ΑΡΘΡΟ
του Παναγιώτη Χατζηγεωργίου
Δικηγόρου
Νομικού Συμβούλου των Σωματείων ΕΚΑΒ, Εργαζόμενων Νοσοκομείου και Νοσοκομειακών Γιατρών
Συντονιστή της Επιτροπής για τη στήριξη του Νοσοκομείου Δράμας

Είναι γνωστό ότι το Δημόσιο Σύστημα Υγείας ασθενεί. Πολλοί φοβούνται ότι τα τελευταία χρόνια πνέει τα λοίσθια. Σε μερικά Νοσοκομεία το πρόβλημα έχει κακοφορμίσει. Μερικές κλινικές, όπως η Παθολογική στη Δράμα, χτύπησαν κόκκινο.
Τριτοκοσμικές συνθήκες εργασίας. Απλήρωτες μη νόμιμες υπερωρίες. Παράνομη, εξαντλητική υπερεφημέρευση. Προκηρύσσονταν θέσεις δίχως αποτέλεσμα. Ανικανοποίητο το αίτημα να κηρυχθεί άγονο. Να δοθούν κίνητρα. Το πρόβλημα διογκώνονταν. Έγινε βραδυφλεγής βόμβα. Πού ακούστηκε Νομός 100.000 κατοίκων να μην έχει Παθολογική;
Γιατροί και λοιποί εργαζόμενοι έβλεπαν το κακό να πλησιάζει. Οι διαμαρτυρίες τους φωνή βοώντος. Η τοπική κοινωνία το διαισθάνθηκε. Άρχισε να αντιδρά. Κυβέρνηση και Υπουργείο Υγείας αδιαφορούσαν. Μας κατηγόρησαν για κινδυνολογία. Το άφηναν να απαξιωθεί.
Ξεκίνησαν οι αντιδράσεις. Την άνοιξη του 2023 έγγραφη διαμαρτυρία του ΕΚΑΒ Δράμας για την εκχώρηση των δευτερογενών διακομιδών σε ιδιώτες Το Φθινόπωρο του 2023 διαμαρτυρία του Σωματείου Εργαζομένων για μη ασφαλή λειτουργία του Νοσοκομείου εξαιτίας υποστελέχωσης. Τον Απρίλιο του 2024 μηνυτήρια αναφορά για μη ασφαλή λειτουργία λόγω υπερεφημέρευσης. Τον Ιούνιο του 2024 εξώδικη διαμαρτυρία του Σωματείου Εργαζόμενων για μη συμφέρουσα εκχώρηση της καθαριότητας σε εργολάβο. Πρόσφατα μηνυτήρια αναφορά των Νοσοκομειακών Γιατρών και του Ιατρικού Συλλόγου για παράνομη υπερεφημέρευση (72 ώρες συνεχώς).
Το καλοκαίρι του 2024 η Παθολογική είχε απομείνει με 2 Παθολόγους. Αντί για 11. Σκέφτονταν να παραιτηθούν. Είχαν ήδη παραιτηθεί οι ειδικευόμενοι. Τον Αύγουστο του 2024 αναλάβαμε δράση. Συστάθηκε η Επιτροπή για τη στήριξη του Νοσοκομείου. Υπέγραψαν χιλιάδες. Έγιναν εκδηλώσεις. Κορύφωση το μεγαλειώδες Πανδραμινό συλλαλητήριο το Νοέμβριο. Με συμμετοχή όλων των αρχών, φορέων και συλλογικοτήτων.
Καθημερινά μας έρχονταν Παθολόγοι από άλλα Νοσοκομεία και το 424 της Θεσσαλονίκης. Μετά από απειλές στρατιωτικών πως θα παραιτηθούν σωρηδόν ο Υπουργός Άμυνας έθεσε βέτο. Δεν έρχονταν πλέον. Εφημέρευαν Γενικοί Γιατροί. Έρχονταν Παθολόγοι από άλλα Νοσοκομεία. Διέσχιζαν πολλά χιλιόμετρα για να εφημερεύσουν, δίχως να γνωρίζουν τους ασθενείς και το ιστορικό τους. Κατάκοποι γύριζαν στα σπίτια τους. Είχαν συμβεί ατυχήματα.
Κυβέρνηση και Υπουργός επιτέλους πήραν το μήνυμα. Φοβούμενοι κλιμάκωση των αντιδράσεων δήλωσαν πως θα πάρουν μέτρα. Τέλη Σεπτεμβρίου 2024 ανακοινώθηκε πως επιτέλους το Νοσοκομείο της Δράμας κηρύσσεται άγονο. Όπως και άλλα. Τα κίνητρα λιγοστά. Η Δράμα δεν ήταν πλέον ελκυστική. Κανείς και δη Παθολόγος δεν ήθελε να έρθει, για να εργαστεί σε εφιαλτικές συνθήκες. Κάνοντας πάμπολλες εφημερίες. Παρά και τα κίνητρα που υποσχέθηκαν Δήμος και Περιφέρεια.
Αρχές Οκτωβρίου 2024. Παραιτήθηκε και η τελευταία εναπομείνασα Παθολόγος. Την επομένη με εντέλλεσθε διατάχθηκαν νεφρολόγοι, καρδιολόγοι, πνευμονολόγοι και ειδικευόμενοι του Καρδιολογικού να εφημερεύουν και στα ΤΕΠ της Παθολογικής!!! 19 εν συνόλω γιατροί δήλωσαν πως θα παραιτηθούν. Το Δ.Σ. του Ιατρικού Συλλόγου Δράμας δήλωσε επίσης πως θα παραιτηθεί σύσσωμο.
Οι αρμόδιοι επιτέλους θορυβήθηκαν. Ο Υπουργός κατήγγειλε τους γιατρούς για εκβιαστές. Στη συνέχεια συναισθανόμενος και το πολιτικό κόστος και ενώ και τα κεντρικά ΜΜΕ ασχολούνταν πλέον με τη Δράμα, δήλωσε πως το εκλαμβάνει ως κραυγή αγωνίας. Πως θα πάρει μέτρα.
Προκηρύχθηκαν επιτέλους μερικές θέσεις. Όχι όλες. Πήραν πίσω το εντέλλεσθε. Οι γιατροί απέσυραν τις παραιτήσεις. Το Νοσοκομείο μας συνέχισε να λειτουργεί στην εντατική. Ο Υπουργός δεσμεύθηκε πως θα ικανοποιήσει όλα τα αιτήματα. Πως θα προκηρύξει όλες τις θέσεις. Στην πρόσφατη 3η προκήρυξη προβλέφθηκαν 5 θέσεις Παθολόγων. Όχι όλες, όπως είχε υποσχεθεί. Δεν ήρθε πάλι κανείς. Το πρόβλημα παραμένει. Και διαρκώς οξύνεται περαιτέρω.
Έχουμε καταθέσεις προτάσεις. Και θεσμικές. Που απαιτούν απλά και μόνο νομοθετική παρέμβαση. Δίχως επιπλέον κόστος. Απαιτούνται ριζικές και γενναίες λύσεις. Ανθρώπινες συνθήκες εργασίας και αξιοπρεπείς αμοιβές.
Η κυβέρνηση οφείλει να πάρει μέτρα. Να δώσει λύσεις. Διαφορετικά θα είναι αυτή που θα τραβήξει το καλώδιο από την πρίζα. Και το διασωληνωμένο Νοσοκομείο μας, όπως και όλο το ΕΣΥ, θα αφήσει τη μεταθανάτια πνοή του. Δεν έχει σημασία αν θα το κάνουν από ανικανότητα, αδιαφορία ή ιδεοληψία. Γεγονός θα είναι ότι θα έχει ολοκληρωθεί το έγκλημα.
Η Κοινωνία της Δράμας διατρανώνει: ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ!!!
Την προηγούμενη Πέμπτη επιτέλους ο Υπουργός Υγείας θα επισκέπτονταν και το δικό μας Νοσοκομείο. Επικαλούμενος κάποιο εξυβριστικό και απειλητικό σχόλιο στο διαδίκτυο και τις διαμαρτυρίες μερικών δεκάδων συγκεντρωμένων ακύρωσε την επίσκεψή του. Προσχηματικά. Γιατί δεν είχε ευχάριστα νέα να μας πει. Και αποφάσισε να μη μας πει κανένα.

