Η ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΩΣΤΕ Η ΔΡΑΜΑ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΕΚ ΝΕΟΥ Η ΑΔΙΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

 

Η Ονειρούπολη ολοκληρώθηκε την Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024, με την αυλαία να πέφτει, τα φώτα να σβήνουν και το ραντεβού να ανανεώνεται για τον προσεχή Δεκέμβριο. Κι ενώ η συγκεκριμένη διοργάνωση θα μπορούσε να αποτελέσει την απαρχή μιας νέας εποχής για τη μεγάλη χριστουγεννιάτικη εκδήλωση της Δράμας, καθώς αποτελούσε τη στρόγγυλη επέτειο των 20 χρόνων, τελικά αποδείχθηκε πως ήταν ένα πισωγύρισμα για την Ονειρούπολη.

Οι καιρικές συνθήκες στο μεγαλύτερο μέρος του ενός και πλέον μήνα που διήρκεσε η Ονειρούπολη ήταν εξαιρετικές και η επισκεψιμότητα κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, καθώς αρκετός ήταν ο κόσμος που επισκέφτηκε τη Δράμα από άλλες περιοχές της Ελλάδας, αλλά ακόμη και από το εξωτερικό. Όμως η φετινή Ονειρούπολη άφησε στυφή γεύση στους επισκέπτες της. Οικογένειες με παιδιά, ζευγάρια και παρέες φίλων που επέλεξαν τη Δράμα ως προορισμό έφυγαν με το αίσθημα του ανικανοποίητου και της μη εκπλήρωσης των προσδοκιών τους. Η φετινή Ονειρούπολη ήταν απλά μια διοργάνωση που έπρεπε να πραγματοποιηθεί, γιατί δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Χωρίς φαντασία, με το μεράκι και τη διάθεση να απουσιάζουν εμφανώς από τους διοργανωτές, το πνεύμα των Χριστουγέννων ήταν ωσεί παρών και η Ονειρούπολη έτσι όπως δομήθηκε περισσότερο έμοιαζε με μια μεγάλη εμποροπανήγυρη, παρά με χριστουγεννιάτικο θεματικό πάρκο.

Πλέον το βάρος πέφτει στη νέα Δημοτική Αρχή του Δήμου Δράμας, η οποία καλείται και στον τομέα της Ονειρούπολης, όπως και σε πλήθος άλλων εκφάνσεων της δημόσιας ζωής του τόπου, να επιτύχει την αναγκαία επανεκκίνηση στη χριστουγεννιάτικη εκδήλωση για να καταστεί εκ νέου η Δράμα η αδιαμφισβήτητη πρωτεύουσα των Χριστουγέννων στην Ελλάδα. Σε διαφορετική περίπτωση η Ονειρούπολη θα συνεχίσει να φθίνει και οι πολίτες της Δράμας θα αναπολούν τις ένδοξες στιγμές του παρελθόντος…

Η διοργάνωση που άλλαξε τον τρόπο εορτασμού των Χριστουγέννων στην Ελλάδα

Η Ονειρούπολη ξεκίνησε την πορεία της πριν από 20 χρόνια, το 2004, αρχικά από την κεντρική πλατεία της Δράμας και εν συνεχεία επεκτάθηκε και στον δημοτικό κήπο της πόλης. Κατά κοινή ομολογία πρόκειται για τη διοργάνωση που άλλαξε τον τρόπο εορτασμού των Χριστουγέννων στην Ελλάδα, καθώς αποτέλεσε την πρώτη εκδήλωση τέτοιου είδους που πραγματοποιήθηκε στη χώρα και στη συνέχεια αντιγράφηκε από πλήθος άλλων περιοχών.

Το χρονικό διάστημα που ο πρώην Δήμαρχος Δράμας κ. Θωμάς Μαργαρίτης ασχολιόταν με τα κοινά, ο ίδιος είχε τον τίτλο του εμπνευστή της Ονειρούπολης. Μετά την αποτυχία επανεκλογής του στη θέση του Δημάρχου και την αποτυχία εκλογής του ως Βουλευτής του Νομού Δράμας, το 2012, ο τίτλος του εμπνευστή της Ονειρούπολης πέρασε στο δίδυμο των Γρηγόρη Αβανίδη και Βίκυς Βουρνιά, οι οποίοι μαζί με τον Δημήτρη Συμεωνίδη αποτελούν την ομάδα των Dream Workers που έχει δημιουργήσει πλήθος θεματικών πάρκων, με χριστουγεννιάτικο περιεχόμενο και όχι μόνο, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μεταξύ άλλων επιτυχημένων εκδηλώσεων, αποτελούν τους δημιουργούς του Μύλου των Ξωτικών στα Τρίκαλα, το 2011.

