H ταινία Αρκουδότρυπα της Χρυσιάννας Παπαδάκη και του Στέργιου Ντινόπουλου, απέσπασε το Χρυσό Διόνυσο στην τελετή απονομής των βραβείων του 46ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Η ταινία, μια λεσβιακή ιστορία ενηλικίωσης στην ελληνική επαρχία, γυρισμένη στην Ελάτη Τρικάλων, περιγράφει τη σχέση δύο νεαρών γυναικών σε ένα χωριό της Πίνδου, μία σχέση φιλίας και υπόγειας ερωτικής έλξης που τελικά βγαίνει στην επιφάνεια σε μία κρίσιμη καμπή της ζωής των δύο ηρωίδων.
«Γυρίσαμε την ταινία με ελάχιστα λεφτά», αποκάλυψαν στην τελετή λήξης οι δύο νέοι δημιουργοί, «αναζητώντας χρήματα μέσω crowdfunding, με τη στήριξη των φίλων μας αλλά και την βοήθεια των γιαγιάδων του Στέργιου που φιλοξένησαν τα παιδιά στο σπίτι τους στο χωριό. Είναι μια ταινία φτιαγμένη μόνο με αγάπη και πολύ πάθος. Θέλαμε να κάνουμε μια ταινία για τους νέους στην επαρχία, για να νιώσουμε αυτήν την τρυφερότητα, ένα καταφύγιο αγάπης στον κόσμο που ζούμε».
Η ταινία κέρδισε, μεταξύ άλλων, και το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την εκπληκτική Χαρά Κυριαζή.
Αποσπώντας το Χρυσό Διόνυσο, η Αρκουδότρυπα γίνεται αυτόματα η πρώτη ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην διαδικασία ανάδειξης των βραβείων Όσκαρ μικρού μήκους.
Το ίδιο θα συμβεί με το φετινό Grand Prix του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 46ου DISFF το οποίο απονεμήθηκε στην ταινία Aqueronte σε σκηνοθεσία Manuel Munoz Rivas από την Ισπανία, μια ταινία που παρουσιάζει τις σπάνιες ιδιότητες του αμιγώς οπτικού κινηματογράφου και ταυτόχρονα, όπως επεσήμανε η κριτική επιτροπή, «αποτελεί μια υπενθύμιση της δύναμης του νερού, μιας δύναμης της φύσης που μπορεί να είναι τόσο ζωτική όσο και καταστροφική, όπως είδαμε πρόσφατα…». Η ταινία απέσπασε και το βραβείο «Ανθρώπινες αξίες» της Βουλής των Ελλήνων.
Σύμφωνα με την πρόεδρο της κριτικής επιτροπής Εύα Στεφανή, «είναι μια πρόταση για τα Όσκαρ ενάντια στον εμπορευματοποιημένο κινηματογράφο της κατανάλωσης. Μια υπενθύμιση ότι μπορούμε να κάνουμε πράγματα μόνοι μας, χωρίς να περιμένουμε από άλλους να μας χρηματοδοτήσουν».
Νωρίτερα, η Εύα Στεφανή απέτισε φόρο τιμής σε μερικές σημαντικούς ανθρώπους: την Αλίντα και τον Σωτήρη Δημητρίου, τον Δημήτρη Χαρίτο, τον Λευτέρη Ξανθόπουλο και τον Λάκη Παπαστάθη που δεν είναι πια κοντά μας, χαρακτηρίζοντάς τους «πατέρες» για τη γενιά της. Και προσέθεσε πως «ο κινηματογράφος πρέπει να σε κάνει να ζαλίζεσαι από επιθυμία και έξαψη».
Οι καταστροφικές πλημμύρες στην Θεσσαλία, έριξαν τη βαριά σκιά τους στην νεανική και από τη φύση του ξέφρενη διοργάνωση του Φεστιβάλ Δράμας, την εβδομάδα που πέρασε. Σχεδόν όλοι στην τελετή απονομής των βραβείων είχαν μια κουβέντα να πουν για τα τραγικά γεγονότα που σημάδεψαν τη χώρα, όμως η νεανική ορμή και αισιοδοξία των δημιουργών έριξε το δικό της φως στο σκοτάδι.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας Γιάννης Σακαρίδης ευχαρίστησε τους συνεργάτες του, τους οποίους κάλεσε να ανέβουν στη σκηνή, όλους τους δημιουργούς που κατέκλυσαν την πόλη, το κοινό που γέμισε ασφυκτικά τις αίθουσες, αλλά και τους Δραμινούς που ήταν παρόντες στις προβολές περισσότερο από άλλες χρονιές. «Ως δημιουργοί, με τις ταινίες μας, στεκόμαστε πάντα δίπλα στον ανθρώπους που δοκιμάζονται, όπως τώρα», υπογράμμισε. «Ευτυχώς, ένα μικρό φωτάκι ελπίδας άναψε ο Λάνθιμος με τη βράβευσή του στο Φεστιβάλ Βενετίας».
Τα βραβεία, μοιράστηκαν σε πολλές ταινίες, κυρίως νέων δημιουργών. Με αρκετές ωστόσο διακρίσεις έφυγε ο βραβευμένος (πρόπερσι) με Χρυσό Διόνυσο Μανώλης Μαυρής για το Midnight Skin του, ο οποίος απέσπασε και το βραβείο EFA (Διεθνές Διαγωνιστικό), ένα βραβείο που τον οδηγεί πιο κοντά στην τελική πεντάδα για τα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ένα σημαντικό βραβείο στο Διεθνές Διαγωνιστικό, αυτό της καλύτερης ταινίας από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, απέσπασε άλλη μια ελληνική ταινία: ο Ανορθόδοξος του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου.
Στο Εθνικό Διαγωνιστικό, ο Αργυρός Διόνυσος (βραβείο σκηνοθεσίας «Τώνια Μαρκετάκη») πήγε στην ταινία Αερολίν του Αλέξη Κουκιά-Παντελή που απέσπασε και το βραβείο σεναρίου (ο Μιχάλης Μαθιουδάκης το μοιράστηκε με τον σκηνοθέτη), ενώ το βραβείο Ντοκιμαντέρ, κέρδισε, εν μέσω χειροκροτημάτων, ο Νεριτάν Ζιντζιρία (που πριν 11 χρόνια είχε φύγει από τη Δράμα με τον Χρυσό Διόνυσο) για την ταινία του Φως εκ Φωτός.
Όσο για το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας, το πήρε ο Ανδρέας Μάρκου για την ερμηνεία του στην ταινία Buffer Zone του Σάββα Σταύρου.
Στο Διεθνές Σπουδαστικό Διαγωνιστικό το GRAND PRIX STUDENT πήρε η ταινία Klette του Michael Abay από το Βέλγιο, ενώ μια ελληνική ταινία, ο Αχινός του Alex Scholz απέσπασε το βραβείο διανομής.
Στο ολοένα και πιο δημοφιλές Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, η κορυφαία διάκριση, το βραβείο ελληνικής σπουδαστικής ταινίας «Φρίντα Λιάππα», απονεμήθηκε στην ταινία Παρέλαση του Μιχάλη Γαλανόπουλου, ενώ το βραβείο σκηνοθεσίας κέρδισε Το Χάος που άφησε πίσω της του Νίκου Κολιούκου. Στην ταινία έλαμψε η νεαρή Μαρίνα Σιώτου που έφυγε με το βραβείο καλύτερης ερμηνείας του τμήματος. Το βραβείο σεναρίου απέσπασε η Νίνα Αλεξανδράκη για την ταινία Ημερολόγιο μιας Σεξουαλικής Μοναξιάς σε σκηνοθεσία της ίδιας, ενώ το βραβείο Ντοκιμαντέρ του Εθνικού Σπουδαστικού πήγε στην ταινία Athens, My love του Δημήτρη Κεχρή.
Το βραβείο κοινού απέσπασε με διαφορά η Αντιγόνη Καπάκα για την ταινία της A piece of liberty. Το βραβείο ανακοίνωσε ο Γιάννης Χριστοδούλου, υπεύθυνος της πλατφόρμας του DISFF, o οποίος μας έδωσε μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για την φετινή διοργάνωση: από τη Δευτέρα και μέσα σε 5,5 μέρες, η πλατφόρμα του φεστιβάλ δέχτηκε 442.000 επισκέψεις από 37.000 μοναδικούς χρήστες.
Να προσθέσουμε, πως η Βαρβάρα Δούκα, πριν απονείμει τις διακρίσεις του Pitching Lab, ανακοίνωσε πως από φέτος τα βραβεία mentorship μετονομάζονται σε βραβεία «Στάθης Παρασκευόπουλος» προς τιμήν του πολύτιμου εκπαιδευτή και συνεργάτη του Φεστιβάλ που έφυγε τόσο πρόωρα πριν λίγο καιρό. Ενώ ο Ηλίας Δημητρίου, εκπροσωπώντας την ΕΡΤ, είπε πως φέτος οι βραβευμένες ταινίες του Φεστιβάλ Δράμας θα προβληθούν στην πλατφόρμα ERTFLIX.
Όπως επεσήμανε ο Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος Λευτέρης Χαρίτος, «παράλληλα με τη σπουδαία βράβευση του Γιώργου Λάνθιμου με τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας αλλά και με τη γιορτή της μικρού μήκους φόρμας εδώ στην Δράμα, η χώρα μας πνίγεται από άκρη σε άκρη και ταυτόχρονα βιώνει την παράλογη και σοκαριστική βία ανθρώπων που στρέφονται ενάντια σε συνάνθρωπό τους. Από αυτήν την άποψη δεν μπορούμε να γιορτάζουμε. Όμως η τέχνη υπάρχει για να μας φέρνει αντιμέτωπους με τη σκοτεινιά και τελικά να μας τραβάει και πάλι προς το φως. Και αυτό έκαναν 35 διαγωνιζόμενες ταινίες εν μέσω όλου αυτού του ολέθρου».
Η πλήρης λίστα των βραβείων έχει δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα www.ergasia-press.gr