ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ

Αναβίωσε για ακόμη μια χρονιά το Ταφικό Έθιμο στα κοιμητήρια της Νέας Κρώμνης, την Κυριακή του Θωμά, 19 Απριλίου 2026. Πρόκειται για ένα έθιμο, το οποίο έχει τις ρίζες του στα βάθη της Ποντιακής ιστορίας και παράδοσης και πραγματοποιείται κάθε χρόνο χάρη στη μέριμνα του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης».

Παρόντες ήταν οι τρεις Βουλευτές του Νομού Δράμας κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης και κ. Θεόφιλος Ξανθόπουλος, ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μιχάλης Μουρβετίδης, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, οι Αντιδήμαρχοι του Δήμου Δράμας κ. Σοφία Τσακιρίδου, κ. Δέσποινα Αβραμίδου και κ. Γιάννης Εφραιμίδης, ο Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Δράμας κ. Παναγιώτης Γκλαβόπουλος, εκπρόσωποι συλλόγων και πολίτες.

Μετά την τέλεση του τρισάγιου, αποδόθηκαν Ποντιακοί στίχοι και τραγούδια, συνοδεία των ήχων της λύρας του κ. Νίκου Αφεντούλη, ενώ στη συνέχεια οι παρευρισκόμενοι, μαζί με την ποντιακή λύρα, επισκέφθηκαν τα μνήματα και τίμησαν τους νεκρούς τους, παραθέτοντας πασχαλινά αυγά και άλλα εδέσματα.

Ο κ. Γιάννης Παναγιωτίδης, μέλος του Δ.Σ. του συλλόγου «Ακρίτες Νέας Κρώμνης», σε δηλώσεις του στα τοπικά Μ.Μ.Ε., ανέφερε: «Στα κοιμητήρια της Νέας Κρώμνης, του ιστορικού συνοικισμού της Δράμας, αναβιώνει για ακόμη μια φορά ένα πολύ σημαντικό έθιμο, το Ταφικό Έθιμο των Ποντίων. Ένα έθιμο που έλκει την καταγωγή του από την αρχαιότητα, μιας και είναι γνωστό ότι οι Έλληνες, με τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο, απέδιδαν ιδιαίτερες τιμές και λατρεία στους νεκρούς τους.

Αυτό το έθιμο συνοψίζονταν στη συγκέντρωση γύρω από τον τάφο, στην παράθεση δείπνου, στη συζήτηση – ανάμνηση, το γνωστό εγκώμιο, και κάπως έτσι τελούσαν αυτό το έθιμο, βιώνοντάς το ως ανάγκη πρώτα από όλα, αλλά και ως τιμή στους νεκρούς τους, ως ανάγκη για να τους νιώσουν νοερά ανάμεσά τους.

Το έθιμο αυτό, το Ταφικό Έθιμο, αθόρυβα και σιωπηλά πέρασε μέσα από τη χριστιανοσύνη και πήρε μια άλλη διάσταση, πολύ πιο σημαντική, την πνευματική διάσταση και φυσικά την προσδοκία για Ανάσταση νεκρών. Οι Πόντιοι, λοιπόν, σε πολλές περιοχές του ιστορικού Πόντου συγκεντρώνονταν είτε τη Δεύτερη ημέρα του Πάσχα είτε την Κυριακή του Θωμά και μετά τον εκκλησιασμό τελούσαν τρισάγιο στους τάφους και στη συνέχεια παρέθεταν γεύμα προς τιμήν όσων παρευρίσκονταν εκεί.

Το πονεμένο άκουσμα της λύρας, οι συζητήσεις – ανάμνηση για τους νεκρούς τους δημιουργούσαν μια αίσθηση δεν θα έλεγα θρήνου, ίσως θλίψης, αλλά και μια βαθιά ικανοποίηση, διότι εκείνη την ημέρα τους ένιωθαν ιδιαίτερα κοντά τους, ανάμεσά τους, μιας και στη χριστιανική παράδοση λέγεται ότι οι ψυχές ανεβαίνουν από τον Άδη μετά την Ανάσταση του Κυρίου και παραμένουν μέχρι την Πεντηκοστή.

Έτσι, λοιπόν, μέσα από ένα πλέγμα εκδηλώσεων, δημιουργείται μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα. Ο καθένας το βιώνει πολύ έντονα και με τον δικό του τρόπο, αλλά και ως κοινωνία που βρισκόμαστε για ακόμη μια χρονιά εδώ στη Νέα Κρώμνη, θεωρούμε ότι τελούμε ένα μικρό χρέος. Ένα μικρό χρέος στους προγόνους μας, σε αυτούς που δεν είναι πια μαζί μας. Με αυτό τον τρόπο τους τιμούμε, ενώνουμε και ισχυροποιούμε τους δεσμούς μας ως μέλη της τοπικής κοινωνίας, αλλά και της ευρύτερης. Το έθιμο αυτό δεν το τιμούν μόνο οι κάτοικοι της Νέας Κρώμνης, αλλά Πόντιοι από όλη τη Δράμα και την ευρύτερη περιοχή. Αυτό το έθιμο μαζί με πολλά άλλα, που αποτελούν τις παραδόσεις μας, φιλοδοξούμε να το συνεχίσουμε και να το μεταλαμπαδεύσουμε. Πιστεύω του συλλόγου μας και νομίζω κάθε πολιτιστικού συλλόγου είναι ότι η παράδοση δεν είναι η διατήρηση της στάχτης, αλλά είναι η φλόγα που πρέπει να τη βιώνουμε έντονα εμείς, αλλά και να τη μεταλαμπαδεύσουμε στις επερχόμενες γενιές».

Ο Βουλευτής κ. Κυριαζίδης χαρακτήρισε το Ταφικό Έθιμο ως ένα από τα πιο σημαντικά έθιμα του τόπου και πρόσθεσε: «Είναι ιδιαίτερη τιμή του συλλόγου που κάθε χρόνο κάνει αυτή τη σύναξη, έτσι ώστε το στοιχείο της παράδοσης να εισέρχεται και στους νέους, που το έχουμε ανάγκη. Τους ευχαριστώ. Πιστεύω στην παράδοση, αλλά και στη δράση των νέων μας, έτσι ώστε αυτό το στοιχείο που κράτησε τον Ελληνισμό να συνεχίσει να υπάρχει».