ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

 

 

 

 

Η Μύκονος είναι ένα υπέροχο Κυκλαδίτικο νησί, ενώ η Θάσος ένα όμορφο νησί στο Βορειοανατολικό Αιγαίον Πέλαγος. Οκτώ μόνο χλμ. απέναντι από την Καβάλα απλώνεται η Θάσος, με ακτές που φτάνουν τα 115 χιλιόμετρα. Ένα καταπράσινο νησί με πλούσιους κάμπους και ελαιόδεντρα.

Η Θάσος είναι ένα μέρος αρχαιολογικής σημασίας διότι σύμφωνα με την μυθολογία πήρε το όνομα του από τον «Θάσο». Ήταν ένας όμορφος νέος που αναζήτησε παντού την πριγκίπισσα των Φοινίκων την Ευρώπη, την οποία την απήγαγε ο Θεός Δίας, μέχρι την στιγμή που έφτασε στην Θάσο, μαγεύτηκε από την ομορφιά του νησιού και έμεινε τελικά σε αυτό για πάντα.

Στη Μύκονο οι θάλασσες, οι παραλίες, η χώρα, οι εκκλησίες και τα εκκλησάκια, είναι μοναδικά και Ελληνικά. Οι ξένοι που την ανακάλυψαν την ονόμασαν «l’ile du vent et des rêeves», ήτοι το νησί του ανέμου και των ονείρων. Έχει το νησί μια μαγνητική ενέργεια. Άλλωστε οι αρχαίοι γι’ αυτό διάλεξαν τη Δήλο, μια ενέργεια ζωής, χαράς, ευεξίας. Αλλά και οι παλιοί Μυκονιάτες ήταν ωραίοι άνθρωποι. Ψαράδες, αγρότες, κτηνοτρόφοι, μεροκαματιάρηδες με τη γνώση και τη σοφία της δύσκολης ζωής, με αγάπη για τον επισκέπτη που σε σκλάβωνε.

Άλλαξε η παλιά Μύκονος. Απέκτησε περιφερειακό, σύγχρονο λιμάνι, ανακαινισμένο αεροδρόμιο, ξενοδοχεία, γρήγορη επικοινωνία με όλο τον κόσμο. Το όνομά της έγινε πασίγνωστο και χιλιάδες τουρίστες την επισκέπτονται κάθε χρόνο. Χτίστηκαν και πολλές βίλες από Έλληνες και ξένους που μένουν σχεδόν όλο το καλοκαίρι στο νησί. Άλλαξε και η νοοτροπία των ανθρώπων, των Μυκονιατών και των επισκεπτών. Οι τιμές της γης ανέβηκαν. Πουλώντας ένα αγροτεμάχιο που είχε παλιά ελάχιστη αξία, μπορεί να πάρουν πάνω από ένα εκατομμύριο. Λοιπόν γιατί να δουλέψουμε; Ένα μαγαζάκι στα Ματογιάννια έχει νοίκι αλλά και… αέρα παρόμοιο με τα μαγαζιά της Ερμού.

Το χρήμα, το χρήμα, το χρήμα. Άλλαξε η νοοτροπία. Το πήραν χαμπάρι και οι ξένοι και ήρθαν. Και άρχισαν όλοι μαζί να χτίζουν. Να χτίζουν παντού. Στα βράχια δίπλα στη θάλασσα, στις κορυφογραμμές, παντού. Και να χτίζουν όσο θέλουν. Οι νόμοι δεν ισχύουν στη Μύκονο. Σε οικόπεδο 4 στρεμμάτων, με νόμιμο 200 τ.μ., χτίζονται και 2.000 τ.μ.

Η πιο απλή παρανομία είναι υπέρβαση 100%. «Η μέθοδος κάλυψης και αποκάλυψης». Χτίζουμε ένα διώροφο, επιχώνουμε τον κάτω όροφο συνδεόμαστε με τη ΔΕΗ και ξεμπαζώνουμε. Έλεγχος κανένας! Και όλοι σιωπούν διότι συναγωνίζονται ποιος θα κάνει τη μεγαλύτερη απάτη – αυτός είναι ο μεγαλύτερος μάγκας. Αν κάποιος τηρεί τις πολεοδομικές διατάξεις είναι απλά … κορόιδο.

