Ο ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ» Κ. ΚΑΤΣΙΜΙΓΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ ΤΗΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΑΡΑΞΗ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΚΑΒΑΛΑ, ΕΞΗΓΩΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΙΟΘΕΤΗΘΕΙ Η ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΣΕ ΧΑΡΑΞΗ

 

  • «Με την πρόταση της παράταξης η Δράμα θα ξεφύγει από την απομόνωση και θα διακινήσει τα προϊόντα που παράγει (οπωροκηπευτικά, κρασιά, μάρμαρα κλπ.) με ταχύτητα, ασφάλεια και χαμηλότερο κόστος, ενώ η Καβάλα θα μετατραπεί σε ένα σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο»
  • «Δίνει τη δυνατότητα να περάσει το τρένο από Σέρρες και Δράμα, να βάλει μέσα στον άξονα Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης και τα έξι αστικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας και από μόνα τους αυτά, με την αλληλεξάρτηση, να δημιουργήσουν έναν ανταγωνιστικό αναπτυξιακό πόλο, διότι θα αυξηθεί η ενδοχώρα του καθενός ξεχωριστά»
  • «Με την προτεινόμενη χάραξη θα αποκλειστεί ο εμπορικός λιμένας της Καβάλας από την άμεση πρόσβαση στη βαλκανική ενδοχώρα, ενώ θα αποκλειστούν και η Δράμα και η Σέρρες από ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο»
  • «Μόνο με συστράτευση όλων ανεξαιρέτως των πολιτικών, αναπτυξιακών και συνδικαλιστικών φορέων της Δράμας, της Καβάλας, των Σερρών και της Θράκης μπορούν να ανατραπούν τα σχέδια αποκλειστικής ενίσχυσης του μονοπωλιακού αναπτυξιακού δίπολου Αθηνών – Θεσσαλονίκης»

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ

 

 

Εκδήλωση στη Δράμα διοργάνωσε την Τετάρτη 22 Ιουλίου 2020, στο θεατράκι «Σωκράτης Δημητριάδης» στην Αγία Βαρβάρα, η περιφερειακή παράταξη «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία» με θέμα «Η υπό διαβούλευση μελέτη χάραξης νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Καβάλας. Οι στόχοι και οι συνέπειες της πρότασης. Ο επαπειλούμενος σιδηροδρομικός αποκλεισμός της Δράμας». Κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο Περιφερειακός Σύμβουλος και επικεφαλής της «Ανεξάρτητης Ενωτικής Πρωτοβουλίας», Αρχιτέκτονας – Χωροτάκτης, κ. Κώστας Κατσιμίγας.

Στην εκδήλωση, στο πλαίσιο της οποίας τηρήθηκαν οι κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης, με αποκλεισμό θέσεων με κόκκινες κορδέλες, παραβρέθηκε αρκετός κόσμος, μεταξύ των οποίων και πλήθος εκπροσώπων από τον χώρο της αυτοδιοίκησης, όπως ο Δήμαρχος Παρανεστίου κ. Αναστάσιος Καγιάογλου, ο θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής κ. Γιώργος Ζιμπίδης, ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Πολιτισμού & Αθλητισμού κ. Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ, ο Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Γιάννης Στεφανίδης, ο Αντιδήμαρχος του Δήμου Δράμας και Αναπληρωτής Δημάρχου κ. Μιχάλης Τάσσου, οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων «Project Δράμα 2020» και «Αυτοδιοίκηση Πολιτών» κ.κ. Αλέξανδρος Τσιαμπούσης και Στέργιος Ηλιόπουλος αντίστοιχα, ο Δημοτικός Σύμβουλος της παράταξης «πόλη+ζωή» κ. Κωνσταντίνος Καλαϊτζίδης κ.α.

