ΑΡΘΡΟ

του Παναγιώτη Χατζηγεωργίου

Δικηγόρου Δράμας

Είπαμε. Η Πολιτική απεχθάνεται το κενό. Χρόνια τώρα το μεγαλύτερο πολιτικό πρόβλημα της χώρας είναι η απουσία ισχυρής αντιπολίτευσης. Εναλλακτικής πρότασης εξουσίας. Που υποθάλπει μια ανεξέλεγκτη κυβέρνηση. Που επωάζει αλαζονεία. Που γεννά διαφθορά και σκάνδαλα. Μας το λένε όλοι. Αναλυτές. Πολιτικοί επιστήμονες. Το βιώνουμε. Το πληρώνουμε. Η κατακερματισμένη αντιπολίτευση. Η πολυδιασπασμένη Κεντροαριστερά. Συνιστούν πρόβλημα. Για τη Δημοκρατία. Για τη χώρα.

Η κοινωνία βοά. Εξεγείρεται. Η αντίδραση στις αντιδημοκρατικές και αντιλαϊκές κυβερνητικές πολιτικές και πρακτικές καθημερινά διογκώνεται. Υπάρχει ήδη διαμορφωμένη αντικυβερνητική κοινωνική πλειοψηφία. Που αναζητά πολιτική έκφραση. Διέξοδο. Προοπτική.

Η κυβέρνηση καταρρέει δημοσκοπικά. Αντιδρά άτσαλα. Με περισσότερη αλαζονεία. Με περισσή κομπορρημοσύνη. Πέταξε την κεντρώα φιλελεύθερη σκούφια της. Φοράει πλέον μαυρογάλαζο βαθιαδεξιό μανδύα. Είναι στριμωγμένη. Δεν διαθέτει άλλους λαγούς στο καπέλο. Δεν μπορεί άλλο να ξεγελά το λαό με επιδόματα. Το μοναδικό της επιχείρημα: Δεν υπάρχει καμία άλλη εναλλακτική. Και όλοι οι άλλοι θα είναι χειρότεροι. Μόνο που κι αυτό δεν πουλάει πλέον. Ο κόσμος δεν φοβάται τα χειρότερα. Γιατί τα ζει ήδη. Δεν τον φοβίζει το δήθεν επερχόμενο χάος. Δεν τον τρομάζουν οι πολλές φωνές. Η ασυνεννοησία όμως τον απωθεί. Αν δεν προταθεί άλλη και μάλιστα αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης, ΝΔ και ΚΜ μπορεί και να ανακάμψουν. Γιατί ο ΚΑΝΕΝΑΣ σίγουρα δεν είναι εναλλακτική πρόταση.

Απέναντι σε αυτή την κατάσταση τι κάνει η Προοδευτική Αντιπολίτευση; ΟΚ αφουγκράζεται την κοινωνία. Ότι αυτή η εξουσία συνιστά πλέον πρόβλημα. Πως στην πρώτη θητεία της είχε την αποδοχή της κοινωνίας και έστρωσε το δρόμο για την παντοδυναμία της. Στη δεύτερη εξόκειλε. Στην πιθανή τρίτη θα καταρρεύσει. Και θα συμπαρασύρει και τη χώρα.

Οφείλει λοιπόν να ανταποκριθεί. Γιατί αν δεν το πράξει θα εισπράξει την μήνι των προοδευτικών πολιτών. Που θα της καταλογίσουν πλήρη αδυναμία. Θα απαξιωθεί ακόμη περισσότερο. Και θα συνεχίσουν να κυβερνούν ΝΔ και ΚΜ. Και; Υπήρξε συνεργασία; Διαμόρφωση ενός προοδευτικού προγράμματος; Όχι! Μετά από όσα έγιναν. Υποκλοπές. Τέμπη. ΟΠΕΚΕΠΕ. Διαφθορά και σκάνδαλα. Ακρίβεια και αισχροκέρδεια. Τα κόμματα αποδείχθηκαν πολύ κατώτερα των προσδοκιών. Συμφώνησαν κάποια σε μια κοινή πρόταση μομφής στη Βουλή! Και εξέδωσαν κάποια ένα κοινό δελτίου τύπου!!!

