ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. Α. ΑΝΤΩΝΟΥΔΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ Δ. ΚΑΡΑΡΗΓΑ

 

  • «Ο προϋπολογισμός των μελετών είναι περίπου 1 εκ. ευρώ»
  • «Ο προϋπολογισμός όλου του άξονα φτάνει τα 230 εκ. ευρώ»
  • Ζητήθηκε σύμπνοια από όλους τους φορείς για τη μελέτη βιωσιμότητας του έργου

 

 

 

Ενημερωτική ημερίδα με θέμα «Σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία οδό στην Αμφίπολη» πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 4 Μαρτίου 2018, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Δράμας.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τη «Συνεργασία Επιχειρηματικών, Επαγγελματικών και Επιστημονικών Φορέων για την Προώθηση Αναπτυξιακών Θεμάτων για τη Δράμα», η οποία απαρτίζεται από τους εξής 13 φορείς: Επιμελητήριο Δράμας, ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας, Εργατικό Κέντρο Δράμας, Δικηγορικός Σύλλογος Δράμας, Ιατρικός Σύλλογος Δράμας, Φαρμακευτικός Σύλλογος Δράμας, Ομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών & Εμπόρων Δράμας, Εμπορικός Σύλλογος Δράμας, Ένωση Ξενοδόχων Ν. Δράμας, Αδέσμευτος Αγροτικός Σύλλογος Ν. Δράμας, Ένωση Κτηνοτρόφων Ν. Δράμας, Σύνδεσμος Εργοληπτών Ν. Δράμας, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μαρμάρου Α.Μ.Θ..

Ομιλητές στην ημερίδα ήταν ο Πρόεδρος της Εγνατία Οδός Α.Ε. κ. Απόστολος Αντωνούδης και η Διευθύντρια Ανάπτυξης Έργων και Εμπορικής Πολιτικής της Εγνατία Οδός Α.Ε. κ. Δέσποινα Καραρήγα. Αν και είχε ανακοινωθεί, τελικά δεν υπήρξε εκπροσώπηση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν οι Βουλευτές Ν. Δράμας κ. Χρήστος Καραγιαννίδης, κ. Δημήτρης Κυριαζίδης και κ. Χαρά Κεφαλίδου, ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Αργύρης Πατακάκης, οι Δήμαρχοι Δράμας κ. Χριστόδουλος Μαμσάκος και Δοξάτου κ. Δημήτρης Δαλακάκης, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων και πλήθος κόσμου. Το συντονισμό της εκδήλωσης εκ μέρους των 13 φορέων είχε ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Δράμας κ. Αναστάσιος Πούλιος.

Η εκδήλωση είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ενώ καταγράφηκαν και στιγμές έντασης τόσο για διαδικαστικά ζητήματα όσο και για θέματα ουσίας. Ο Πρόεδρος της Εγνατίας Οδός Α.Ε. κ. Αντωνούδης ανέφερε ότι μέχρι το τέλος του 2018 θα έχουν τελειώσει οι μελέτες για τα τμήματα Δράμα – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη του άξονα Δράμα – Αμφίπολη και μετέπειτα, στις αρχές του 2019, θα πρέπει να βρεθεί χρηματοδοτικό εργαλείο για την κατασκευή του δρόμου. Παράλληλα, θα τρέξουν και οι απαλλοτριώσεις για την κατασκευή του έργου, οπότε εντός 2019 θα μπορέσει να ξεκινήσει η κατασκευή του. Πάντως για να τύχει χρηματοδότησης ο δρόμος από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή από οποιαδήποτε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο απαιτείται μελέτη βιωσιμότητας. Σε αυτό τον τομέα ο κ. Αντωνούδης ζήτησε τη συστράτευση των φορέων της Δράμας, έτσι ώστε με στοιχεία που θα καταθέσουν να αποδειχτεί η βιωσιμότητα του άξονα Δράμα – Αμφίπολη. Αυτό που καταγράφηκε είναι η ομοθυμία και η σύμπνοια και των 13 φορέων για το ζήτημα της διεκδίκησης της άμεσης ολοκλήρωσης του έργου. Μάλιστα, όπως ειπώθηκε, αυτή η ενημερωτική εκδήλωση είναι η απαρχή των κινήσεών τους, ενώ ήδη έχει κλειστεί συνάντηση αντιπροσωπείας των φορέων με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη.

Όπως ανέφερε ο κ. Πούλιος πρώτος σκοπός της εκδήλωσης είναι «η ανάλυση και πληροφόρηση», αλλά «δεύτερος και ουσιαστικότερος η “δέσμευση” για την παρουσίαση ενός χρονοδιαγράμματος της πολυπόθητης σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία Οδό». «Δεν υπάρχει, φρονώ, κανείς ο οποίος θα θέσει σε αμφισβήτηση την ανάγκη σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία Οδό, από άποψη ασφάλειας, αναπτυξιακή, κοινωνική και εθνική. Δεν υπάρχει επίσης κανείς που να θέτει σε αμφισβήτηση ότι η φυσική έξοδος της Δράμας, όσον αφορά τη σύνδεση με την Εγνατία, είναι αυτή που γίνεται με το δρόμο της Αμφίπολης. Αυτή, δηλαδή, που συνδέει την πόλη και το Νομό με τον εθνικό κορμό, με το συντομότερο δρόμο προς αυτό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πούλιος στην εισαγωγική του τοποθέτηση, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα ένα σύντομο ιστορικό του θέματος, αλλά και τους λόγους για τους οποίους η κατασκευή του έργου είναι ζωτικής σημασίας για τη Δράμα.

 

«Αρχές του 2019 θα είμαστε πλήρως έτοιμοι»

 

Στην ομιλία του ο Πρόεδρος της Εγνατία Οδός Α.Ε. κ. Απόστολος Αντωνούδης παρουσίασε αναλυτικά την υφιστάμενη κατάσταση, τις ενέργειες που θα γίνουν μέχρι το τέλος του 2018 για την μελετητική ωρίμανση του έργου Δράμα – Αμφίπολη, αλλά και το τι πρέπει να ακολουθήσει για να κατασκευαστεί ο συγκεκριμένος οδικός άξονας.

Αναλυτικά ο κ. Αντωνούδης ανέφερε:

«Καταλαβαίνω την ένταση που υπάρχει στην αίθουσα. Υπάρχει αγωνία. Τόσα χρόνια έχουν δοθεί υποσχέσεις για να αποκτήσει επιτέλους μια σύνδεση η Δράμα, πράγμα που έχουν όλες οι υπόλοιπες πόλεις, όχι μόνο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Καταλαβαίνω, λοιπόν, ενδεχομένως και την οργή ορισμένων. Εμείς δεν θα μιλήσουμε ως πολιτικοί, εμείς είμαστε εκπρόσωποι της Εγνατία Οδός Α.Ε. και θα δώσουμε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα, μια περιγραφή αυτών των οποίων πρόκειται να γίνουν από εδώ και πέρα, να δούμε πότε μπορούμε -και αν- να έχουμε ένα έργο, το οποίο θα είναι λειτουργικό και το οποίο πραγματικά θα εξυπηρετήσει αυτή την πόλη.

Υπήρχαν, λοιπόν, από το 2000 προσπάθειες για να συνδεθεί η Δράμα με την Εγνατία Οδό. Ξέρετε πολύ καλά ότι στις αρχικές χαράξεις της Εγνατίας που ενδεχομένως υπήρχαν συζητήσεις να περάσει πιο βόρεια. Μετά την ολοκλήρωση και την κατάληξη της συγκεκριμένης χάραξης έγιναν προσπάθειες. Έγιναν προσπάθειες από την Περιφέρεια. Έγιναν κάποιες μελέτες γύρω και κοντά στη Δράμα, οι οποίες είχαν διαφορετικά χαρακτηριστικά. Εντέλει αυτό στο οποίο καταλήξαμε είναι ότι τον Οκτώβριο του 2014 ανέλαβε την αρμοδιότητα η Εγνατία Οδός Α.Ε. και για τις μελέτες και για την κατασκευή του έργου. Είχαμε μπροστά μας, λοιπόν, τα κομμάτια στα οποία είχαμε την αρμοδιότητα να εκτελέσουμε, να μελετήσουμε εμείς και είχαμε το κομμάτι το συγκεκριμένο, το οποίο μελετούσε το αρμόδιο Υπουργείο. Όσοι ήταν στο Αναπτυξιακό Συνέδριο της Κομοτηνής έλαβαν τη διαβεβαίωση και από την Κυβέρνηση και από τα χείλη του Πρωθυπουργού ότι θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι μελέτες για τον Ε-61 και για τη συγκεκριμένη σύνδεση της Δράμας με την Αμφίπολη. Και αυτό θα κάνουμε. Προχωρούμε, λοιπόν, στην ωρίμανση των μελετών και των δύο αυτών δρόμων. Ας τους ονομάσω κάθετους άξονες.

Πού βρισκόμαστε τώρα; Το κομμάτι Δράμα – Καβάλα, το οποίο σε ένα μεγάλο κομμάτι πλησιάζει τα όρια της ωρίμανσης ξέρετε πολύ καλά ότι έχει ένα τελευταίο τμήμα 2 χιλιομέτρων, το οποίο περνάει από το αισθητικό δάσος της Καβάλας. Αυτό δημιουργεί πάρα πολλές ασάφειες και πάρα πολλά ερωτηματικά για το πότε θα ολοκληρωθεί. Και μένω εκεί. Δεν θέλω να πω παραπάνω.

Από εκεί και πέρα, το κομμάτι Δράμα – Αμφίπολη, το οποίο αν το χωρίσουμε σε τρία διακριτά τμήματα είναι το κομμάτι από τη Δράμα μέχρι και την Μαυρολεύκη, το οποίο χωρίζεται σε δύο υποτμήματα, το ένα τμήμα έχει μια ωρίμανση μελετητική σε κάποιο βαθμό και το άλλο δεν έχει απολύτως τίποτε. Αυτό το τμήμα των 15 χλμ. θα αναλάβει να το ωριμάσει μελετητικά η Εγνατία Οδός Α.Ε.. Πότε θα γίνει αυτό; Εμείς πιστεύουμε ότι μέχρι το φθινόπωρο θα είναι έτοιμο μελετητικά. Το Υπουργείο έχει αναλάβει το κομμάτι Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη. Εκεί η ωριμότητα του έργου είναι περίπου στο 90%. Απομένουν κάποιες μελέτες. Πιστεύουμε ότι κι εκεί και οι διαβεβαιώσεις οι οποίες έχουμε είναι ότι κι εκείνο σε μερικούς μήνες, πριν από το τέλος του 2018, θα έχει ολοκληρωθεί. Και μένει και το τελευταίο κομμάτι, από Παλαιοκώμη έως Αμφίπολη, το οποίο λόγω των γνωστών προβλημάτων που υπάρχουν στην περιοχή, η λύση στην οποία καταλήξαμε είναι να μην έχουμε καμία παρέμβαση, πέρα από τις βελτιώσεις οι οποίες μπορούν να γίνουν στο υπάρχον κομμάτι των 10 περίπου χλμ.

Ο προϋπολογισμός των μελετών είναι περίπου 1 εκ. ευρώ. Αυτά τα οποία έχουν απομείνει. Υπάρχει η δέσμευση από το Υπουργείο Υποδομών ότι αυτά τα χρήματα θα δοθούν ενδεχομένως και τις επόμενες ημέρες. Ήδη εμείς έχουμε ξεκινήσει την προεργασία έτσι ώστε να είμαστε έτοιμοι να δημοπρατήσουμε τις μελέτες και να προχωρήσουμε άμεσα. Αυτό θα γίνει. Ο προϋπολογισμός όλου του άξονα φτάνει τα 230 εκ. ευρώ. Μιλάμε για προϋπολογισμό, όλοι μπορούμε να υποθέσουμε πού θα καταλήξει. Είναι ένα μεγάλο έργο. Έχει τις ασάφειες, όχι τις μελετητικές. Γιατί εμάς το μελετητικό κομμάτι δεν μας φοβίζει καθόλου. Αυτά τα οποία σας λέμε σήμερα είναι βέβαιο ότι θα γίνουν. Πριν το τέλος του 2018 θα είναι απολύτως έτοιμο. Με το χέρι στην καρδιά, σας το λέω, θα είναι απολύτως έτοιμο και όλες οι μελέτες. Υπάρχουν δύο πράγματα που, όμως, απομένουν ακόμη να γίνουν. Το ένα είναι οι απαλλοτριώσεις, το οποίο, ξέρετε πολύ καλά, όσοι έχετε ασχοληθεί με δημόσια έργα και γενικώς με έργα, ότι ενδεχομένως μπορούν να τραβήξουν πάρα πολλά χρόνια. Η πρόθεση η δική μας, αλλά και η πρόθεση του Υπουργείου, είναι να βάλουμε τις διαδικασίες μπροστά, που σημαίνει ότι αυτό μπορεί να ολοκληρωθεί σε 6-8 μήνες, μετά από ένα τρίμηνο-τετράμηνο δικό μας που θα έχουμε έτοιμη την μελέτη του κτηματολογίου. Άρα πολύ συγκεκριμένα, σήμερα που μιλάμε είναι Μάρτης, περίπου τον Ιούλιο θα είμαστε ώριμοι για το κομμάτι του κτηματολογίου το οποίο θα καταθέσουμε στο Υπουργείο κι από εκεί και πέρα υπολογίστε γύρω στους 6-7 μήνες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων. Άρα αρχές του 2019 θα είμαστε πλήρως έτοιμοι.

Απομένει η χρηματοδότηση. Δεν είναι κάτι το οποίο είναι εύκολο και το ξέρουμε όλοι μας στη σημερινή εποχή. Εμείς αυτό το οποίο θα κάνουμε, και εδώ θέλουμε τη βοήθειά σας, τη βοήθεια όλων των φορέων, έτσι ώστε η οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας να είναι έτοιμη σε 4 μήνες από σήμερα, έτσι ώστε με βάση αυτή τη μελέτη ως εργαλείο να μπορέσουμε να απευθυνθούμε είτε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είτε στο Υπουργείο, είτε να αξιοποιήσουμε οποιοδήποτε εργαλείο, το οποίο μπορεί να βρούμε μπροστά μας. Αυτό είναι ένα δύσκολο κομμάτι, παρόλα αυτά εμείς πιστεύουμε ότι είναι εφικτό. Εδώ όμως θα είσαστε συμμέτοχοι όλοι. Εδώ ένα μεγάλο κομμάτι πρωτοβουλίας θα φύγει από την Εγνατία Οδό Α.Ε. και θα περάσει και σε εσάς και στο Υπουργείο. Και εδώ θα πρέπει να είστε όλοι ενωμένοι μια γροθιά για να τελειώσουμε επιτέλους αυτό το οποίο τόσα χρόνια έλειπε από τη Δράμα».

Στη συνέχεια της εκδήλωσης όταν τέθηκε από διάφορους ομιλητές το ζήτημα της μελέτης βιωσιμότητας και ότι ενδεχομένως υπάρχει ο κίνδυνος να μην χρηματοδοτηθεί το έργο, γιατί δεν θα είναι βιώσιμο, ο κ. Αντωνούδης επεσήμανε ότι η μελέτη βιωσιμότητας θα γίνει παράλληλα με τις άλλες μελέτες, για να μην υπάρξει καθυστέρηση, και κατέθεσε την προσωπική του εκτίμηση ότι βιωσιμότητα για το δρόμο υπάρχει. Παράλληλα, ζήτησε τη συνεργασία όλων των φορέων για να στηριχτεί αυτή η μελέτη βιωσιμότητας με συγκεκριμένα στοιχεία.

 

«Η Εγνατία Οδός Α.Ε. έχει υπολογίσει να ολοκληρωθούν οι μελέτες μέχρι το τέλος του 2018»

 

Η Διευθύντρια Ανάπτυξης Έργων και Εμπορικής Πολιτικής της Εγνατία Οδός Α.Ε. κ. Δέσποινα Καραρήγα στην ομιλία της παρουσίασε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου Δράμα – Αμφίπολη. «Ο κάθετος άξονας και η σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό στον ανισόπεδο κόμβο του Στρυμόνα στην Αμφίπολη έχει σχεδιαστεί έως ένα σημείο να είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος 2+2 λωρίδων κυκλοφορίας, με μήκος 55 χλμ., ο οποίος θα ξεκινάει από την Αμφίπολη και θα καταλήγει στην πόλη της Δράμας. Διάφορες συνθήκες, όπως γνωρίζετε καλύτερα, μας έχουν οδηγήσει στο να κάνουμε μια τμηματοποίηση του άξονα αυτού σε τρία διακριτά τμήματα, από τα οποία το κάθε τμήμα θα φροντιστεί με διαφορετική λύση. Το πρώτο τμήμα, από την Αμφίπολη μέχρι την Παλαιοκώμη, το δεύτερο τμήμα από την Παλαιοκώμη μέχρι τη Μαυρολεύκη και το τρίτο τμήμα από τη Μαυρολεύκη μέχρι τη Δράμα», ανέφερε αρχικά η κ. Καραρήγα.

Στη συνέχεια, το στέλεχος της Εγνατίας Οδός Α.Ε. παρουσίασε την κατάσταση για κάθε τμήμα του άξονα. Όπως είπε, «στο πρώτο τμήμα, λόγω του αρχαιολογικού χώρου της Αμφίπολης και της δυσκολίας που θα αντιμετωπίσουμε για οποιαδήποτε αλλαγή στη χάραξη, νέα ή υπάρχουσα, αυτή τη στιγμή απόφαση και θέση του Υπουργείου είναι να μην έχουμε καμία εμπλοκή με πιθανά αρχαιολογικά έργα στην περιοχή της Αμφίπολης, για την οδοποιία. Άρα, το πρώτο τμήμα αυτό παραμένει ως έχει. Δηλαδή, η Εγνατία με κάποιες μελέτες πιθανής βελτίωσης των χαρακτηριστικών του δρόμου, έτσι ώστε να έχουμε αύξηση της οδικής ασφάλειας στο πρώτο τμήμα των 10 χλμ., χωρίς όμως την εμπλοκή της Αρχαιολογίας, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να εμπλακεί η όλη κατασκευή του έργου με τις αρχαιολογικές εργασίες στο χώρο της Αμφίπολης».

Για το δεύτερο τμήμα, σημείωσε: «Το δεύτερο τμήμα, Παλαιοκώμη Μαυρολεύκη, μήκους 30,1 χλμ., έχει ήδη μελετηθεί ως ένα σημείο ως κλειστός αυτοκινητόδρομος, με 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με ΛΕΑ, συνολικού πλάτους 22 μέτρων. Παράπλευρο δίκτυο θα υπάρχει σε όλο το δίκτυο του τμήματος, ενώ έχουν ήδη σχεδιαστεί και μελετηθεί 7 ανισόπεδοι κόμβοι: Ανισόπεδος κόμβος Μεσοράχης, Παλαιοκώμης, Σουλίου, Ροδολίβους, Πρώτης, Νέας Μπάφρας και Συμβολής. Είναι ένα αρκετά πυκνό δίκτυο εξόδων και κόμβων για να μπορέσει να εξυπηρετήσει όλες τις τοπικές κοινωνίες και τις τοπικές κοινότητες που υπάρχουν στον άξονα αυτό. Η αρμοδιότητα της μελέτης αυτής ανήκε στο Υπουργείο και έχει φτάσει σε ένα μεγάλο και ώριμο μελετητικό αντικείμενο. Περίπου το 90% των μελετών έχουν ήδη ολοκληρωθεί από το Υπουργείο και η απόφαση του Υπουργείου αυτή τη στιγμή να συνεχίσει και να ολοκληρωθεί πλήρως το αντικείμενο του τμήματος αυτού, του Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη, από τις υπηρεσίες του Υπουργείου, έτσι ώστε να μην έχουμε καμία καθυστέρηση με τη μεταφορά αρμοδιότατων». Για τις μελέτες που υπολείπονται να υλοποιηθούν για να επιτευχθεί η πλήρης ωρίμαση, η κ. Καραρήγα ανέφερε ότι η προεκτίμηση του κόστους τους φτάνει στις 700.000 ευρώ (χωρίς το Φ.Π.Α. και χωρίς την έκπτωση κατά τη διαγωνιστική διαδικασία).

Για το τρίτο τμήμα, η κ. Καραρήγα επεσήμανε: «Το τρίτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου αφορά στο τμήμα Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους 14,7 χλμ. Την αρμοδιότητα για την μελετητική ωρίμανση του τμήματος αυτού την έχει η Εγνατία Οδός Α.Ε.. Αφορά σε ένα κλειστό αυτοκινητόδρομο, 2+2 λωρίδες, χωρίς ΛΕΑ, συνολικού πλάτους 17 μέτρων. Επίσης, παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος αυτού του αυτοκινητοδρόμου, με δύο ανισόπεδους κόμβους, στη Μαυρολεύκη και στη Νέα Σεβάστεια. Το τμήμα αυτό, Μαυρολεύκη – Δράμα, το οποίο είναι στην αρμοδιότητα της Εγνατίας Οδού, χωρίζεται σε δύο υποτμήματα, κυρίως για ευκολία στη συμβασιοποίηση και στην ολοκλήρωση των μελετών. Το πρώτο υποτμήμα, Μαυρολεύκη – Κουδούνια, μήκους 7,8 χλμ., που ανήκει στην Εγνατία Οδός, μεταφέρθηκε η αρμοδιότητά του από την ΔΙΕ της Περιφέρειας Α.Μ.Θ. το 2016». Όπως επεσήμανε «έχει κάποια μελετητική ωρίμανση και απομένουν κάποιες μελέτες που αφορούν κυρίως τις επικαιροποίησεις των μελετών, οι οποίες έχουν παραδοθεί στην Εγνατία Οδό». Η προεκτίμηση του κόστους αυτών των μελετών ανέρχεται στις 600.000 ευρώ. Όσον αφορά το επόμενο υποτμήμα, Μαυρολεύκη – Δράμα, μήκους 6 χλμ., η κ. Καραρήγα υπογράμμισε ότι «είναι κυρίως αυτό που δεν υπάρχει καθόλου έργο μελετητικά και ξεκινάει η Εγνατία να ολοκληρώσει με γοργούς ρυθμούς». Η προεκτίμηση του κόστους των μελετών ανέρχεται στις 500.000 ευρώ.

Όσον αφορά τον προϋπολογισμό κατασκευής του έργου, η κ. Καραρήγα ανέφερε ότι το Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη προϋπολογίζεται στα 125 εκ. ευρώ και το Μαυρολεύκη – Δράμα στα 75 εκ. ευρώ. Όσον αφορά τη συνολικά ολοκλήρωση των μελετών, η κ. Καραρήγα ήταν σαφής: «Η Εγνατία Οδός Α.Ε. έχει υπολογίσει, μετά από εντολή του Υπουργείου, να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2018. Με πολύ σύντομες διαδικασίες, με τη βοήθεια και του Υπουργείου. Τη χρηματοδότηση την αναμένουμε άμεσα από το Υπουργείο Υποδομών».

 

Ένταση για τη διαδικασία όσον αφορά τις ερωτήσεις

 

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης καταγράφηκε ένταση και διαμαρτυρίες για το διαδικαστικό θέμα της κατάθεσης ερωτήσεων προς τους ομιλητές. Απόφαση της οργανωτικής επιτροπής των 13 φορέων ήταν να μη δοθεί ο λόγος σε ομιλητές, αλλά να κατατεθούν γραπτές ερωτήσεις στη γραμματεία της εκδήλωσης και στη συνέχεια αυτές να τεθούν στους ομιλητές. Μετά από διαμαρτυρίες περί «φιμώματος», υπήρξε υπαναχώρηση και δόθηκε ο λόγος, αν και υπήρξαν φωνές ότι με αυτό τον τρόπο διαλόγου κινδυνεύει να «καπελωθεί» η εκδήλωση. Έτσι, τελικά, υπήρξαν ερωτήσεις –και τοποθετήσεις- διάφορων εκπροσώπων φορέων ή μη.

 

Ένταση και αποχώρηση του Βουλευτή Δ. Κυριαζίδη

 

Μια ακόμη εστία έντασης, αυτή τη φορά για ζήτημα ουσίας και όχι διαδικασίας, καταγράφηκε ανάμεσα στο Βουλευτή της Ν.Δ. του Νομού Δράμας κ. Δημήτρη Κυριαζίδη και τον Πρόεδρο της Εγνατίας Οδός Α.Ε. κ. Απόστολο Αντωνούδη. Αιτία το αν η αρμοδιότητα για το σύνολο του άξονα Δράμα – Αμφίπολη μεταφέρθηκε στην Εγνατία Οδός Α.Ε. το 2014, όπως ανέφερε ο κ. Αντωνούδης, ή το 2013, όπως ανέφερε ο κ. Κυριαζίδης, ο οποίος κατέθεσε στο συντονιστή της εκδήλωσης κ. Πούλιο τη σχετική απόφαση και εν συνεχεία αποχώρησε. Παράλληλα, ο κ. Κυριαζίδης, στην τοποθέτησή του, ανέφερε ότι η σημερινή Κυβέρνηση μεταφέρει τις ημερομηνίες ολοκλήρωσης των μελετών –αυτή τη φορά στο τέλος του 2018- και υπογράμμισε «το εμπόριο ελπίδας έχει τελειώσει».

