ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

(συνέχεια από το προηγούμενο)

Από την πρώτη τουρκική πρόκληση, πριν από 31 χρόνια, μέχρι σήμερα έχουν χαθεί πάνω από δύο «αγορές του αιώνα» και έχουν γίνει πάνω από 1.300.000 ώρες πτήσης για την προάσπιση του εθνικού εναέριου χώρου και του FIR Αθήνας με υψηλότατο κόστος. Κάθε ώρα πτήσης κοστίζει περίπου 5.000 ευρώ, ενώ μόνο για τις πτήσεις αναχαίτισης των Τούρκων και τις πολεμικές εκπαιδεύσεις δαπανώνται 1.250.000 ευρώ την ημέρα.

 

Πτώσεις κατά την διάρκεια αναχαιτίσεων

 

Αναγκαίο για μια πτωχή χώρα με πλουσίους σε πάθη πληθυσμό. Για αυτό επιβάλλεται η εκπαίδευση και οι ασκήσεις, διότι χωρίς αυτές όλοι οι πιλότοι θα ήταν αφενός ανεκπαίδευτοι, αφετέρου ανενεργοί.

Είναι άρα πολύ φυσικό να συμβαίνουν ατυχήματα και αυτό θα το διαβάσετε στις παρακάτω στήλες όπου θα αναγνώσετε ατυχήματα τα οποία συνέβησαν και πόσα αεροσκάφη εχάθησαν. Και αυτό φυσικά το όλο κόστος πονά τον κάθε Έλληνα, μιας και αυτός το πληρώνει και το επωμίζεται.

Επειδή μιλάμε για χρήματα φορολογουμένων πολιτών της χωράς αυτής καλό είναι και λογικό να υπάρχουν σωστές αξιολογήσεις και τοποθετήσεις των χρημάτων μας, μιας και αυτό μεταφέρει στις επόμενες γενεές μεγάλο και δυσβάσταχτο το χρέος.

Το έχω γράψει αρκετές φόρες και το έχω πει και σε αρκετές δημοσιές τοποθετήσεις μου, με την απραξία και την ανικανότητα των μεταπολιτευτικών Υπουργών Εθνικής Άμυνας έως την σήμερον, οι οποίοι δεν έκαναν τίποτε για τη συντήρηση των μεταγωγικών μας ΗΡΑΚΛΗΣ C-130, τα οποία από 17 τον αριθμό έπεσαν επιχειρησιακά στα δυο (2). Και είδατε τη ξεφτίλα που έγινε με τη μεταφορά σωστικών ομάδων στην Τουρκία μετά τον φονικό σεισμό, καθώς το Α/Φ χάλασε και μιας και ήταν και το τελευταίο ενεργό σε υπηρεσία, αναγκάστηκε η χώρα να ναυλώσει πολιτικά Α/Φ από την AEGEAN AIRLINES, για να γίνουν οι μεταφορές προς την Τουρκία. Φυσικά τίποτε δεν είναι δωρεάν μιας και το ότι η Αεροπορική Εταιρεία που χρηματοδοτήθηκε από το κράτος στον καιρό της πανδημίας με 120.000.000 ευρώ και τώρα θέλει να αποσβήσει το χρέος της ξεπληρώνοντας με μονάχα 45.000.000 ευρώ. Όπως αντιλαμβάνεστε παίζονται εκατοντάδες παιχνίδια εις βάρος του Ελληνικού Λαού με όφελος ελαχίστων, οι οποίοι είναι πάντοτε κερδισμένοι, και από την άλλη μεριά το παίζουν και ΕΥΕΡΓΕΤΕΣ πάντα με το αζημίωτο.

Αυτά τα ολίγα για τη δική σας πληροφόρηση και δεν θα ήθελα να σχολιάσω τίποτε από το σώου που στήθηκε για τις κηδείες των αδικοχαμένων Πιλότων, με γνώμονα ότι σέβομαι τον πόνο, τη δυστυχία, και την απώλεια που βιώνουν οι δυο οικογένειές τους.

Υπάρχει μια λαϊκή ρύση η οποία λέγει «από τότε που βγήκε το συγγνώμη, χάθηκε και το φιλότιμο (λαϊκή παροιμία), όπου φιλότιμο, διάκριση, συμπαράσταση, σεβασμός, ευγνωσία σε αυτά που λες και σε αυτά που κάνεις.

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, η Αεροπορία Στρατού και η Αεροπορία Ναυτικού έχουν απολέσει πάνω από 100 αεροσκάφη και ελικόπτερα από το 1990. Από αυτά, τα δύο μόνο έπεσαν κατά τη διάρκεια αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών, ενώ αντιθέτως τα υπόλοιπα αποδίδονται σε ανθρώπινο λάθος ή αστοχία υλικού (μηχανική βλάβη). Τα σημαντικότερα περιστατικά πολεμικής αναμέτρησης σε περίοδο ειρήνης μεταξύ των δύο χωρών καταγράφουν τις ανθρώπινες απώλειες και από τις δύο πλευρές.