Η απουσία στέρεων βάσεων στα χρόνια της κυριαρχίας

Το χρονικό διάστημα 2004-2010 η Ονειρούπολη ήταν το μοναδικό χριστουγεννιάτικο θεματικό πάρκο στην Ελλάδα, όμως αυτά τα πρώτα χρόνια απουσίασαν οι στέρεες βάσεις που θα καθιστούσαν την εκδήλωση κυρίαρχη, χωρίς να υπάρχει το ενδεχόμενο να απειληθεί από αντίστοιχου είδους εκδηλώσεις. Η Ονειρούπολη έχασε την ευκαιρία να γιγαντωθεί και να στερήσει τη δυνατότητα ακόμη και της αντιγραφής της από άλλες περιοχές της χώρας.

Σε εκείνη την περίοδο διατέθηκαν πολύ υψηλά ποσά για τη διοργάνωση της Ονειρούπολης, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα πλήρους ενημέρωσης, καθώς το πρόγραμμα «Διαύγεια», στο οποίο αναρτώνται μεταξύ άλλων και οι αναθέσεις όλων των δημόσιων φορέων, ήρθε στο δημόσιο βίο από το 2011 και μετέπειτα. Οι σχετικές καταγγελίες από πλευράς αντιπολίτευσης έκαναν λόγο ακόμη και για προϋπολογισμούς που πλησίαζαν στο 1 εκ. ευρώ, χωρίς όμως αυτό να έχει επιβεβαιωθεί.

Πάντως, μια σειρά από επιλογές που καταγράφονταν εκείνη την περίοδο, στη σημερινή εποχή και με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν, προκαλούν έκπληξη. Στα πρώτα χρόνια της Ονειρούπολης όσοι έπαιρναν οικίσκους στη χριστουγεννιάτικη αγορά δεν πλήρωναν κάποιο αντίτιμο στον Δήμο Δράμας και η χρήση των οικίσκων παραχωρούνταν δωρεάν σε συλλόγους. Επιπλέον και όσοι εγκαθιστούσαν παιχνίδια στην Ονειρούπολη δεν πλήρωναν αντίτιμο, αντίθετα μάλιστα τους πλήρωνε ο Δήμος Δράμας για να τοποθετήσουν τα παιχνίδια τους στη χριστουγεννιάτικη εκδήλωση.

Όσον αφορά την τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών εγκατάστασης των οικίσκων, υπήρχαν διάφορες… ακροβασίες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα για τη διοργάνωση του 2007, όταν η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την τοποθέτηση οικίσκων στον δημοτικό κήπο λήφθηκε στις 17 Δεκεμβρίου, ενώ η Ονειρούπολη είχε ξεκινήσει από τις 3 του μήνα και οι οικίσκοι είχαν τοποθετηθεί πολύ νωρίτερα. Εδώ και πολλά χρόνια πλέον μια από τις αποφάσεις που λαμβάνει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Δράμας πολύ πριν τον Δεκέμβριο κάθε έτους αφορά την έγκριση διοργάνωσης της Ονειρούπολης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Ένα άλλο ζήτημα το οποίο έχει επιλυθεί μετά το 2011, αφορούσε όχι τόσο την ημερομηνία έναρξης της Ονειρούπολης στις 3 Δεκεμβρίου, αλλά κυρίως την ταύτισή της με το έθιμο που πραγματοποιείται στη Δράμα την παραμονή της εορτής της Αγίας Βαρβάρας με «τα καραβάκια των ευχών». Ο Άη Βασίλης εμφανιζόταν ακόμη και στη λίμνη της Αγίας Βαρβάρας, με την τοπική Εκκλησία να εκφράζει τις έντονες αντιρρήσεις της. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, ανεξαρτήτως ημερομηνίας έναρξης, η Ονειρούπολη να αποσυνδεθεί πλήρως από το τοπικό έθιμο και ακόμη και όταν η έναρξη της πραγματοποιήθηκε στις 3 Δεκεμβρίου, να μην υπάρχει νοηματική σύνδεσή της με «τα καραβάκια των ευχών».