Όπως είναι γνωστό, ήδη βρίσκεται σε διαδικασία διαβούλευσης η πρόταση για τη χάραξη της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, η οποία θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα. Ο κ. Κατσιμίγας, από την πλευρά του, έχει προβεί σε κατάθεση εναλλακτικής πρότασης χάραξης, ζητώντας να στηριχθεί από τις τοπικές κοινωνίες και των πέντε Περιφερειακών Ενοτήτων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αλλά και από το γειτονικό Νομό των Σερρών. Όπως επεσήμανε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο κ. Κατσιμίγας, εφόσον υλοποιηθεί η προτεινόμενη από τον ΟΣΕ χάραξη, τότε ουσιαστικά η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα είναι ένας προαστιακός σιδηρόδρομος (με 8 σταθμούς και 2 στάσεις) της Θεσσαλονίκης, ο ρόλος της οποίας θα ενισχυθεί. Επίσης, θα αποκλειστεί ο εμπορικός λιμένας της Καβάλας από την άμεση πρόσβαση στη βαλκανική ενδοχώρα, ενώ θα αποκλειστούν και η Δράμα και η Σέρρες από ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο. Επιπλέον, όπως ανέφερε ο κ. Κατσιμίγας, με αυτή την χάραξη θα αποτραπεί η δημιουργία ενός ισχυρού οικονομικού πόλου με τη διασύνδεση των αστικών κέντρων (Σέρρες, Δράμα, Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη) της Βορειοανατολικής Ελλάδας με ένα γρήγορο μέσο σταθερής τροχιάς.

Η προτεινόμενη χάραξη του ΟΣΕ ξεκινάει από τη Νέα Φιλαδέλφεια / Γαλλικός ποταμός και συνεχίζει νότια των λιμνών Βόλβη και Κορώνεια, περνάει από τον Σταυρό και φτάνει στην Αμφίπολη, όπου μέσω της Πιέριας Κοιλάδας φτάνει στον Αμυγδαλεώνα. Η πρόταση του κ. Κατσιμίγα έχει ίδιο σημείο εκκίνησης (Νέα Φιλαδέλφεια / Γαλλικός ποταμός), όμως η γραμμή θα περνάει από Σέρρες και Δράμα και μέσω του Δοξάτου θα φτάνει στο ίδιο σημείο τερματισμού στον Αμυγδαλεώνα. Όπως εξήγησε ο επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία» η απόσταση θα είναι ίδια (155 χλμ.), ενώ θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν τμήματα της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής (χωρίς όμως να διατηρηθούν) για τον περιορισμό των απαλλοτριώσεων.

Η υπάρχουσα πρόταση για τη νέα Σιδηροδρομική Εγνατία, εξήγησε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο κ. Κατσιμίγας, θίγει τα συμφέροντα όλης της Περιφέρειας Α.Μ.Θ. και κυρίως της Καβάλας. Βέβαια, εξέφρασε αμφιβολίες για το κατά πόσο θα υλοποιηθεί το έργο, σημειώνοντας πως πρωταρχικός στόχος του ΟΣΕ είναι η ολοκλήρωση της γραμμής ΠΑΘΕΠ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας). «Δεν νομίζω πως είναι στα πρώτες επιλογές του ΟΣΕ η ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κατσιμίγας. Πάντως, έκανε λόγο για πολιτική συντήρησης της ήδη υπάρχουσας κατάστασης, θέτοντας ως παράδειγμα το γεγονός ότι το τμήμα λιμάνι Νέας Καρβάλης Καβάλας – Τοξότες Ξάνθης μελετάται επί μια 20ετία, ενώ η υφιστάμενη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (η οποία διασαφήνισε βέβαια πως έχει κάνει τον κύκλο της) έγινε μέσα σε μια 7ετία.

Με την πρόταση της παράταξής του, ανέφερε ο κ. Κατσιμίγας, η Δράμα θα ξεφύγει από την απομόνωση και θα διακινήσει τα προϊόντα που παράγει (οπωροκηπευτικά, κρασιά, μάρμαρα κλπ.) με ταχύτητα, ασφάλεια και χαμηλότερο κόστος (θα υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου και με την ΒΙ.ΠΕ. Δράμας), ενώ η Καβάλα αποκτά πρωτεύοντα ρόλο και θα μετατραπεί σε ένα σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο. «Μόνο με συστράτευση όλων ανεξαιρέτως των πολιτικών, αναπτυξιακών και συνδικαλιστικών φορέων της Δράμας, της Καβάλας, των Σερρών και της Θράκης μπορούν να ανατραπούν τα σχέδια αποκλειστικής ενίσχυσης του μονοπωλιακού αναπτυξιακού δίπολου Αθηνών – Θεσσαλονίκης», συμπλήρωσε ο κ. Κατσιμίγας.

 

«Ενιαία αναπτυξιακή πορεία και περιφερειακή συνείδηση»

 

Κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στη Δράμα, το πρωί της Πέμπτης 23 Ιουλίου, ο επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία» κ. Κώστας Κατσιμίγας παραχώρησε συνέντευξη τύπου στα τοπικά Μ.Μ.Ε., στο ξενοδοχείο «ΑΥΑ». Τον κ. Κατσιμίγα πλαισίωναν τα στελέχη της παράταξής του στη Δράμα κ. Κώστας Αβραμίδης και κ. Αναστασία Μωυσιάδου.

