ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΤΕΛΙΟΥ ΠΕΤΣΑ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ POLITICO… PLUS

  • «Είμαστε δίπλα σε Δήμαρχους και Περιφερειάρχες για να λύνουν προβλήματα»
  • «Έχουμε και ένα σχέδιο ξεκάθαρο και μια σαφή εντολή από τον Πρωθυπουργό να δρομολογήσουμε κάποια θέματα, θεσμικά και αναπτυξιακά, στην Αυτοδιοίκηση»
  • «Βασικό στοιχείο της πολιτικής μας είναι η ενίσχυση της κυβερνησιμότητας των Δήμων»
  • «Μετά από πολλά χρόνια κρίσης, έχουμε στα χέρια μας χρηματοδοτικά εργαλεία να στηρίξουμε τους Δήμους και τις Περιφέρειες για να δώσουν μια αναπτυξιακή πνοή στον τόπο τους»
  • «Το πλαφόν στο πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης” θα είναι η πυξίδα για προτεραιοποίηση των έργων, η οποία θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση και σε συνέργειες που θα διευρύνουν τον φάκελο των χρημάτων που θα είναι διαθέσιμα για Δήμους και Περιφέρειες»
  • «Κάνουμε ό,τι είχαμε πει πριν τις εκλογές για να μας εμπιστευτεί ο ελληνικός λαός κατά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου του 2019, και ίσως και παραπάνω»
  • «Οι πολίτες θέλουν ξεκάθαρες λύσεις στα προβλήματά τους, δεν θέλουν κορώνες, θέλουν πραγματικά να εμπιστεύονται αυτόν που ακούνε. Και πιστεύω ότι αυτό το κατέκτησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης»
  • «Επιτυχημένη η διαχείριση της πανδημίας στη χώρα»
  • «Πετύχαμε αυτό το θαύμα, γιατί κυρίως οι πολίτες είχαν ανοιχτά τα αυτιά τους, άκουσαν και τις συμβουλές των ειδικών και τις προτεραιότητες που έθεσε η πολιτική ηγεσία σε όλα τα επίπεδα, και στην κεντρική Κυβέρνηση και στο κομμάτι της Υγείας και στο αυτοδιοικητικό»
  • «Όλοι μαζί βάζουμε πλάτη για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρωτοφανή κατάσταση που ζήσαμε τα τελευταίο χρόνο με την πανδημία του κορωνοϊού»

 

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΣΠΥΡΟΣ ΛΑΤΣΑΣ

 

Συνέντευξη στην τηλεοπτική εκπομπή Politico… plus παραχώρησε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών κ. Στέλιος Πέτσας, ο οποίος μίλησε για μια σειρά ζητημάτων που απασχολούν την ελληνική κοινωνία, όπως η πανδημία του κορωνοϊού, αλλά και το εμβολιαστικό πρόγραμμα, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα σε θέματα Αυτοδιοίκησης, το βασικό τομέα αρμοδιοτήτων της θέσης που κατέχει στο κυβερνητικό σχήμα.

Συγκεκριμένα ο κ. Πέτσας στη συνέντευξή του ανέφερε:

Για τη θέση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών: «Δεν είναι μόνο η όρεξη, είναι ότι έχουμε και ένα σχέδιο ξεκάθαρο και μια σαφή εντολή από τον Πρωθυπουργό, μέσα στην κυβερνητική ατζέντα να δρομολογήσουμε κάποια θέματα, θεσμικά και αναπτυξιακά, στην Αυτοδιοίκηση. Επομένως είναι μεγάλη η τιμή και η ευθύνη που έχω με αυτό το χαρτοφυλάκιο την ευκαιρία να συνομιλήσω με όλους τους Περιφερειάρχες και τους Δημάρχους της χώρας και σε συνεργασία μαζί, σύμμαχοι όπως λέω συχνά, ως κρίκοι στην ίδια αλυσίδα να μπορέσουμε να κάνουμε τη ζωή των πολιτών καλύτερη».

Για τους αυτοδιοικητικούς και τη συνεργασία που έχει μαζί τους: «Κάνουν αυτό που πρέπει να κάνουν, να εκφράζουν τις αγωνίες και τις προτεραιότητες των δημοτών τους. Γιατί είναι οι άνθρωποι που είναι πιο κοντά στην κοινωνία, πιο κοντά στον πολίτη. Και ξέρετε ο πολίτης σήμερα δεν κοιτάζει ψηλά για μεγαλεπήβολα κτήρια, κοιτάζει χαμηλά. Δηλαδή τα σκουπίδια και τις λακούβες. Και απαιτεί από την τοπική αρχή αυτά τα μικρά και καθημερινά πράγματα της καθημερινότητας, που τον δυσκολεύουν όμως τόσο πολύ, να διορθώνονται. Κι εγώ θέλω πραγματικά όλοι οι θεσμικοί συνομιλητές μας, είτε εκφράζονται μέσω των οργάνων τους, ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ, είτε κατά μόνας, Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες, να νιώθουν ότι πράγματι είμαστε δίπλα τους για να λύνουν τέτοια προβλήματα».

