
ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΚΑΙ ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΩΝ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Έκθεση φωτογραφίας έργων του Γιώργου Πούπη με τίτλο «ΥΨΩΣΙΣ – Ο Σταυρός στη γη του Αγίου Όρους», με παράλληλη διεξαγωγή ημερίδας, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 21 Ιουνίου 2025, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Δράμας. Η εκδήλωση ήταν ενταγμένη στο εορτασμό των Ελευθερίων της Δράμας και διοργανώθηκε από τον Σύλλογο Αποφοίτων Λυκείου Πτολεμαΐδος 1968 σε συνεργασία με την Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης, την Περιφερειακή Ενότητα Δράμας, τον Δήμο Δράμας και την Ιερά Μητρόπολη Δράμας. Πρόεδρος του άτυπου συλλόγου των αποφοίτων του 1968 του Λυκείου Πτολεμαΐδας είναι ο ιατρός κ. Κοσμάς Παπαγεωργίου, ο οποίος προσέφερε για χρόνια στην Ορθοπαιδική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Δράμας. Ο φωτογράφος Γιώργος Πούπης, ο οποίος έφυγε από τη ζωή, ήταν επίσης μέλος του συλλόγου των αποφοίτων του Λυκείου Πτολεμαΐδας το 1968.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος, οι Βουλευτές του Νομού Δράμας κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης και κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Δράμας κ. Δέσποινα Αβραμίδου, καθώς και εκπρόσωποι συλλόγων και φορέων.

Ομιλητές στην ημερίδα ήταν ο κ. Αναστάσιος Ντούρος, Διευθυντής Αγιορειτικής Εστίας Θεσσαλονίκης, με θέμα «Ιστορικό της έκθεσης», ο ιατρός και Πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων Λυκείου Πτολεμαΐδος 1968 κ. Κοσμάς Παπαγεωργίου, με θέμα «Γεώργιος Πούπης: Η ζωή και το έργο του», ο οφθαλμίατρος και Πρόεδρος του Συνδέσμου Εφέδρων Αξιωματικών Δράμας κ. Γιώργος Ιντζές, με θέμα «Η συμβολή των στρατιωτικών ιερέων στους απελευθερωτικούς αγώνες της Μακεδονίας», ο Αρχιμανδρίτης π. Μελέτιος Κουράκλης, Ταξίαρχος και Διευθυντής του Σώματος Ελλήνων Στρατιωτικών Ιερέων με θέμα «Το σύμβολο του σταυρού» και ο Αρχιμανδρίτης π. Γεράσιμος Βλατίτσης, εφημέριος του Ι.Ν. Αγίου Χρυσοστόμου Δράμας, με θέμα «Η συμβολή του κλήρου στην απελευθέρωση της Δράμας το 1912».

Σε δηλώσεις του για την εκδήλωση, ο Σεβασμιώτατος Δράμας κ. Δωρόθεος ανέφερε: «Στα πλαίσια των “Ελευθερίων 2025” της Δράμας, διοργανώθηκε μια πολύ ωραία εκδήλωση, η οποία αφορούσε τον Τίμιο Σταυρό στο Άγιο Όρος. Όπως όλοι ξέρουμε, ο Τίμιος Σταυρός αποτελεί το σύμβολο της νίκης του κάθε χριστιανού. Είναι το ξύλο εκείνο, πάνω στο οποίο καρφώθηκε και σταυρώθηκε ο Κύριός μας. Είναι εκείνο το οποίο μας δείχνει ότι στη ζωή μας η πορεία μας πρέπει να είναι σταυρική, δηλαδή να θυσιαζόμαστε για τους άλλους, όπως ο ίδιος ο Κύριος θυσιάστηκε».

Μιλώντας στα τοπικά Μ.Μ.Ε., ο Διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας κ. Αναστάσιος Ντούρος σημείωσε: «Πρόκειται για μια έκθεση φωτογραφίας του Γιώργου Πούπη, “ΥΨΩΣΙΣ – Ο Σταυρός στη γη του Αγίου Όρους”. Είναι μια έκθεση η οποία ξεκίνησε το 2017 να οργανώνεται μαζί με τον Γιώργο Πούπη. Δυστυχώς όμως δεν πρόλαβε να τη δει στημένη στον χώρο της Αγιορειτικής Εστίας. Έγινε το 2022 η έκθεση στην Αγιορειτική Εστία και από εκεί ταξίδεψε και σε άλλες περιοχές στην Ελλάδα.
Η σχέση της Αγιορειτικής Εστίας με τον Γιώργο Πούπη κρατάει από πολύ παλιά. Έχουμε συνεργαστεί πάρα πολλές φορές. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, όπου στον χώρο της Αγιορειτικής Εστίας ήταν η πρώτη έκθεση που διοργανώσαμε όταν μπήκαμε στο κτίριο και ήταν μια έκθεση με υλικό από την Παναγία της Πορταΐτισσα της Ιεράς Μονής Ιβήρων, όπου ο Γιώργος Πούπης φωτογράφιζε πάρα πολύ συχνά. Είχε πολλές και ιδιαίτερες σχέσεις με το μοναστήρι και ιδίως με τον πατέρα Βασίλειο Γοντικάκη, Αρχιμανδρίτη, που ήταν προηγούμενος της Ιεράς Μονής Ιβήρων. Η έκθεση από εκεί παρουσιάστηκε το 2004 στην Ίμβρο, στο χωριό του Πατριάρχη, όπου την εγκαινίασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος.
Εμείς συνεργαστήκαμε όλα αυτά τα χρόνια πάρα πολύ στενά, του είχαμε αναθέσει πολλά έργα για συγκεκριμένες φωτογραφήσεις από εικόνες στο Άγιον Όρος και το 2017 όταν είχαμε ξεκινήσει να κάνουμε την έκθεση αυτή, ο ίδιος είπε ότι θα ήθελε το αρχείο του που αφορά το Άγιον Όρος να το δωρίσει στην Αγιορειτική Εστία. Δεν πρόλαβε να το ολοκληρώσει ο ίδιος, το ολοκλήρωσε η αδερφή του Παναγιώτα Πούπη και έχουμε όλο το αρχείο του, που είναι περισσότερες από 10.000 φωτογραφίες, γιατί δούλεψε στο Άγιον Όρος για περισσότερα από 20 χρόνια. Είχε μια πολύ ιδιαίτερη σχέση με το Άγιον Όρος, το αγάπησε πάρα πολύ και αφού πέρασε από πολλές εργασίες που έκανε εκεί, απέκτησε και μια πολύ υψηλή πνευματικότητα προς το τέλος και αυτό μας χαροποίησε ιδιαίτερα. Η τελευταία δουλειά που του ανέθεσε το Άγιον Όρος, ήταν να φωτογραφήσει όλες τις θαυματουργές εικόνες του Αγίου Όρους, όπου μπήκαν όλες σε ένα λεύκωμα και ήταν η τελευταία δουλειά που έκανε».

Ακόμη ο κ. Ντούρος επεσήμανε: «Εμείς εδώ δείχνουμε ένα μικρό μέρος της δουλειάς του από τους σταυρούς στο Άγιον Όρος, ένα project που έκανε καθ’ όλη τη διάρκεια που ήταν εκεί, όπου έβρισκε στην ύπαιθρο στη γη του Αγίου Όρους σταυρούς, πήγαινε και τους φωτογράφιζε, εκτός από όλα όσα έχει κάνει.
Όλες αυτές τις φωτογραφίες τις συγκεντρώσαμε, έχει εκδοθεί και ένας κατάλογος που έχει όλη τη δουλειά επάνω σε αυτό το project, στο οποίο γράφει και ο ίδιος ένα εξαιρετικό κείμενο, αλλά υπάρχει ένα ακόμα πιο όμορφο κείμενο από τον πατέρα Βασίλειο Γοντικάκη που μιλάει για το σύμβολο του σταυρού στο Άγιον Όρος».
Ο οφθαλμίατρος και Πρόεδρος του Συνδέσμου Εφέδρων Αξιωματικών Ν. Δράμας κ. Γιώργος Ιντζέας στην ομιλία του αναφέρθηκε στους στρατιωτικούς ιατρούς στα πεδία των μαχών των Βαλκανικών Πολέμου 1912 – 1913. Όπως εξήγησε, «αναφέρθηκα στην οργάνωση που είχε η Εκκλησία, να προσφέρει τους ιερείς και τους ιεροκήρυκες στο στράτευμα από το Στρατιωτικό Υπουργείο για την εμψύχωση και την ανύψωση του ηθικού των στρατιωτών.
Ο ιερέας ήταν ο άνθρωπος ο οποίος εμψύχωνε τους στρατιώτες πριν τη μάχη με λόγια πατριωτικά και την πίστη στο Θεό. Ήταν ο άνθρωπος που ήταν στη μάχη και παραστάτης της σημαίας, ήταν ο συνεργάτης του διοικητή μέσα στη μάχη, αλλά το έργο του δεν τελείωνε μόνο κατά τη μάχη. Μετά τη μάχη ήταν ο άνθρωπος που έμενε στην περισυλλογή των τραυματιών, των νεκρών και φυσικά γινόταν και το εκκλησιαστικό καθήκον με τον ενταφιασμό των νεκρών».

