ΑΡΘΡΟ
Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά
ATPL
AIRLINE PILOT
B737NG AIRBUS 320
(συνέχεια από το προηγούμενο)
Προτάσεις ιδεατές αλλά εφαρμόσιμες
Καμιά νοσοκομειακή κλίνη δεν πρέπει να καταργηθεί. Ο αντικειμενικός έλεγχος της ποιότητας και της παραγωγικότητας κάθε μονάδας να αξιολογηθεί και να γίνουν μετατροπές της λειτουργίας της (π.χ. Δημιουργία Κέντρων Αποκατάστασης, Τραυματιολογικών Κέντρων, Εξειδικευμένων Τμημάτων κλπ. σε περιφερειακές δομές).
Οι συγχωνεύσεις έχουν θέση σε διοικητικό επίπεδο και μόνο.
Προσωπικό
Πλήρωση των κενών θέσεων ιατρών ΕΣΥ και προσλήψεις μόνιμου ιατρικού προσωπικού, με γνώμονα τις ανάγκες και δη στην περιφέρεια.
Να καταργηθεί ο θεσμός των επικουρικών ιατρών.
Να αντιμετωπισθεί η κατάργηση, στην πράξη, του θεσμού του αγροτικού ιατρού και να ενισχυθεί η στελέχωση και η μηχανοργάνωση των Κέντρων Υγείας.
Πλήρωση των κενών θέσεων νοσηλευτικού προσωπικού και προσλήψεις νοσηλευτών ανάλογα με τις ανάγκες.
Πλήρωση των κενών θέσεων τεχνικού, βοηθητικού και διοικητικού προσωπικού.
Προμήθειες
Κατάργηση της υδροκεφαλικής Επιτροπής Προμηθειών Υγείας και ανάθεση διαγωνισμών ανά Περιφέρεια. Να υιοθετηθούν οι προτάσεις της ΟΕΝΓΕ όπως διαμορφώθηκαν στο τελευταίο της Συνέδριο.
Υγειονομικός χάρτης
Ολοκλήρωση του υγειονομικού χάρτη της χώρας, για τον οποίο έχουν διατεθεί, κατά καιρούς, υψηλά κονδύλια χωρίς κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ο υγειονομικός χάρτης αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο του συστήματος υγείας, του οποίου η άμεση ενημέρωση συμβάλλει τα μέγιστα στην ποιοτική παροχή υπηρεσιών υγείας ανά την επικράτεια.
Στα μεγάλα αστικά κέντρα, αναδιάρθρωση του τρόπου εφημέρευσης των νοσοκομείων με συγκρότηση ΤΕΠ και διασύνδεσή τους με τα εφημερεύοντα Νοσοκομεία.
Η περιφέρεια χρήζει ιδιαίτερης σχεδίασης, λαμβανομένης υπόψη της δυσκολίας των νησιωτικών περιοχών και των ηπειρωτικών δύσβατων Νομών.
Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο δραματική, αν αναλογιστούμε ότι οι περικοπές γίνονται παντού, χωρίς κανείς να λάβει υπόψη του το γεωγραφικό ανάγλυφο της χώρας και τα προβλήματα που αυτό συνεπάγεται. Οι απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές στις οποίες εφημερεύει καθημερινώς το Νομαρχιακό Νοσοκομείο – Σάμο, Λήμνο, Μυτιλήνη, Ρόδο κ.α. – δεν έχουν την πολυτέλεια άλλων περικοπών καθότι δεν υπάρχουν άλλα κοντινά νοσηλευτικά ιδρύματα, ώστε να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τους ασθενείς, όταν χρειάζονται δευτεροβάθμια περίθαλψη, όπως στην ηπειρωτική Ελλάδα. Η μόνη λύση είναι οι αεροδιακομιδές οι οποίες και πανάκριβα κοστίζουν στο ελληνικό κράτος και δεν είναι πάντα διαθέσιμες, είτε λόγω κακοκαιρίας είτε λόγω φόρτου εργασίας. Εδώ να σημειώσουμε ότι όχι μόνο τα Νοσοκομεία των νησιωτικών μας περιοχών αλλά και τα Κέντρα Υγείας του κάθε νησιού έχουν τεράστιο φόρτο εργασίας τους καλοκαιρινούς μήνες αφού ο πληθυσμός του κάθε νησιού σχεδόν τετραπλασιάζεται. Η περαιτέρω μείωση λοιπόν της χρηματοδότησής τους, όχι μόνο δε θα εξοικονομήσει πόρους αλλά -μέσω της αύξησης των διακομιδών- θα μεγαλώσει τα έξοδα, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη την δυσφήμηση της χώρας από διακομιδές ξένων τουριστών που θα μπορούσαν να είχαν αντιμετωπισθεί, αν υπήρχαν τα προ μνημονιακών περικοπών μέσα.
Συμπερασματικά, για τους παραπάνω λόγους, δεν μπορούμε να μιλάμε για περικοπές αλλά για ενίσχυση των Μονάδων Υγείας που καλύπτουν νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές και, συγκεκριμένα, με Ιατρικό προσωπικό ειδικοτήτων πρώτης γραμμής – χειρουργούς, νευροχειρουργούς, καρδιολόγους κλπ – ώστε να είναι εφικτή η παροχή υπηρεσιών υγείας, ιδίως στη θερινή περίοδο όπου ο πληθυσμός αυξάνει σημαντικά. Να αντικατοπτρίζει τις ανάγκες που υπάρχουν. Να οριστεί εκπρόσωπος του Π.Ι.Σ. που θα συμμετέχει ενεργά για την σύνταξη του Υγειονομικό Χάρτη.
Επίσης να τονίσουμε ότι τα Νοσοκομεία των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων είναι στη Γ’ Ζώνη, διαθέτουν ελικοδρόμιο για κάλυψη των μικρότερων νησιών και τα κονδύλια που διατίθενται δεν επαρκούν για τις ανάγκες των Νοσοκομείων.
ΕΚΑΒ
Αναθεώρηση του ρόλου του ΕΚΑΒ, πρόσληψη προσωπικού και υλικοτεχνική ενίσχυση, τουλάχιστον κατά το διπλάσιο. Είναι αυτονόητο ότι ένα σύγχρονο ΕΚΑΒ συμβάλλει στην καλύτερη αντιμετώπιση των επειγόντων περιστατικών, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα αφενός την ουσιαστική βοήθεια των χρηστών υγείας, αφετέρου την εξ αυτής εξοικονόμηση πόρων.
Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας
Αξιολόγηση, με κριτήρια γεωγραφικά και πληθυσμιακά, των Κέντρων Υγείας, των Περιφερειακών Ιατρείων, των Πολυιατρείων και στελέχωση αυτών με επαρκές προσωπικό.
Επαναπροσδιορισμός του ρόλου των Νοσοκομείων της χώρας στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Ενοποίηση των δομών παροχής ΠΦΥ σε ένα μοναδικό φορέα.
Επαναπροσδιορισμός του ρόλου των ιατρών της ΠΦΥ στην αντιμετώπιση των επειγόντων περιστατικών.
Αμοιβές ιατρικού προσωπικού
Οι νοσοκομειακοί γιατροί αποτελούν το πλέον εξειδικευμένο προσωπικό που εργάζεται στο ελληνικό δημόσιο. Είναι όλοι μάχιμοι και εργάζονται σε αντίξοες και άκρως ανθυγιεινές συνθήκες ώστε να διασφαλίζουν την περίθαλψη του ελληνικού λαού, έχοντας υποστεί μέχρι στιγμής σφαγιαστικές απώλειες στις αποδοχές τους που εγγίζουν το 40%. Κι αυτό συμβαίνει διότι κάθε περικοπή στις τακτικές αποδοχές των γιατρών αντανακλά αυτόματα και στις εφημερίες, οι οποίες αποτελούν υποχρεωτική και εξουθενωτική υπερωριακή εργασία, την οποία η πολιτεία αμείβει με τρόπο ευτελή έως και εξευτελιστικό.
Η απόφαση της κυβέρνησης να περικόψει επιπλέον 18% το ειδικό ιατρικό μισθολόγιο απέδειξε με τον πλέον κραυγαλέο τρόπο το κατάντημα των υποτελών της τρόικας που δήλωναν προεκλογικά ότι δεν θα θίξουν τα ειδικά μισθολόγια και τώρα τα κατακρεουργούν ανερυθρίαστα.
Αυτοί που μέρες χάρισαν 2 δις ευρώ στη Siemens δεν νομιμοποιούνται να σφαγιάζουν τους μισθούς των γιατρών και ταυτόχρονα να δηλώνουν ότι το κάνουν με… πόνο ψυχής.
Οι νοσοκομειακοί γιατροί δεν πρόκειται να διαπραγματευθούν ούτε ένα ευρώ από το μισθό τους.
Βασική εκπαίδευση – Εξειδίκευση και συνεχή εκπαίδευση όλου του προσωπικού των υγειονομικών μονάδων
Τέλος, θα έπρεπε να υπογραμμισθεί ότι οι ποικίλες εργασιακές σχέσεις των ιατρών, με τη σημερινή μορφή (ιατροί ΕΣΥ, Πανεπιστημιακοί, Στρατιωτικοί, ελεύθεροι επαγγελματίες, ιατροί ασφαλιστικών ταμείων) αποτελούν αναχρονιστική μορφή του συστήματος υγείας μιας χώρας στον 21ο αιώνα.
Η διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, η γιγάντωση του ιδιωτικού τομέα υγείας και η χαμηλή ποιότητα στις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας έχουν, πιθανώς, την αφετηρία τους στα αντικρουόμενα συμφέροντα των ιατρών διαφορετικών ταχυτήτων, κατάσταση που ευνοείται από όλες τις κυβερνήσεις, μέσα στο πλαίσιο του «διαίρει και βασίλευε»…
Παραοικονομία – διαφθορά στον χώρο της Υγείας
Θεωρούμε πως η διαφθορά στην Υγεία ισοδυναμεί με κοινωνικό έγκλημα.
Ο ΠΙΣ και οι Ιατρικοί Σύλλογοι οφείλουν να συγκροτήσουν πολιτικό και κοινωνικό μέτωπο κατά της παραοικονομίας στον χώρο της Υγείας, της προκλητής ζήτησης, της σπατάλης, τη συναλλαγής με τις εταιρείες και της εκμετάλλευσης του αρρώστου.