Διάφορα άλλα ευτράπελα είχαν να κάνουν με τη μέτρηση της επισκεψιμότητας, καθώς τότε είχε χρησιμοποιηθεί ακόμη και ο αριθμός των γλειφιτζουριών που μοιράζονταν στα παιδιά για να προκύψει έτσι ο αριθμός των επισκεπτών στην Ονειρούπολη, αν και ο συγκεκριμένος τρόπος μέτρησης δεν λάμβανε υπόψη αν ένα παιδάκι δεν έπαιρνε γλειφιτζούρι ή αν ένα άλλο έπαιρνε δύο και τρία.

Στη σημερινή εποχή υπάρχουν πολλοί που αναπολούν εκείνη την περίοδο, όμως όπως συμβαίνει σε σχέση με τον χρόνο, περισσότερο αυτό το ταξίδι προς τα πίσω αφορά τον ίδιο τον εαυτό όσων επιστρέφουν με νοσταλγία στο παρελθόν. Δηλαδή περισσότερο κυριαρχεί η σκέψη πως ήταν οι ίδιοι πριν από 15-20 χρόνια και για αυτό αναπτύσσεται αυτή η τρυφερή προσέγγιση για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Το ίδιο άλλωστε συμβαίνει και σε εθνικό επίπεδο με την κάθε γενιά να αναπολεί κάποια προηγούμενη εποχή, φτάνοντας στο σημείο να υπάρχουν νοσταλγοί της δεκαετίας του ’60, όπου σίγουρα το βιοτικό επίπεδο ήταν πολύ χαμηλότερο σε σχέση και με τις εποχές που ακολούθησαν, αλλά και με το σήμερα.

Η οικονομική κρίση και η αρχή της φθοράς

Το ρεκόρ επισκεψιμότητας στην Ονειρούπολη καταγράφηκε την Κυριακή 26 Δεκεμβρίου 2009, δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων εκείνης της χρονιάς. Οι επισκέπτες αναγκάζονταν να παρκάρουν αρκετά χιλιόμετρα έξω από τη Δράμα και όλα τα καταστήματα εστίασης άδειασαν από κάθε είδους προμήθεια. Πλήθος κόσμου επισκέφτηκε τη Δράμα τη συγκεκριμένη ημέρα, δημιουργώντας ασύλληπτες εικόνες, οι οποίες δεν επαναλήφθηκαν ποτέ σε τέτοια έκταση.

Και μετά… ήρθε η οικονομική κρίση. Η χώρα μπήκε στην περίοδο των μνημονίων και εύλογα επηρεάστηκε η επισκεψιμότητα στην Ονειρούπολη, καθώς η μέση οικογένεια διέθετε λιγότερα χρήματα για χριστουγεννιάτικες εξορμήσεις και διακοπές ή αναγκάστηκε να στερηθεί πλήρως τις συγκεκριμένες δυνατότητες.

Το δίδυμο των Γρηγόρη Αβανίδη και Βίκυς Βουρνιά δεν συνέχισε την παρουσία του στον Δήμο Δράμας, μετά την αλλαγή διοίκησης και την επικράτηση του κ. Κυριάκου Χαρακίδη έναντι του κ. Θωμά Μαργαρίτη τον Οκτώβριο του 2010. Την επόμενη χρονιά ξεκινούσε την πορεία του ο Μύλος των Ξωτικών με δημιουργούς τους δημιουργούς της Ονειρούπολης.

Στη Δράμα η νέα Δημοτική Αρχή προσπάθησε να επεκτείνει την Ονειρούπολη με ακόμη περισσότερους οικίσκους και σε μεγαλύτερο μέρος του δημοτικού κήπου, ενώ στη θέση όπου τα τελευταία χρόνια δεσπόζει στην κεντρική πλατεία το παγοδρόμιο, τότε έγινε προσπάθεια, χωρίς επιτυχία όπως αποδείχτηκε, να στηθεί μια χριστουγεννιάτικη αγορά στα πρότυπα ευρωπαϊκών πόλεων. Εκείνη την περίοδο, στην κεντρική σκηνή της Ονειρούπολης εμφανίστηκε η Έλενα Παπαρίζου, ίσως το μεγαλύτερο όνομα που έχει περάσει από τη Δράμα κατά τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, αλλά με μια συναυλία που ίσως είχε τη μικρότερη διάρκεια από όσες έχουν γίνει στην Ονειρούπολη.

Η περίοδος της φθοράς για την Ονειρούπολη, με ευθύνη της τότε διοίκησης, λόγω των οικονομικών συνθηκών στη χώρα, αλλά και των κακών καιρικών συνθηκών στο μεγαλύτερο μέρος των διοργανώσεων, είχε ξεκινήσει παρόλο που στο δεύτερο μισό της συγκεκριμένης αυτοδιοικητικής περιόδου (2011-2014) για πρώτη φορά λειτούργησε διαπαραταξιακή επιτροπή με τη συμμετοχή εκπροσώπων από τις κυριότερες δημοτικές παρατάξεις (Δημοτική Αρχή, μείζων και ελάσσων αντιπολίτευση), σε μια εποχή που οι αντιπαραθέσεις στο τοπικό πολιτικό σκηνικό ήταν αρκετά έντονες.

Οι τελευταίες αναλαμπές πριν την παρακμή

Οι τελευταίες ποιοτικές χρονιές της Ονειρούπολης ήταν οι διοργανώσεις του 2017 και του 2018, όταν και στον σχεδιασμό και στην υλοποίησή της συμμετείχε η ομάδα των Dream Workers. Σε αντίθεση με τις τελευταίες διοργανώσεις όπου κυριαρχεί το εμπορικό κομμάτι και η εμπορευματοποίηση είναι εμφανής, εκείνες τις δύο χρονιές η Ονειρούπολη ήταν σχεδιασμένη για να προσεγγίσει με τρυφερότητα τα παιδιά. Οι δωρεάν δράσεις ήταν διψήφιες σε αριθμό και όλες τους ήταν άκρως ποιοτικές, προσεγγίζοντας με τον κατάλληλο τρόπο την αθωότητα κάθε παιδικής ψυχής. Επιπλέον ο κοινωνικός χαρακτήρας της Ονειρούπολης ήταν τόσο έντονος που κλιμάκιο από την Ονειρούπολη επισκέφθηκε την Ογκολογική Μονάδα Παίδων Μαριάννα Βαρδινογιάννη «Ελπίδα», μεταφέροντας στην Αθήνα το κλίμα της χριστουγεννιάτικης γιορτής της Δράμας.

Στη συνέχεια ακολούθησε η περίοδος όπου κυριάρχησε ο Covid-19. Η Ονειρούπολη του 2020 δεν πραγματοποιήθηκε, αντίθετα εν μέσω αυστηρού lockdown έγινε η «Γειτονιά των Αστεριών», σε μια προσπάθεια να υπάρχει χριστουγεννιάτικο κλίμα στην πόλη. Έτσι εξασφαλίστηκε ένα σημαντικό ποσό για την αναβάθμιση του φωτισμού της Ονειρούπολης, όπου κατά κοινή ομολογία το αποτέλεσμα πλέον είναι θετικό, κυρίως με τους μοβ «ουρανούς» οι οποίοι κεντρίζουν το ενδιαφέρον.

Η Ονειρούπολη το 2021 έγινε κανονικά, όμως υπήρχαν ιδιαίτεροι κανόνες από πλευράς πολιτείας όσον αφορά την πρόσβαση των πολιτών, καθώς στον χώρο με τις δωρεάν δράσεις υπήρχε πρόσβαση μόνο σε όσους ήταν εμβολιασμένοι, ενώ ελεύθερη ήταν η πρόσβαση για όλους στους χώρους της χριστουγεννιάτικης αγοράς και των παιχνιδιών.

Το μεγάλο πισωγύρισμα της τελευταίας χρονιάς

Και φτάσαμε στο σήμερα… Ξεχειλισμένοι κάδοι με σκουπίδια σχεδόν απέναντι από την κεντρική πύλη στην έναρξη της Ονειρούπολης. Έλλειψη προγραμμάτων προς διάθεση για τους επισκέπτες και προτροπή να ενημερωθούν για το πρόγραμμα διαδικτυακά. Οικίσκοι ως αποθηκευτικοί χώροι ορατοί από τους επισκέπτες. Βουβή αλλαγή χρόνου παρά την παρουσία επισκεπτών στον κεντρικό χώρο της Ονειρούπολης. Αυτές ήταν μερικές από τις περιπτώσεις που καταγράφηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη φετινή διοργάνωση και προκάλεσαν αρνητική εντύπωση. Το αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών του περασμένου Οκτωβρίου φαίνεται πως λειτούργησε καθοριστικά έτσι ώστε η πρώην Δημοτική Αρχή να μην αντιμετωπίσει την Ονειρούπολη με τον τρόπο που όφειλε. Απλά ως μια υποχρέωση που έπρεπε να διεκπεραιωθεί, χωρίς μεράκι για το αποτέλεσμα. Επιπλέον αυτό που κυριάρχησε σε αυτή την Ονειρούπολη ήταν ο πολύ μικρός αριθμός δωρεάν δράσεων για παιδιά. Μόλις 5 δωρεάν δράσεις με χριστουγεννιάτικο περιεχόμενο και από εκεί και πέρα μεγάλη έμφαση στο εμπορικό κομμάτι της χριστουγεννιάτικης αγοράς και των παιχνιδιών, με ανισομερή επικράτηση έναντι όσων συνθέτουν τη μαγεία των Χριστουγέννων.

Φυσικά για όσα συνέβησαν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες όχι μόνο της πρώην Δημοτικής Αρχής, του πρώην Δημάρχου κ. Χριστόδουλου Μαμσάκου και του πρώην αρμόδιου Αντιδήμαρχου κ. Μιχάλη Τάσσου, αλλά και της διαπαραταξιακής – οργανωτικής επιτροπής, η οποία τα τελευταία δύο χρόνια, για δεύτερη φορά στην ιστορία της Ονειρούπολης, λειτούργησε με ευρεία συμμετοχή εκπροσώπων από τις κύριες δημοτικές παρατάξεις. Επιπλέον, ευθύνες βαρύνουν και το προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου, καθώς κινήθηκε σε παραπλήσιες περιπτώσεις με διαφορετικά μέτρα και σταθμά. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση όπου για δράση της Ονειρούπολης δεν λήφθηκε υπόψη σχετική επιστολή, καθώς κρίθηκε ως εκπρόθεσμη, ενώ στη διαδικασία διάθεσης οικίσκων στη χριστουγεννιάτικη αγορά συμμετείχε κανονικά ενδιαφερόμενος, ο οποίος υπέβαλλε την αίτησή του μόλις λίγες ώρες πριν από τη διεξαγωγή της σχετικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Επιπλέον, έμεινε εκτός σχεδιασμού μια ιδιαίτερα επιτυχημένη δωρεάν δράση, χωρίς να αναφερθεί κάποιος σημαντικός λόγος για τη συγκεκριμένη επιλογή.

Στο κομμάτι της επικοινωνίας, παρά το πλήθος των σχετικών κωδικών, η φετινή Ονειρούπολη υστέρησε αρκετά. Η δημοσιότητα που έλαβε η Δράμα αυτόν τον ένα μήνα κρίνεται ως φτωχότερη σε σχέση με άλλες πρόσφατες χρονιές. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα έτη η χριστουγεννιάτικη εκδήλωση της Δράμας δεν πρωταγωνίστησε στους τηλεοπτικούς δέκτες μέσω των σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας. Επίσης μια τεράστια παράλειψη είναι το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια στην Ονειρούπολη δεν λειτούργησε γραφείο τύπου και δεν υπήρχε φωτογραφική κάλυψη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να στερηθεί η διοργάνωση δωρεάν διαφήμισης που θα επέφερε πολλαπλά οφέλη και αύξηση της επισκεψιμότητας. Την ίδια στιγμή, στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, το οποίο διαρκεί μια εβδομάδα και όχι πέντε όπως η Ονειρούπολη, διατίθενται χιλιάδες ευρώ για τη λειτουργία του γραφείου τύπου, ενώ πάντοτε υπάρχει πλήρης φωτογραφική κάλυψη. Αυτή άλλωστε θα πρέπει να θεωρείται η σωστή επαγγελματική προσέγγιση για μια διοργάνωση που έχει πανελλήνια απήχηση. Δυστυχώς σε αυτό το επίπεδο η Ονειρούπολη κινήθηκε εντελώς ερασιτεχνικά και στερήθηκε σημαντικής προβολής.