Για τη διαχείριση της πανδημίας στη χώρα: «Όποιος μπορεί σήμερα να ανατρέξει λίγο πίσω και να πάει στον Μάρτιο ή στον Απρίλιο πέρσι τέτοιο καιρό και σκεφθεί πως θα μπορούσαμε να είχαμε παλέψει με αυτόν τον εχθρό 14 μήνες και να έχουμε φτάσει εδώ που έχουμε φτάσει σήμερα, μάλλον θα έλεγε ότι έχουμε πετύχει ένα θαύμα. Πιστεύω ότι πετύχαμε αυτό το θαύμα, γιατί κυρίως οι πολίτες είχαν ανοιχτά τα αυτιά τους, άκουσαν και τις συμβουλές των ειδικών και τις προτεραιότητες που έθεσε η πολιτική ηγεσία σε όλα τα επίπεδα, και στην κεντρική Κυβέρνηση και στο κομμάτι της Υγείας και στο αυτοδιοικητικό, παντού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα όλοι μαζί να χτίσουμε μια εμπιστοσύνη ο ένας προς τον άλλον και να φτάσουμε μέχρι εδώ, έστω και με κάποιες αναταράξεις. Τελικά, αν δει κανείς που βρίσκεται η Ελλάδα και στα θύματα και στα κρούσματα και στον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε το πρόβλημα, ως μια χώρα τουριστική, αν όλα αυτά τα βάλει στη ζυγαριά, θα δει ότι ήταν μια πολύ επιτυχημένη διαχείριση μέχρι τώρα. Ελπίζω τώρα που διανύουμε τα τελευταία μέτρα αυτής της δύσκολης κούρσας να έχουμε ξανά τη ψυχραιμία, να καταβάλουμε την κόπωση που σίγουρα είναι μέσα μας, και να κάνουμε αυτά τα τελευταία μέτρα όπως πρέπει, για να φτάσουμε στο ξέφωτο».

Για τα μέτρα στήριξης από την Πολιτεία: «Νομίζω ότι μέχρι τώρα διαχειριστήκαμε σωστά αυτή την εμπιστοσύνη που πρώτα έδειξαν οι πολίτες στην Κυβέρνηση και μετά οι αγορές και οι επενδυτές. Και απολαμβάνουμε αυτής της εμπιστοσύνης, με αποτέλεσμα να μπορούμε να δανειζόμαστε με ιστορικά χαμηλά επιτόκια. Έτσι, μπορέσαμε να κρατήσουμε υψηλά ταμειακά διαθέσιμα και να δίνουμε χρήματα στους Δήμους, στις επιχειρήσεις, στα φυσικά πρόσωπα, στους εργαζόμενους. Και με το τελευταίο πακέτο μέτρων που εξαγγέλθηκε, στηρίζουμε και την εστίαση και το λιανεμπόριο, αλλά πήγαμε κι ένα βήμα παραπέρα. Κάναμε ένα βήμα πολύ σημαντικό, με τις ανακοινώσεις του Υπουργού Οικονομικών και του Πρωθυπουργού, για μόνιμες μειώσεις φόρων και αναστολές φορολογικών υποχρεώσεων, που δίνουν την ελπίδα στους πολίτες ότι μόλις αντιμετωπίσουμε το υγειονομικό σκέλος της κρίσης, δεν είναι μόνο η ρευστότητα που δώσαμε στην αρχή, αλλά και μετά θα τους μένουν περισσότερα χρήματα στην τσέπη. Άρα αυτό τους δίνει ένα επιπλέον κίνητρο να επιστρέψουν γρήγορα στην εργασία τους, μετά το ξεπέρασμα της υγειονομικής κρίσης. Συνεπώς δεν βλέπω δημοσιονομικό πρόβλημα, λόγω της εμπιστοσύνης, βλέπω ένα πρόβλημα πραγματικής οικονομίας, όμως με τα βήματα προοπτικής που κάνουμε, ανακουφίζουν τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στην πραγματική οικονομία και πράγματι πιστεύω θα το ξεπεράσουμε το πρόβλημα με μια μικρή κάμψη στην αρχή, αλλά με μια πολύ ισχυρή ανάκαμψη στη συνέχεια».

