ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΔΡΑΜΑΣ κ. ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» ΚΑΙ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΜΑΡΙΝΑ ΖΙΩΖΙΟΥ

 

  • «Η συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού λαού έχει εκφραστεί και δεν θέλει να δοθεί λύση με το όνομα “Μακεδονία” στο γειτονικό κράτος»
  • «Τι ενδιαφέρει τους Νεοέλληνες τι γίνεται στην Αγία Σοφία, όντας οπαδοί του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού, της γαλλικής αθεΐας και της αδιαφορίας για την Ορθοδοξία;»
  • «Την Εκκλησία δεν μπορεί να την πλήξει κανείς, γιατί είναι ένας Θεοΐδρυτος οργανισμός, αλλά μπορούμε να τραυματίσουμε τη διοικητική εικόνα της εμείς οι ίδιοι οι λειτουργοί της»
  • «Οι κληρικοί θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στη ζωή μας, στη συμπεριφορά μας και να έχουμε πάντοτε υπόψη ότι μια δική μας άκομψη ενέργεια τραυματίζει την Εκκλησία και σκανδαλίζει κάποιους χριστιανούς»
  • «Η απελπισία είναι ο μεγαλύτερος εχθρός μας και η ελπίδα μας ο Χριστός, που αν του ρίξουμε ένα βλέμμα είναι έτοιμος να μας αγκαλιάσει»
  • «Γιατί μια ατυχέστατη στιγμή ενός ανθρώπου την προβάλλουμε και τη δαιμονοποιούμε και κρατάμε στο σκοτάδι άλλες, πολύ φωτεινές κινήσεις του κ. Σαββίδη;»

 

 

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Έθνος της Κυριακής» και στη δημοσιογράφο κ. Μαρίνα Ζιώζιου παραχώρησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Παύλος. Η δισέλιδη συνέντευξη του Μητροπολίτη Δράμας δημοσιεύτηκε στην πασχαλινή έκδοση της εφημερίδας (7-8 Απριλίου 2018). Μιλώντας στη δημοσιογράφο κ. Ζιώζιου, ο Σεβασμιώτατος κ. Παύλος αναφέρεται στο Σκοπιανό, στα ελληνοτουρκικά και στην Παναγία Σουμελά, στη Γενοκτονία Ποντίων, στην εικόνα και στο ρόλο της Εκκλησίας, αλλά και στον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη.

Στον πρόλογο της συνέντευξης στο «Έθνος της Κυριακής» η δημοσιογράφος αναφέρει:

«Από την πρώτη στιγμή της διακονίας του ο μητροπολίτης Δράμας, Παύλος, πίστευε πως η Εκκλησία είναι μια ανοικτή κοινότητα των ανθρώπων και έτσι πορεύθηκε όλα αυτά τα χρόνια. Αναστήλωσε Ναούς και Μονές, προσέφερε έργα υποδομής και εξυπηρέτησης του χριστεπώνυμου πληρώματος και συνεχίζει ακούραστος τη θεάρεστη αποστολή του. Ο κατά κόσμον Αλέξανδρος Αποστολίδης γεννήθηκε στη Βέροια το 1963 και κατάγεται από γνήσια ποντιακή οικογένεια. Έχει εξαιρετική μόρφωση και υπήρξε ηγούμενος της Ιεράς Μονής Παναγίας Σουμελά και α’ αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ομώνυμου Πανελληνίου Ιδρύματος. Ο Μακεδόνας ιεράρχης, ο οποίος διακρίνεται για το εθνικό φρόνημά του, σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο “Έθνος της Κυριακής” μιλά με συγκίνηση για τις αλησμόνητες πατρίδες, γιατί ό,τι είναι η καρδιά για τον άνθρωπο είναι ο Πόντος για τον Ελληνισμό…».

 

«Έχουμε πληρώσει βαρύ φόρο αίματος για την ελληνικότητα της Μακεδονίας»

Στην αρχή της συνέντευξης η δημοσιογράφος θέτει ερωτήματα για το Σκοπιανό. «Σεβασμιώτατε, τον τελευταίο καιρό εντείνονται οι προσπάθειες που γίνονται για την επίλυση του Σκοπιανού. Ο ελληνικός λαός μέσα από τα συλλαλητήρια έχει εκφραστεί, το ίδιο και ο κλήρος. Πιστεύετε ότι βρισκόμαστε κοντά σε μια συμφωνία και, αν ναι, θα είναι προς όφελος της πατρίδας μας;», ρωτά η κ. Ζιώζιου.

