
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΣΤΑΜΑΤΗ ΚΡΙΜΙΖΗ ΣΤΟΝ ΝΙΚΗΦΟΡΟ ΓΙΑ ΤΑ ΑΚΡΑ ΤΟΥ ΗΛΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΣΤΗΜΟΠΛΟΙΑ VOYAGERS ΚΑΙ PARKER SOLAR PROBE
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Εκδήλωση με ομιλία του Ακαδημαϊκού κ. Σταμάτη Κριμιζή, με θέμα «Στα άκρα του Ηλικιακού Συστήματος, Voyagers στο Γαλαξία (1977-2025+), Parker Solar Probe στον Ήλιο (2018-2025+», πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2025 στον Νικηφόρο. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Σύλλογο Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Δράμας «Ο Πήγασος», τον Δήμο Παρανεστίου και το Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Νικηφόρου. Παρευρέθηκαν ο Δήμαρχος Παρανεστίου κ. Αναστάσιος Καγιάογλου, καθώς και ο πρώην Δήμαρχος Δράμας, πρώην Υπουργός και πρώην Βουλευτής κ. Μαργαρίτης Τζίμας με τη σύζυγό του κ. Μελίνα Μποτέλλη.
Όπως ανέφερε ο κ. Κριμιζής για το θέμα της ομιλίας του, την εξερεύνηση στα άκρα του ηλιακού μας συστήματος, «έχουμε στείλει αποστολή που λέγεται Parker Solar Probe που έφτασε στο πιο κοντινό σημείο στον ήλιο τα περασμένα Χριστούγεννα». Σχετικά με τα διαστημόπλοια Voyager, σημείωσε: «Το Voyager 1 είναι τώρα σε μια απόσταση 25 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα από τη Γη και το σήμα με την ταχύτητα του φωτός από το Voyager παίρνει σχεδόν μία μέρα για να φτάσει στη Γη».
Όσον αφορά τα στοιχεία που έχουν δώσει τα διαστημόπλοια και τις γνώσεις που έχουν προσφέρει, ο κ. Κριμιζής σημείωσε: «Είναι πάρα πολλά αυτά που έχουμε μάθει. Για να καταλάβετε, τα σχολικά βιβλία έχουν ξαναγραφτεί από αυτά τα διαστημόπλοια. Η διάγνωση είναι ότι, ό,τι περιμέναμε ότι θα βρίσκαμε, αποδείχθηκε λάθος. Οι επί τόπου παρατηρήσεις έχουν μεγάλη σημασία. Φανταστείτε ότι νομίζαμε πριν εκτοξευτούν τα Voyager στο διάστημα πριν από 48 χρόνια, ότι η απόσταση του συνόρου μεταξύ του ηλιακού μας συστήματος και του γαλαξία ήταν πιο λίγο από 1 δισεκατομμύριο χιλιόμετρα, ενώ ανακαλύψαμε ότι στην πραγματικότητα είναι 18,6 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα. Τεράστιες διαφορές, δηλαδή 20 φορές πιο μακριά απ’ ότι νομίζαμε.
Ακόμα τα Voyager, ανακάλυψαν ότι το φεγγάρι του Δία είναι ηφαιστειογενές και έχει ηφαίστεια δέκα φορές πιο ισχυρά από τα ηφαίστεια της Γης. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που η ανθρωπότητα κατάλαβε ότι δεν έχουμε μόνο εμείς αυτά τα φαινόμενα, υπάρχουν και σε άλλα ουράνια σώματα και διαφορετικού τύπου.
Ανακαλύψαμε επίσης την παγωμένη επιφάνεια νερού σε έναν από τους δορυφόρους του Δία, την Ευρώπη, και ότι έχει έναν υπόγειο ωκεανό, στον οποίο κατά πάσα πιθανότητα υπάρχει βιολογική δραστηριότητα.
Όλα αυτά ήταν ανήκουστα και δεν είχαμε ιδέα ότι υπήρχαν. Αυτά που νομίζαμε ότι υπήρχαν, αποδείχθηκαν λάθος».
«Να εκπαιδεύουμε τους μέλλοντες πολίτες στο τι εστί να ζουν σε μια εποχή του διαστήματος και της ψηφιακής τεχνολογίας»
Για τη θέση της Ελλάδας στο διάστημα και το τι έχει γίνει από τη χώρα μας για να συμμετάσχει σε αυτόν τον τομέα, ο κ. Κριμιζής επεσήμανε: «Εμείς αργήσαμε πάρα πολύ ως χώρα. Έχουμε πολλούς επιστήμονες που ενδιαφέρθηκαν και είχαμε και έχουμε πάρα πολλούς επιστήμονες στην αλλοδαπή, που λαμβάνουν μέρος. Αλλά, το κράτος καθ’ εαυτό, δεν είχε τη διορατικότητα να καταλάβει. Υπήρχαν δυνατότητες να συμμετάσχουμε, αλλά ούτε κι αυτό το κάναμε. Αλλά τώρα το κάνουμε.
Και έχουμε το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος που ιδρύθηκε το 2019 και προχωρούμε. Έχουμε αποκτήσει μικροδορυφόρους ελληνικής κατασκευής και ιδιοκτησίας και θα αρχίσουμε τις εκτοξεύσεις στο τέλος του χρόνου. Θα έχουμε αρκετούς δορυφόρους μέχρι το τέλος του 2026, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να χαρτογραφούν το έδαφος, τις πυρκαγιές, τη θάλασσα, μέρα και νύχτα, τον καιρό και τις κακοκαιρίες, όλα αυτά τα οποία οι άλλες χώρες της Ευρώπης και του κόσμου τα έχουν και τα χρησιμοποιούν για να βλέπουν το περιβάλλον τους.
Εμείς τώρα παίρνουμε μέρος σ’ αυτό και κάνουμε και το δικό μας. Ορισμένα απ’ αυτά τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρησιμοποιούνται γι’ αυτόν τον σκοπό και ελπίζω ότι αυτό το πρόγραμμα θα έχει μια διάρκεια, ώστε να είμαστε κι εμείς μέσα στην εικόνα της διαστημικής εποχής. Διότι – πολύς κόσμος δεν το ξέρει – αλλά κάθε μέρα στη δραστηριότητά μας, ερχόμαστε σε επαφή με τουλάχιστον δέκα τέτοια συστήματα. Για παράδειγμα ο πολύς κόσμος ξέρει το GPS την πλοήγηση. Δεν είναι μόνο αυτό! Η οικονομική δραστηριότητα στο διάστημα, κοντεύει τα 400 δισ. το χρόνο, η εμπορική. Εταιρείες, ινστιτούτα, εμπορικά προϊόντα, επικοινωνίες και άλλα πολλά. Όλα αυτά είναι η καθημερινότητά μας. Πρέπει όχι μόνο να λαμβάνουμε μέρος, αλλά να κάνουμε και τομές στην εκπαίδευση, ώστε να εκπαιδεύουμε τους μέλλοντες πολίτες μας, στο τι εστί να ζουν σε μια εποχή του διαστήματος και της ψηφιακής τεχνολογίας. Αυτό είναι πολύ βασικό και έχουμε αργήσει πολύ».