Γιατί; Γιατί δεν μπορούν να πετάξουν τα κομματικά γυαλιά τους. Να παραμερίσουν εγωισμούς και προσωπικές φιλοδοξίες. Εμμονές και ιδεοληψίες. Να δουν τη μεγάλη εικόνα. Να προχωρήσουν. Προτάσσοντας το κοινό καλό. Λες και όποτε προοδευτικές δυνάμεις συνεργάστηκαν δεν είχαν διαφορές. Αλλά τις έβαλαν προς στιγμή στην άκρη. Για να πετύχουν το μείζον. Είναι εύκολο; Προφανώς και όχι. Αλλά υπάρχει άλλη λύση;

Δηλαδή είναι πιο πιθανό το ΠΑΣΟΚ να κερδίσει με μια ψήφο διαφορά στις επόμενες εκλογές τη ΝΔ; Προφανώς και όχι. Το ξέρει ο Πρόεδρός του. Δεν πείθει ούτε ο ίδιος. Ούτε το κόμμα του. Ο ΣΥΡΙΖΑ πολυδιασπάστηκε και καταβαραθρώθηκε. Μπορεί με τον Σωκράτη Φάμελλο να έδειξε σημάδια ανάκαμψης, αλλά ως εκεί. Δεν πείθει. Το γνωρίζουν. Η Νέα Αριστερά ξεκίνησε με καλούς οιωνούς. Και η πρότασή της για Μέτωπο Προοδευτικών Δυνάμεων θα μπορούσε να προχωρήσει. Δεν απέδωσε όμως. Δεν έγινε ούτε και το πιο απλό. Να προχωρήσει η συνεργασία και δίχως το ΠΑΣΟΚ. Με όσους θέλουν και μπορούν. Θα ήταν ενδεχομένως καταλύτης εξελίξεων.

Τα υπόλοιπα κόμματα αρνούνται να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο εγχείρημα. Το μεν ΚΚΕ γιατί είναι πάγια θέση του. Η ασπόνδυλη Πλεύση Ελευθερίας περιμένει από την πρωθυπουργήσιμη αρχηγό της να διαβουλευτεί με τον καθρέφτη της. Ο Γιάνης γιατί θεωρεί πως μόνο αυτός μπορεί να σώσει τον κόσμο. Ο διάττων αστέρας Στέφανος έχει πλέον σβήσει.

Και σε αυτό το πολιτικό τοπίο οι πάντες ασχολούνται με το τι θα κάνει τελικά ο Τσίπρας. Η κυβέρνηση λέει πως δεν τον φοβάται. Αλλά προφανώς και τον λογαριάζει. Το ΠΑΣΟΚ τον καταγγέλλει ως τυχοδιώκτη και αναξιόπιστο. Γιατί γνωρίζει πως ανακατεύει την τράπουλα. Η Ζωή του είπε να μην τολμήσει και βγει από λαγούμι του. Γιατί οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πως θα χάσει τους μισούς τουλάχιστον ψηφοφόρους της. Ο Αλαβάνος τον κάλεσε να πάει σε ένα Δεσπότη να ζητήσει συγνώμη. Γιατί είναι αχάριστος. Ο Γιάνης τον θεωρεί προδότη του λαϊκού κινήματος. Γιατί τον άδειασε και του φόρτωσε την αποτυχημένη εξάμηνη διαπραγμάτευση. Πολλοί στο ΣΥΡΙΖΑ και στη Νέα Αριστερά τον κατηγορούν επίσης. Ως υπεύθυνο της καταβαράθρωσης της Ριζοσπαστικής Αριστεράς. Πολίτες ζητάνε να κάνει σκληρή αυτοκριτική.

ΟΚ η επανάληψη μήτηρ μαθήσεως. Είπαμε η φύση και η πολιτική απεχθάνονται το κενό. Τα κόμματα του προοδευτικού τόξου όφειλαν να συνεργαστούν και να συμπράξουν. Δεν το έπραξαν μέχρι τώρα. Στελέχη τους κατ’ ιδίαν δήλωναν πως αυτό θα γίνει μετά τις επόμενες εκλογές. Την τρίτη νίκη Μητσοτάκη. Τότε θα ξεκινήσουν συζητήσεις για μια τέτοια συνεργασία!!! Μόνο που τότε πλέον θα υπάρχει άλλη κυβέρνηση. Άλλο τοπίο. Θα έχουν απαξιωθεί ακόμη περισσότερο. Και η κοινωνία θα τους έχει γυρίσει την πλάτη. Ήταν ώριμες οι συνθήκες. Αλλά αδράνησαν. Και αφού δεν γεννήθηκε κάτι καινούργιο. Επανεμφανίστηκε ο Αλέξης Τσίπρας.