Ο Σεβασμιώτατος κ. Παύλος, στην απάντησή του αναφέρει: «Η συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού λαού έχει εκφραστεί και δεν θέλει να δοθεί λύση με το όνομα “Μακεδονία” στο γειτονικό κράτος. Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι όλη η Ελλάδα το αποδέχεται, εμείς εδώ οι Δραμινοί δεν μπορούμε να το αποδεχθούμε. Έχουμε πληρώσει βαρύ φόρο αίματος για την ελληνικότητα της Μακεδονίας και δεν έχουμε αυτό το δικαίωμα. Από την άλλη, αν πιέζουν οι ξένοι και έχουν τόση ισχύ στην πατρίδα μας, ας βγουν οι πολιτικοί μας να μας πουν ξεκάθαρα ότι εμείς τύποις κυβερνάμε τον τόπο και άλλοι κάνουν κουμάντο. Νομίζω ότι αν “ναυαγήσει” η οποιαδήποτε συμφωνία θα γίνει λόγω της αδιαλλαξίας των Σκοπιανών, οι οποίοι δεν αφίστανται “ουδέ βήμα ποδός” από αυτά που πρεσβεύουν και πιστεύουν, δηλαδή από την παραχάραξη και αλλοίωση της Ιστορίας και της ταυτότητας του Μακεδονικού Ελληνισμού».

Για το ίδιο θέμα, η δημοσιογράφος της εφημερίδας «Έθνος της Κυριακής» έθεσε και την εξής ερώτηση: «Σε πρόσφατη ομιλία σας είχατε πει ότι η Μακεδονία δεν είναι μαχαλάς, είναι το θεμέλιο του παγκόσμιου πολιτισμού, είναι η οικουμένη. Θεωρείτε ότι οι σκοπιανές κυβερνήσεις θέλουν να οικειοποιηθούν αυτό το γεγονός; Μήπως η στόχευσή τους δεν αφορά μόνο την πολιτιστική κληρονομιά, αλλά στο μέλλον εμφανίσουν και αλυτρωτικές διεκδικήσεις;».

Ο Μητροπολίτης Δράμας επεσήμανε: «Αυτό είναι βέβαιο. Από την ίδρυση του κρατιδίου από τον στρατάρχη Τίτο έθεσαν τέτοιο ζήτημα και δεν το έχουν αποσύρει. Φοβάμαι πολύ ότι η χλιαρή αντίδραση της Ελλάδος, όταν ιδρύθηκε το κρατίδιο των Σκοπίων, είχε ως αποτέλεσμα να φτάσουμε στο σημερινό αδιέξοδο. Η λύση που πιστεύω ότι είναι η ενδεδειγμένη και η σωστή είναι να βρουν κάποιο όνομα που θα εκφράζει το τι πραγματικά είναι αυτός ο λαός και όχι να γίνονται “κλέφτες” μιας παράδοσης, μιας καταγωγής και της Ιστορίας του ελληνικού λαού».

 

«Προσευχόμαστε να επιστρέψουν οι δύο στρατιωτικοί στην πατρίδα μας»

 

Οι επόμενες ερωτήσεις αφορούν τα ελληνοτουρκικά, με τη Μαρίνα Ζιώζιου να στέκεται αρχικά στο θέμα της κράτησης των δύο Ελλήνων στρατιωτικών: «Δύο Έλληνες στρατιωτικοί κρατούνται εδώ και έναν μήνα σε φυλακές υψίστης ασφαλείας της Τουρκίας και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια την έκβαση της υπόθεσής τους. Συμφωνείτε με τους χειρισμούς της κυβέρνησης;».

Ο Μητροπολίτης κ. Παύλος, στην απάντησή του, επισημαίνει: «Δεν άκουσα καμία ανάλυση για το πώς οι Έλληνες στρατιωτικοί συνελήφθησαν από τους Τούρκους. Δεν είδα να αποδίδονται ευρύτερα ευθύνες γι’ αυτό το ατυχές συμβάν. Λέμε ότι είμαστε σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ. Γιατί, λοιπόν, ο πολιτικός κόσμος δεν πιέζει και δεν απαιτεί τη λύση αυτού του θέματος; Μήπως στοχευμένα διογκώνονται όλα αυτά για να περάσει σε δεύτερη μοίρα το θέμα της Μακεδονίας; Είναι ερωτήματα που κάθε νοήμων πολίτης στη χώρα μας μπορεί να τα υποβάλει και να επιζητήσει απαντήσεις. Όλους, και ειδικά τους πολιτικούς μας ταγούς, θα τους κρίνει ο λαός για τους χειρισμούς που κάνουν. Προσευχόμαστε να επιστρέψουν οι δύο στρατιωτικοί στην πατρίδα μας, αλλά δεν νομίζω ότι διατρέχει κίνδυνο η ζωή τους. Ήταν ατυχής η περίοδος κατά την οποία συνέβη αυτό το περιστατικό και η γειτονική χώρα για δικούς της λόγους θέλει να το χειριστεί κατ’ αυτόν τον τρόπο. Εξάλλου μην ξεχνάτε ότι και Αμερικανοί και Γερμανοί υπήκοοι είναι για κάποιους μήνες φυλακισμένοι εκεί και δεν έχουν απελευθερωθεί. Ίσως μια κοινή γραμμή και ένας συντονισμός με τις χώρες που έχουν αντίστοιχο πρόβλημα να ήταν προς όφελος και των δικών μας στρατιωτικών».

Η κ. Ζιώζιου ερωτά για τη χειρονομία του Τούρκου Προέδρου κ. Ερντογάν μέσα στην Αγία Σοφία: «Τον Αύγουστο του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα. Πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος της Τουρκίας μέσα στην Αγία Σοφία έκανε τη “ραμπιά”, ενώ πριν από την ομιλία του διαβάστηκε το Κοράνι. Πώς αποκωδικοποιείτε αυτές τις κινήσεις;», με τον Μητροπολίτη κ. Παύλο να απαντά ως εξής: «Αυτές έχουν σχέση με την εσωτερική πορεία του προέδρου με τους ψηφοφόρους του. Τι ενδιαφέρει τους Νεοέλληνες τι γίνεται στην Αγία Σοφία, όντας οπαδοί του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού, της γαλλικής αθεΐας και της αδιαφορίας για την Ορθοδοξία; Λοιπόν, τι σας πιάνει ο πόνος για την ορθόδοξη Ανατολή; Είτε το θέλουμε είτε όχι, αυτά τα μνημεία βρίσκονται στην επικράτεια της Τουρκίας σήμερα και αυτοί θα τα διαχειριστούν».

Η επόμενη ερώτηση αφορά τους τον Οικουμενικό πατριάρχη και τους Έλληνες της Πόλης: «Μέσα στην όξυνση της εξωτερικής πολιτικής των Τούρκων, το Φανάρι είναι “εγκλωβισμένο” και υπό διαρκή απειλή. Υπάρχει λόγος ανησυχίας για τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και τους εναπομείναντες Ελληνες της Πόλης, και όχι μόνο;».

Ο Σεβασμιώτατος κ. Παύλος, στην απάντησή του, επισημαίνει: «Οι πρώτοι που είναι αποδέκτες της δυσφορίας είναι οι “ένοικοι” του Φαναρίου και η Ρωμιοσύνη της Πόλης. Αυτό το έχουμε δει πολλές φορές. Μπορεί το κλίμα να είναι βαρύ, αλλά προς το παρόν δεν έχουμε δει κάποια ανησυχητική κίνηση. Όλα είναι ρευστά. Το Φανάρι έχει αντέξει για χιλιάδες χρόνια και όταν κάποιοι ομόδοξοι μετά το πέρας του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου σκέφτονταν να το καταργήσουν εκδιώκοντάς το, ένας ηγούμενος της Μονής Βαζελώνος, της αρχαιότερης του Πόντου, είπε σε έναν μητροπολίτη ότι δεν υπάρχει περίπτωση εγκατάλειψης του Οικουμενικού Πατριαρχείου από τον Πατριάρχη. Το Φανάρι κινδυνεύει περισσότερο από την ελλαδική αμετροέπεια, γιατί δεν το αντιμετωπίζουμε οι εκκλησιαστικοί και οι πολιτικοί φορείς ως ένα δικό μας πνευματικό καθίδρυμα και κυρίως δεν σχεδιάζουμε για το μέλλον ποια θα είναι η συνέχεια του υπεραιωνόβιου αυτού πανορθόδοξου θεσμού».

Η δημοσιογράφος κ. Μαρίνα Ζιώζιου στέκεται και στο θέμα της Γενοκτονίας των Ποντίων, θέτοντας την εξής ερώτηση: «Κατά καιρούς υπάρχουν φωνές στο εσωτερικό της χώρας μας που αμφισβητούν τη Γενοκτονία των Ποντίων. Μάλιστα ισχυρίζονται ότι πρόκειται για εθνοκάθαρση, υιοθετώντας τη ρητορική των Τούρκων;».

«Μιλάνε οι αριθμοί για το τι έγινε εκείνα τα χρόνια. Υπάρχει αυτή η αμφισβήτηση από ορισμένους, οι οποίοι, κατ’ εμέ, είναι αδαείς και δεν γνωρίζουν την Ιστορία ή, το χειρότερο, γνωρίζουν, αλλά εσκεμμένα διατυπώνουν αυτές τις θέσεις και αυτό είναι προδοσία. Αν το κράτος μας διαχρονικά στο θέμα αυτό είχε μια σοβαρότητα και έκανε τις σωστές κινήσεις, θα ήταν η άλλη πλευρά απολογούμενη γι’ αυτό. Τώρα κάποιοι πολιτικοί μας ταγοί θέλουν να ξυπνήσουν τον πατριωτισμό των Ελλήνων, που όλα αυτά τα χρόνια τον πολέμησαν και τον καταβαράθρωσαν. Ο Ποντιακός Ελληνισμός αγωνίζεται για την ηθική δικαίωση αυτών των ανθρώπων και για να μην υπάρξει επανάληψη αυτού του φαινομένου. Η Πολιτεία δεν έχει κάνει τίποτα, πέραν του ότι μας πέταξε μια ημέρα που μας επιτρέπει να κλαίμε και να θυμόμαστε τους νεκρούς μας», υπογραμμίζει την απάντησή του ο Μητροπολίτης Δράμας.

 

«Όσο περισσότερο απέχουμε από αυτό που λέγεται κρατικός μηχανισμός τόσο καλύτερα θα είναι για εμάς»

 

Στη συνέχεια η κ. Ζιώζιου στέκεται στην εικόνα και στο ρόλο της Εκκλησίας, ρωτώντας αν αυτά μπορεί να πληγούν από μια σειρά σκανδάλων που «κλυδωνίζουν» και την Εκκλησία. Συγκεκριμένα, η δημοσιογράφος της εφημερίδας «Έθνος της Κυριακής» θέτει το εξής ερώτημα: «Μια σειρά σκανδάλων “κλυδωνίζουν” και την Εκκλησία το τελευταίο διάστημα. Ιεράρχες που φέρονται να οικειοποιήθηκαν μισθοδοσίες, να έχουν ανάρμοστες σχέσεις, να συμμετέχουν σε επιτροπές κρατικών φορέων κ.ά. Θεωρείτε ότι κάποιοι προσπαθούν να πλήξουν την εικόνα και τον ρόλο της Εκκλησίας;».

Στην απάντησή του, ο Σεβασμιώτατος Δράμας αναφέρει: «Την Εκκλησία δεν μπορεί να την πλήξει κανείς, γιατί είναι ένας Θεοΐδρυτος οργανισμός, αλλά μπορούμε να τραυματίσουμε τη διοικητική εικόνα της εμείς οι ίδιοι οι λειτουργοί της. Τα πραγματικά σκάνδαλα και τα κατασκευασμένα είναι μια θλιβερή εικόνα, γι’ αυτό οι κληρικοί θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στη ζωή μας, στη συμπεριφορά μας και να έχουμε πάντοτε υπόψη ότι μια δική μας άκομψη ενέργεια τραυματίζει την Εκκλησία και σκανδαλίζει κάποιους χριστιανούς. Από την άλλη, όσο περισσότερο απέχουμε από αυτό που λέγεται κρατικός μηχανισμός τόσο καλύτερα θα είναι για εμάς».

 

«Από τον κύκλο των μαθητών του Χριστού, ο πιο οικείος σε όλους μας είναι ο Ιούδας, ο οποίος είναι αδελφός μας»

 

Ακόμη, η δημοσιογράφος κ. Ζιώζιου ζητά από τον Μητροπολίτη Δράμας το μήνυμα του Μητροπολίτη Δράμας για το Πάσχα: «Ποιο είναι το μήνυμα που θα θέλατε να στείλετε στους αναγνώστες μας για το Πάσχα;». Να σημειωθεί ότι η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην πασχαλινή έκδοση της εφημερίδας και κυκλοφόρησε σε όλη τη χώρα το Μεγάλο Σάββατο 7 Απριλίου.

