είναι κοινώς αποδεκτό, άλλωστε, πως πάρα πολλοί ήταν οι πολίτες που βρήκαν την ευκαιρία να εκφραστούν, να δικτυωθούν, αλλά και να παρέμβουν μέσω των social media. Ας μην ξεχνάμε την αποφασιστική συμβολή που είχαν στις κινητοποιήσεις των Αγανακτισμένων τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ισπανία.

Από την άλλη, έχω την αίσθηση ότι η χρήση των κοινωνικών δικτύων υποκατέστησε τον πολιτικό διάλογο, και μάλιστα σε μια διόλου προωθητική κατεύθυνση. Ιδιαιτέρως στη χώρα μας, προϊούσας της μνημονιακής εποχής, οι ουσιαστικές δημόσιες παρεμβάσεις στα social media αντικαταστάθηκαν, ως επί το πλείστον, από ασκήσεις προσωπικής επιβεβαίωσης, επικίνδυνους αφορισμούς ή ακόμη κι από «αλαλαγμούς». Κάπως έτσι, λοιπόν, είναι καθημερινό φαινόμενο το δημόσιο ξεκατίνιασμα μεταξύ επωνύμων κι ανωνύμων.

Προφανώς βέβαια κι αποτελεί αναφαίρετο, δημοκρατικό δικαίωμα του καθενός να επιτίθεται αδιακρίτως, να προσβάλλει, να εξισώνει ισοπεδωτικά και να συμμετέχει σε πάσης φύσεως κοκορομαχίες στο facebook και το twitter. Τουλάχιστον, όμως, ας μη θεωρεί πως προβαίνει σε κάποιου είδους σοβαρή πολιτική ή κοινωνική παρέμβαση. Κι αυτό ισχύει, σε πολύ μεγάλο βαθμό, ακόμη και για πολλά επιφανή (ή κι ανερχόμενα) στελέχη του πολιτικού κόσμου.

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να ξαναγίνει σαφές πως η αντιπαράθεση με τον κάθε Παπαδήμο και τον κάθε Στουρνάρα, κι ό,τι εκπροσωπούν αυτοί, δε θα είναι ποτέ αποτελεσματική όσο εξαντλείται σε «εμπνευσμένες» αναρτήσεις ή σε «στοχευμένα» likes. Ή για το θέσω λίγο διαφορετικά, είναι μια κατάσταση που φαντάζει απόλυτα βολική για τους ίδιους. Στο κάτω-κάτω της γραφής, πόσο «ανεξέλεγκτος» μπορεί να αποδειχθεί κάποιος που ξεχαρμανιάζει στο πληκτρολόγιο;

Δεν ξέρω, λοιπόν, αν υπάρχει έστω κάποιος που να μπορέσει να ισχυριστεί σοβαρά πως η δημοκρατία απειλείται μέσω των αναρτήσεων στο facebook. Την ίδια στιγμή όμως, πολύ αμφιβάλλω κατά πόσο θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι η δημοκρατία προωθείται μέσω των κοινωνικών δικτύων. Ιδιαίτερα από τη στιγμή, που, όπως αποδεικνύεται, αυτά δεν την «αντέχουν» σε μεγάλες δόσεις.

Στην εποχή μας το δικαίωμα των πολιτών στην αντικειμενική και ολόπλευρη ενημέρωση είναι κοινωνικά κατακτημένο και θεσμικά κατοχυρωμένο. Η δημοκρατική πολιτεία δεν ανέχεται τη λογοκρισία και δεν επιτρέπει την αυθαίρετη επέμβαση της εξουσίας στην πληροφόρηση της κοινής γνώμης. Ανώτερη αρχή της είναι η πνευματική ελευθερία και αυτή αναγκαία προϋποθέτει την ελευθερία στη μετάδοση των πληροφοριών και τη διακίνηση των ιδεών. Προϋποθέτει, με άλλα λόγια, την απρόσκοπτη λειτουργία των μέσων ενημέρωσης.

Φαινόμενα, λοιπόν, ασφυκτικού κρατικού ελέγχου στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης δεν υπάρχουν πια στις σύγχρονες αναπτυγμένες κοινωνίες. Είτε είναι ιδιωτικά είτε κρατικά, τα μέσα αυτά λειτουργούν σε καθεστώς ελευθερίας, που εγγυάται την ανεπηρέαστη άσκηση της ενημερωτικής αποστολής τους. Και ενώ θα έπρεπε να προσφέρεται καλύτερη, πληρέστερη και αντικειμενικότερη πληροφόρηση, όλο και περισσότερο διαπιστώνουμε πως ορισμένοι παράγοντες έρχονται να επηρεάσουν αρνητικά τη λειτουργία των μέσων αυτών, να νοθεύσουν την ποιότητα της παρεχόμενης ενημέρωσης και να γεννήσουν φαινόμενα παραπληροφόρησης και παραπλάνησης της κοινής γνώμης.