Στη συνέχεια καταγράφηκε και νέο σημείο έντασης, αυτή τη φορά ανάμεσα στη Βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ν. Δράμας κ. Χαρά Κεφαλίδου και στον κ. Αντωνούδη. Αιτία η αναφορά του Προέδρου της Εγνατίας Οδός Α.Ε., στην απάντησή του προς τον κ. Κυριαζίδη, ότι «εμπόριο ελπίδας κάνουν οι πολιτικοί». Η κ. Κεφαλίδου διαμαρτυρήθηκε για τη γενίκευση και ζήτησε από τον κ. Αντωνούδη να μείνει στο τεχνικό κομμάτι και να αφήσει τα πολιτικά σχόλια.

Εξάλλου, όπως έγινε γνωστό, οι διοργανωτές δεν απέστειλαν προσωπικές προσκλήσεις ούτε στους Βουλευτές ούτε σε άλλους θεσμικούς εκπροσώπους της Δράμας. Για αυτό και η παρουσία των Δραμινών εκπροσώπων στο Κοινοβούλιο είχε τα χαρακτηριστικά που είχε και η παρουσία των υπολοίπων παρευρισκόμενων στην εκδήλωση, δηλαδή της ενημέρωσης για την υφιστάμενη κατάσταση και για τις επόμενες κινήσεις.

 

Εξώδικο του Επιμελητηρίου για το υπάρχον οδικό δίκτυο προς Αμφίπολη

 

Πέρα από τη συζήτηση για την κατασκευή του οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, υπήρξαν τοποθετήσεις και για το υφιστάμενο οδικό δίκτυο προς Αμφίπολη, το οποίο χρήζει βελτιώσεων, καθώς αποτελεί κίνδυνο για τους Δραμινούς και τους κατοίκους του νοτίου τμήματος του Ν. Σερρών που το χρησιμοποιούν.

Στο πλαίσιο αυτό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η αποκάλυψη του Προέδρου του Επιμελητηρίου Δράμας κ. Στέφανου Γεωργιάδη, ο οποίος ανέφερε ότι, μετά από απόφαση του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου, στάλθηκε εξώδικη επιστολή προς τον Αντιπεριφερειάρχη Σερρών κ. Ιωάννη Μωυσιάδη, με την οποία ζητείται η άμεση διαγράμμιση του δρόμου. «Αν δεν γίνει σε 10 ημέρες προχωράμε στις νόμιμες διαδικασίες που προβλέπονται από το νόμο» επεσήμανε ο κ. Γεωργιάδης, ο οποίος αναρωτήθηκε: «Για 50.000 ευρώ κόστος γραμμής; Αυτό αξίζει η Δράμα;»

 

Σύμπνοια όλων για την δέσμευση του Υπουργείου σε σαφές χρονοδιάγραμμα

 

Στις τοποθετήσεις τους τόσο ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Αργύρης Πατακάκης όσο και ο Δήμαρχος Δράμας κ. Χριστόδουλος Μαμσάκος ζήτησαν να συνεχιστεί η σύμπνοια των φορέων, έτσι όπως καταγράφηκε στην εκδήλωση, και να ασκηθεί πίεση στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για να υπάρξει σαφείς δεσμεύσεις για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου Δράμα – Αμφίπολη.

Ο κ. Μαμσάκος χαρακτήρισε ως πολύ σημαντική την πρωτοβουλία διοργάνωσης της ημερίδας και τόνισε: «Ας μάθουμε επιτέλους όλοι εμείς που ασχολούμαστε με τα κοινά ότι το εμείς είναι αυτό που πρέπει να προβάλουμε και όχι το εγώ». Μάλιστα, η πρόταση που κατέθεσε ήταν «Μαζί με τους φορείς κι εμείς από πίσω, ως απλοί στρατιώτες, στην πολιτική ηγεσία», «για να δεσμευτεί και επίσημα η Κυβέρνηση απέναντι όχι στους πολιτικούς ταγούς της κοινωνίας, αλλά στους φορείς της κοινωνίας, ότι αυτό το έργο με τη βούληση και τη θέληση της σημερινής Κυβέρνησης μέχρι τέλους του χρόνου θα έχουν οριστικοποιηθεί οι μελέτες, έτσι ώστε στη συνέχεια να βρούμε το χρηματοδοτικό εργαλείο για να προχωρήσει επιτέλους αυτό το έργο που είναι ανάγκη για όλη τη Δράμα».

Ο κ. Πατακάκης ανέφερε ότι το συγκεκριμένο έργο έχει και αναπτυξιακό χαρακτήρα, αλλά έχει να κάνει με την ασφάλεια των συμπολιτών μας, επισημαίνοντας: «Μας τον χρωστάει η πολιτεία αυτόν τον δρόμο». Παράλληλα, ζήτησε «Να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να διεκδικήσουμε με αξιώσεις αυτό που πραγματικά μας ανήκει».

