ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΡΟΠΟ ΤΟ 40ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ – 23ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ ΞΕΧΩΡΙΣΑΝ ΟΙ ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΜΑΚΡΟΗΜΕΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ, ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΙΚΗΤΗ ΤΟΥ «ΧΡΥΣΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ» Β. ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Με την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων ολοκληρώθηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το βράδυ του Σαββάτου 23 Σεπτεμβρίου 2017, στην κατάμεστη αίθουσα του Δημοτικού Ωδείου, το 40 Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας – 23ο Διεθνές, το οποίο είχε επετειακό χαρακτήρα λόγω της συμπλήρωσης 4 δεκαετιών του Εθνικού τμήματος (από το 1978, χρονιά έναρξης του Φεστιβάλ έχουν προβληθεί 5.286 ταινίες).
Η τελετή λήξης είχε πλήθος συναισθημάτων. Κατ’ αρχήν αισιοδοξία, για την κινηματογραφική παραγωγή στη χώρα και ειδικότερα για το μέλλον του ίδιου του θεσμού αλλά και της μικρού μήκους ταινίας. Είχε επίσης συγκίνηση και χαρά με τους βραβευθέντες να λάμπουν επί σκηνής όταν προσέρχονταν να παραλάβουν τα βραβεία, καθώς είδαν τους κόπους τους ανταμείβονται, μάλιστα κάποιοι εξ αυτών για πρώτη φορά. Είχε ακόμη χιούμορ, με τα (όχι και τόσο) ειδικά εφέ από παιδικές σαπουνόφουσκες που έγιναν από τον παρουσιαστή της βραδιάς Βασίλη Τερζόπουλο. Είχε και αυτοσαρκασμό για τη χρονική διάρκεια της τελετής λήξης, με τον κ. Τερζόπουλο να τάζει ατομική ασυλία στην κριτική της επόμενης ταινίας του από γνωστή ιστοσελίδα του καλλιτεχνικού χώρου (flix.gr) στον κινηματογραφιστή που θα καταφέρει να μείνει μέχρι το τέλος. Πάντως η τελετή λήξης έφτασε περίπου τις δυόμιση ώρες, χωρίς όμως να κουράσει σε κανένα σημείο, καθώς ακόμη και στην απονομή των βραβείων του Διεθνούς τμήματος, όπου ενώ οι περισσότεροι βραβευθέντες απουσίαζαν, οι διοργανωτές είχαν φροντίσει να λάβουν βίντεο από αυτούς και να προβληθούν από την οθόνη.
Και φυσικά η τελετή λήξης είχε φρεσκάδα, η οποία απέπνεε από όλους τους διαγωνιζόμενους, ανεξαρτήτως ηλικίας, καθώς και πρόσωπα που ξεχώρισαν κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η σκηνογράφος της ταινίας «Ουρανία» κ. Ερμίνα Αποστολάκη, η οποία ελλείψει της σκηνοθέτριας κ. Δέσποινας Κούρτη, παρέλαβε 4 βραβεία (Βραβείο Τώνια Μαρκετάκη για την καλύτερη γυναικεία σκηνοθετική παρουσία, Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας, Διάκριση «ΚΙΝΗΤΡΟ» από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και Βραβείο Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου) ή ο σκηνοθέτης της ταινίας «Μανέκι Νέκο» κ. Μανώλης Μαυρής, ο οποίος έλαβε ο ίδιος διάκριση «ΚΙΝΗΤΡΟ» από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αλλά παρέλαβε και 4 ακόμη βραβεία τεχνικής φύσης για τους συνεργάτες του στην ταινία (Τιμητική Διάκριση Μοντάζ, Τιμητική Διάκριση Πρωτότυπης Μουσικής, Τιμητική Διάκριση Σχεδιασμού Ήχου και Βραβείο Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών), με τον ίδιο να αναφέρει ότι διάλεξε τους καλύτερους συνεργάτες.
Βέβαια το δικό του… πρωταγωνιστικό ρόλο στην τελετή λήξης είχε και ο ηθοποιός κ. Γιάννης Στάνκογλου, ο οποίος έλαβε Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας για την ερμηνεία του στην ταινία «Η ζωή μετά » του σκηνοθέτη κ. Χρήστου Σαγιά. Ο κ. Στάνκογλου απουσίαζε από την τελετή λήξης, λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων, όμως συνομίλησε σε ανοιχτή ακρόαση με τον παρουσιαστή κ. Τερζόπουλο μέσω του κινητού τηλεφώνου του σκηνοθέτη – παραγωγού και μέλους της Κριτικής Επιτροπής του Ελληνικού τμήματος κ. Γιάννη Σακαρίδη (αναλυτικά όλα τα βραβεία του 40ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας – 23ο Διεθνές σε επόμενη σελίδα).
