Στην ομιλία της στην εκδήλωση για τον εορτασμό της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από την ίδρυση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (Δ.Ο.Ε.) η Βουλευτής Ν. Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής κα Χαρά Κεφαλίδου ανέφερε τα εξής:

Είναι τιμή να βρίσκομαι εδώ μαζί σας, στην συμπλήρωση των 100 (1922–2022) χρόνων της μεγάλης οικογένειας της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Νίκο Ανδρουλάκη.

-Ανάμεσα σε νηπιαγωγούς, δασκάλες και δασκάλους.

-Ανάμεσα σε αυτούς που διαπαιδαγωγούν τα παιδιά μας και σας οφείλουμε ένα τεράστιο ευχαριστώ.

-Ανάμεσα σε εσάς που ελπίζουμε, πιστεύουμε και προσδοκούμε να διαμορφώνετε και το μέλλον μας.

Μεγάλες ανατροπές επηρέασαν τις ζωές μας τα τελευταία χρόνια.

Ο ελληνικός λαός μετά από μια περίοδο 10ετούς κρίσης, συνεχίζει να βρίσκεται αντιμέτωπος με κλίμα έντονου λαϊκισμού για εύκολες λύσεις και διχασμού της κοινωνίας.

Ό,τι θεωρούσαμε μέχρι σήμερα δεδομένο και ασφαλές, άλλαξε με την εμφάνιση της πανδημίας 2 χρόνια τώρα, με συνεχή lock down, απομόνωση και μία πρωτόγνωρη ψυχολογική επιβάρυνση όλων μας. Κυρίως όμως των παιδιών που είναι στις μικρές, ευαίσθητες ηλικίες.

Είναι γεγονός ότι η τηλεκπαίδευση, όπως έγινε, διαχειρίστηκε τη σχολική απασχόληση, αλλά δημιούργησε έντονα μαθησιακά κενά, ιδιαίτερα στους μικρούς μαθητές. Και είναι αλήθεια ότι όλη αυτή η διαδικασία πέρασε μέσα από ένα τεράστιο αγώνα που έκανε η εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία έμεινε αστήρικτη, χωρίς έγκαιρη επιμόρφωση και καθοδήγηση και προσπάθησε να εφαρμόσει μία εξ αποστάσεως εκπαίδευση από μηδενική βάση.

Σαν να μην έφτανε η πανδημία, έρχεται η εισβολή των Ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία, ανατρέποντας βίαια τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή, με παγκόσμιες επιπτώσεις.

Οι εξελίξεις και όσα ζούμε το τελευταίο διάστημα δεν επιτρέπουν μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας.

Η χώρα μας εξακολουθεί να είναι ευάλωτη στις αναταράξεις.

Σε αυτό το περιβάλλον «κινούμενης άμμου» έρχεται ο εκπαιδευτικός, που στα δικά μας μάτια είναι και παιδαγωγός, να δώσει τον δικό του καθημερινό αγώνα.

Η προσπάθεια να καταγράψει κανείς την ιστορική διαδρομή της ΔΟΕ, στο διάβα 100 περίπου χρόνων, δεν είναι μία εύκολη και άκοπη διαδικασία.

Χιλιάδες εκπαιδευτικοί με τις θέσεις, τους αγώνες και τις ιδέες τους έβαλαν το δικό τους, μοναδικό λιθαράκι στον εκδημοκρατισμό αλλά και τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Η όποια προσπάθεια γίνεται για την καταγραφή του παρελθόντος, πέρα από την ίδια την ανάδειξη της ιστορίας του χώρου και των πολύμορφων αγώνων είναι και ένα τεκμήριο της μεγάλης προσφοράς της ΔΟΕ.

Ξέρετε ότι ο χώρος που εκπροσωπώ, το ΠΑΣΟΚ, στην πορεία των χρόνων υιοθέτησε και ενσωμάτωσε πολλές προτάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος, στο πλαίσιο της μεταρρυθμιστικής στρατηγικής για την Παιδεία.

Ο δρόμος φυσικά δεν ήταν πάντα στρωμένος με ροδοπέταλα. Όπως έχει ειπωθεί πολλές φορές, το μέλλον ανήκει σε αυτούς που το προετοιμάζουν.

Μπορεί να υπήρξαν συγκρούσεις, διαφοροποιήσεις, αποχωρήσεις, διαλυτικές κινήσεις… όμως η ΔΟΕ προχώρησε.

Η Παιδεία διαχρονικά ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ, ΑΠΟΤΕΛΕΙ και ΘΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ την πρώτη προτεραιότητα για εμάς, το ΠΑΣΟΚ. Είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της εθνικής στρατηγικής μας.

Όλες οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση έγιναν επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ. Ο συμβολικός νόμος πλαίσιο 1566/85, που ακόμα και σήμερα ένα μεγάλο μέρος είναι σε ισχύ.