Που ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει τι ακριβώς θέλει να κάνει. Πως θα κινηθεί; Θα οργώσει τη χώρα; Θα δημιουργήσει οργανώσεις; Θα καταλήξει αυτό σε κόμμα; Με σαφές προοδευτικό στίγμα και πρόγραμμα. Ελπίζοντας πως θα κυριαρχήσει στην Κεντροαριστερά. Ή θα καλέσει όλους να συμμετάσχουν σε ένα προγραμματικό συνέδριο για την ίδρυση ενός νέου κόμματος; Που θα εκφράζει από το Κέντρο έως και την Ριζοσπαστική και Ανανεωτική Αριστερά; Αλλά και την Οικολογία και την Πρόοδο; Δηλαδή για ένα νέο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟ;

Και υπάρχει και η τρίτη επιλογή. Να θελήσει να γίνει ο Μακρόν της Ελλάδας. Να το παίξει «αντισυστημικός». Να κάνει κάτι ολότελα καινούργιο. Με στόχο να κερδίσει αυτήν εκεί έξω την πλειοψηφική κοινωνική αντιπολίτευση. Μόνο που παρθενογένεση δεν μπορεί να υπάρξει. Και μάλιστα με τον ίδιο, έναν πρώην αρχηγό κόμματος και Π/Θ. Ούτε ασπόνδυλο κόμμα. Ούτε μονοθεματικό. Δίχως σαφές πρόγραμμα. ΟΚ Δικαίωμά του. Να καταλήξει ένας μικρός Μακρόν.

Μα γίνονται αυτά θα ρωτήσει κανείς; Στη ζωή και στην πολιτική όλα γίνονται. Ποτέ μην πεις ποτέ!!! Το βέβαιο είναι πως η ζωή θα συνεχίσει την πορεία της δίχως τη μελαγχολία και τη μιζέρια των σημερινών κομματικών στελεχών, που δεν θα θέλουν να συζητήσουν και να συνεργαστούν. Αν αποφασίσουν να στρώσουν το χαλί στον Αλέξη. Γιατί αν ο Τσίπρας δημιουργήσει δυναμική. Αέρα νίκης. Τότε όλες όσα λέγονται σε βάρος του θα πάνε στον βρόντο.

Τελικά η κίνηση του Αλέξη θα είναι ζαριά ή ρουά ματ; Προσωπικά μάλλον για ζαριά το βλέπω κρίνοντας και από τον έως τώρα βίο και πολιτεία του. Κίνηση υψηλού ρίσκου. Επί ξηρού ακμής. Το ερώτημα παραμένει. Πόσοι θα τον ακολουθήσουν, αν τελικά επιλέξει να κινηθεί στην κόψη του ξυραφιού.

Ίδωμεν. Κυριακή κοντή γιορτή. Οι νύχτες είναι γκαστρωμένες, που θα ‘λεγε και ο θυμόσοφος Χαρίλαος, αν ζούσε σήμερα. Από τους ιδρυτές και πρωτεργάτες του τότε ΣΥΝ. Κανείς δεν πίστευε τότε ότι θα μπορούσαν να συνυπάρξουν ΚΚΕ, ΕΑΡ, Κεντρώοι, Δημοκράτες, Προοδευτικοί εν γένει, Οικολόγοι. Και όμως είχε γίνει. Επαναλαμβάνεται η Ιστορία. Ενίοτε ναι. Και ίσως όχι ως φάρσα. Αλλά σε καλύτερη εκδοχή. Δίχως τα λάθη του παρελθόντος. Στο χέρι μας είναι. Να πετύχουμε. Ή να στρώσουμε το δρόμο σε μια 3η θητεία του Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας.