Με τις τιμές χονδρικής του ρεύματος να καταγράφουν σήμερα την υψηλότερη τιμή στην Ευρώπη, ξεπερνώντας τα 253 ευρώ/μεγαβατώρα, και να μεταφέρουν πρόσθετο κόστος στους λογαριασμούς των καταναλωτών, το οικονομικό επιτελείο θα επιχειρήσει να αποσπάσει μια κατ’ αρχήν αποδοχή από τους θεσμούς για το δημοσιονομικό περιθώριο που θα δημιουργηθεί μέσα στο 2021, ώστε να προχωρήσει σε πρόσθετες εισοδηματικές ενισχύσεις των νοικοκυριών.
Κοινωνικό μέρισμα
Στις διήμερες συζητήσεις για τη 12η μεταμνημονιακή αξιολόγηση που εκκινούν σήμερα στη σκιά της ενεργειακής κρίσης, η οποία δείχνει να κλιμακώνεται, θα μπει στο «μικροσκόπιο» η ανάπτυξη και το κατά πόσον διατηρήσιμη θα είναι και το 2022, μετά και την αναθεώρηση από Ελληνική Στατιστική Αρχή για την ύφεση του 2020 στο 9%, έναντι αρχικής εκτίμησης για ύφεση 8,2%.Το ερώτημα είναι εάν ο υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης κατά το τρέχον έτος θα ανάψει το «πράσινο φως» από την πλευρά των θεσμών ώστε ένα μέρος από τα παραπάνω έσοδα να κατευθυνθεί για τις ανάγκες των νοικοκυριών λόγω της κρίσης.
Κυβερνητικά στελέχη αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο διανομής ενός «μερίσματος ανάπτυξης», όπως έχει συνηθίσει να λέγεται, στους χαμηλοσυνταξιούχους που δεν έλαβαν αναδρομικά, αλλά και της καταβολής έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους υγειονομικούς που παραμένουν στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της πανδημίας. Το κοινωνικό μέρισμα που βρίσκεται στο τραπέζι αποτελεί προσωρινό μέτρο, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο των παρεμβάσεων για τη στήριξη των εισοδημάτων από το κύμα ανατιμήσεων στην ενέργεια και σε βασικά είδη διατροφής.
Στο σχέδιο προϋπολογισμού που απεστάλη στην Κομισιόν παραμένει η εκτίμηση για ανάπτυξη 6,1% σε ετήσια βάση, που αντιστοιχεί στην ανάκτηση του 68,1% των ζημιών του 2020.
Πέντε κίνδυνοι για την οικονομία
Ωστόσο, δεν έχουν έχει εκλείψει οι κίνδυνοι για την πορεία της οικονομίας, που είναι εξωγενείς αλλά και ενδογενείς. Οι βασικότεροι εξωγενείς κίνδυνοι συνδέονται:
- Με την εξέλιξη της πανδημίας (εμφάνιση μεταλλάξεων, ενδεχόμενη υψηλότερη εξάπλωση του ιού, διατήρηση του ποσοστού κάλυψης του εμβολιασμού).
- Με την πιθανότητα μονιμότερων παγκόσμιων πληθωριστικών πιέσεων, που θα επέβαλαν την έγκαιρη αυστηροποίηση των επεκτατικών πολιτικών στηρίξεως.
- Με τις γεωπολιτικές εντάσεις και τις μεταναστευτικές ροές στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Όσον αφορά τους ενδογενείς κινδύνους για τις προοπτικές της οικονομίας, σχετίζονται με δύο ζητήματα:
- Με την έγκαιρη εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης.
- Με τις επιπτώσεις της πανδημίας, που μπορεί να αφήσει σημάδια στον παραγωγικό ιστό και στην αγορά εργασίας μετά τη σταδιακή κατάργηση των κυβερνητικών μέτρων στήριξης.
Οι κλιματικοί παράγοντες
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στην επίδραση των κλιματικών παραγόντων. Όπως σημειώνεται, η αυξανόμενη συχνότητα φυσικών καταστροφών έχει αρνητική επίδραση στην ελληνική οικονομία τόσο βραχυπρόθεσμα (όπως το οικονομικό και δημοσιονομικό κόστος των πυρκαγιών του Αυγούστου 2021) όσο και μακροπρόθεσμα.
Με την αναγνώριση της σημασίας του κλίματος, τονίζεται ότι τον Σεπτέμβριο του 2021 ιδρύθηκε αυτόνομο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με αποστολή τη διαχείριση φυσικών κρίσεων και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Από το 2022 έως το 2025, ο σχετικός σχεδιασμός πολιτικής είναι προσανατολισμένος σε ένα δίκτυο πρόληψης και άμεσης αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, που χρηματοδοτείται εν μέρει μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ.
Πηγή: imerisia.gr