Να θυμίσουμε:

-Την αναβάθμιση του επαγγέλματος του δασκάλου, με την κατάργηση των δίχρονων Παιδαγωγικών Ακαδημιών και την ίδρυση των τετραετούς φοίτησης Παιδαγωγικών Τμημάτων στα Πανεπιστήμια.

-Την κατάργηση του επιθεωρητή και του επιθεωρητισμού και τη δημιουργία του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, που δεν στηρίχθηκε διαχρονικά όπως θα έπρεπε.

-Την καθιέρωση της δίχρονης προσχολικής αγωγής.

-Την καθιέρωση της ειδικής αγωγής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

-Την εισαγωγή της δημοκρατικής παιδαγωγικής, της αλλαγής των αναλυτικών προγραμμάτων και τη συγγραφή σύγχρονων βιβλίων.

-Τη μείωση του αριθμού των μαθητών στα 25 παιδιά, μέγα ζητούμενο στις μέρες μας, την μείωση του διδακτικού ωραρίου των δασκάλων στις 24 ώρες και τη μισθολογική εξίσωσή τους με τους καθηγητές.

-Την εισαγωγή καινοτομιών, όπως της Ευέλικτης ζώνης, της αγωγής υγείας, της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, των σχολικών βιβλιοθηκών.

-Την εισαγωγή του θεσμού του διευρυμένου ωραρίου, για κοινωνικούς λόγους, την πιλοτική εφαρμογή των 28 ολοήμερων πιλοτικών δημοτικών σχολείων και των 1.200 ολοήμερων σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) και

-Φυσικά και τις άλλες αλλαγές που αφορούν στη Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αγαπητοί φίλοι,

ΜΕ ξεκάθαρο τρόπο θέλω να σας πω ότι η θέση του κινήματός μας είναι πολύ συγκεκριμένη: ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Στόχος μας, ένα σχολείο πραγματικός πάροχος Παιδείας και Εκπαίδευσης που θα διαμορφώνει ενεργούς πολίτες με κριτική σκέψη, δεξιότητες, θετικές αξίες ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εποχής για την κατάκτηση της κοινωνίας της γνώσης.

Καθοριστικό ρόλο στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης και της Παιδείας διαδραματίζει η νηπιαγωγός, η δασκάλα, ο δάσκαλος που έχουν ανάγκη για υποστήριξη, επιμόρφωση και αξιοπρεπή διαβίωση.

Το συνδικαλιστικό κίνημα είναι χρήσιμο και αυτό το ξέρετε καλύτερα από τον καθένα, όταν:

-Αντιλαμβάνεται τις ανάγκες της εποχής.

-Αποφασίζει και υλοποιεί πολιτικές που αναβαθμίζουν τη δημόσια εκπαίδευση και βοηθούν στην κατάκτηση της κοινωνίας της γνώσης.

-Αντιλαμβάνεται τα σύγχρονα εκπαιδευτικά προτάγματα και πρωτοστατεί σε μεταρρυθμίσεις που θωρακίζουν τη νέα γενιά απέναντι στο διεθνή και διαρκώς προκλητικό και εναλλασσόμενο ανταγωνισμό, που ζούμε στις μέρες μας.

Δεν θα αφήσουμε να αμφισβητηθεί ο θεσμός του σχολείου, σε όλες του τις διαστάσεις.

Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να αμφισβητηθεί ο ρόλος της δασκάλας και του δασκάλου.

Δεν θα επιτρέψουμε να περάσουν πολιτικές αποδόμησης της Δημόσιας εκπαίδευσης.

Προτεραιότητές μας:

-Ο θεσμός των ολοήμερων νηπιαγωγείων.

-Ο θεσμός του Ολοήμερου ΕΑΕΠ και η οργανική θέση του υπεύθυνου ολοήμερου.

-Τμήματα Ένταξης σε όλα τα σχολεία με υποστηρικτικές πολιτικές στους μαθητές που χρειάζονται.

-Αναθεώρηση των Ωρολογίων και Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών

-Συστηματική επιμόρφωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών

που αποτελούν τη βάση για μια ευρύτερη συμφωνία αναβάθμισης της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης.

Θέλω να πιστεύω ότι όλοι μαθαίνουμε από τα λάθη μας.

Η δύσκολη επόμενη ημέρα για τη χώρα:

Χρειάζεται εθνική στρατηγική, συνεννόηση, ουσιαστικό και θεσμικό διάλογο, που δυστυχώς δεν έχουμε και κυρίως χρειάζεται συναινέσεις.

Όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν εάν δεν έχουμε ενεργούς δασκάλους και δασκάλες, ένα ενεργό, υγιές συνδικαλιστικό κίνημα στον τομέα της Πρωτοβάθμιας.

Εύχομαι να συνεχίσετε να είστε με αγωνίες και με διάθεση να ενισχύσετε τα παιδιά μας σε αυτή την εισαγωγική βαθμίδα, που είναι όμως τόσο καταλυτική για το μέλλον τους.

Σας ευχαριστώ θερμά.