
Σε ανακοίνωση της Νομαρχιακής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ Δράμας αναφέρονται τα εξής:
Η Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ Δράμας, με αφορμή τη δημόσια αντιπαράθεση του Εκπροσώπου Τύπου του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Κώστα Τσουκαλά, με τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Λαζαρίδη – συζήτηση που ανέδειξε την αμηχανία και τον πανικό της κυβερνητικής πλευράς όταν τίθενται συγκεκριμένα στοιχεία για το ενεργειακό κόστος – κρίνει αναγκαίο να αποτυπώσει, με αριθμούς, τι σημαίνει στην πράξη η φράση:
«Επί ΝΔ έγινε η πιο μεγάλη αναδιανομή πλούτου μέσω της ενέργειας».
Τα τελευταία χρόνια η ενέργεια, αντί να λειτουργεί ως βασικό κοινωνικό αγαθό, μετατράπηκε σε βασικό μηχανισμό μεταφοράς πόρων από τη μεγάλη πλειονότητα των πολιτών προς λίγους ισχυρούς παίκτες της αγοράς. Η επιλογή της Νέας Δημοκρατίας να αφήσει την ενεργειακή κρίση να «περάσει» μέσα από ένα απορυθμισμένο μοντέλο αγοράς, με ανεπαρκή ρύθμιση και εποπτεία, είχε πολύ συγκεκριμένα αποτελέσματα:
- Η Ελλάδα βρέθηκε στις ακριβότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος για τα νοικοκυριά, ιδίως το 2022, την ώρα που το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών παραμένει από τα χαμηλότερα της Ευρωζώνης. Ενδεικτικά, η τιμή ρεύματος για ένα «μέσο» νοικοκυριό διαμορφώνεται γύρω στα 0,22 €/kWh, επίπεδο ιδιαίτερα βαρύ για τα ελληνικά εισοδήματα.
- Η ενεργειακή φτώχεια εκτινάχθηκε: περίπου 18,7% των πολιτών δήλωσαν ότι δεν μπορούν να διατηρήσουν επαρκώς ζεστό το σπίτι τους – ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από τον μέσο όρο της ΕΕ. Επιστημονικές μελέτες για την Ελλάδα καταγράφουν ότι περίπου 1 στους 5 πολίτες βρίσκεται σε συνθήκες ενεργειακής φτώχειας και σχεδόν 1 στους 3 έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε λογαριασμούς ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι ο λογαριασμός ρεύματος έχει γίνει μόνιμη πηγή ανασφάλειας για μεγάλα τμήματα της κοινωνίας.
- Την ίδια στιγμή, οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι και η ΔΕΗ καταγράφουν θεαματική αύξηση κερδοφορίας. Η ΔΕΗ από ζημίες της τάξης των 9 εκατ. ευρώ το 2022 πέρασε σε καθαρά κέρδη περίπου 485 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2023 τα προ φόρων κέρδη είχαν εκτοξευθεί από 1,9 σε σχεδόν 280 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι μέσα σε μία μόνο διετία η επιχείρηση πέρασε από οριακή κερδοφορία σε εκατοντάδες εκατομμύρια κέρδη, στον ίδιο ακριβώς χρόνο που τα νοικοκυριά έβλεπαν τους λογαριασμούς τους να διπλασιάζονται.
- Από το 2021 έως και το 2023, η Ελλάδα διέθεσε περίπου 10–11 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις λογαριασμών ρεύματος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ποσό που καταγράφεται ως ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη ως ποσοστό του ΑΕΠ. Δηλαδή, το Δημόσιο – δηλαδή και πάλι οι φορολογούμενοι – κλήθηκε να επιδοτήσει, με τεράστια ποσά, μια αγορά που είχε ήδη επιτρέψει στις τιμές να εκτοξευθούν.
Σε αυτό το πλαίσιο, η φράση «η μεγαλύτερη αναδιανομή πλούτου έγινε μέσω της ενέργειας» δεν είναι σύνθημα· είναι περιγραφή μιας πραγματικότητας όπου:
- οι τιμές ρεύματος αυξήθηκαν,
- η ενεργειακή φτώχεια διευρύνθηκε,
- τα κέρδη των μεγάλων εταιρειών εκτοξεύτηκαν και
- το Δημόσιο διοχέτευσε δεκάδες δισ. σε επιδοτήσεις, χωρίς να αλλάξει τη δομή της αγοράς.
Για μας αυτό αποδεικνύει ότι η ενεργειακή πολιτική της ΝΔ λειτούργησε ως μηχανισμός μεταφοράς πλούτου από τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις προς λίγους ομίλους. Στη Δράμα, αυτό αποτυπώνεται σε εκατοντάδες νοικοκυριά που αναβάλουν αναγκαίες δαπάνες για να πληρώσουν λογαριασμούς, σε μικρές τουριστικές, αγροδιατροφικές και εμπορικές επιχειρήσεις που βλέπουν το ενεργειακό κόστος να «τρώει» κάθε περιθώριο κέρδους.
Απέναντι σε αυτό το μοντέλο υποστηρίζουμε:
- δίκαιη και κοινωνικά υπεύθυνη ενεργειακή πολιτική,
- ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του κράτους και πραγματική αντιμετώπιση των ολιγοπωλιακών πρακτικών,
- ανάπτυξη ενεργειακών κοινοτήτων με συμμετοχή ΟΤΑ, συνεταιρισμών και πολιτών,
- στοχευμένα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας σε κατοικίες και μικρές επιχειρήσεις,
- με το σημερινό ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στη ΔΕΗ, επανατοποθέτηση της ως εγγυητή της ενεργειακής ασφάλειας και της κοινωνικής συνοχής και όχι ως απλού εταιρικού παίκτη στην αγορά. Παύοντας να λειτουργεί ως εργαλείο για golden boys και αποσπασματικές επενδύσεις και μετατρέποντας τον ρόλο της σε μοχλό δημόσιας πολιτικής με σταθερά, προσιτά τιμολόγια για τα νοικοκυριά και ανταγωνιστική τιμή ρεύματος για τη βιομηχανία
Η ενέργεια δεν μπορεί να είναι προνόμιο λίγων. Πρέπει να είναι δικαίωμα για όλους. Γι’ αυτό και η συζήτηση για την ενεργειακή πολιτική δεν είναι τεχνικό ζήτημα· είναι συζήτηση για το ποιος πληρώνει και ποιος κερδίζει σε αυτή τη χώρα.
Πηγές / Τεκμηρίωση:
- Eurostat – Δείκτες ενεργειακής φτώχειας (ποσοστό πολιτών που δεν μπορούν να κρατήσουν το σπίτι τους επαρκώς ζεστό, Ελλάδα 18,7% το 2022, έναντι ~9% ΕΕ)
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20230911-1 - SocialWatt / Country Factsheet – Greece (αναφορά στις υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα σε σχέση με την ΕΕ)
https://socialwatt.eu/sites/default/files/news/SocialWatt_CountryFactsheet_GREECE_final.pdf - ELΙΑΜΕΠ – Electricity prices in Greece and in the EU (συγκριτική ανάλυση τιμών ρεύματος)
https://www.eliamep.gr/en/in-focus-electricity-prices-in-greece-and-in-the-eu/ - Επιστημονική μελέτη για την ενεργειακή φτώχεια στην Ελλάδα (ποσοστά ~20% σε ενεργειακή φτώχεια και ~30% με ληξιπρόθεσμες οφειλές ενέργειας)
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2023.2220390 - Οικονομικές καταστάσεις ΔΕΗ – Καθαρά κέρδη 485 εκατ. ευρώ το 2023 και εξέλιξη κερδοφορίας
https://www.ppcgroup.com/media/n2zb5gwb/financial-report-2023-r.pdf
ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕ ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ ΔΡΑΜΑΣ
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Π.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ

