
ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΜΑΡΜΑΡΟ & ΤΕΧΝΗ» ΜΕ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΓΛΥΠΤΕΣ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥΣ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΟΙΧΤΗΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΟ
Σε εξέλιξη βρίσκεται έως και την Τρίτη 24 Ιουνίου 2025 το Φεστιβάλ με τίτλο «Μάρμαρο & Τέχνη» στο πάρκινγκ του Διοικητηρίου. Για δέκα ημέρες τέσσερις διακεκριμένοι γλύπτες μαρμάρου και δύο φοιτήτριες από Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας δημιουργούν έργα στον χώρο του πάρκινγκ του Διοικητηρίου, με την παρακολούθηση να είναι ελεύθερη για το κοινό και την πρόσβαση στον χώρο του φεστιβάλ ανοιχτή καθ’ όλη τη διάρκεια της διοργάνωσης.

Η έναρξη των εργασιών στους όγκους μαρμάρου έγινε την Κυριακή 15 Ιουνίου 2025. Οι γλύπτες που συμμετέχουν στο Συμπόσιο είναι οι Φίλιππος Καλαμάρας, Γιώργος Κικώτης, Αναστάσιος Λεόνογλου και Λεωνίδας Νικολαΐδης. Ο κάθε καλλιτέχνης προσεγγίζει το μάρμαρο με τη δική του εικαστική ματιά, αφήνοντας το προσωπικό του αποτύπωμα, ενώ η μαρμαρογλυπτική, ως ζωντανή διαδικασία, γίνεται ορατή και προσβάσιμη, ενισχύοντας τη σχέση του κοινού με την τέχνη στον δημόσιο χώρο.
Φυσικά, μέσα από το Συμπόσιο Μαρμαρογλυπτικής με τίτλο «Μάρμαρο & Τέχνη» αναδεικνύονται και τα μάρμαρα της Δράμας, τα οποία είναι διεθνώς αναγνωρισμένα, ενώ παράλληλα αποτελούν στοιχείο της ταυτότητας της Δράμας, με μεγάλη συνεισφορά σε οικονομικό επίπεδο.
Το φεστιβάλ διοργανώνεται με την πρωτοβουλία της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας, με την υποστήριξη του Δήμου Δράμας και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης και την ευγενική χορηγία της εταιρείας Παυλίδης Α.Ε. Μάρμαρα Γρανίτες. Τους όγκους μαρμάρων προσέφεραν οι εταιρείες Costa Mar (Αναστάσιος Λεόνογλου), Nordia (Γιώργος Κικώτης), Marble Sacahanas (Λεωνίδας Νικολαΐδης) και Marble Solakis (Φίλιππος Καλαμάρας).
Επιπλέον, το Συμπόσιο Μαρμαρογλυπτικής υλοποιείται σε πλήρη συνεργασία με το διεθνές συνέδριο Global Stone Congress 2025, το οποίο φιλοξενείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και πραγματοποιείται από 16 έως 20 Ιουνίου στη Δράμα, με διοργανωτές την Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (ΣΕΜΜΘ). Πρόκειται για την κορυφαία διεθνή διοργάνωση για τα φυσικά πετρώματα, την έρευνα, την καινοτομία και τη βιώσιμη αξιοποίησή τους.

Με το Φεστιβάλ «Μάρμαρο & Τέχνη» ουσιαστικά αναβιώνουν τα συμπόσια γλυπτικής, τα οποία πραγματοποιούνταν προ εικοσαετίας στη Δράμα και είχαν τον τίτλο «Καλλιτεχνικός Μάιος». Τα έργα που είχαν δημιουργηθεί εκείνη την περίοδο, κοσμούν το Πάρκο των Γλυπτών στον αύλειο χώρο του Διοικητηρίου.
Σε δηλώσεις του, ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μιχάλης Μουρβετίδης στάθηκε στο γεγονός της αναβίωσης του «Καλλιτεχνικού Μαΐου». Συγκεκριμένα, είπε: «Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι μετά από 20 χρόνια αναβιώνει το συμπόσιο για το μάρμαρο στη Δράμα. Πρόκειται για ένα σπουδαίο προϊόν που έχει αναδείξει τη Δράμα διεθνώς και συμβάλλει σημαντικά σε οικονομικό επίπεδο. Ως Περιφερειακή Ενότητα Δράμας δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στο μάρμαρο και θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντική η διοργάνωση του Συμποσίου Μαρμαρογλυπτικής στον τόπο μας».
Η κ. Βίκυ Κωνσταντινίδου, ιστορικός τέχνης και εκπρόσωπος της ΑΜΚΕ emphasis, η οποία έχει αναλάβει τη διοργάνωση, σημείωσε: «Το Φεστιβάλ Μάρμαρο και Τέχνη πραγματοποιείται ως συνέχεια του “Καλλιτεχνικού Μαΐου” που λάμβανε χώρα πριν από 20 χρόνια στη Δράμα. Για εμάς στόχος είναι οι Δραμινοί να αναβιώσουν αυτή τη μνήμη του μαρμάρου και του γλυπτού στο αστικό κέντρο. Οπότε για 10 μέρες θα μπορεί ο κόσμος να επισκέπτεται το πάρκινγκ του Διοικητηρίου για να δει τους τέσσερις καλλιτέχνες να δουλεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και να είναι διαθέσιμοι να μιλούν με τον κόσμο. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει τη σμίλευση του έργου από τον όγκο μέχρι το τελικό γλυπτό. Είμαστε χαρούμενοι για αυτή την πρωτοβουλία, στην οποία πιστεύουμε πάρα πολύ. Το κλίμα είναι πολύ θετικό γιατί έχει δημιουργηθεί μια συνέργεια, καθ’ ότι η διοργάνωση πραγματοποιείται με την πρωτοβουλία της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας και με την υποστήριξη του Δήμου Δράμας και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης και φυσικά τελεί υπό την ευγενική χορηγία της εταιρείας Παυλίδης Α.Ε.».

Ο κ. Αναστάσιος Λεόνογλου, γλύπτης και εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, επεσήμανε: «Η διοργάνωση και το συμπόσιο είναι πολύ καλά και μακάρι να μπορέσει να αναβιώσει αυτό που γινόταν πριν από 20 χρόνια περίπου. Είναι καλό αυτό που γίνεται, γιατί έρχεται ο κόσμος σε άμεση επαφή με τους καλλιτέχνες, ανταλλάσουν απόψεις. Αυτή είναι η ουσία του συμποσίου, όπως γινόταν και παλαιότερα με απόψεις και ιδέες και θεωρώ ότι θα έπρεπε να γίνεται σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας, όπως γίνεται και στο εξωτερικό». Σχετικά με το έργο που θα δημιουργήσει, σημείωσε: «Γενικά όλη η δουλειά μου αφορά την πίεση του ανθρώπου και εξωτερική και εσωτερική από διάφορους κοινωνικούς παράγοντες με βάση όλα αυτά που ζούμε τα τελευταία χρόνια. Στην ουσία, θα προσπαθήσω να απεικονίσω ένα ξύλο καμένο, το οποίο βγαίνει μέσα από τον όγκο του μαρμάρου. Κάτι που μας καίει και μας βασανίζει να το βγάλουμε από μέσα μας, από τον οργανισμό μας και να το αποβάλλουμε».

Ο κ. Φίλιππος Καλαμάρας, γλύπτης και επίκουρος καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με έδρα τη Φλώρινα, δήλωσε: «Γενικά είναι πολλά χρόνια που προσωπικά σκεφτόμουν ότι η Δράμα έπρεπε να κάνει μια επανεκκίνηση του καλλιτεχνικού φεστιβάλ. Ήταν μια έμπνευση, όταν εγώ ξεκινούσα με την μαρμαρογλυπτική, όλη η σειρά εκδηλώσεων και συμποσίων που γινόντουσαν εκείνα τα χρόνια. Κι εγώ μέχρι τότε δεν είχα ασχοληθεί ακόμα στις σπουδές μου και ήταν από αυτά που πάντα σκεφτόμουν και ήθελα να κάνω». Σχετικά με το θέμα του έργου του, δήλωσε: «Πρόκειται για μια γυναικεία φιγούρα με αφαιρετική μορφή, χωρίς κάποιον ιδιαίτερο συμβολισμό. Συνήθως έχει μια πιο παραστατική δουλειά. Ήθελα να δοκιμάσω κάτι πιο λιτό και ήταν η πρότασή μου για το φεστιβάλ εδώ».

Ο γλύπτης κ. Γιώργος Κικώτης ανέφερε: «Κατ’ αρχήν χαίρομαι που είμαι στη Δράμα και ευχαριστώ και τους διοργανωτές του συμποσίου. Είναι μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα και ελπίζω να περάσουμε πολύ ωραία και να αφήσουμε κάποια έργα δικά μας στη Δράμα. Είχα την τιμή να φιλοτεχνήσω το Μνημείο Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου το 2019 στα 100 χρόνια της Γενοκτονίας επί δημαρχίας του κ. Μαμσάκου και με τη συμμετοχή όλων των Ποντιακών Συλλόγων της περιοχής. Ήταν μια πολύ ωραία και ευχάριστη εμπειρία και το βασικό είναι ότι άφησα ένα έργο το οποίο αγκάλιασε ο κόσμος. Τώρα, εδώ, θα κάνω κάτι τελείως διαφορετικό. Είναι προσωπικές μου ανησυχίες και το έχω ονομάσει “ανάμειξη του μη ανάμεικτου”. Προσπάθησα να συνδυάσω δύο διαφορετικούς κόσμους μέσα σε ένα έργο. Εμείς μιλάμε με την γλώσσα της γλυπτικής, αυτή είναι η γλώσσα μας. Από εκεί και πέρα ο καθένας μπορεί να δώσει τη δική του ερμηνεία, γιατί τα έργα ζούνε και έχουν τη δική τους πορεία».

Ο γλύπτης κ. Λεωνίδας Νικολαΐδης επεσήμανε: «Είναι πολύ σημαντικό να διοργανώνονται τέτοιες εκδηλώσεις, τέτοια συμπόσια, όπου μπορούν να συγκεντρωθούν καλλιτέχνες, να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις με τον κόσμο και την τέχνη. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την περιοχή που το διοργανώνει, βλέπει ο κόσμος από κοντά τη δουλειά μας». «Πιστεύω πως είναι πολύ ενδιαφέρον κομμάτι να το δει κάποιος, πώς μέσα από ένα όγκο μαρμάρου βγαίνει κάτι, το οποίο δεν περίμενες να φανταστείς ότι υπάρχει εκεί μέσα. Γιατί η γλυπτική λειτουργεί με την τεχνική της αφαίρεσης. Αφαιρείς για να βγάλει κάτι», ανέφερε ο κ. Νικολαΐδης και πρόσθεσε σχετικά με το έργο που θα δημιουργήσει: «Πρόκειται για ένα σχήμα που λέγεται ολοϊδές. Είναι ένα σχήμα το οποίο μοιάζει με ένα μπερδεμένο οκτάρι, που αν το κατρακυλήσεις κατρακυλάει αιώνια. Έχει τη δύναμη να κατρακυλάει συνέχεια».

