Για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο που έχουν θαυμάσει την ομορφιά της σε φωτογραφίες, -ιδιαίτερα από τότε που τα social media μπήκαν τα καλά στη ζωή μας- το ταξίδι στη Σαντορίνη είναι ένας once in a lifetime στόχος -ειδικά για τους πολίτες των ΗΠΑ αλλά και χωρών όπως η Ιαπωνία και η Κίνα. Και αν για τους Ασιάτες οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί παραμένουν, δεν ισχύει το ίδιο για τους Αμερικανούς, οι οποίοι μετά από δυο χρόνια απουσίας ή περιορισμένης παρουσίας, φέτος επέστρεψαν για τα καλά σε έναν από τους αγαπημένους τους καλοκαιρινούς προορισμούς, τη Σαντορίνη.
Αυτό έχουν να βεβαιώσουν οι παράγοντες των υπηρεσιών φιλοξενίας για το φετινό καλοκαίρι. Οι πληρότητες σε luxury και μη ξενοδοχεία και resorts είναι σε πάρα πολύ υψηλά ποσοστά, χάρη στην «αμερικανική βοήθεια». Είναι χαρακτηριστικό ότι άνθρωποι που σκόπευαν να διαθέσουν ακόμα και τετραψήφιο ποσό για τη διανυκτέρευσή τους στο νησί, δυσκολεύονται να βρουν κατάλυμα.
Η ολική επαναφορά την οποία ζει το νησί των Κυκλάδων αποτυπώνεται στους αριθμούς. Tα στοιχεία για τα διεθνή αεροδρόμια του Νοτίου Αιγαίου (Ρόδου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Καρπάθου, Κω) κάνουν λόγο για 1.118.797 επιβάτες που προσγειώθηκαν στα νησιά από τις 27 Μαρτίου όταν άνοιξε η τουριστική σεζόν έως τις 12 Ιουνίου, πριν καν ο πρώτος καλοκαιρινός μήνας φτάσει στη μέση του.
Τα νούμερα αυτά είναι αυξημένα κατά 4,5% σε σχέση με το 2019, την τελευταία χρονιά που η λέξη «κορωνοϊός» ήταν περιορισμένη στη ζαργκόν του ιατρικού κόσμου. Ειδικά για τη Σαντορίνη, η αύξηση είναι πολύ μεγαλύτερη. Έως τις 12 Ιουνίου, στο νησί είχαν προσγειωθεί 167.110 ταξιδιώτες. Ο αριθμός αυτός είναι κατά 35% αυξημένος σε σχέση με το 2019.
«Η εικόνα για την ώρα είναι πολύ καλή και όλα δείχνουν πως θα είναι καλύτερη όσο προχωρά η σεζόν» λέει στo Travel.gr η Δανάη Πάσσα, Director of Sales & Marketing του ξενοδοχειακού ομίλου Katoikies. «Φέτος στη Σαντορίνη συμβαίνουν όλα τα ταξίδια, οι γάμοι, οι εκδρομές που ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν τα προηγούμενα δύο καλοκαίρια. Διαχρονικά η αμερικανική αγορά ήταν εκείνη που κινούσε τον luxury τουρισμό στη Σαντορίνη και η επαναφορά της φέτος είναι ένα πολύ καλό βήμα. Την ίδια στιγμή, όμως, «θυμηθήκαμε» και αγορές που είχαμε «ξεχάσει» ότι υπήρχαν τα 2 χρόνια της πανδημίας, όπως εκείνη της Βραζιλίας», προσθέτει η κ. Πάσσα η οποία – όπως και όλος ο κλάδος των υπηρεσιών φιλοξενίας στο νησί ευελπιστεί να «ανοίξουν ξανά» τα ταξίδια από τις χώρες της Ασίας, που αποτελούσαν μεγάλο κομμάτι της τουριστικής κίνησης στη Σαντορίνη την off season, τους ανοιξιάτικους ή φθινοπωρινούς μήνες. «Σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία για τη εφετινή χρονιά είναι ιδιαιτέρως θετικά. Αν δεν υπάρξει οποιοδήποτε μη προβλέψιμο γεγονός μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για μία σεζόν-ρεκόρ, τόσο σε διάρκεια όσο και σε αριθμό αφίξεων.
Τα δύο χρόνια που ο τουρισμός από το εξωτερικό υπολειτουργούσε υπήρξε και μία ευκαιρία για τον κλάδο της φιλοξενίας για αναβαθμίσει το προϊόν του. «Εμείς προχωρήσαμε σε rebranding και ανακαίνιση των ξενοδοχείων μας εκμεταλλευόμενοι ακριβώς τη μικρότερη δραστηριότητα και την απουσία εμπορικών events που υπήρξε το προγηοεύενο διάστημα».
Από την πλευρά του, ο ιδρυτής της Travelworks Public Relations, Κώστας Παναγάκης παρατηρεί ότι η προνομιακή θέση του νησιού ως luxury προορισμός σε παγκόσμιο επίπεδο αποτυπώνεται και από τις πρόσφατες επενδύσεις στον τομέα της φιλοξενίας. «Πέρυσι και κυρίως εφέτος, υπάρχουν σημαντικές αφίξεις στον ξενοδοχειακό τομέα και στον τομέα του fine dining, κάτι που αποτελεί μία ιδανική βάση για να εξασφαλίσει το νησί τη μόνιμη θέση του ως premium προορισμός. Ο. κ. Παναγάκης προσθέτει ότι ένας λόγος της τουριστικής «έκρηξης» που παρατηρείται εφέτος στη Σαντορίνη και γενικότερα στα ελληνικά νησιά «ίσως έχει να κάνει και με το γεγονός ότι δημοφιλείς προορισμοί στην Ασία είναι ακόμα “εν μέρει” μόνο επισκέψιμοι.
Σε κάθε περίπτωση, η εφετινή χρονιά έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. «Στη Σαντορίνη, όπως και παντού στον κόσμο, παρατηρείται το φαινόμενο του revenge travel. Δηλαδή μετά από δύο χρόνια lockdown, ταξιδιωτικών περιορισμών, ταξιδιών που προγραμματίστηκαν και ακυρώθηκαν για λόγους που σχετίζονται με την πανδημία, ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει. Η Ελλάδα και η Σαντορίνη ειδικά, υπήρξαν πάντα δημοφιλείς ειδικά για το αμερικανικό κοινό, το οποίο επιλέγει να μένει αρκετές μέρες στο νησί και να αφήνει σημαντικά ποσά.
«Κλειδί» οι πολλές απευθείας πτήσεις
Ένας λόγος της εφετινής αμερικανικής τουριστικής απόβασης στα ελληνικά νησιά έχει να κάνει και με τις πολλές απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ. Σε καθημερινή βάση, προσγειώνονται από το Ελευθέριος Βενιζέλος 9 αεροπλάνα που απογειώθηκαν από Νέα Υόρκη, Βοστώνη, Ατλάντα, Σικάγο, Φιλαδέλφεια και τη Ουάσιγκτον. Υπολογίζεται ότι έως τα τέλη Οκτωβρίου θα προσφέρουν περίπου 500.000 επιβατικές θέσεις. Για τους παράγοντες της τουριστικής αγοράς -ειδικά όσον αφορά τον luxury τομέα- είναι ιδιαίτερα σημαντικό αυτό το πτητικό πρόγραμμα να διατηρηθεί και γιατί όχι να επεκταθεί.
Πηγή: travel.gr