Και το κράτος. Ανέχεται και συμμετέχει στην απάτη. Ούτε καν μια κατεδάφιση για το θεαθήναι. Συνεχώς νόμοι που με κάποιο χρηματικό ποσό νομιμοποιούν το αυθαίρετο. Και τι έγινε; Παρανομούμε αδιάκοπα, πληρώνουμε κάποιο πρόστιμο, το νομιμοποιούμε, το πουλάμε σε τετραπλάσια τιμή και ξαναχτίζουμε!

Χτίζουμε και ξενοδοχεία. «Δάσος» από κτήρια χωρίς έγνοια στο υπέροχο τοπίο, χωρίς κανένα σεβασμό στη μοναδική ομορφιά του νησιού. Και ομπρέλες. Χαμός, διπλάσιες τουλάχιστον των νομίμων, με χρεώσεις 200 € και πάνω και φοροδιαφυγή φουλ! Κάπου – κάπου μετά από «σύρμα» κόβουμε και κάποια… απόδειξη. Στην παραλία της Ελιάς, έχουν στήσει μόνο 490 ομπρέλες. Έχουν αφήσει και λίγα μέτρα ελεύθερα για να κολυμπήσει ο κοσμάκης χωρίς να πληρώνει.

Η Θάσος καταστρέφεται από τις αλόγιστες άδειες για χρήση λατομείων προς εξόρυξη μαρμάρου, τα οποία μετά την εξάντληση προϊόντος δεσπόζουν ως μια άσχημη χοάνη για να θυμίζουν το πέρασμα των ιθαγενών του χρήματος από το νησί.

Άραγε τι κάνουν οι τοπικοί παράγοντες;

Επίσης η μη ύπαρξη Λιμανιού τόσο στην Θάσο όσο και στην Κεραμωτή και φυσικά η άναρχη ανοικοδόμηση δίχως σεβασμό στις ομορφιές του νησιού με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Φέτος φώναζαν τοπικοί παράγοντες και Επιμελητήριο να ανοίξουν τα συνοριακά περάσματα για να έρθουν οι Βαλκάνιοι φίλοι μας. Τελικά το νησί γέμισε από Ρουμάνους και Γιουγκοσλάβους ικανοποιώντας τους επιχειρηματίες με κέρδος μόνο τη χρηματική τους ικανοποίηση και σε αντίθεση με την υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, μιας και οι Βαλκάνιοι, αλαλάζοντας gipsy με τα ενοικιασμένα πολυτελή αυτοκίνητά τους δεν άφησαν το αναμενόμενο κέρδος .

Εάν αυτός είναι τουριστικός σχεδιασμός τότε είναι για κλάματα κει στη Θάσο.

Εγώ θα κάνω μία ρηξικέλευθη πρόταση στους τοπικούς άρχοντες. Να μην κατασκευαστεί καινούργιο λιμάνι. Το σημερινό να μετατραπεί σε καταφύγιο αλιευτικών και τουριστικών σκαφών και να καταργηθεί το πορθμείο! Όλα τα δρομολόγια προς τη Θάσο, να γίνονται από το λιμάνι Καβάλας και τα βαρέα οχήματα να μετακινούνται, είτε από το λιμάνι Νέας Περάμου, είτε από το λιμάνι «Φίλιππος Β».

Έτσι, θα πάψει ο (αθέμιτος) ανταγωνισμός μεταξύ των δύο σημερινών πορθμειακών γραμμών, θα αναβαθμιστεί η γραμμή Καβάλας-Θάσου και θα απαλλαγεί η Κεραμωτή από τα βαρέα φορτηγά και την υπόλοιπη κίνηση. Και τα χρήματα για την κατασκευή του καινούργιου λιμανιού, να αξιοποιηθούν για να γίνει το σύγχρονο αλιευτικό και τουριστικό καταφύγιο. Ιδού η Ρόδος, καρντάσια τοπικοί άρχοντες, θα τολμήσετε να κάνετε το πήδημα;

Αλλάζουμε σελίδα πάμε για Μύκονο…

Η Μύκονος καταστρέφεται και κανείς δεν ενδιαφέρεται. Παραθέτω τρεις χαρακτηριστικές… περιπτώσεις:

Περίπτωση 1η

Η πρώην βίλα του Παύλου Ψωμιάδη στην περιοχή του Αγίου Λαζάρου. Είχε επιφάνεια 420 τ.μ. επί οικοπέδου 4 στρεμμάτων. Παρανομία Νο 1. Προφανώς η επιτρεπτή δόμηση ανέρχεται σε 200 τ.μ. Η παρανομία αυτή είναι τελείως ασήμαντη για τη Μύκονο. Τη βίλα αγόρασε ο Ιρακινός επιχειρηματίας Αόν Αλ Κάσλοκ ο οποίος αύξησε την επιφάνεια του αρχικού οικοπέδου από 4 σε 8,6 στρέμματα και στα 8,6 στρέμματα (8.600 τ.μ.) έχτισε συγκρότημα 2.130 τ.μ. Πώς έγινε αυτό; Βάσει ποίων διατάξεων τα έχτισε; Ποιος τα σχεδίασε; Ποιος υπέγραψε την επίβλεψη; Ποια Πολεοδομία τα ενέκρινε; Μήπως τα νομιμοποίησε; Τα δημοσιεύματα δεν λένε τίποτε. Κανείς δεν συγκινείται ώστε να διαταχθεί έρευνα νομιμότητας. Σιωπή. Ομερτά. Κανείς δεν μιλάει, κανείς δεν διαμαρτύρεται, κανείς δεν καταγγέλλει. Έδωσε λέει και δωρεά στο Δήμο 20.000 € σε είδος για μια έκθεση! Και ο Δήμαρχος την δέχτηκε και τον ευχαρίστησε. Τα δημοσιεύματα σε εφημερίδες των Αθηνών τονίζουν μόνο την αυτοτέλεια του «συγκροτήματος» και το ότι το αγόρασε 3 εκ. € και το πουλάει 25! Βέβαια, «το συγκρότημα» ονομάζεται εις την γαλλική «Le Rocher»!

Περίπτωση 2η

Στον λόφο δυτικά στο Αγράρι, στην κορυφογραμμή χτίστηκε το χειμώνα – όλα το χειμώνα χτίζονται – ένα παράνομο. Καταγγέλθηκε το γεγονός στην πολεοδομία. Προσπάθησαν να με αποτρέψουν επειδή το σπίτι ανήκει σε εφοριακό! Ύστερα από δύο χρόνια ταλαιπωρία – στη Μύκονο με έβλεπαν και με μισό μάτι – εξεδόθη πράξη κατεδάφισης. Αλλά… βέβαια καμία κατεδάφιση δεν έγινε. Σε συνάντηση με τον τότε Νομάρχη ερωτήθηκε γιατί δεν εκτελεί την απόφασή του. «Δεν έχω μηχανήματα, ούτε σχετικά κονδύλια» απήντησε. Του προτάθηκε να κατεδαφιστεί με ιδιωτικά μηχανήματα και να αποκαταστηθεί το τοπίο με ιδιωτικές δαπάνες. Ξαφνιάστηκε και ψέλλισε θα το φροντίσω. Μετά από ένα χρόνο ερωτήθηκε τι αποφάσισε. Απάντησε «γραφειοκρατικές… δυσχέρειες». Αποτέλεσμα, το αντιαισθητικό αυτό κτίσμα παραμένει!

Περίπτωση 3η

Οικόπεδο δίπλα στην παραλία δεν μπορούσε να οικοδομηθεί λόγω μικρής απόστασης από τον αιγιαλό. Και τι έκαναν οι «έξυπνοι» Μυκονιάτες, μετέφεραν τον αιγιαλό. Και η μεταφορά έγινε δεκτή. Και χτίστηκε ξενοδοχείο το οποίο επεκτείνεται τους… χειμώνες. Έγινε ένσταση. Απερρίφθη! Αργότερα σε κάποιο τηλεφώνημα, άγνωστος ευχαρίστησε τον καταγγέλλοντα γιατί «τα άρπαξε δυο φορές και με την μεταφορά και με την απόρριψη»!!!

Επειδή όμως, όπως λένε οι Κινέζοι, μια εικόνα είναι προτιμότερη από χίλιες λέξεις, παραθέτω δυο φωτογραφίες! Μία με τα έργα του Θεού και μία με τα έργα του ανθρώπου…