Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
σήμερα τό πρωΐ τελεῖται ὁ Ἑσπερινός πού εἶναι προανάκρουσμα τῆς λαμπροφόρου Ἀνάστασης. Μέ τόν Ἑσπερινό συνδέεται καί ἡ πρωϊνή Λειτουργία, ἡ ὁποία ἔχει ὀνομαστεῖ «πρώτη Ἀνάσταση».
Εἶναι ἡ μέρα τοῦ ἐνταφιασμοῦ τοῦ Χριστοῦ καί τῆς καθόδου Του στόν Ἅδη. Ὁ Χριστός δίνει τήν τελική μάχη, συντρίβει τίς δυνάμεις τοῦ Ἅδη καί βγαίνει νικητής. Σήμερα, ἐπίσης, ξηροφαγοῦμε. Τηροῦμε αὐστηρά νηστεία, τό μοναδικό Σάββατο τοῦ ἔτους.
Κατά τή διάρκεια τοῦ Ἑσπερινοῦ διαβάζουμε τρία Ἀναγνώσματα ἀπό τήν Παλαιά Διαθήκη σχετικά μέ τήν ἡμέρα, ὡς προοίμια τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου.
Τό πρῶτο εἶναι ἀπό τή Γένεση ὅπου περιγράφονται οἱ τρεῖς πρῶτες μέρες τῆς Δημιουργίας. Ἔτσι συνδυάζεται ἡ Δημιουργία μέ τήν ἀναδημιουργία τοῦ κόσμου. Οἱ τρεῖς μέρες συνδυάζονται καί μέ τήν τριήμερη ταφή τοῦ Χριστοῦ.
Τό δεύτερο Ἀνάγνωσμα εἶναι ὁλόκληρο τό βιβλίο τοῦ Ἰωνᾶ. Περιγράφει κάποια χαρακτηριστικά γεγονότα ἀπό τή ζωή του, τά ὁποῖα ἀποτελοῦν προτύπωση τοῦ Πάθους, τῆς Ταφῆς καί τῆς Ἀνάστασης τοῦ Κυρίου.
Ἄς προσέξουμε τήν ἀναλογία ἀνάμεσα στόν προφήτη Ἰωνᾶ καί στόν Θεάνθρωπο Χριστό. Ὅπως τό κῆτος κατάπιε τόν Ἰωνᾶ, ἔτσι καί ὁ θάνατος φάνηκε νά καταπίνει τόν Κύριο. Ὅπως τό κῆτος τῆς θαλάσσης ἀπέδωσε ζωντανό τόν Ἰωνᾶ, ἔτσι καί ὁ θάνατος ἀπέδωσε ζωντανό τόν Χριστό.
Τό τρίτο κείμενο εἶναι ἀπό τόν προφήτη Δανιήλ σχετικά μέ τό καμίνι στό ὁποῖο ρίχτηκαν τρία θεοσεβούμενα παιδιά. Ἡ φωτιά δέν τά ἔκαψε.
Τό περιστατικό αὐτό εἶναι προτύπωση τῆς Ἀνάστασης. Ὅπως οἱ τρεῖς παῖδες βγῆκαν ἀλώβητοι ἀπό τήν κάμινο τοῦ πυρός, ἔτσι καί ὁ Χριστός βγῆκε ἀλώβητος ἀπό τόν τάφο.
Νά εὐχηθοῦμε νά βιώσουμε τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου στή ζωή μας.