ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ – ΠΟΙΗΤΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΙΛΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ ΔΡΑΜΑΣ ΠΟΛΥΝΑΣ ΜΠΑΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΜΙΚΡΕΣ ΡΩΓΜΕΣ», ΤΑ «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΑΙΘΡΙΑ» ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΦΓΤ

 

  • Για το νέο της βιβλίο, τη συλλογή διηγημάτων με τίτλο «Μικρές Ρωγμές»: «Η συλλογή διερευνά και βάζει μπροστά στον μεγεθυντικό φακό διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, τα οποία ίσχυαν και εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι σήμερα στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, και μάλιστα ανεξαρτήτως τόπου»
  • Για την εναλλαγή ποίησης και πεζογραφίας ως είδος γραφής: «Ισορροπώ μεταξύ ποίησης και διηγηματογραφίας, εδώ και χρόνια, από τις απαρχές της λογοτεχνικής μου διαδρομής, με έναν ασυναίσθητο και αβίαστο τρόπο»
  • Για τα «Λογοτεχνικά Αίθρια» του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας: «Η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος, ακριβώς επειδή και οι δύο βασίζονται, κατά κανόνα, στην τέχνη της αφήγησης, αποτελούν “συγκοινωνούντα δοχεία” από καλλιτεχνικής πλευράς, δηλαδή βρίσκονται σε μία σχέση γόνιμης και μόνιμης αλληλεπίδρασης»
  • Για τις θερινές λογοτεχνικές βραδιές του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας: «Μοιραστήκαμε μαζί όλες αυτές τις ενδιαφέρουσες και όμορφες βραδιές, απολαμβάνοντας από κοινού δυνατές λογοτεχνικές (και όχι μόνο) εμπειρίες που θα παραμείνουν ανεξίτηλες στη μνήμη μας και, εξίσου σημαντικό, κάνοντας μεταξύ μας καλή παρέα»
  • Για τον προσεχή σχεδιασμό του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας: «Θα είναι μία γόνιμη και πλούσια από άποψη εκδηλώσεων και δράσεων περίοδος για τον Σύλλογο Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, η επικείμενη φθινοπωρινή περίοδος»

 

 

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Εργασία… συν» παραχώρησε η κα Πολύνα Μπανά, δικηγόρος, συγγραφέας – ποιήτρια και Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας. Αφορμή για τη συνέντευξη αποτέλεσε η κυκλοφορία του νέου βιβλίου της κυρίας Μπανά, της συλλογής διηγημάτων «Μικρές Ρωγμές» από τις εκδόσεις «Νίκας».

Πέρα από το νέο βιβλίο, η κα Μπανά μίλησε στην «Εργασία… συν» για τις δράσεις του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, αυτές που έγιναν μέσα στο καλοκαίρι και αυτές που προγραμματίζονται για τη νέα σεζόν, καθώς και για τις βιβλιοπαρουσιάσεις, μια παράλληλη λογοτεχνική εκδήλωση του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, για την οποία είναι υπεύθυνη από το 2021.

Κα Μπανά, πρώτα από όλα σας ευχαριστώ για αυτήν τη συνέντευξη στην εφημερίδα «Εργασία… συν». Ας αρχίσουμε με το νέο σας βιβλίο με τίτλο «Μικρές Ρωγμές». Τι να περιμένει ο αναγνώστης από αυτό; Ποιες είναι αυτές οι «Μικρές Ρωγμές»;

Κι εγώ σας ευχαριστώ, κ. Σιουτόπουλε, για τη συνέντευξη και την φιλοξενία στην εφημερίδα. Πράγματι, στις αρχές Ιουλίου, κυκλοφόρησε το νέο μου βιβλίο, από τις εκδόσεις Νίκας. Πρόκειται για τη συλλογή διηγημάτων με τίτλο «Μικρές Ρωγμές», η οποία απαρτίζεται από 18 συνολικά διηγήματα. Η συλλογή διερευνά και βάζει μπροστά στον μεγεθυντικό φακό διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, τα οποία ίσχυαν και εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι σήμερα στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, και μάλιστα ανεξαρτήτως τόπου, είτε πρόκειται, δηλαδή, για τα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη), είτε για την ευρύτερη ελληνική περιφέρεια. Κάνει λόγο και πραγματεύεται, με κριτική ματιά, αντιλήψεις, συμπεριφορές και νοοτροπίες, αδυναμίες και πάθη, σχέσεις εξουσίας και αλληλεξάρτησης που υπάρχουν και καλά κρατούν γύρω μας, μέσα από μικρές ανθρωποκεντρικές ιστορίες με πολλαπλά νοήματα που, όπως αναφέρεται και στο οπισθόφυλλο της συλλογής, σε κάνουν να σκεφτείς, να προβληματιστείς ή ακόμη και να αναθεωρήσεις.

Μεταξύ άλλων, στη συλλογή έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, οι σχέσεις μεταξύ γυναικών και ανδρών, η θέση της γυναίκας στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, οι πολλαπλοί ρόλοι που η σημερινή γυναίκα επωμίζεται στην καθημερινή της ζωή και τα αυξημένα καθήκοντα που αυτή καλείται να φέρει εις πέρας, ως εργαζόμενη, σύζυγος, μητέρα και νοικοκυρά, η βία σε βάρος των γυναικών, η οποία κατά τη μακρά περίοδο της πανδημίας και εφεξής δεν θα μπορούσε, δυστυχώς, να είναι περισσότερο επίκαιρη, οι κακοποιητικές σχέσεις που οι γυναίκες συχνά αναγκάζονται να ανεχθούν και η θυματοποίησή τους, η οικογένεια και οι εσωτερικές ισορροπίες μεταξύ των μελών της και, σε τελική αναγωγή, η ίδια η συνθήκη της συμβατικής ζωής μας.

Οι δε «μικρές ρωγμές» του τίτλου αναφέρονται στις ρωγμές που, διαβάζοντας το βιβλίο, διαπιστώνουμε ότι υφίστανται στις ίδιες τις ζωές των ηρωίδων και των ηρώων των διηγημάτων. Παραπέμπουν και έχουν να κάνουν με τις αδυναμίες, τα πάθη, τις αποτυχίες, τις ψευδαισθήσεις, τις ακυρώσεις που αυτοί έχουν βιώσει και βιώνουν στη ζωή τους. Θέλω να πιστεύω ότι όλοι, λίγο έως πολύ, θα αναγνωρίσουν πρόσωπα, καταστάσεις και πράγματα που παρελαύνουν στις σελίδες της συλλογής και θα συμμεριστούν την κριτική προσέγγιση και αποτίμηση αυτών, ιδωμένες πάντα με χιούμορ, ενίοτε καυστικό, ειρωνεία καθώς και μία χαμηλόφωνη, συγχρόνως, ευαισθησία, ενώ σε πολλά σημεία της συλλογής θα λειτουργήσουν, από την πλευρά των αναγνωστών, οι μηχανισμοί ταύτισης. Είναι ένα βιβλίο που, όπως μου λένε οι πρώτοι αναγνώστες του, διαβάζεται απνευστί, με τη μία, ακριβώς γιατί προσεγγίζει και εμβαθύνει σε γνώριμες καταστάσεις και οικείες εμπειρίες της καθημερινής πραγματικότητας γύρω μας.

Τέλος, θα ήθελα να προσθέσω ότι, τις αμέσως επόμενες μέρες, ξεκινά μία πρώτη σειρά παρουσιάσεων της συλλογής, στη Ξάνθη, την Αλεξανδρούπολη, την Κομοτηνή και τις Σέρρες. Θα ακολουθήσουν και άλλες παρουσιάσεις για να καταλήξουμε στη σημαντικότερη για εμένα, σε αυτήν της Δράμας. Είμαι χαρούμενη που οι πολλαπλές αφηγηματικές φωνές των ηρωίδων και των ηρώων της συλλογής θα «ακουστούν» και σε άλλα μέρη, πέραν της ίδιας της πόλης μας, όπου ήδη πολλοί Δραμινοί έχουν διαβάσει τη συλλογή, επιφυλάσσοντάς μου ιδιαιτέρως θετικές εντυπώσεις και σχόλια.

Εκτός από την πρόσφατη συλλογή διηγημάτων, έχετε εκδώσει και την ποιητική συλλογή «Η καταφανής εξωστρέφεια των φωνηέντων». Πόσο εύκολη για εσάς είναι η εναλλαγή μεταξύ ποίησης και πεζογραφίας;

Ναι, το πρώτο μου βιβλίο ήταν η ποιητική συλλογή με τίτλο «Η καταφανής εξωστρέφεια των φωνηέντων» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Σαιξπηρικόν, προ πενταετίας περίπου. Η ποιητική συλλογή έτυχε μεγάλης, ενθουσιώδους θα τολμούσα να πω, αποδοχής τόσο από τους αναγνώστες όσο και από τους ομότεχνους και τους κριτικούς. Δημοσιεύθηκαν περί τις 20 κριτικές συνολικά σε έντυπα και ηλεκτρονικά, λογοτεχνικά περιοδικά, οι οποίες ήταν, στο σύνολό τους, ιδιαίτερα ευνοϊκές. Πολύ γρήγορα δε, μέσα στους πρώτους μήνες της κυκλοφορίας της, η ποιητική συλλογή εξαντλήθηκε και επανακυκλοφόρησε σε δεύτερη έκδοση, η οποία είναι κι αυτή, πλέον, εξαντλημένη προ πολλού, ενώ τώρα προχωρούμε σε μία τρίτη έκδοσή της.

Συγχρόνως, όμως, έγραφα πάντα και διηγήματα. Μάλιστα, η πρώτη μου εμφάνιση στα λογοτεχνικά πράγματα, πολύ πριν την έκδοση της ποιητικής μου συλλογής, ήταν με ένα διήγημά μου στο δραμινό λογοτεχνικό περιοδικό «Δίοδος». Για την ακρίβεια, έγραφα ανέκαθεν και εξακολουθώ να γράφω, ταυτόχρονα, και ποιήματα και διηγήματα, ενώ, εδώ και χρόνια, δημοσιεύω παράλληλα και διηγήματά μου και ποιήματά μου σε διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά. Την τελευταία, μάλιστα, διετία, έχω συμμετάσχει, συγχρόνως, τόσο σε συλλογικούς τόμους διηγημάτων, τέσσερις μέχρις στιγμής, όσο και σε ποιητικές ανθολογίες. Η εναλλαγή, λοιπόν, μεταξύ ποίησης και πεζογραφίας και, πιο συγκεκριμένα, μεταξύ ποιημάτων και διηγημάτων είναι για μένα απόλυτα φυσική και αβίαστη. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι η ποίηση και η διηγηματογραφία αποτελούν, στην περίπτωσή μου, προέκταση η μία της άλλης και, κατ’ ουσίαν, αλληλοσυμπληρώνονται και αλληλοτροφοδοτούνται. Προφανώς, αυτό οφείλεται και έχει να κάνει με τη μικρή, σύντομη φόρμα που και οι δύο, και η ποίηση και η διηγηματογραφία, μοιράζονται, με την οικονομία των εκφραστικών μέσων και τον συνακόλουθο εσωτερικό ρυθμό που αυτή η μικρή φόρμα υπαγορεύει και συνεπάγεται και, επιπλέον, όσον αφορά ειδικότερα εμένα, με αυτή καθαυτή τη μορφή και το ύφος της ποίησής μου, η οποία έχει έντονο το στοιχείο της αφηγηματικότητας και, γι’ αυτό, συνάδει και γειτνιάζει με τον πεζό λόγο.

Επιπρόσθετα, προς αυτή την κατεύθυνση συμβάλλει και η κοινή θεματολογία τόσο των ποιημάτων μου όσο και των διηγημάτων μου, η οποία επιγραμματικά συμπυκνώνεται στην κοινωνική κριτική και το ψυχογράφημα, στη διερεύνηση, δηλαδή, τόσο των καταστάσεων και των πραγμάτων γύρω μας, μέσα στο κοινωνικό σύνολο (κοινωνική κριτική), όσο και μέσα μας (ψυχογράφημα) και, κυρίως, η κοινή ματιά, η κοινή οπτική γωνία υπό την οποία προσεγγίζω, πραγματεύομαι και εμβαθύνω σε αυτά τα θέματα, με ιδιαίτερη έμφαση και στις δύο περιπτώσεις, τόσο της ποίησης όσο και της διηγηματογραφίας, στο καυστικό χιούμορ, την ειρωνεία αλλά και την αυτο-ειρωνεία και ενίοτε τον σαρκασμό και τον αυτοσαρκασμό, σε συνδυασμό με μία, θέλω να πιστεύω, κατανόηση της ανθρώπινης φύσης και υπόκωφη ευαισθησία. Εν ολίγοις, ισορροπώ μεταξύ ποίησης και διηγηματογραφίας, εδώ και χρόνια, από τις απαρχές της λογοτεχνικής μου διαδρομής, με έναν ασυναίσθητο και αβίαστο τρόπο.

Πριν λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκαν οι παράλληλες λογοτεχνικές εκδηλώσεις «Λογοτεχνικά Αίθρια» του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, των οποίων έχετε την οργάνωση, επιμέλεια και παρουσίαση, με τη φιλοξενία φημισμένων Ελλήνων συγγραφέων, της κυρίας Λένας Διβάνη («Ονειρεύτηκα τη Διδώ») και του κ. Χρήστου Χωμενίδη («Ο Τζίμμυς στην Κυψέλη»). Ποιές οι εντυπώσεις από τα φετινά «Λογοτεχνικά Αίθρια» του Φεστιβάλ;

Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να κάνω μία σύντομη αναδρομή και να αναφέρω ότι οι εν λόγω παράλληλες λογοτεχνικές εκδηλώσεις με το γενικό τίτλο «Λογοτεχνικά Αίθρια» του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας έχουν διαγράψει, με επιτυχία, τη δική τους διαδρομή στο Φεστιβάλ εδώ και μία δεκαετία τουλάχιστον, αποτελώντας, πλέον, αναπόσπαστο μέρος αυτού. Για την ακρίβεια, τις καθιέρωσε ο αείμνηστος πρώτος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αντώνης Παπαδόπουλος, τις ανέλαβε αρχικά ο αξέχαστος ποιητής Ανδρέας Παγουλάτος και, στη συνέχεια, επί σειρά ετών, ο καταξιωμένος συγγραφέας και δημοσιογράφος Παύλος Μεθενίτης, ενώ το 2021 και το 2022, ανέλαβα, πλέον, η ίδια την ευθύνη για την οργάνωση, την επιμέλεια και την παρουσίασή τους κατά τη διάρκεια της εβδομάδας του Φεστιβάλ. Επίσης, θα ήθελα να επισημάνω το εν πολλοίς αυτονόητο, ότι, δηλαδή, η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος, ακριβώς επειδή και οι δύο βασίζονται, κατά κανόνα, στην τέχνη της αφήγησης, αποτελούν «συγκοινωνούντα δοχεία» από καλλιτεχνικής πλευράς, δηλαδή βρίσκονται σε μία σχέση γόνιμης και μόνιμης αλληλεπίδρασης. Προς επίρρωση των ανωτέρω, αρκεί να αναλογιστεί κανείς πόσες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου και δη μερικές από αυτές πραγματικά κινηματογραφικά αριστουργήματα, βασίζονται, διαχρονικά, σε βιβλία λογοτεχνίας. Αποτελεί, λοιπόν, κοινό τόπο ότι η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι και, μάλιστα, από τις απαρχές του δεύτερου και μέχρι σήμερα καθώς και ότι υπάρχει μία στενή και διαρκής, «εκλεκτική συγγένεια», όπως θα μπορούσαμε βάσιμα να την χαρακτηρίσουμε, μεταξύ αυτών.

Ως εκ τούτου, είναι απόλυτα φυσικές, αναμενόμενες και ταιριαστές η συνύπαρξη και η σύζευξη μεταξύ λογοτεχνίας και κινηματογράφου (και τούμπαλιν, κινηματογράφου και λογοτεχνίας), στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, χάρη στη διεξαγωγή των παράλληλων λογοτεχνικών εκδηλώσεών του με το γενικό τίτλο «Λογοτεχνικά Αίθρια». Για την ακρίβεια, η ανελλιπής παρουσία της λογοτεχνίας κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, εδώ και μία δεκαετία τουλάχιστον, μέσω των «Λογοτεχνικών Αίθριων», επισφραγίζει και τιμά, συγχρόνως, τους στενούς και ισχυρούς αυτούς δεσμούς μεταξύ των δύο τεχνών.

Τα ίδια ακριβώς ίσχυαν και για τα φετινά «Λογοτεχνικά Αίθρια», τα οποία, για το λόγο αυτό, τοποθετήθηκαν στην «καρδιά» της εβδομάδας του φετινού 45ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας που διεξήχθη στην πόλη μας, από τις 5 έως τις 11 Σεπτεμβρίου. Αναλυτικότερα, τα φετινά «Λογοτεχνικά Αίθρια» περιελάμβαναν δύο παρουσιάσεις βιβλίων, με φιλοξενούμενους, όπως ήδη αναφέρατε, δύο αγαπημένους συγγραφείς, την Λένα Διβάνη και τον Χρήστο Α. Χωμενίδη, αμφότερους με τα νέα τους βιβλία, «Ονειρεύτηκα τη Διδώ» (εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 2022) και «Ο Τζίμης στην Κυψέλη» (εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 2021), αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της εν λόγω λογοτεχνικής εκδήλωσης του Φεστιβάλ, παρουσιάστηκε από εμένα πρώτα το βιβλίο της Λένας Διβάνη «Ονειρεύτηκα τη Διδώ», το οποίο είναι μία «φανταστική βιογραφία», όπως η ίδια η συγγραφέας την χαρακτηρίζει, της εμβληματικής συγγραφέα Διδώς Σωτηρίου, με τη μορφή μίας κατ’ ιδίαν και εκ βαθέων «συζήτησης» ανάμεσα στη συγγραφέα Λένα Διβάνη και τη «βιογραφούμενη» Διδώ, η οποία εστιάζει και αναδεικνύει τα σημαντικότερα πρόσωπα και γεγονότα της ζωής της και, ταυτοχρόνως, της ίδιας της εποχής της που, κατ’ ουσίαν, είναι ολόκληρος ο 20ος αιώνας.

Στη συνέχεια, ακολούθησε η παρουσίαση του μυθιστορήματος του Χρήστου Α. Χωμενίδη «Ο Τζίμης στην Κυψέλη», το οποίο βάζει μπροστά στο μεγεθυντικό φακό τη σύγχρονη ψηφιακή (και εικονική) πραγματικότητα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την παντοδυναμία τους, την αστραπιαία διάχυση των fake news και τη συντριπτική δύναμή τους καθώς και το «κυνήγι μαγισσών» που συχνά εξαπολύεται από τον τεράστιο, «ανώνυμο» όγκο των χρηστών των social media.

Περαιτέρω, οι ως άνω δύο φιλοξενούμενοι συγγραφείς πήραν το λόγο και μίλησαν επί μακρόν για τα νέα τους αυτά βιβλία, ενώ ακολούθησε και διαλογικό μέρος μεταξύ αυτών και των παρευρισκομένων, το οποίο υπήρξε ιδιαίτερα ζωηρό, γόνιμο και παρατεταμένο και κατά τη διάρκεια του οποίου οι δύο φιλοξενούμενοι συγγραφείς απάντησαν στις πολυάριθμες ερωτήσεις που τους έθεσαν οι παρευρισκόμενοι και αντάλλαξαν μαζί τους σχόλια, εντυπώσεις και απόψεις. Θα μου επιτρέψετε, τέλος, να κάνω και μία προσωπική αναφορά.

Όπως προκύπτει από τα προαναφερθέντα, είναι η πρώτη φορά που την ευθύνη και την επιμέλεια των παράλληλων λογοτεχνικών εκδηλώσεων «Λογοτεχνικά Αίθρια» του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας έχει αναλάβει ένας Δραμινός. Όπως γνωρίζετε, ασχολούμαι συστηματικά με την παρουσίαση βιβλίων λογοτεχνίας στη Δράμα, πολύ προτού ξεκινήσω τη δική μου λογοτεχνική διαδρομή, εδώ και τρεις δεκαετίες τώρα. Για την ακρίβεια, ασχολούμαι ανελλιπώς, από τότε που επέστρεψα, μετά τις σπουδές μου, στην πόλη μας και μέχρι σήμερα, έχοντας παρουσιάσει, όλα αυτά τα χρόνια, δεκάδες βιβλία. Αυτό οφείλεται στην αγάπη μου για τη λογοτεχνία, η οποία, μεταξύ άλλων, στάθηκε και η μοναδική αιτία για να κάνω, μετά τις σπουδές μου στη Νομική, και σπουδές στο Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου, αποκλειστικά για τη δική μου ικανοποίηση, προκειμένου να εντρυφήσω, σε βάθος, στην Αγγλική και την Αμερικανική Λογοτεχνία.

Από την άλλη, την τελευταία δεκαετία, με την ιδιότητα της Προέδρου του Δ.Σ. του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, έχω οργανώσει και φέρει σε πέρας εκατοντάδες, πάνω από διακόσιες πενήντα, πολιτιστικές εκδηλώσεις και δράσεις στη Δράμα, οι οποίες αφορούσαν, κυρίως, στη λογοτεχνία αλλά και, γενικότερα, στο θέατρο, τη μουσική, τον κινηματογράφο, τη ζωγραφική, και την φωτογραφία. Αισθάνομαι, λοιπόν, πραγματική χαρά για τη συγκεκριμένη ανάληψη, διότι η κατάστρωση και η οργάνωση των παράλληλων λογοτεχνικών εκδηλώσεων με γενικό τίτλο «Λογοτεχνικά Αίθρια» του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας καθώς και η επιμέλεια και η παρουσίαση αυτών, τις οποίες ανέλαβα πέρσι και φέτος, συνδυάζει ιδανικά αυτό που αγαπώ και κάνω, όπως προείπα, εδώ και δεκαετίες στην πόλη μας, με το ίδιο το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, το οποίο, επίσης, έχει μία ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου, δεδομένου ότι μεγάλωσα στις σκοτεινές του αίθουσες, παρακολουθώντας το ήδη από την αρχή της εφηβείας μου, εκεί στις αρχές της δεκαετίας του ‘80, ενώ η στενή του παρακολούθηση, όλα αυτά τα χρόνια, με επηρέασε, βαθιά, τόσο ως άνθρωπο όσο και, μεταγενέστερα, όταν άρχισα να γράφω, ως λογοτέχνη.

Θα ήθελα δε, να ευχαριστήσω δημοσίως, για άλλη μια φορά, τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του Πολιτιστικού Οργανισμού-Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας κ. Γεώργιο Δεμερτζή, καθώς και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ κ. Γιάννη Σακαρίδη, οι οποίοι, λαμβάνοντας υπόψη και συνεκτιμώντας όλα τα ανωτέρω, μου έκαναν την σχετική πρόταση, για την εμπιστοσύνη, την οποία, κατ’ αυτόν τον τρόπο, μου έχουν δείξει.

Μια άλλη ιδιότητά σας είναι αυτή της Προέδρου του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε μια σειρά θερινών δράσεων του συλλόγου, με παρουσιάσεις βιβλίων σε εβδομαδιαία βάση. Είστε ικανοποιημένη από αυτές τις θερινές λογοτεχνικές βραδιές;

Πράγματι, προ δεκαπενθημέρου ολοκληρώθηκε, με μεγάλη επιτυχία, ο κύκλος των θερινών λογοτεχνικών βραδιών, τις οποίες διοργάνωσε και διεξήγαγε ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, καθ’ όλη τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού, στον υπέροχο κήπο του καφέ «Παλιό Ρολόι» και δίπλα στα φωταγωγημένα βυζαντινά τείχη, στο ιστορικό κέντρο της πόλης, μετά από τρία χρόνια αποχής, οφειλόμενης στο γνωστό λόγο της πανδημίας και σε ευθεία συνέχεια των αντίστοιχων κύκλων θερινών λογοτεχνικών βραδιών που ο Σύλλογος είχε πρωτο-καθιερώσει και διεξάγει τα προγενέστερα καλοκαίρια των ετών 2018 και 2019. Μάλιστα, ο φετινός κύκλος αριθμούσε εννέα συνολικά θερινές λογοτεχνικές βραδιές και διήρκεσε, κυριολεκτικά, τρεις πλήρεις μήνες, δεδομένου ότι ξεκίνησε φέτος, νωρίτερα από κάθε άλλη φορά και συγκεκριμένα, την 1η Ιουνίου και έληξε, αντίστοιχα, την 31η Αυγούστου.

Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι στο πρόγραμμα των εννέα αυτών θερινών λογοτεχνικών βραδιών φιλοξενήθηκαν πεζογράφοι και ποιητές που προέρχονταν τόσο από το κέντρο (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) όσο και από την περιφέρεια (Βέροια, Κομοτηνή, Καβάλα), στο όνομα της ισόρροπης εκπροσώπησης και ανάδειξης του νεοελληνικού λογοτεχνικού τοπίου, στις οποίες αμφότερες ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας δίνει ιδιαίτερη σημασία και βαρύτητα. Βασική δε, επιμέρους προτεραιότητα του Συλλόγου στο πλαίσιο (και) του φετινού προγράμματος θερινών λογοτεχνκών βραδιών, υπήρξε η γνωριμία με Έλληνες δημιουργούς, των οποίων το λογοτεχνικό έργο δεν έχει τύχει, μέχρι σήμερα, παρουσιάσεως στη Δράμα και, έτι περαιτέρω, μεταξύ αυτών, με εκείνους που -επιμένουν να- ζουν, δραστηριοποιούνται και δημιουργούν στην περιφέρεια. Εννοείται, επίσης, ότι εκπροσωπήθηκε και στο φετινό πρόγραμμα θερινών λογοτεχνικών βραδιών όπως ακριβώς και στα δύο προγενέστερα, το δραμινό λογοτεχνικό δυναμικό, το οποίο ολοένα αυξάνεται και πληθαίνει τα τελευταία χρόνια και το οποίο ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας επιδιώκει και μεριμνά να έχει πάντα βήμα προβολής και διάδοσης του έργου του στα εκάστοτε προγράμματα εκδηλώσεων του Συλλόγου.

Αξίζει, επίσης, να επισημανθεί ότι τα εννέα συνολικά βιβλία που παρουσιάσθηκαν στο πλαίσιο των ισάριθμων, φετινών θερινών λογοτεχνικών βραδιών, ανήκουν σε περισσότερα λογοτεχνικά είδη και, για την ακρίβεια, στα πλέον διαδεδομένα και αγαπημένα λογοτεχνικά είδη, στο όνομα του λογοτεχνικού πλουραλισμού και του πολυσυλλεκτικού περιεχομένου των εκδηλώσεών του που ο Σύλλογος ανέκαθεν πρεσβεύει και προωθεί. Για του λόγου το ακριβές, παρουσιάσθηκαν, φέτος το καλοκαίρι, δύο μυθιστορήματα, τρεις ποιητικές συλλογές, τρεις συλλογές διηγημάτων και μία νουβέλα.

Δράττομαι, επίσης, της ευκαιρίας για να ευχαριστήσω και δημοσίως, εκ μέρους του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, όλους τους φιλοξενούμενους λογοτέχνες, πεζογράφους και ποιητές και, συγκεκριμένα, τους Θοδωρή Γρηγοριάδη, Ιωάννα Αθανασιάδου, Δήμητρα Μήττα, Κανή Καραβά, Φωτεινή Ψιρολιόλιου, Γιάννη Νταουλτζή, Δημήτρη Γ. Παπαστεργίου, Σπύρο Κιοσσέ και Θοδωρή Γκόνη, οι οποίοι αποδέχθηκαν αμέσως την πρόταση-πρόσκληση του Συλλόγου για να μιλήσουν για τα νέα τους βιβλία και, γενικότερα, για το λογοτεχνικό τους έργο καθώς και για να συνομιλήσουν με τους παρευρισκομένους.

Θα ήθελα, επίσης, να ευχαριστήσω, εκ μέρους του Συλλόγου, μία μεγάλη σειρά ανθρώπων, μελών και φίλων του, οι οποίοι αποδέχθηκαν αμέσως την πρόταση να συμμετέχουν και να συνδράμουν στην παρουσίαση των φιλοξενούμενων βιβλίων. Και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω ονομαστικά: την φιλόλογο Γεωργία Μυλωνά για την παρουσίαση του μυθιστορήματος της Δήμητρας Μήττα «Το χοροστάσι της γης» και την ηθοποιό Ξένια Πετμεζά για την ερμηνευτική ανάγνωση αποσπασμάτων από το μυθιστόρημα. Τον ποιητή Χρήστο Σπυρόπουλο για την παρουσίαση της συλλογής ποιημάτων της Ιωάννας Αθανασιάδου «Αγίνωτες λέξεις». Τον φιλόλογο και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Χρήστο Χαρακόπουλο και τη δημοσιογράφο και συγγραφέα Ρένα Τριανταφυλλίδου για την από κοινού παρουσίαση του νέου μυθιστορήματος της Κανής Καραβά «Το τέρας μέσα τους». Τη δικηγόρο, ποιήτρια και πιανίστρια Έφη Ζάννη για την παρουσίαση της συλλογής ποιημάτων της Φωτεινής Ψιρολιόλιου «Ανίατη Άνοιξη» και την καθηγήτρια βιολογίας και Γραμματέα του Δ.Σ. του Συλλόγου Λίνα Παπαδοπουλου για την ερμηνευτική ανάγνωση ποιημάτων από τη συλλογή. Τον συγγραφέα Κυριάκο Συφλιτζόγλου για την από κοινού παρουσίαση με εμένα της συλλογής διηγημάτων του Γιάννη Νταουλτζή «Καλοί, κακοί, στο τέλος τους παίρνει όλους ο διάολος» και τους Γιώργο Ιωσηφίδη (τραγούδι), Δημήτρη Καζάκη (κιθάρα), Λεόντιο Καζάκη και Μάκη Μιχαήλογλου (μπουζούκι) για τη ζωντανή μουσική συνοδεία. Τον ποιητή Παύλο Παρασκευαΐδη για την από κοινού παρουσίαση με εμένα της συλλογής ποιημάτων του Δημήτρη Γ. Παπαστεργίου «Όλα στο μαύρο» και την φιλόλογο Βιολέττα Στυλιανίδου για την ερμηνευτική ανάγνωση ποιημάτων από τη συλλογή. Τον φιλόλογο και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Χρήστο Χαρακόπουλο για την από κοινού παρουσίαση με εμένα της νουβέλας του Σπύρου Κιοσσέ «Τα πρωτοβρόχια» καθώς και την φιλόλογο Βιολέττα Στυλιανίδου για την από κοινού παρουσίαση με εμένα της συλλογής διηγημάτων του Θοδωρή Γκόνη «Το μαύρο φόρεμα του κόρακα».

Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω, πάντα εκ μέρους του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, τους εκατοντάδες δραμινούς συμπολίτες μας, βιβλιόφιλους και φίλους του Συλλόγου, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν ασμένως στο κάλεσμα διαρκείας του Συλλόγου στις εν λόγω, εννέα συνολικά, θερινές λογοτεχνικές βραδιές και προσήλθαν και συμμετείχαν ενεργά σε αυτές. Μοιραστήκαμε μαζί όλες αυτές τις ενδιαφέρουσες και όμορφες βραδιές, απολαμβάνοντας από κοινού δυνατές λογοτεχνικές (και όχι μόνο) εμπειρίες που θα παραμείνουν ανεξίτηλες στη μνήμη μας και, εξίσου σημαντικό, κάνοντας μεταξύ μας καλή παρέα.

Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη κι αφού σας ευχαριστήσω ξανά για αυτήν, ας κλείσουμε με τις μελλοντικές δράσεις του Συλλόγου. Η έλευση του Σεπτεμβρίου αποτελεί ουσιαστικά το έναυσμα για την έναρξη της νέας καλλιτεχνικής σεζόν. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών για το φθινόπωρο του 2022 και τον χειμώνα του 2023;

Ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας είχε ανέκαθεν μία πλούσια και πολυποίκιλη δράση, διοργανώνοντας και διεξάγοντας είκοσι πέντε με τριάντα συνολικά πολιτιστικές εκδηλώσεις, κάθε χρόνο. Μετά από μία παρατεταμένη αποχή δύο και πλέον ετών από κάθε είδους δραστηριότητα εξαιτίας του γνωστού λόγου της πανδημίας, ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας διοργάνωσε, φέτος το καλοκαίρι, από κοινού με τον Δικηγορικό Σύλλογο Δράμας και υπό την αιγίδα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας στο πλαίσιο των Προφεστιβαλικών Εκδηλώσεών του, το πρώτο Συμπόσιο Λογοτεχνίας με θέμα «Αποτυπώσεις της Μικρασιατικής Καταστροφής στη νεοελληνική λογοτεχνία», το οποίο έλαβε χώρα την Παρασκευή, 24 Ιουνίου, το Σάββατο, 25 Ιουνίου και την Κυριακή, 26 Ιουνίου, στη μεγάλη αίθουσα εκδηλώσεων του Δημοτικού Ωδείου Δράμας, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις. Το εν λόγω Συμπόσιο Λογοτεχνίας, το οποίο, σημειωτέον, είναι το πρώτο αμιγώς λογοτεχνικό συμπόσιο που έχει διοργανωθεί και διεξαχθεί μέχρι σήμερα στην πόλη μας για το ευρύ δραμινό κοινό και, μάλιστα, σε τέτοια κλίμακα εργασιών και διάρκεια, αποτέλεσε μία συνολική, αισθητική και λογοτεχνική εμπειρία και, ταυτοχρόνως, ένας συγκινητικό φόρο τιμής και μία πολλά σημαίνουσα ενίσχυση της μνήμης όλων μας και, κατ’ ακολουθίαν, της ίδιας της συλλογικής μνήμης.

Επιδίωξη δε και πρόθεση τόσο του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας όσο και του Δικηγορικού Συλλόγου Δράμας, μετά, μάλιστα, την επιτυχή διεξαγωγή του φετινού τριήμερου Συμποσίου Λογοτεχνίας, είναι να καθιερωθεί αυτό ως θεσμός και να διοργανώνεται σε τακτική, ετήσια βάση, με διαφορετική κάθε φορά θεματική, τοποθετώντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο, τη Δράμα, στο επίκεντρο των τεκταινόμενων στον χώρο της λογοτεχνίας, σε πανελλήνιο επίπεδο.

Κατόπιν όλων των ανωτέρω και, κυρίως, μετά από απαίτηση πολλών δραμινών συμπολιτών μας οι οποίοι δεν κατέστη εφικτό να παρακολουθήσουν τις εργασίες του, έχει ήδη αποφασισθεί, στο πλαίσιο του προγράμματος εκδηλώσεων της επικείμενης φθινοπωρινής περιόδου το οποίο βρίσκεται ακόμη υπό κατάρτιση, ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας να διοργανώσει και διεξάγει εκ νέου, από κοινού με το Δικηγορικό Σύλλογο Δράμας, το εν λόγω τριήμερο Συμπόσιο Λογοτεχνίας με θέμα «Αποτυπώσεις της Μικρασιατικής Καταστροφής στη νεοελληνική λογοτεχνία», με εμπλουτισμένο το πρόγραμμα των εργασιών του και με νέες συνεργασίες και συμμετοχές.

Επιπλέον, οι θεατρικές εξορμήσεις που επί μία δεκαετία και πλέον ο Σύλλογος οργανώνει στη Θεσσαλονίκη για την παρακολούθηση παραστάσεων στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ναυλώνοντας πούλμαν για τον σκοπό αυτό, για τη μετάβαση δηλαδή στη Θεσσαλονίκη και τη θέαση θεατρικών παραστάσεων, θα οργανωθούν εκ νέου φέτος, προς μεγάλη χαρά της μεγάλης ομάδας των θεατρόφιλων μελών και φίλων του Συλλόγου που συμμετέχουν σ’ αυτές. Τέλος, εξυπακούεται πως οι λογοτεχνικές εκδηλώσεις και οι παρουσιάσεις βιβλίων θα συνεχισθούν και κατά την φθινοπωρινή περίοδο, με φιλοξενούμενους λογοτέχνες τόσο από το κέντρο όσο και, ευρύτερα, από την περιφέρεια.

Εν κατακλείδι, θα είναι μία γόνιμη και πλούσια από άποψη εκδηλώσεων και δράσεων περίοδος για τον Σύλλογο Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, η επικείμενη φθινοπωρινή περίοδος, της οποίας το πλήρες πρόγραμμα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε, ευθύς μόλις ολοκληρωθεί η κατάστρωσή του, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Σας ευχαριστώ πολύ.