 

«Πολιτική βούληση υπάρχει»

 

Μετά το τέλος της εκδήλωσης ο Βουλευτής ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ν. Δράμας κ. Χρήστος Καραγιαννίδης, σε δηλώσεις του, ανέφερε: «Αν εξαιρέσουμε τον Βουλευτή της Ν.Δ. και κάνα δυο άλλους που ήρθαν εδώ να κάνουν σόου, τα παρατράγουδα δηλαδή -κυριολεκτικά τα παρατράγουδα-, αν εξαιρέσουμε αυτό, νομίζω ότι η κουβέντα ήταν πολύ παραγωγική. Οι φορείς τοποθετήθηκαν και πήραν απαντήσεις σε όσες ερωτήσεις τέθηκαν. Νομίζω ότι έχει μπει ήδη ένα πράγμα σε έναν συγκεκριμένο δρόμο, παρόλο ότι υπάρχουν πολύ ελάχιστες αντιδράσεις για την επιλογή του Δράμα – Αμφίπολη και νομίζω ότι δεν δικαιώνονται από τα δεδομένα που έχουμε ως τώρα. Αύριο η μέρα είναι καινούργια και μπορούμε να προχωρήσουμε στην ουσιαστική οριοθέτηση του χρόνου που αυτός ο δρόμος θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται και νομίζω, κατά την άποψή μου, δεν θα είναι αργότερα από τις αρχές του 2019». «Πολιτική βούληση, και ειπώθηκε και από τον Πρόεδρο της Εγνατία Οδός Α.Ε., υπάρχει. Και μάλιστα υπάρχει όχι μόνο πολιτική βούληση, αλλά να γίνει και σε πολύ συντομότερο χρονικό διάστημα από ότι απαιτείται για αυτά τα έργα. Νομίζω, η περιγραφή που έκανε ο Πρόεδρος της Εγνατία Οδός Α.Ε. όσον αφορά τις μελέτες που θα οριστικοποιηθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018 μας δίνει άλλη οπτική για το πότε μπορεί να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου», πρόσθεσε ο κ. Καραγιαννίδης.

 

«Να μην χαθεί άλλη μια ευκαιρία»

 

Σε δηλώσεις της, μετά το τέλος της ημερίδας, η Βουλευτής Ν. Δράμας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης κ. Χαρά Κεφαλίδου, επεσήμανε: «Είναι μια πρωτοβουλία πρωτόγνωρη και καινοτόμα για το Νομό. 13 φορείς που μέσα σε αυτούς συμμετέχει ο επιστημονικός, παραγωγικός και τεχνικός κόσμος της Δράμας προσπάθησαν, επειδή υπάρχει έλλειμμα στην Περιφέρεια, να πάρουν μια πρωτοβουλία για να αναδειχθούν προβλήματα που υπάρχουν στο Νομό. Ξεκινήσαμε με το οδικό δίκτυο, γιατί όντως η Δράμα είναι αόρατη. Είναι ένας Νομός που δεν έχει πρόσβαση στην Εγνατία Οδό. Αξιέπαινη η σημερινή πρωτοβουλία. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στους 13 φορείς για αυτή την πρωτοβουλία. Ελπίζω να την συνεχίσουν και για τα άλλα μεγάλα θέματα που έχει ο Νομός μας, για το Νοσοκομείο, για τις Φυλακές, για τα προβλήματα που έχουν οι κτηνοτρόφοι μας, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Νομός Δράμας. Ένας Νομός τελευταίος στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και τελευταίος σε επίπεδο εθνικών δεικτών.

Θα έλεγα, λοιπόν, ότι σήμερα η διαδικασία σοφότερη δεν με έκανε. Άκουσα αυτά τα οποία ήδη γνωρίζω από την Εγνατία Οδό. Ελπίζω και εύχομαι αυτά τα οποία ακούμε μέσα από τον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο, ακούμε από τον Υπουργό, τα ακούσαμε σήμερα και από τον Πρόεδρο της Εγνατία Οδός Α.Ε., να μπορέσουν να υλοποιηθούν. Γιατί είναι πάρα πολύ ωραίο να υπάρχουν δεσμεύσεις από ανθρώπους που είναι σε ένα τεχνικό αντικείμενο και μέσα από μια εταιρεία, όπως είναι η Εγνατία Οδός Α.Ε., να προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά τους. Όμως, ας μην γελιόμαστε. Πολιτική βούληση χρειάζεται. Άρα ο κ. Σπίρτζης οφείλει να μας πει αν υπάρχουν δεσμευμένα κονδύλια σε συγκεκριμένους κωδικούς για να μπορέσουν και να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να υλοποιηθούν, με την έννοια να δημοπρατηθούν. Επομένως, πάρα πολύ καλή και ενημερωτική η σημερινή ημερίδα, όμως το Υπουργείο έχει την ευθύνη να μας πει, αν υπάρχουν τα κονδύλια, αν υπάρχει πολιτική βούληση, για να μην χαθεί άλλη μια ευκαιρία και να μην βρισκόμαστε οι Βουλευτές, οι εκλεγμένοι σε αυτόν τον τόπο, και οι 13 φορείς άλλη μια φορά να έχουμε εξαπατηθεί από τα ωραία λόγια που ακούσαμε σήμερα».

