Σήμερα γιορτάζουμε Χριστούγεννα, πού σημαίνει ὅτι ὁ Θεός φανερώνεται στόν κόσμο. Ἡ φανέρωση τοῦ Θεοῦ πρός τούς ἀνθρώπους γίνεται μέ τή μέγιστη διακριτικότητα. Ἔρχεται ὡς βρέφος μέσα σέ φάτνη ἀλόγων ζώων.
Ἐμεῖς σήμερα Τόν ὑποδεχόμαστε μέ μεγαλοπρέπεια καί πολλά στολίδια, μ’ ἕναν ἐντυπωσιακό διάκοσμο. Ἐκεῖνος, ὅμως, μᾶς δίνει ἕνα ὑπέροχο μάθημα ταπείνωσης. Διότι, ἐνῶ εἶναι Παντοδύναμος ὡς Θεός, ἔρχεται ταπεινά, χωρίς περιβλήματα.
Συμπέρασμα πρῶτο: Ὅσο περισσότερο μεγάλος εἶναι κανείς, ὅσο περισσότερο ἰσχύ ἔχει ὅπως ὁ Θεός, τόσο μικρότερη εἶναι ἡ ἀνάγκη του γιά διάκοσμο καί περιτύλιγμα.
Ἦρθε καί κανένας δέν Τόν εἶδε. Ὅλοι ὅσοι Τόν περίμεναν καί ἔθεταν τίς ἐπίγειες ἐλπίδες τους σέ Αὐτόν, οὔτε κἄν Τόν ἀντιλήφθηκαν.
Ὅλοι; Ὄχι ἀκριβῶς ὅλοι! Ὑπάρχουν αὐτοί οἱ ἁπλοϊκοί ποιμένες πού ἦρθαν ὥς τή φάτνη. Ὑπάρχουν ἀκόμη οἱ παράξενοι μάγοι πού ἦρθαν ἀπό τήν Ἀνατολή.
Ὁ Θεός μᾶς ἀγγίζει πάντοτε μ’ ἕνα ἐρέθισμα πού ὁπωσδήποτε ἔχουμε τήν ἱκανότητα ν’ ἀναγνωρίσουμε. Οἱ ποιμένες πίστευαν στούς ἀγγέλους καί ὁ Θεός στέλνει ἀγγέλους νά ὑμνήσουν τό νεογέννητο καί ἔτσι ἔρχονται στή φάτνη.
Οἱ μάγοι ἦταν γνῶστες ἀστρολογίας καί εἶναι προσεκτικοί στά σημεῖα τοῦ οὐρανοῦ. Καί ὁ Θεός τούς μιλᾶ μ’ ἕνα ἐρέθισμα, τό Ἀστέρι πού φάνηκε στόν οὐρανό, καί μποροῦν νά τό ἀναγνωρίσουν.
Συμπέρασμα δεύτερο: Ὁ Θεός μᾶς μιλάει χρησιμοποιώντας ὅ,τι εἴμαστε ἱκανοί νά ἀκούσουμε, νά ἀναγνωρίσουμε, νά προσλάβουμε. Δέν μᾶς μιλᾶ μέ μιά γλῶσσα μυστηριώδη, μᾶς μιλάει μέ ἁπλότητα μέσα ἀπό ὅλα ὅσα ἐμπίπτουν στήν ἐποπτεία μας.
Ὁ Θεός μᾶς συναντᾶ ἐκεῖ πού βρισκόμαστε. Καί τό ἐρώτημα γιά μᾶς εἶναι: εἴμαστε ἱκανοί καί προσεκτικοί νά ἀναγνωρίσουμε τά σημάδια πού μᾶς δίνει;
Ἀναμφίβολα τά Χριστούγεννα προσφέρουμε ὁ ἕνας στόν ἄλλον πολύ ὄμορφα δῶρα. Καί οἱ τρεῖς Μάγοι πρόσφεραν δῶρα στό Χριστό, χρυσό, λιβάνι καί σμύρνα. Μέ τά δῶρα τους τελοῦν μιά πράξη προφητική.