Ανανέωση του ραντεβού για τον Σεπτέμβριο του 2018
Χαιρετισμό στην τελετή λήξης απεύθυναν ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ κ. Αντώνης Παπαδόπουλος, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας κ. Ανέστης Τερζής, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Χριστόδουλος Μαμσάκος, οι οποίοι ευχαρίστησαν όλους όσοι συνέβαλαν στην πραγματοποίηση του Φεστιβάλ και ανανέωσαν το ραντεβού για τον Σεπτέμβρη του 2018, καθώς και ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρήστος Μέτιος.
Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ότι «το συναίσθημα που μας διακατέχει» είναι «ευφρόσυνη πληρότης» και πρόσθεσε ότι «καταφέραμε να διατηρήσουμε τον πολύτιμο καρπό όταν το τσόφλι το τσακίζει η απεχθής οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα». «Προστατεύσαμε την ουσία του καλλιτεχνικού έργου» σημείωσε ο κ. Παπαδόπουλος και τόνισε ότι «με αυτό τον τρόπο γιορτάζουμε τα 40 χρόνια». «Έγνοια μας είναι η τέχνη του κινηματογράφου και η υποστήριξη κι ο σεβασμός στον καλλιτέχνη» υπογράμμισε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ.
Ο κ. Τερζής ανέφερε πως η αυλαία που πέφτει «αφήνει πίσω της πολλές εμπειρίες που μας πλούτισαν, μας έδωσαν εφόδια για να προχωρήσουμε στα επόμενα χρόνια». Όπως είπε τα συναισθήματα είναι ανάμικτα, από τη μια «χαρά γιατί αυτό το δύσκολο εγχείρημα σε αυτά τα δύσκολα χρόνια για μας πέτυχε» και από την άλλη «στεναχώρια γιατί αυτή η όμορφη παρέα που κάθε χρόνο δημιουργείται από αύριο δεν υπάρχει». ο κ. Τερζής ανανέωσε το ραντεβού για την επόμενη χρονιά λέγοντας ότι «Του χρόνου θα είμαστε όλοι εδώ. Μόνο να είμαστε γεροί» και πρόσθεσε ότι «εγγυητές και στυλοβάτες του Φεστιβάλ είναι το Υπουργείο Πολιτισμού και ο Δήμος Δράμας».
Ο κ. Μαμσάκος σημείωσε πως «για ακόμη μια χρονιά η Δράμα φώτισε και φωτίστηκε από τη λάμψη της 7ης Τέχνης» και ανέφερε ότι το Φεστιβάλ συνέβαλε στην «προώθηση της δημιουργικότητας, της έκφρασης και του πολιτισμού». Απευθυνόμενος προς τους «πρωταγωνιστές μικρομηκάδες» ο Δήμαρχος Δράμας επεσήμανε: «Απολαύσατε στιγμές, συγκινηθήκατε, προβληματιστήκατε, χαρήκατε και συμπορευτήκατε σε αυτό το ιδιότυπο ταξίδι της τέχνης». Όπως είπε ο κ. Μαμσάκος «σήμερα ο θεσμός γιορτάζει το πέρασμα στην επόμενη χρονιά» και «ο θεσμός μας συντροφεύει μέχρι να ξανανάψουν τα φώτα του επόμενου Φεστιβάλ». Επιπλέον έδωσε συγχαρητήρια σε νικητές, αλλά και σε όλους τους συμμετέχοντες με ταινίες, καθώς και όσους συνέβαλαν για να πραγματοποιηθεί το Φεστιβάλ, ενώ ευχαρίστησε τους προκατόχους του «ια τη στήριξη και για τα 40 χρόνια επιτυχίας. «Γιορτάζουμε όχι τη λήξη ενός Φεστιβάλ, γιορτάζουμε τον κόσμο της 7ης Τέχνης, γιορτάζουμε τον κινηματογράφο, γιορτάζουμε τις ταινίες μικρού μήκους» πρόσθεσε ο κ. Μαμσάκος.
Τέλος, ο κ. Μέτιος εξέφρασε τη χαρά του για την παρουσία του στο Φεστιβάλ, το οποίο χαρακτήρισε ως «ιδιαίτερα σημαντικό για τη Δράμα, την Περιφέρεια Α.Μ.Θ. και την Ελλάδα». Όπως είπε ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ο πολιτισμός «είναι ένας ακόμη τομέας όπου η Δράμα πρωτοπορεί». Ο κ. Μέτιος συνεχάρη όλους τους συντελεστές και πρόσθεσε ότι «η Περιφέρεια θα συνεχίσει να στηρίζει, ίσως ακόμη περισσότερο, κάθε σοβαρή και ποιοτική προσπάθεια για την ανάδειξη του τόπου μας».
Μήνυμα στήριξης της μικρού μήκους ταινίας από το φετινό μεγάλο νικητή του Εθνικού τμήματος
Από την τελετή λήξης ενός επετειακού Φεστιβάλ, όπως το φετινό, δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι ιδιαίτερες στιγμές για τα 40 χρόνια και οι ευχές, με την κυριότερη να είναι «καλά επόμενα… σαράντα». Το επετειακό κλίμα φάνηκε εξ αρχής, με την προβολή βίντεο με τη συμμετοχή των συντελεστών και φίλων του Φεστιβάλ, οι οποίοι έγραφαν σε χαρτόνια διάφορα αστεία μηνύματα για τα 40 χρόνια, αντλώντας έμπνευση από την κλασική πλέον σκηνή της ταινίας «Love actually». Και βέβαια το Φεστιβάλ είχε στο φινάλε της τελετής λήξης και τούρτα γενεθλίων (όπως και στην τελετή έναρξης). Αυτή τη φορά τα κεράκια σβήστηκαν τιμής ένεκεν από το νικητή του «Χρυσού Διόνυσου» για την ταινία «Play», σκηνοθέτη κ. Βαγγέλη Λυμπερόπουλο, και τους παρόντες στη Δράμα συνεργάτες του. Και η αυλαία έπεσε με βραβευμένους καλλιτέχνες, μέλη Κριτικών Επιτροπών και επίσημους επί σκηνής για μια αναμνηστική φωτογραφία.
Λίγη ώρα νωρίτερα ο μεγάλος νικητής του φετινού Εθνικού τμήματος έστειλε μέσω της σύντομης ομιλίας του, μετά τη βράβευσή του, μήνυμα στήριξης στην μικρή μήκους ταινία. «Κάποιοι μου έλεγαν: “έλα μωρέ, μην τρελαίνεσαι, μια μικρού μήκους είναι μόνο”. Όμως οι ταινίες είναι ταινίες, είτε έχουν διάρκεια 5 λεπτά είτε 90 λεπτά. Δεν ξέρει ο κόσμος πόσο μεγάλη προσπάθεια απαιτείται για να γυρίσει κάποιος μια ταινία…». Ο κ. Λυμπερόπουλος, ο οποίος προέρχεται από το χώρο της διαφήμισης, κατάφερε και απέσπασε βραβείο με την πρώτη ταινία του. «Αυτό που θέλω να πω στους νέους σκηνοθέτες είναι να επιμένουν να κάνουν την ιδέα που έχουν στο μυαλό τους και όσα εμπόδια κι αν συναντήσουν να μην κάνουν πίσω, αλλά να συνεχίζουν να προσπαθούν» τόνισε ακόμη μετά τη βράβευσή του.
Το «Play», το οποίο έλαβε στο Φεστιβάλ και την Τιμητική Διάκριση Κουστουμιών, καθώς και Βραβείο Τεχνικής Αρτιότητας της Ένωσης Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, είναι μια εντυπωσιακή παραγωγή που περιγράφει το άγριο παιχνίδι κάποιων στελεχών μιας επιχείρησης που ξεφεύγει από κάθε έλεγχο με τραγικές συνέπειες. Όταν ο πρόεδρος μιας μικρομεσαίας επιχείρησης εισάγει μια πρωτοποριακή πολιτική δημιουργικής απασχόλησης των εργαζομένων για μία ώρα κάθε μέρα, στήνει εν αγνοία του το σκηνικό για ένα τραγικό ατύχημα που θα επηρεάσει τις ζωές όλων. Μια ταινία για την συλλογική ευθύνη όλων και για τις άγριες όψεις της παιδικότητας. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης, κατά την παρουσίαση της ταινίας στα αίθρια του Φεστιβάλ, την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου, είχε αναφέρει: «Ήταν μια εσωτερική ανάγκη. Η συνειδητοποίηση του γεγονότος ότι μια ολόκληρη χώρα μετά από 8 χρόνια κρίσης παραμένει δέσμια μιας αυτοκαταστροφικής νοοτροπίας» και πρόσθεσε: «Πρόκειται για την πρώτη μου ταινία, αν και ασχολούμαι χρόνια με τη διαφήμιση. Και είναι μια ταινία που άνετα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μεγάλου μήκους. Πρόκειται για μια αλληγορία. Θεωρώ πως ως κοινωνία έχουμε σκοτώσει μια ολόκληρη γενιά, όμως ποτέ κανείς δεν παίρνει μερίδιο ανάληψης ευθύνης. Η ιδέα μου ήρθε σε μια παιδική χαρά. Τι θα γινόταν αν αφήναμε τα παιδιά ανεπιτήρητα; Θα μπορούσε να συμβεί οτιδήποτε…»
Μηνύματα οικουμενικότητας του κινηματογράφου που ξεπερνά τα σύνορα
Έντονα, κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης, ήταν τα μηνύματα της οικουμενικότητας του κινηματογράφου. Σχετικές αναφορές για έναν κινηματογράφο που είναι πάνω από τα σύνορα έγιναν τόσο από βραβευθέντες, όπως από τον κ. Omer Capoglu (Βραβείο PITCHING LAB Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου για την ταινία Who shall we kill tonight) και την κ. Ruken Tekes (Βραβείο EFA «ΔΡΑΜΑ 2017» της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου για την ταινία «The circle»). Μάλιστα η τελευταία, Κούρδισα, γεννημένη στην Τουρκία, αναφέρθηκε σε ένα ζευγάρι Κούρδων, το οποίο συνάντησε κατά τη διάρκεια της παρουσίας της στο Φεστιβάλ στη Δράμα, όπου ζουν τα τελευταία 20 χρόνια, και ουσιαστικά η ζωή τους αποτελεί αυτό που περιγράφει στην ταινία της.
Στο ίδιο μήκος κύματος, σχετικά με την οικουμενικότητα του κινηματογράφου, κινήθηκε και ο Βουλευτής ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ν. Δράμας κ. Χρήστος Καραγιαννίδης, ο οποίος ανέβηκε επί σκηνής για να απονείμει το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» του Τηλεοπτικού Σταθμού της Βουλής των Ελλήνων, εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Νίκο Βούτση. Στο «λογύδριό» του, όπως ο ίδιος το χαρακτήρισε, στάθηκε ακριβώς στο γεγονός ότι ο κινηματογράφος είναι οικουμενικός, καταργεί τα σύνορα και δεν μπορεί να περιοριστεί από αυτά.
Τα ιδιαίτερα μηνύματα για την οικουμενικότητα του κινηματογράφου συνεχίστηκαν και όταν ο Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του Διεθνούς Τμήματος, συγγραφέας, δημοσιογράφος, κριτικός και ιστορικός κινηματογράφου, κ. Νίνος Φένεκ Μικελίδης ανέγνωσε το σκεπτικό της Επιτροπής για την απονομή των βραβείων: «Και πως με τις ταινίες σας, μας δείξατε, πως είτε λευκοί, είτε μαύροι, είτε κίτρινοι είτε στρέιτ είτε γκέι, είτε Χριστιανοί είτε Μουσουλμάνοι, είτε Βουδιστές είτε άθεοι, ζούμε όλοι σε μια και μοναδική κοινωνία, την κοινωνία του πλανήτη μας, ενός πλανήτη που ελπίζουμε να υπάρχει και στα επόμενα 40 χρόνια, πλανήτη, όπου το πιο σημαντικό είναι ο άνθρωπος και όχι τα σύνορα και τα τείχη που επιμένουν να μας επιβάλλουν, και δυστυχώς πολύ συχνά με βία, οι διάφοροι πολιτικοί και τα οικονομικά συμφέροντα που εκπροσωπούν».
Και η έντονη πολυπολιτισμικότητα του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, το οποίο αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη οικουμενικότητα, αποτυπώθηκε πέρα από τις συμμετοχές (161 ταινίες από 54 χώρες σε όλα τα προγράμματα) και στην απονομή των βραβείων του Διεθνούς Τμήματος, όπου πέρα από τις απονομές σε παραγωγές από ευρωπαϊκές χώρες (Τουρκία, Βέλγιο – Γαλλία, Τσεχία, Κύπρος, Πορτογαλία – Γαλλία – Ην. Βασίλειο, Δανία, Κροατία), τα δύο μεγαλύτερα βραβεία κατέλαβαν ταινίες από τις Φιλιππίνες (1ο βραβείο) και την Κολομβία (2ο βραβείο, καθώς και βραβείο Τηλεοπτικού Σταθμού της Βουλής).