Στην άλλη πλευρά του Αιγαίου η κατάσταση είναι ανάλογα δραματική. Η τουρκική αεροπορία πετά περισσότερο και από την ελληνική, με αποτέλεσμα κατά το χρονικό διάστημα 1977 – 2006 να χάσουν ζωή τους 91 Τούρκοι χειριστές σε 141 δυστυχήματα κατά τα οποία έχουν συντριβεί 146 μαχητικά.

 

Απώλειες Πολεμικής Αεροπορίας

 

Από τις αρχές της δεκαετίας του ‘90, έχουν απολεσθεί τα ακόλουθα αεροσκάφη:

ΗΜ/ΜΗΝΙΑ-ΤΥΠΟΣ-ΤΟΠΟΣ-Α/ΦΗ-ΝΕΚΡΟΙ

ΣΥΝΟΛΟ 93-128

30/01/2023-RF-4E Phantom II-10νμ νότια του Κατάκολου-1-2

18/11/2021-F-16D Block 52+-Ανδραβίδα-1-0

08/08/2021-PZL M-18/S Dromader (κατάσβεση πυρκαγιάς)-Ζάκυνθος-1-0

28/08/2018-Τ-2 Buckeye-Σπάρτη-1-1

13/04/2018-M.2000-5-Σκύρος-1-1

04/01/2018-Τ-2 Buckeye-Σπάρτη-1-0

30/05/2017-M.2000BGM-Σποράδες-1-0

26/06/2016-CL-215-Δερβενοχώρια-1-0

26/01/2015-F-16D Block 52+-Ισπανία-1-2

26/08/2014-Α-7Ε-Ροδόπη-1-0

09/06/2011-M.2000BGM-Σάμος-1-0

26/08/2010-F-16D Block 52+-ΝΔ νήσου Χρυσή-2-2

27/08/2009-PZL M-18/S Dromader-Κεφαλλονιά-1-1

06/06/2008-RF-4E Phantom II-Σαντορίνη-1-0

05/12/2007-F-16 Block 52+-20NM νοτίως Αγίου Όρους-1-1

22/07/2007-CL-415-Στύρα Ευβοίας-1-2

27/02/2007-M.2000BGM-Τανάγρα-1-0

20/09/2006-Α-7Ε-Άραξος-1-0

06/07/2006-CL-215-Σούνιο-1-0

23/05/2006-F-16C Block 52+-12ΝΜ Καρπάθου-1-1

25/04/2006-RF-4E Phantom 5-6ΝΜ Λάρισας-1-0

14/04/2006-M.2000BGM-Πτώο Όρος-1-1

06/07/2005-A-7H-10NM Β Σπερχειάδας-1-0

14/10/2004-F-16D-Πήλιο-2-4

01/09/2004-M.2000-20NM Βόρεια Σκύρου-1-0

16/05/2004-F-4E-Κελάρια – Παρνασσός-1-2

27/11/2003-M.2000BGM-Δυτικά Χίου-1-0

26/11/2003-Α-7 Corsair-2ΝΜ N. Αερ. Ανδραβίδας-1-0

09/10/2003-Α-7 Corsair-2ΝΜ-Α. Αερ.Αράξου-1-0

02/06/2003-F-16C-3NM NA Αγχιάλου-1-0

27/06/2002-F-4E Phantom-Όρος Δίρφυ-1-2

26/03/2002-Α-7 Corsair-Καλίκομο Ηλείας-1-0

03/12/2001-RF-4E-ΝΔ Καλαμπάκα-1-0

10/10/2001-Α-7 Corsair-6NM Αερ.Αράξου-1-0

12/11/2000-F-16-Αγχίαλος-1-1

01/11/2000-A-7Η-Ταίναρο-1-0

07/08/2000-PZL M.18-Κέρκυρα-1-1

15/07/2000-CL-215-Αργαλαστή-1-2

18/05/2000-F-4E-Αντίκυρα-1-2

16/05/2000-A-7Η-Αεροδρόμιο Σούδας-1-1

17/01/2000-F-4E-Δίστομο-1-1

09/12/1999-ΤΑ-7C 1.5ΝΜ Α.-Αερ. Αράξου-1-0

22/09/1999-F-1CG-ΠΒ Ψαθούρας-1-0

05/07/1999-F-5B-Αεροδρόμιο Μίκρας-1-2

17/06/1999-F-1CG-Πύλη Βοιωτίας-1-0

04/11/1998-Μ.2000BGM-Σκάλα Ωροπού-1-1

13/08/1998-A-7Η-ΠΒ Άνδρου-1-1

14/07/1998-TA-7C-ΠΒ Σχιζάς-1-1

27/05/1998-F-4E-Χαλκιδική-1-0

21/04/1998-F-5B-3.5ΝΜ ΝΑ Χρυσούπολης-1-0

20/12/1997-C-130-Όρος Παστρα, Βοιωτία-1-5

30/09/1997-Μ.2000-Σκύρος-1-1

23/09/1997-F-16C-Αγ. Ευστράτιος-1-1

28/07/1997-M.2000EGM-Σκύρος-1-1

10/10/1996-Μ.2000BGM-Άνδρος-1-1

24/06/1996-Τ-2Ε-Μελιγαλάς Μεσσηνίας-1-2

11/01/1996-Α-7Η-Βραχονησίδες Καράβια-1-1

27/12/1995-RF-4E-Κύργια Δράμας-1-0

09/10/1995-AB.205-Αεροδρόμιο Ελευσίνας-1-0

06/10/1995-F-16-ΒΝ. Σκύρου-1-0

23/02/1995-F-4E-Άγιος Ευστράτιος-1-0

01/02/1995-F-5Β-Στηθούρι, Αγ. Όρος-2-3

07/11/1994-F-1CG-Χίος-1-1

02/09/1994-F-4E-35ΝΜ Ν. Αερ. Σαντορίνης-1-0

08/08/1994-F-4E-Περιοχή Λεχαινών-1-0

13/09/1993-F-1CG-7 ΝΜ Ν. Σκυροπούλα-1-0

22/08/1993-CL-215-Αίγιο-1-2

29/07/1993-PZL M.18-Αγρίνιο-1-1

15/07/1993-F-16-Κεντρικό Αιγαίο-1-0

03/05/1993-F-1CG-Τανάγρα-1-0

26/11/1992-F-16, M.2000 BGM-Κεντρικό Αιγαίο-2-1

07/10/1992-M.2000-Περιοχή Τανάγρας-1-0

16/09/1992-PZL M.18-Θαλ. Περιοχή Ζαχάρεως-1-1

10/09/1992-CL-215-Κιάτο-1-0

03/09/1992-F-104G-Αεροδρόμιο Ανδραβίδας-2-0

23/06/1992-F-104G-ΠΒ Κρανέας-1-0

18/06/1992-F-1CG-Θάλασσα Σκύρου-1-1

07/01/1992-A-7H-Όρος Πάρνων-1-1

27/12/1991-C-47-Αεροδρόμιο Δεκέλειας-1-1

19/10/1991-F-4E-Πόρτες Αχαΐας-1-0

02/09/1991-F-4E-28 NM ΝΔ Στροφάδων-1-0

15/08/1991-PZL M.18-Καμμένα Βούρλα-1-0

04/06/1991-T-37-Νήσος Πρώτη-1-2

19/04/1991-AB.205-Νήσος Σχίζα-1-0

05/02/1991-C-130H-Όρος Όθρυς-1-63

19/06/1990-G-164-Χανιά-1-1

07/06/1990-G-164-Αεροδρόμιο Δεκέλειας-1-0

07/03/1990-A-7H-Λέσβος-1-1

05/02/1990-AB.205-Όρμος Λούρδας-1-0

 

Απώλειες Αεροπορίας Στρατού

 

Από τις αρχές της δεκαετίας του ‘90, έχουν απολεσθεί τα ακόλουθα ελικόπτερα:

ΗΜ/ΜΗΝΙΑ-ΤΥΠΟΣ-ΤΟΠΟΣ-Α/ΦΗ-ΝΕΚΡΟΙ

ΣΥΝΟΛΟ 8-26

13/09/2018-UAV Sperwer-Κομοτηνή-1-0

20/09/2016-ΑΗ-64D Apache-Παραλία Βρασνών-1-0

03/05/2011-ΑΗ-64DHA Apache-Μέγαρα-1-0

30/07/2010-ΑΗ-64DHA Apache-Πάχη Μεγάρων-1-2

05/11/2008-ΑΗ-64Α Apache-Κύμη Εύβοιας-1-2

20/02/2006-UH-1H Heuy-Καρυώτισσα Πέλλης-1-4

11/09/2004-CH-47DG-Άγιο Όρος-1-17

28/05/2001-UH-1H Heuy-1ΝΜ Δ. Σκύρου-1-1

 

Απώλειες Αεροπορίας Ναυτικού

 

Από τις αρχές της δεκαετίας του ‘90, έχουν απολεσθεί τα ακόλουθα ελικόπτερα:

ΗΜ/ΜΗΝΙΑ-ΤΥΠΟΣ-ΤΟΠΟΣ-Α/ΦΗ-ΝΕΚΡΟΙ

ΣΥΝΟΛΟ 3-9

12/02/2016-ΑΒ-212-Νήσος-Κίναρος-1-3

31/01/1996-ΑΒ-212-Ίμια-1-3

23/01/1992-HU-16B-Ελευσίνα-1-3

(συνεχίζεται…)