
Έως τις 20 Ιουνίου 2025 διεξάγεται στη Δράμα το 8o Global Stone Congress, ένα διεθνές συνέδριο για το μάρμαρο και τα υπόλοιπα φυσικά πετρώματα, την έρευνα, την καινοτομία και την αξιοποίησή τους, με τη συμμετοχή διακεκριμένων επιστημόνων, επαγγελματιών του κλάδου και ερευνητών από όλο τον κόσμο. Το συνέδριο διοργανώνεται για 1η φορά στην Ελλάδα από την Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (ΣΕΜΜΘ).

Η Δράμα φιλοξενεί μια διοργάνωση, η οποία αποτελεί παγκόσμιο σημείο συνάντησης της γεωεπιστημονικής και βιομηχανικής κοινότητας των φυσικών λίθων. Η επιλογή του τόπου διεξαγωγής δεν έγινε τυχαία, καθώς η Δράμα, αλλά και η ευρύτερη περιοχή (Καβάλα και Θάσος), αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους γεωλογικούς και παραγωγικούς πόλους στον κόσμο στον τομέα του λευκού μαρμάρου. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου πραγματοποιούνται παρουσιάσεις ερευνητικών εργασιών και τεχνολογικών εξελίξεων, συζητήσεις για τη βιωσιμότητα, την εξόρυξη, τη μεταποίηση και την εμπορία λίθων, ειδικά πάνελ για την πολιτιστική κληρονομιά και τις εφαρμογές του λίθου στην αρχιτεκτονική και επισκέψεις σε λατομεία και μονάδες επεξεργασίας μαρμάρου στην περιοχή.

Η έναρξη του συνεδρίου έγινε το απόγευμα της Δευτέρας 16 Ιουνίου 2025, στο ξενοδοχείο «ΚΟΥΡΟΣ». Παρευρέθηκαν οι Βουλευτές του Νομού Δράμας κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης και κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μιχάλης Μουρβετίδης, ο Δήμαρχος Κ. Νευροκοπίου κ. Λευτέρης Ταμπουρίδης, οι θεματικοί Αντιπεριφερειάρχες κ. Αργύρης Πατακάκης και κ. Αλέξανδρος Ιωσηφίδης, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας κ. Στέφανος Γεωργιάδης, κ.α.

Ο κ. Κώστας Λασκαρίδης, γεωλόγος, Διευθυντής στη Διεύθυνση Ορυκτών Πόρων και Μεταλλευτικής της ΕΑΓΜΕ, εκπρόσωπος της οργανωτικής επιτροπής του ελληνικού Global Stone Congress, ανέφερε για το συνέδριο: «Είναι θεσμός εδώ και 20 χρόνια. Πρώτη φορά έγινε στη Βραζιλία το 2005 και το 2025 κατορθώσαμε και το φέραμε στην Ελλάδα». Σχετικά με τη θεματολογία του συνεδρίου ανέφερε ότι αφορά «την εξόρυξη, το πώς βρίσκουμε ένα κοίτασμα, πώς γίνεται ένα κοίτασμα γνωστό, πώς αναπτύσσεται ένα κοίτασμα, πώς χαρακτηρίζονται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ενός μαρμάρου, τι χρήσεις μπορεί να έχει ένα υλικό, οι χρήσεις του στην αρχιτεκτονική και οι νέες τεχνολογίες». Επίσης, αναπτύσσονται θέματα και για την κυκλική οικονομία, δηλαδή «πώς τα απορρίμματα των λατομείων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για παράγωγη άλλων προϊόντων, ώστε να μην επιβαρύνουν τόσο το περιβάλλον και νέες τεχνολογίες γενικά στο μάρμαρο». Όσον αφορά τους ομιλητές στο συνέδριο, ο κ. Λασκαρίδης σημείωσε: «Είναι επιστήμονες από πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, σχεδόν από όλο τον κόσμο, από Βραζιλία μέχρι βόρειες χώρες της Ευρώπης και από Ινδία μέχρι Πορτογαλία». Για την επιλογή της Δράμας ως τόπο διεξαγωγής του συνεδρίου, επεσήμανε: «Η Δράμα επιλέχθηκε λόγω του ότι το 70% της Ελληνικής παραγωγής μαρμάρου βρίσκεται εδώ στη Δράμα και το 80% των εξαγωγών είναι μάρμαρα της περιοχής. Για αυτό τον λόγο επιλέξαμε να το κάνουμε στη Δράμα για να τονιστεί η ιδιαιτερότητα της περιοχής».

Ο κ. Διονύσης Γκούτης, Γενικός Διευθυντής της ΕΑΓΜΕ, σε δηλώσεις του, σημείωσε: «Είναι πάρα πολύ μεγάλη χαρά ως Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, τον θεσμοθετημένο σύμβουλο της πολιτείας σε θέματα γεωεπιστημών, να φιλοξενούμε στη χώρα μας το 8ο Global Stone, ένα διεθνές συνέδριο με πάρα πολύ μεγάλη αίγλη και πάρα πολύ μεγάλη σημασία για το μάρμαρο, ένα φυσικό πόρο τον οποίο η Ελλάδα εκμεταλλεύεται και οφείλει να τον εκμεταλλεύεται με ένα βιώσιμο τρόπο, ώστε να μπορέσει να κερδίσει την προστιθέμενη αξία και για την κοινωνία, αλλά και για την οικονομία γενικότερα της Ελλάδας». Όσον αφορά την επιλογή της Δράμας για την πραγματοποίηση του συνεδρίου, επεσήμανε: «Δεν θα υπήρχε άλλο κατάλληλο μέρος να γίνει αυτό το συνέδριο πέρα της Δράμας. Η καρδιά του μαρμάρου χτυπάει στη Δράμα, όλες οι μεγάλες εταιρείες εξόρυξης των μαρμάρων έχουν έδρα τη Δράμα. Επομένως νομίζω είμαστε στο σωστό μέρος για αυτό το πολύ ενδιαφέρον συνέδριο». Σχετικά, με τη θέση της Ελλάδας στη διεθνή αγορά μαρμάρου, ανέφερε: «Η Ελλάδα πρωτοπορεί στις εξαγωγές του μαρμάρου λόγω του υψηλού επιπέδου μαρμάρου και των χαρακτηριστικών των οποίων έχει ο φυσικός πόρος που έχουμε ως χώρα. Οφείλουμε όμως να πάρουμε τα κατάλληλα μέτρα να ενισχύσουμε τις επιχειρήσεις και να προσπαθήσουμε ίσως να δώσουμε επιτέλους και το Ελληνικό σήμα στο μάρμαρο, ώστε να έχουμε την ταυτότητα αυτού του πολύτιμου ορυκτού».
Ο Περιφερειάρχης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης δήλωσε: «Είναι μεγάλη μας τιμή που φιλοξενούμε το συνέδριο στην Περιφερειακή Ενότητα Δράμας. Παράλληλες εκδηλώσεις έχουμε και εμείς με την Αντιπεριφέρεια Δράμας και τον Αντιπεριφερειάρχη. Μετά από 20 χρόνια ενεργοποιούμε ένα θεσμό που ξεκίνησε επί των ημερών του Κώστα Ευμοιρίδη. Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες έρχονται να αναδείξουν την περιοχή μας. Μια περιοχή, όπως και η Καβάλα και η Θάσος, αλλά πολύ περισσότερο η Δράμα, που είναι μια λατομική περιοχή με προτεραιότητα και πρώτο άξονα ανάπτυξης το μάρμαρο». Όπως είπε, «η Περιφέρεια ενδυναμώνει και υποστηρίζει κάθε πρωτοβουλία που αναδεικνύει την περιοχή, καθετί που ενδυναμώνει την οικονομία της περιοχής και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε ως διοίκηση στον υπόλοιπο χρόνο που έχουμε να διοικήσουμε». Ακόμη, ο κ. Τοψίδης ανέφερε: «Είναι το πρώτο από τα παγκόσμια συνέδρια που γίνεται στην Ελλάδα και γίνεται εδώ στη Δράμα. Όλα αυτά είναι μια συνεργασία και με τον Σύνδεσμο Μαρμάρου, αλλά και τους χορηγούς και όσους είναι εμπλεκόμενοι με αυτή διοργάνωση. Με τις συνέργειες ενδυναμώνουμε και αναδεικνύουμε την περιοχή μας. Πολύ περισσότερο με το μάρμαρο, το οποίο είναι γνωστό ανά τον κόσμο, αλλά όσο μπαίνουν και λεπτομέρειες και η επιστημονική άποψη, ενδυναμώνει και την πώληση. Αυτό που πρέπει να καταφέρουμε είναι να παραμείνουμε στην Ευρώπη και στο παγκόσμιο γίγνεσθαι ως το καλύτερο μάρμαρο του κόσμου, το πιο γνωστό, το πιο ανθεκτικό και το μάρμαρο με τις περισσότερες χρήσεις».
Ο Βουλευτής κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης επεσήμανε: «Θα ήθελα να συγχαρώ τους διοργανωτές για την πραγματοποίηση του συνεδρίου στον Νομό Δράμας, τον Πρόεδρο της ΕΑΓΜΕ, τον Γενικό Διευθυντή της ΕΑΓΜΕ, τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Μακεδονίας – Θράκης. Πάνω από όλα θα ήθελα νε ευχαριστήσω τον φίλο Κώστα Λασκαρίδη, ο οποίος είναι από τον τόπο μας, είναι από τη Θάσο. Επέλεξε να γίνει στο συνέδριο στον Νομό της Δράμας και είναι μεγάλη τιμή για μας». Για την πραγματοποίηση του συνεδρίου στη Δράμα, είπε: «Δείχνει τη σημαντικότητα του κλάδου στον Νομό Δράμας, γιατί το μάρμαρο είναι συνδεμένο με την περιοχή μας. Είναι παγκοσμίου φήμης. Οφείλουμε να το στηρίξουμε και να συνεχίσουμε τη δραστηριότητά του σε όλο τον κόσμο».
Ο Βουλευτής κ. Δημήτρης Κυριαζίδης σημείωσε: «Είναι θετικό ότι δίνεται μια ιδιαίτερη διάσταση και θέλω να πιστεύω ότι θα έχουμε και μια συνέχεια. Ως γνωστόν, από πλευράς μου έχει γίνει κίνηση με την έννοια της δημιουργίας μιας σχολής ορυκτού πλούτου που τονίστηκε στις αρχές του έτους από πλευράς του Συνδέσμου μεταλλευμάτων και λατομικών προϊόντων. Δεν έχουμε θέση από πλευράς του πανεπιστημίου, του Δημοκριτείου. Δηλαδή η απάντηση που πήρα δεν έχει θέση. Άρα πρέπει να προκαλέσουμε τοπικά, προκειμένου να υπάρξει αυτό το ενδιαφέρον και η σύμπνοια και σύμπραξη με το πανεπιστήμιο. Δίνεται αυτή η ευκαιρία, ένα πάτημα, προκειμένου να πιέσουμε, να προχωρήσουμε στο συγκεκριμένο ζήτημα, που αφορά τη Δράμα μας από πλευράς ειδικότερα τεχνογνωσίας. Δεν υπάρχει δηλαδή για την εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου του τόπου μας και ειδικά της Δράμας, δεν υπάρχει τεχνογνωσία και οι εταιρείες αναζητούν λύση».