Το πνεύμα των Χριστουγέννων πρέπει να επιστρέψει

Η Ονειρούπολη διαθέτει ένα πανίσχυρο brand name, αλλά πλέον χρειάζεται επανεκκίνηση και θα πρέπει να σχεδιαστεί έχοντας στο επίκεντρό της τα παιδιά και το πνεύμα των Χριστουγέννων. Όλο αυτό το πλήθος των παιχνιδιών δεν έχει καμία σχέση με τα Χριστούγεννα και δημιουργεί εικόνα εμποροπανήγυρης. Με λίγα και στοχευμένα παιχνίδια για όλες τις ηλικίες μπορεί να καλυφθεί αυτός ο τομέας διασκέδασης. Επίσης, η χριστουγεννιάτικη αγορά δεν χρειάζεται να έχει τόσους οικίσκους, ενώ η κυριότερη αλλαγή πρέπει να αφορά τις δωρεάν δράσεις οι οποίες και χρειάζεται να αυξηθούν αριθμητικά, αλλά και να αναβαθμιστούν ποιοτικά. Μόνο έτσι η χριστουγεννιάτικη εκδήλωση της Δράμας θα ξαναβρεί τη χαμένη της αίγλη. Χωρίς να υπάρχει αγωνία στα μικρά παιδιά για τα σπιτάκια που θα υπάρχουν σε κάθε διοργάνωση, χωρίς προσθήκη νέων δωρεάν δράσεων και χωρίς τη δημιουργία προσμονής για ένα θεματικό χριστουγεννιάτικο πάρκο που θα ανανεώνεται κάθε χρόνο και θα εκπλήσσει τους επισκέπτες του, η Ονειρούπολη κάθε χρόνο θα μετρά λιγότερους επισκέπτες. Γιατί μπορεί να υπήρξε επισκεψιμότητα στη φετινή διοργάνωση, όμως με βάση τις παρεχόμενες υπηρεσίες, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ο μεγάλος αριθμός επισκεπτών να λειτουργήσει δυσφημιστικά για επόμενες διοργανώσεις. Αν ο ίδιος ο επισκέπτης δεν αποτελέσει ζωντανή διαφήμιση στον κύκλο του, τότε η Ονειρούπολη δύσκολα να έχει ευοίωνο μέλλον.

Όλα αυτά φυσικά ενδεχομένως να μπορούν να επιτευχθούν και μέσα από την ανάθεση διοργάνωσης της Ονειρούπολης σε μια έμπειρη εταιρεία που διαθέτει τη σχετική τεχνογνωσία, είτε από την Ελλάδα είτε ακόμη και από το εξωτερικό. Πολλές φορές στο παρελθόν η συγκεκριμένη πρόταση βρισκόταν στο περιθώριο του σχετικού διαλόγου που αναπτυσσόταν, ποτέ όμως δεν υπήρξε μια σοβαρή συζήτηση στην πόλη της Δράμας, με επιχειρήματα για τα υπέρ και τα κατά.

Επιπλέον, η Ονειρούπολη μπορεί να περάσει σε μια νέα εποχή μέσα από την αξιοποίηση της περιοχής της Αγίας Βαρβάρας. Το συγκεκριμένο εμβληματικό σημείο της Δράμας μπορεί να αποτελέσει ένα μυθικό σκηνικό βγαλμένο από τα πιο όμορφα χριστουγεννιάτικα παραμύθια. Χωρίς κατασκευές και οικίσκους που θα επιβαρύνουν το περιβάλλον, το πάρκο της Αγίας Βαρβάρας μπορεί να αποτελέσει την έδρα διάφορων παραμυθένιων φιγούρων που πάντα κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών. Και επιτέλους η λίμνη της Αγίας Βαρβάρας μπορεί να φιλοξενήσει ένα πειρατικό καράβι, το οποίο διαχρονικά είναι ένα αγαπημένο παιχνίδι πάρα πολλών παιδιών…

*Τίτλος βασισμένος στην επιτυχημένη σειρά podcasts του Άρη Δημοκίδη στα Μικροπράγματα της Lifo