Ο Σεβασμιώτατος κ. Παύλος υπογραμμίζει: «Από τον κύκλο των μαθητών του Χριστού, ο πιο οικείος σε όλους μας είναι ο Ιούδας, ο οποίος είναι αδελφός μας. Όλοι μας έχουμε ενδώσει στις διάφορες προδοσίες. Η απελπισία είναι ο μεγαλύτερος εχθρός μας και η ελπίδα μας ο Χριστός, που αν του ρίξουμε ένα βλέμμα είναι έτοιμος να μας αγκαλιάσει».

 

«Οι επιθέσεις κρύβουν υποκρισία και ρατσισμό»

 

Η συνέντευξη του Σεβασμιωτατου Μητροπολίτη Δράμας ολοκληρώνεται με την αναφορά του στον Ιβάν Σαββίδη, με τη δημοσιογράφο να επισημαίνει: «Ο Μακεδόνας ιεράρχης θέλησε ο ίδιος να τοποθετηθεί και για τα πρόσφατα γεγονότα που απασχόλησαν το φίλαθλο κοινό».

Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε: «Όλα τα έκτροπα είναι καταδικαστέα και σαφέστατα η εικόνα του κ. Σαββίδη μέσα στον αγωνιστικό χώρο δεν ήταν αυτή που θα έπρεπε, αλλά ενοχλήθηκα πολύ με την υποκρισία πολλών. Το όπλο δεν χρειάζεται, αλλά όταν έχουν αναρτήσει μέσα σε αγωνιστικούς χώρους πανό και απειλείται η ζωή της οικογενείας του, αυτό δεν είναι καταδικαστέο; Από την άλλη η έκφραση “Ρώσος”, που λένε υποτιμητικά, δεν είναι ρατσισμός; Πού είναι όλοι οι υποστηρικτές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι αντιρατσιστές, να αποδοκιμάσουν τέτοιου είδους δηλώσεις και εκφράσεις στα τηλεοπτικά δελτία; Γιατί μια ατυχέστατη στιγμή ενός ανθρώπου την προβάλλουμε και τη δαιμονοποιούμε και κρατάμε στο σκοτάδι άλλες, πολύ φωτεινές κινήσεις του κ. Σαββίδη; Όπως είναι η προσφορά εργασίας σε χιλιάδες ανθρώπους στην πατρίδα μας, τη στιγμή που έχουμε γίνει επαίτες για να έρθουν επενδυτές στον τόπο μας. Όπως είναι η συμπαράστασή του σε πάρα πολλά εκκλησιαστικά και άλλα Ιδρύματα. Η προσφορά του στον Ελληνισμό της Ρωσίας που έχουμε ξεχάσει. Η προσφορά του στον παγκόσμιο Ποντιακό Ελληνισμό και κυρίως η συνεργασία του με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και η ίδρυση της έδρας Ποντιακών Σπουδών, που ήταν οπωσδήποτε υποχρέωση της Πολιτείας και ήρθε ένας ιδιώτης να υλοποιήσει αυτό το εγχείρημα. Γι’ αυτούς που τον μέμφονται διότι δεν μιλάει ελληνικά, έχω να πω ότι καλύτερα να μη μιλάει ελληνικά σαν αυτά τα κακοποιημένα που μιλούν αυτοί. Ο κ. Σαββίδης ομιλεί άπταιστα την ποντιακή διάλεκτο, η οποία είναι η μόνη διάλεκτος που είναι πλησιέστερη στην αρχαία ελληνική γλώσσα. Στον τόπο όπου γεννήθηκε, στο χωριό Σάντα της «Μικρής Ελλάδας», όπως λέγεται η περιοχή Τσάλκα στον Πόντο της Γεωργίας, ήταν η πολιτική της τσαρικής Ρωσίας να “ρωσοποιήσει” τους πληθυσμούς εκεί. Κι ενώ πήραν την άδεια για να χτίσουν ελληνικό σχολείο και τους εστάλη μόνο ρωσοδιδάσκαλος, μια Κυριακή, την ώρα της Λειτουργίας, πήγαν και γκρέμισαν το σχολείο γιατί δεν θα δίδασκαν την ελληνική γλώσσα. Αυτές είναι οι καταβολές του “Ρώσου” Ιβάν Σαββίδη, για τον οποίον ως Πόντιος σεμνύνομαι και τον ευχαριστώ για την προσφορά του στον Ποντιακό Ελληνισμό αλλά και στον τόπο».