Για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και αν μπορούσε να πάει καλύτερα: «Η σύζυγός μου ήταν μία από τις περιπτώσεις των πρώτων κρουσμάτων στη χώρα, άρα έχω ιδία άποψη για το πώς το αντιμετώπισαν άνθρωποι που νόσησαν το πρόβλημα κι έχω και μία άποψη πολύ καλή για το πώς το αντιμετώπισαν τα Νοσοκομεία μας όλη αυτή την κρίση. Και πραγματικά οι άνθρωποι αυτοί της πρώτης γραμμής είναι ήρωες. Τους αξίζουν συγχαρητήρια από όλους. Και πέρα από το σεβασμό, κάναμε ότι μπορούσαμε να τους στηρίξουμε, με έκτακτο προσωπικό, με μόνιμο προσωπικό, με περισσότερους πόρους. Ποτέ όμως αυτό δεν θα ήταν αρκετό, εάν οι Έλληνες δεν είχαν πειθαρχήσει, ώστε να ανακόψουμε κάπως τα κύματα των ανθρώπων που θα χρειαζόντουσαν νοσηλεία. Επομένως, τελικά όλοι μαζί είναι μικροί ήρωες, πρώτα από όλα φυσικά το υγειονομικό μας προσωπικό και από εκεί και μετά όλοι οι υπόλοιποι που πειθαρχούμε στις συμβουλές. Και για αυτό δεν θα κουραστώ ποτέ να κάνω έκκληση, μέχρι να ξεπεράσουμε οριστικά αυτή την κρίση, ας μη δυσκολεύουμε τη δουλειά των ανθρώπων που δίνουν τη μάχη στα Κέντρα Υγείας και στα Νοσοκομεία μας και ας προσπαθούμε να τους βοηθούμε κάνοντας κάποια απλά πράγματα, μένοντας λίγο παραπάνω κοινωνικά αποστασιοποιημένοι».

Για την ενίσχυση των Νοσοκομείων της χώρας: «Ο Πρωθυπουργός έχει ως βασική προτεραιότητα το κομμάτι της Υγείας και της Παιδείας και με πολύ σαφείς δεσμεύσεις. Φαίνεται ότι αυτό γίνεται πράξη και ξεδιπλώνεται. Όσον αφορά ιδίως το κομμάτι της Υγείας, ο στόχος μας να είμαστε στο μέσο όρο ή και καλύτερα από το επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι πραγματικά σταθερός πυλώνας και πυξίδα της πολιτικής μας και πραγματώνεται. Π.χ. στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, είχαμε ένα στόχο να φτάσουμε τις 1.200 Μ.Ε.Θ., που είναι ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με βάση τον πληθυσμό μας, κι όμως το έχουμε ξεπεράσει λόγω της πανδημίας. Στις προσλήψεις είχαμε ένα στόχο πάνω από 4.000 κι έχουμε φτάσει κοντά στις 10.000 για να αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Αντίστοιχα και στην Παιδεία, σε θέματα Ειδικής Αγωγής, σε θέματα σοβαρά της Αυτοδιοίκησης θα είναι το επόμενο βήμα για την στήριξη σε ένα χώρο που έχει αποψιλωθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα, λόγω των πολλών ετών της κρίσης. Γενικά κάνουμε ό,τι είχαμε πει πριν τις εκλογές για να μας εμπιστευτεί ο ελληνικός λαός κατά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου του 2019, και ίσως και παραπάνω».

Για την πορεία του εμβολιαστικού προγράμματος και το άνοιγμα δραστηριοτήτων: «Όπως λέει ο Πρωθυπουργός συχνά, έχουμε τρεις βασικούς συμμάχους, τους οποίους δεν πρέπει να τους ξεχνάμε. Από τη μία είναι ο εμβολιασμός, που προχωράμε πάρα πολύ γρήγορα. Έχουμε ένα εμβολιαστικό πρόγραμμα, το οποίο πάει πολύ καλύτερα από ότι πάνε πολλές ανεπτυγμένες χώρες στον κόσμο. Έχουμε ένα εμβολιαστικό πρόγραμμα, το οποίο είναι σύμμαχος. Οι Έλληνες ανταποκρίνονται και ελπίζω ότι έτσι θα συνεχίσουν. Ο δεύτερος σύμμαχος είναι ο καιρός, ο οποίος είναι ένας σύμμαχος σημαντικός για τη χώρα μας, γιατί μπορούμε να είμαστε έξω, παρά μέσα. Επομένως σε αυτό πάλι πρέπει να κτίσουμε. Προχωρώντας με αυτούς τους δύο συμμάχους, νομίζω ότι θα χρησιμοποιήσουμε σωστά και τον τρίτο, που είναι τα rapid test και τα self test. Όλα αυτά φροντίζουν να μην έχουμε μεγάλη διασπορά στην κοινότητα, καθώς αυξάνεται η κινητικότητα με την άρση των περιοριστικών μέτρων, είτε αυτό είναι στα σχολεία, είτε στο λιανεμπόριο, είτε σε άλλους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Με αυτούς τους τρεις συμμάχους, είμαι αισιόδοξος ότι θα είμαστε πολύ καλύτερα από τα μέσα του Μαΐου και μετά».

Για την κριτική από την πλευρά της Αντιπολίτευσης σχετικά με τη διαχείριση της πανδημίας: «Νομίζω ότι είναι μικροπολιτική αυτή η κριτική. Και είναι και πολύ ρηχή. Γιατί κάθε φορά που ύψωνε τον τόνο η αντιπολίτευση, και κυρίως η Αξιωματική Αντιπολίτευση, ήταν πραγματικά μόνο και μόνο για το θεαθήναι. Δεν είχε να αντιπροτείνει κάτι. Είτε μιλούσαμε για θέματα που είχαν να κάνουν με την ενίσχυση των Νοσοκομείων μας, των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας, είτε μιλούσαμε για τα θέματα του εμβολιασμού, είτε μιλούσαμε για το άνοιγμα κάποιων δραστηριοτήτων. Πάντα ήταν αντιφατικοί. Πέρσι τον Μάιο μας κατηγορούσε γιατί δεν έχει ανοίξει ο Τουρισμός. Μόλις ανοίξαμε τον Τουρισμό, γιατί άνοιξε ο Τουρισμός; Ενώ είμαστε μια χώρα που έδειξε σε πάρα πολλές άλλες χώρες τι πρέπει να κάνει, με τα PLF, με το ζήτημα των τεστ 72 ώρες πριν την άφιξη, με πολύ στοχευμένους ελέγχους σε όλα τα σημεία συνοριακού ελέγχου. Ποτέ δεν είχε μια πρόταση. Ακόμη και τώρα, που φτάσαμε σε αυτό το στάδιο που είχαμε το άνοιγμα της εστίασης, δεν υπήρξε μια πρόταση με ποιους κανόνες μπορεί να ανοίξει η εστίαση. Άρα, επαναλαμβάνω, ήταν μια ρηχή, μικροπολιτική κριτική. Δεν εστίασε ποτέ στο πως θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, αλλά στο πως μπορεί να αντλήσει κανείς πολιτικά οφέλη από μια προσωρινή δυσαρέσκεια και αυτό σίγουρα δεν βοηθάει την αξιοπιστία συνολικά του πολιτικού κόσμου απέναντι στους πολίτες. Οι πολίτες θέλουν ξεκάθαρες λύσεις στα προβλήματά τους, δεν θέλουν κορώνες, θέλουν πραγματικά να εμπιστεύονται αυτόν που ακούνε. Και πιστεύω ότι αυτό το κατέκτησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης».

Για το αν πρέπει να εμβολιαστούν οι πολίτες: «Νομίζω ότι είναι απλό. Όλοι πλέον οι Έλληνες έχουν κάνει σχεδόν όλα τα εμβόλια, είτε είναι της Pfizer, είτε είναι της Moderna, είτε της AstraZeneca, και βλέπουμε ότι δεν υπάρχουν προβλήματα. Είναι πολύ πιο πιθανό, όσο κι αν ακούγεται μακάβριο, να σου συμβεί κάτι στο δρόμο, παρά να πάθεις κάτι από το εμβόλιο. Άρα ναι, κάντε τα εμβόλια, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, μην τα ακυρώνετε, μην τα αλλάζετε. Το καλύτερο εμβόλιο είναι το γρηγορότερο εμβόλιο».

Για τον νέο εκλογικό νόμο στην Αυτοδιοίκηση: «Είναι ένα βασικό στοιχείο της πολιτικής μας η ενίσχυση της κυβερνησιμότητας των Δήμων. Για αυτό το λόγο έχουμε προχωρήσει στην κατάρτιση ενός καινούργιου εκλογικού νόμου. Ο εκλογικός νόμος έχει μπει σε δημόσια διαβούλευση. Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση. Πήραμε πάρα πολλά ενδιαφέροντα σχόλια. Έχουμε κάνει μικρές παρεμβάσεις, ώστε να βελτιώσουμε το νομοσχέδιο, αλλά οι βασικοί του άξονες παραμένουν σταθεροί. Με 43% από τον πρώτο γύρο μπορεί να εκλέγεται ο υποψήφιος Δήμαρχος ή Περιφερειάρχης. Αποκτά την πλειοψηφία στο Δημοτικό ή Περιφερειακό Συμβούλιο, η εκλογή θα αφορά για 5 χρόνια και όχι για 4. Μειώνουμε λελογισμένα, όχι δραματικά, αλλά όχι και διακοσμητικά, τον αριθμό των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβούλων. Έχουμε κάποιες παρεμβάσεις που ενισχύουν τον διάλογο μέσα στα Περιφερειακά και Δημοτικά Συμβούλια. Βάζουμε όριο εισόδου 3%, ώστε να έχουμε την καλύτερη δυνατή αντιπροσωπευτικότητα. Κάνουμε κάποιες παρεμβάσεις που τελικά βοηθούν τους Δήμους και τις Περιφέρειες να μπορέσουν να υλοποιήσουν το πρόγραμμα για το οποίο εκλέχθηκαν. Γιατί ο νόμος Σκουρλέτη, που ίσχυε μέχρι τώρα ήταν ένας νόμος ακριβώς για να πριμοδοτεί τον τρίτο, τον τέταρτο ή τον πέμπτο συνδυασμό. Για να δημιουργηθεί ακυβερνησία, να εγκλωβίζει τον εκλεγμένο Δήμαρχο ή Περιφερειάρχη σε ατέρμονες συζητήσεις στο Δημοτικό ή Περιφερειακό Συμβούλιο. Δεν είναι αυτός ο σκοπός. Ξέρετε το Σύνταγμα επιβάλλει να έχουμε πολύ σοβαρές αρμοδιότητες λειτουργικού χαρακτήρα στο επίπεδο των Δήμων ή των Περιφερειών που πρέπει να ασκούνται. Ο πολίτης περιμένει να απολαύσει κάποια αγαθά και κάποιες υπηρεσίες που παρέχουν οι Δήμοι. Δεν μπορεί να εγκλωβίζεται ο Δήμαρχος και ο Περιφερειάρχης μόνο στις συζητήσεις. Πρέπει να παραδώσει και συγκεκριμένα πράγματα στους δημότες. Αυτό ερχόμαστε και το κάνουμε με τον εκλογικό νόμο για την Αυτοδιοίκηση. Έχουμε τελειώσει, όπως είπα πριν, τη διαβούλευση. Κατατίθεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή. Θα ψηφιστεί αμέσως μετά από τη Βουλή και μαζί με τια άλλες θεσμικές παρεμβάσεις που έχουμε κάνει, όπως το νομοσχέδιο του εσωτερικού ελέγχου, όπως το νομοσχέδιο το οποίο αφορά την διευκόλυνση της ψήφου των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό, αλλά και τα άλλα βασικά νομοθετήματα που έρχονται, πιστεύω ότι φτιάχνουμε ένα βασικό πλαίσιο, το οποίο είναι πολύ καλύτερο για να δουλέψουν Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες, πάντα με γνώμονα την καλυτέρευση της ζωής των πολιτών».

Για τις χρηματοδοτήσεις των φορέων της Αυτοδιοίκησης και την επιβολή πλαφόν στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης»: «Μετά από πολλά χρόνια κρίσης, έχουμε στα χέρια μας χρηματοδοτικά εργαλεία να στηρίξουμε τους Δήμους και τις Περιφέρειες για να δώσουν μια αναπτυξιακή πνοή στον τόπο τους, αν χρησιμοποιήσουν σωστά τα εργαλεία. Για να χρησιμοποιήσουμε σωστά τα εργαλεία, όπως το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”, επιβάλλεται όλοι να μπορούμε να πάρουμε μέρος σε αυτό το πρόγραμμα. Όπως ήταν σχεδιασμένο το πρόγραμμα αυτό, μπορεί να είχε 2,5 δις ευρώ, αλλά θα μπορούσε να εξαντληθεί πολύ γρήγορα, αν δίναμε τη δυνατότητα μόνο σε όσους είχαν τη δυνατότητα να υποβάλλουν ώριμες προτάσεις να πάρουν τα χρήματα. Και τέτοιοι είναι συνήθως οι μεγάλοι Δήμοι ή οι Περιφέρειες που έχουν πιο ανεπτυγμένες Τεχνικές Υπηρεσίες. Εμείς βάζοντας το πλαφόν και προβλέποντας με σχετική τροποποίηση στο νόμο που διέπει το πρόγραμμα “Α. Τρίτσης” την πρόβλεψη τεχνικής βοήθειας για τους μικρούς και πιο αδύναμους Δήμους, καταφέραμε να έχουμε τη δυνατότητα κάθε Δήμος, σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας, να δει κάποια έργα που είναι άμεσης προτεραιότητας για αυτόν, να εντάσσονται στο πρόγραμμα. Εάν δεν βάζαμε πλαφόν, αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει. Το πλαφόν όμως είναι λελογισμένο. Ξεκινάει από 6 εκ. για πολύ μικρούς Δήμους και φτάνει μέχρι 40 εκ. για τους Μητροπολιτικούς Δήμους της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης. 30 εκ. ευρώ είναι το πλαφόν για το επίπεδο των Περιφερειών. Αναπτύσσεται σε 14 άξονες, αφορά σχεδόν τα πάντα, από ύδρευση και αποχέτευση μέχρι αγροτική οδοποιία, ψηφιακό μετασχηματισμό, ανακύκλωση, ηλεκτροκίνηση. Τομείς που πραγματικά βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών. Έχουν υποβληθεί πολλά δισεκατομμύρια ευρώ προτάσεις. Τις αξιολογούμε και τις εντάσσουμε. Ήδη υπάρχουν εντάξεις που αφορούν τον προσεισμικό έλεγχο, που είναι κάτι πολύ σημαντικό και είναι εκτός πλαφόν, ή δράσεων που σχετίζονται με τα 200 χρόνια από την Επανάσταση, μέσω του προγράμματος “Ελλάδα 1821-2021”. Και προχωρούμε σιγά σιγά και στα άλλα έργα. Προσδοκούμε ότι το πλαφόν θα είναι τελικά η πυξίδα για προτεραιοποίηση των έργων. Κι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Προτεραιοποίηση των έργων οδηγεί σε μεγαλύτερη απορρόφηση, η οποία σημαίνει αύξηση της συγχρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Υπογράψαμε τη δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ στις 18 Μαρτίου. Είναι τα πρώτα 500 εκ. που βάζει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στην Ελλάδα ως μια ψήφος εμπιστοσύνης και όσο προχωρούμε την απορρόφηση, θα βάζει κι άλλα χρήματα, σύμφωνα με τη δήλωση του Προέδρου κ. Χόγιερ. Η προτεραιοποίηση θα μας δώσει επίσης τη δυνατότητα να έχουμε τις συνέργειες που από την πρώτη στιγμή, ως νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, δείξαμε ότι επιθυμούμε. Συνέργειες είτε με το ΕΣΠΑ και τα Υπουργεία που το διαχειρίζονται, είτε με το Ταμείο Ανάκαμψης και την ομάδα του Θόδωρου Σκυλακάκη και του Νίκου Μαντζούφα, που ασχολούνται με το Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτές οι συνέργειες θα επιτρέψουν να διευρύνουμε τον φάκελο των χρημάτων που θα είναι διαθέσιμα για Δήμους και Περιφέρειες. Και τελικά αισιοδοξώ ότι παρά το πλαφόν, το σύνολο των προτάσεων, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, θα ικανοποιηθεί».

Για το ίδιο θέμα, ο κ. Πέτσας πρόσθεσε: «Ένα κομμάτι του Ταμείου Ανάκαμψης, περίπου 3,2 δις ευρώ αφορούν Δήμους και Περιφέρειες. Κάποια από αυτά είναι πολύ συγκεκριμένα έργα και κάποια είναι ελεύθερα, όπως τα λέμε, χρήματα στα οποία θα μπορέσουμε να εντάξουμε έργα Δήμων και Περιφερειών. Άρα είμαι αισιόδοξος ότι είναι ένας χρηματοδοτικός φάκελος πολύ ισχυρός, ο συνδυασμός του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης” με το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα αλλάξει όψη τελικά στην τοπική κοινωνία».

Για τις προτεραιότητες που έχουν οι οργανισμοί της Αυτοδιοίκησης: «Σε κάθε Περιφέρεια και σε κάθε Δήμο οι προτεραιότητες μπορεί να είναι διαφορετικές. Ένας ορεινός Δήμος μπορεί να έχει προτεραιότητα την αγροτική οδοποιία, την ύδρευση ή την αποχέτευση. Ένα νησί μπορεί να έχει προτεραιότητα την ηλεκτροκίνηση, ώστε να δείξει παντού στον κόσμο ότι το brand name του νησιού είναι πράσινο και μπορεί να τραβήξει πάρα πολλούς ανθρώπους που μπορεί να ενδιαφέρονται για αυτή την περιβαλλοντική διάσταση. Άλλοι Δήμοι έχουν προτεραιότητα τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Άλλοι Δήμοι μπορεί να έχουν προτεραιότητα ζητήματα που σχετίζονται με την αστική αναζωογόνηση, κυρίως τα μεγάλα αστικά κέντρα».

Ακόμη ο κ. Πέτσας επεσήμανε πως «υπάρχουν πάρα πολλά έργα που όταν αρχίσουν να ξεδιπλώνονται, πραγματικά θα τα δουν οι πολίτες και θα πουν ότι εδώ κάτι αλλάζει» και πρόσθεσε: «Τα έργα ενός Δήμου ή μιας Περιφέρειας σε αυτό το επίπεδο, μέσω του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης”, είναι έργα σχετικά μικρά. Αφορούν την τοπική κοινωνία και για αυτό και διαχέονται πιο εύκολα τα οφέλη τους στους ανθρώπους που ασχολούνται εκεί, μικρούς εργολάβους, εργαζόμενους και λοιπούς αποδέκτες. Ενώ έργα του Υπουργείου Υποδομών, για παράδειγμα, μπορεί να είναι έργα 50, 60, 70 εκ. το καθένα ή και πολύ μεγαλύτερα, όπως ο Ε-65 που είναι πολλών εκατοντάδων εκατομμύριων ευρώ. Άρα είναι ένας συνδυασμός έργων που αφορούν είτε μικρή, είτε μεσαία, είτε μεγάλη κλίμακα που πιστεύω ότι τα επόμενα χρόνια θα δείξουν αυτό που περιμένουν από εμάς».

Για το νομοσχέδιο σχετικά με τα ζώα συντροφιάς: «Με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, με τον Θόδωρο Λιβάνιο, είχε γίνει μια προεργασία για ένα νομοσχέδιο για τα ζώα συντροφιάς, που κάνει κάποιες βασικές τομές, όπως για παράδειγμα εγκαθιδρύει το Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς, μέσα στο οποίο υπάρχουν διάφορά υποσυστήματα τα οποία βοηθούν στο να έχουμε μια πλήρη εικόνα των ζώων μας, αν έχουν σημανθεί, αν έχουν όλες τις προδιαγραφές που αφορούν την υγεία τους, με το ηλεκτρονικό βιβλιάριο, τη δυνατότητα να μετακινούνται, τη δυνατότητα να υιοθετούνται, αλλά και υποχρεώσεις που έχουν οι ιδιοκτήτες τους, καθώς και οι Δήμοι, όταν αφορά τα αδέσποτα. Στις υποχρεώσεις έχουμε ένα βασικό ζήτημα που έχει να κάνει με τις ποινικές και τις διοικητικές κυρώσεις, οι οποίες συνδέονται με το γεγονός της μη τήρησης των προβλεπόμενων υποχρεώσεων, αλλά το βασικό στοιχείο που πρέπει να συζητήσουμε και ήταν αντικείμενο όλης της άτυπης διαβούλευσης που κάναμε όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα με πάρα πολλούς φορείς, φιλοζωικές οργανώσεις, κτηνιατρική υπηρεσία, τον Πανελλήνιο Κτηνιατρικό Σύλλογο, κυνηγούς και οργανώσεις τους, με πάρα πολλούς, είναι το ζήτημα της αναπαραγωγής τους. Είναι δεδομένη η στείρωση για τα αδέσποτα. Ένα βασικό ζήτημα που σχετίζεται κυρίως και με τα δεσποζόμενα είναι η αναπαραγωγή τους με κανόνες. Οπότε εκεί είναι μια συζήτηση για την στείρωση, μετά από κάποιες αναπαραγωγές, η οποία πρέπει να είναι σοβαρή συζήτηση, θα γίνει στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου και πιστεύω ότι θα καταλήξουμε κάπου.

Τα άλλα θέματα, τα οποία είναι επίσης σοβαρά, έχουν να κάνουν με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων, αλλά και πόρων στους Δήμους, για να μπορέσουν να ελέγξουν το ζήτημα των αδεσπότων. Έχουμε δώσει 43 εκ. μέχρι τώρα, μέσω του προγράμματος “Φιλόδημος ΙΙ” για την κατασκευή καταφυγίων ζώων, είτε κατά μόνας σε κάθε Δήμο είτε με διαδημοτική συνεργασία και θα δώσουμε άλλα 40 εκ. ευρώ για όσους δεν έχουν αποκτήσει και θα αυξήσουμε επίσης τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, ώστε τα λειτουργικά έξοδα που συνδέονται με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το νέο νομοσχέδιο για τα ζώα συντροφιάς να μπορούν να τις φέρουν εις πέρας οι Δήμοι. Δηλαδή η κτηνιατρική φροντίδα έχει έξοδα, η στείρωση έχει έξοδα, η σήμανση έχει έξοδα. Όλη η παρακολούθηση του πλαισίου για πρώτη φορά θα συνοδεύεται από αντίστοιχους πόρους και για αυτό πιστεύω ότι μεσοπρόθεσμα θα μπορέσουμε να ελέγξουμε αυτό το πρόβλημα, που δεν μας τιμά. Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε».

Για τη ψήφο των απόδημων Ελλήνων: «Είναι κορυφαίο θέμα. Δεν είναι άδικο ότι έγινε πολύ συζήτηση ή ότι χύθηκε πολύ μελάνι. Το να ψηφίζει κανείς είναι κορυφαίο συνταγματικό του δικαίωμα. Αποτελεί τη θεμελιώδη ιδιότητα του πολίτη. Άρα μιλάμε για εγγεγραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους Έλληνες που μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Εμείς θέλουμε να τους διευκολύνουμε. Δεν είμαστε υπέρ μιας ταξικής αντίληψης της ψήφου, ότι όποιος έχει χρήματα παίρνει το αεροπλάνο κι έρχεται στην Ελλάδα να ψηφίσει την ημέρα των εκλογών. Θέλουμε να ψηφίζει από τον τόπο κατοικίας του. έχει λυθεί το θέμα αυτό σε πάρα πολλές χώρες, γιατί όχι και στην Ελλάδα; Το πλαίσιο, λοιπόν, που προχώρησε με τον Τάκη Θεοδωρικάκο, ως ένα από τα πρώτα και βασικά νομοθετήματα του Υπουργείου Εσωτερικών και είχε μιας ευρείας συναίνεσης προκειμένου να τεθεί για πρώτη φορά η δυνατότητα της διευκόλυνσης της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, είχε δυο περιορισμούς. Οι δύο περιορισμοί είχαν να κάνουν με το γεγονός ότι έπρεπε κάποιος να αποδεικνύει ότι έχει μια στενή σχέση με την Ελλάδα, να έχει ΑΦΜ ή να έχει επισκεφτεί τα δύο τελευταία χρόνια τη χώρα και να έχει λείψει τα τελευταία 35 χρόνια από τη χώρα. Έρχεται η κ. Τζάκρη, η οποία δεν είναι μια τυχαία Βουλευτής, είναι αρμόδια Τομεάρχης της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και δηλώνει ότι θέλει να αρθούν οι περιορισμοί σε ένα ομογενειακό έντυπο πολύ μεγάλου βεληνεκούς, τον Εθνικό Κήρυκα. Άρα έχουμε εδώ μια βούληση τόσο της Κυβέρνησης όσο και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης το πνεύμα και το γράμμα του Συντάγματος να το κάνει πράξη. Θα ήταν μεγάλο λάθος, εάν η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και η Κυβέρνηση δεν ανταποκρινόταν σε αυτό το κάλεσμα. Πηγαίνοντας στη Βουλή, διαπιστώνουμε ξανά μια υποκρισία από την Αξιωματική Αντιπολίτευση. Ακόμη όμως και η υποκρισία έχει πολύ μεγάλη σημασία όταν μιλάμε για τόσο κορυφαία δικαιώματα του πολίτη, όπως το δικαίωμα να συμμετέχει στις εκλογές».

Για τους Δήμους και τις ενέργειές τους σχετικά με την πανδημία: «Έχουν κάνει πάρα πολλά οι Δήμοι από την αρχή της πανδημίας και θα συνεχίσουν να το κάνουν μέχρι την τελευταία στροφή αυτής της διαδρομής. Για να το κάνουν αυτό, όπως για παράδειγμα την αναστολή δημοτικών τελών, τη διευκόλυνση και τη ρύθμιση μέχρι 100 δόσεις όσων έχουν χρέη που δημιουργήθηκαν τον τελευταίο χρόνο λόγω της πανδημίας, την επέκταση του εμβαδού που δίνουν ατελώς στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για να αναπτύξουν τραπεζοκαθίσματά τους σε εξωτερικό χώρο. Όλα αυτά τα έχουμε επεκτείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα και μάλιστα με τροπολογίες στη Βουλή και μέχρι το τέλος Οκτωβρίου του 2021. Κάνοντας όμως αυτό οι Δήμοι στερούνται έσοδα. Για τα έσοδα που στερούνται, έρχεται το κράτος και τους βοηθάει. Έχουμε δώσει 187,1 εκ. ευρώ ως έκτακτη χρηματοδότηση πέρυσι και άλλα 50 εκ. ευρώ τους πρώτους μήνες του 2021 και θα δώσουμε και ό,τι ακόμη χρειαστεί, σε συνεννόηση πάντα με το Υπουργείο Οικονομικών, ώστε να είμαστε σε αγαστή συνεργασίας, στους Δήμους για να μπορέσουν να συνεχίσουν να κάνουν αυτή την πολιτική, είτε μείωσης τελών είτε αναστολής τελών είτε επέκταση εμβαδού για τα τραπεζοκαθίσματα. Γιατί όλοι μαζί τελικά βάζουμε πλάτη για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρωτοφανή κατάσταση που ζήσαμε τα τελευταίο χρόνο με την πανδημία του κορωνοϊού».

 

Η εκπομπή Politico… plus, η οποία ασχολείται με θέματα τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι μια παραγωγή του thessaloniki-brand.gr και μεταδίδεται από μεγάλο αριθμό τηλεοπτικών σταθμών σε ολόκληρη τη χώρα, σύμφωνα με το εξής πρόγραμμα:

ALFA για την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη κάθε Παρασκευή στις 23.00

DIKTYO1 για τη Δυτική Μακεδονία κάθε Παρασκευή στις 23.00 με επανάληψη το Σάββατο στις 24.00

TRT για τη Θεσσαλία κάθε Κυριακή στις 00.30

TVM για το Βορειοανατολικό Αιγαίο κάθε Παρασκευή στη 01.00 και επανάληψη το Σάββατο στη 01.00

Europe1 για την Κεντρική Μακεδονία κάθε Κυριακή στις 20:00

ΕΝΑ για την κεντρική Ελλάδα κάθε Κυριακή στις 21:30

EpilogesTv για την Ανατολική Μακεδονία – Θράκη κάθε Παρασκευή στις 19.00