 

«Φύκια για μεταξωτές κορδέλες»

 

Σε γραπτή ανακοίνωσή του ο Βουλευτής Ν.Δ. Νομού Δράμας κ. Δημήτρης Κυριαζίδης αναφέρει:

«Φύκια για μεταξωτές κορδέλες αποπειράθηκαν να πουλήσουν στη Δραμινή κοινωνία ο εκπρόσωπος της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. κος Αντωνούδης Απόστολος και μια υπάλληλος της εταιρείας (ως γνωστό ο κ. Αντωνούδης έχει διορισθεί, ως πρόεδρος της εταιρείας από την Κυβέρνηση και ήταν υποψήφιος Δήμαρχος Πυλαίας από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ).

Μάλιστα ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών που θα παραβρισκόταν, “έχασε” το δρόμο και δεν παρέστη στη φαρσοκωμωδία που στήθηκε εν αγνοία προφανώς των εντίμως και άνευ ιδίου συμφέροντος κινούμενων φορέων.

Έτσι, σήμερα σε αίθουσα του Δήμου από τον διορισμένο εκπρόσωπο της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. έγινε προσπάθεια, χωρίς βεβαίως να πεισθεί και ο πλέον εύπιστος, ότι η Κυβέρνηση έχει δρομολογήσει το σύνολο των έργων, έτσι, ώστε το “όνειρο” των Δραμινών αναφορικά με την οδική σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία να γίνει πραγματικότητα. Παρά δε την ορχηστρωμένη και επιχειρηθείσα κατευθυνόμενη συζήτηση (δυνατή η παρέμβαση των παρισταμένων μόνο ύστερα από κατάθεση γραπτών ερωτήσεων κλπ), προς απογοήτευση των επιθυμούντων αυτό, υπήρξαν από τους προσελθόντες παρεμβάσεις-τοποθετήσεις οπότε και παρουσιάσθηκε η σκληρή πραγματικότητα, ότι δηλαδή ο δρόμος του έργου είναι μακρύς και νεφελώδης, καθ’ ότι η Κυβέρνηση δεν έχει αυτόν σε προτεραιότητα και ως δήλωσε και ο αρμόδιος Υπουργός την 30/11/2017 στη Βουλή σε ερώτηση του Βουλευτή: “Αν δεν μπορούμε να αποδείξουμε, λοιπόν, τη βιωσιμότητα ενός έργου, πρέπει να χρηματοδοτηθεί ή μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων -που, όπως γνωρίζετε, το κόστος αυτών των έργων, ειδικά για τους δύο άξονες της Δράμας για τους οποίους μπορώ να σας έχω άμεσα μία προσέγγιση για το πόσο κοστίζουν και στη δευτερομιλία μου να σας τα δώσω, είναι τέτοιο που δεν επιτρέπει να χρηματοδοτηθούν στο σύνολό τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου- ή μέσα από δανεισμό είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είτε από αλλού”.

Με λίγα λόγια πρέπει η Δραμινή κοινωνία πρέπει να αποδείξει η ίδια τη βιωσιμότητα του έργου, άλλως να το ξεχάσει.

Πιο συγκεκριμένα από πλευράς του Αν. Γενικού Γραμματέα της Κ.Ο. της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτή Ν. Δράμας κ. Δημήτρη Κυριαζίδη κατά την παρέμβασή του τονίσθηκαν τα εξής:

Α. Αυτού του είδους οι ενημερώσεις έχουν επαναληφθεί χωρίς αποτέλεσμα

Β. Είναι ανάγκη η ανάληψη-εκδήλωση συγκεκριμένων ενεργειών (π.χ. παράσταση στο Υπουργείο Υποδομών, θέτοντας συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης κάθε σταδίου του όλου έργου, διαμαρτυρία επί της Εγνατίας οδού κ.α.).

Προς δε παρουσιάσθηκαν από τον Βουλευτή η νέα υπουργική απόφαση, η οποία δίδει νέα παράταση στις μελέτες μέχρι 31/12/2018, αλλά και τρεις Υπουργικές αποφάσεις έγκρισης κτηματολογικών μελετών και μόνο για 16 χιλιόμετρα, δηλαδή τμήματα Οδικού άξονα Δράμας-Αμφίπολης, από χ.θ. 4+707,08 έως 20+7000 στην Π.Ε. Σερρών (δηλαδή από το 4ο χιλ γεωγρ. ορίων Δράμας-Σερρών. Δεν συμπεριλαμβάνεται δηλαδή η Π.Ε. Δράμας και ένα μεγάλο μέρος της Π.Ε. Σερρών).

Κοντολογίς, τα παθήματα επιτέλους να μας γίνουν μαθήματα και με εντιμότητα-καθαρότητα έκαστος ν’ αναλάβει τις ευθύνες του (εκπρόσωποι-κοινωνία)».