Ὁ χρυσός εἶναι τό χαρακτηριστικό τῶν βασιλέων. Δηλώνουν μ’ αὐτό ὅτι τό συγκεκριμένο βρέφος εἶναι βασιλιάς. Τό λιβάνι χρησιμοποιεῖται ἀποκλειστικά πρός τόν Θεό. Μ’ αὐτό δηλώνουν ὅτι τό βρέφος εἶναι καί Θεός. Ἡ σμύρνα, τέλος, χρησιμοποιεῖται γιά μύρωμα τοῦ νεκροῦ. Μ’ αὐτό δηλώνεται ὅτι τό βρέφος αὐτό θά πάει μέχρι τόν θάνατο, ἀλλά θά ταφεῖ χωρίς νά μυρωθεῖ ὅπως οἱ νεκροί τῆς ἐποχῆς. Καί αὐτό μᾶς δείχνει τήν Ἀνάσταση. Μᾶς ὁδηγεῖ στή ζωή.
Νά, λοιπόν τό ἔργο τῶν Μάγων. Μέ τήν προσφορά τῶν δώρων, πού εἶναι σύμβολα τῶν θεϊκῶν ἰδιοτήτων τοῦ Παιδιοῦ, μᾶς πᾶνε μακρύτερα, ψηλότερα.
Συμπέρασμα τρίτο: Δέ φθάνουμε ἐμεῖς τό Θεό, ὁ Θεός ἔρχεται σέ μᾶς. Ἐμεῖς μέ τήν πίστη πᾶμε πέρα ἀπό τίς αἰσθήσεις μας καί ἀναγνωρίζουμε τά θεϊκά ἰδιώματα στό ἐλάχιστο καί φαινομενικά ἀσήμαντο Θεῖο Βρέφος.
Τό ὡραιότερο δῶρο προσφέρθηκε στό Θεῖο Βρέφος ἀπό τή Μαρία καί τόν Ἰωσήφ! Αὐτοί οἱ δύο πρόσφεραν τά χέρια τους γιά νά ἀγκαλιάσουν τό Βρέφος. Πρόσφεραν τήν καρδιά καί ὅλη τους τήν τρυφερότητα γιά νά Τό ἀγαπήσουν.
Αὐτό εἶναι τό ὡραιότερο δῶρο, ἡ μόνη σωστή ἀπάντηση σ’ Ἐκεῖνον πού ἔρχεται ἀνάμεσά μας μέ μιά πράξη ὕψιστης ἀγάπης. Μόνον ἡ ἀγάπη μπορεῖ νά ἀπαντήσει στήν ἀγάπη.
Σέ λίγα λεπτά, στή θεία Λειτουργία, Αὐτός πού ἔγινε ἄνθρωπος γιά μᾶς, μέσα ἀπό τήν ἀσημαντότητα τοῦ ψωμιοῦ καί τοῦ κρασιοῦ, θά γίνει Οὐράνιος Ἄρτος. Θά ἔλθει μέ τόν ἁπλούστερο δυνατό τρόπο, γιά νά φθάσει σέ μᾶς.
Καί εἶναι χρέος μας νά Τόν ὑποδεχθοῦμε. Αὐτός θά ἔλθει γυμνός, ὅταν πλησιάσουμε πρός τή μετάληψη καί ὁ ἱερέας μᾶς πεῖ: «Λάβετε Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ».
Γιά νά Τόν ἀναγνωρίσουμε πρέπει νά ἔχουμε τήν πίστη τῶν Μάγων καί τῶν Ποιμένων. Γιά νά τόν δεχθοῦμε πρέπει νά ἔχουμε τήν ἀγάπη τῆς Μαρίας καί τοῦ Ἰωσήφ.
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
ἄς μή δώσουμε λαβή νά δικαιωθεῖ τό ρητό, πού λέει: «Ὅταν ὁ σοφός ἔδειχνε τό φεγγάρι μέ τό δάχτυλο στόν οὐρανό, ὁ ἀνόητος κοιτοῦσε τό δάχτυλο». Τά φετινά Χριστούγεννα νά μήν κοιτάξουμε τό περιτύλιγμα τῆς ἑορτῆς ἀλλά τό Χριστό. Τόν Χριστό νά κοιτάξουμε!
Εὐχέτης ὅλων πρός τόν Γεννηθέντα Κύριο μας Ἰησοῦ Χριστό,
Ὁ Μητροπολίτης σας
+ Ὁ Δράμας Δωρόθεος