Όπως σημείωσε ο επικεφαλής της «Ανεξάρτητης Ενωτικής Πρωτοβουλίας», η Δράμα είναι ένας ευλογημένος τόπος, ο οποίος έχει περάσει σκαμπανεβάσματα. Πλέον «διέρχεται περίοδο παρακμής, όμως «κάποτε ήταν αναπτυξιακός πόλος της βαλκανικής χερσονήσου, δεν ήταν μόνο της Βορείου Ελλάδας». Για να ανατραπεί η κατάσταση, συνέχισε ο κ. Κατσιμίγας, «χρειάζεται συστράτευση και ένα υψηλό φρόνημα και πρέπει όλες οι αναπτυξιακές δυνάμεις του τόπου να συνεργαστούν». Ο κ. Κατσιμίγας στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα του μαρμάρου, θέτοντάς το ως παράδειγμα, για να επισημάνει πως απαιτείται βελτίωση των μεταφορικών υποδομών για να υπάρξει περεταίρω αξιοποίηση. Μόνο έτσι, εξήγησε, θα μειωθεί το κόστος για τις μεταφορές και θα υπάρξει η δυνατότητα «η Δράμα να μην εξάγει μόνο όγκους μαρμάρων, αλλά και συσκευασμένο, κομμένο σε παλέτες». «Για να φύγει ένας όγκος από τη Δράμα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κοστίζει 600 ευρώ, ενώ για να φύγει στη συνέχεια στην Κίνα ή στις Αραβικές χώρες, έχει κόστος μικρότερο απ’ όσο κόστισε να πάει από τη Δράμα στη Θεσσαλονίκη», ανέφερε χαρακτηριστικά. Για αυτό, υπογράμμισε, θα πρέπει να υπάρχει σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής με την ΒΙ.ΠΕ. της Δράμας.

Σχετικά με την υπό διαβούλευση μελέτης χάραξης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, ο κ. Κατσιμίγας ανέφερε: «Η χάραξη της γραμμής αυτής προβλέπεται να γίνει από την περιοχή των λιμνών, νότια της Θεσσαλονίκης και ουσιαστικά να μετατρέπεται σε έναν προαστιακό σιδηρόδρομο της Θεσσαλονίκης, που εξυπηρετεί τα οικονομικά συμφέροντα της Θεσσαλονίκης και που αποκόπτει τη δυνατότητα του λιμανιού της Καβάλας να συνδεθεί απευθείας με την βαλκανική ενδοχώρα». Η εναλλακτική πρόταση της παράταξής του, συνέχισε, «δίνει τη δυνατότητα να περάσει το τρένο από Σέρρες και Δράμα, να βάλει μέσα στον άξονα Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης και τα έξι αστικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας και από μόνα τους αυτά, με την αλληλεξάρτηση, να δημιουργήσουν έναν ανταγωνιστικό αναπτυξιακό πόλο, διότι θα αυξηθεί η ενδοχώρα του καθενός ξεχωριστά. Δεύτερον, θα δώσει διέξοδο στο λιμάνι της Καβάλας, το οποίο έχει μεγάλες προδιαγραφές – έχει τη δυνατότητα να δεχθεί πλοία με μεγάλο βύθισμα, που μόνο ο Πειραιάς μπορεί να δεχτεί- και μπορεί να παίξει ένα ρόλο στο διαμετακομιστικό εμπόριο σε όλη την βαλκανική».

Όπως ανέφερε ο κ. Κατσιμίγας, «με τον σχεδιασμό που κάνει ο ΟΣΕ ουσιαστικά η διακίνηση γίνεται ή μέσω Θεσσαλονίκης ή μέσω Αλεξανδρούπολης. Αυτό είναι καταστροφικό για την Καβάλα, αλλά είναι και σκοπούμενο. Διότι τα οικονομικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης δεν θέλουν να δημιουργηθούν άλλοι αναπτυξιακοί πόλοι. Η Καβάλα έχει τη δυνατότητα. Η Δράμα παρεμπιπτόντως την πληρώνει τη νύφη. Οι Σερραίοι δεν έχουν πάρει χαμπάρι ότι και αυτούς τους θίγει, διότι αυτοί θεωρούν και χαίρονται ότι είναι προάστιο της Θεσσαλονίκης και τους νοιάζει πόσο πιο γρήγορα θα πάνε. Δεν έχουν καταλάβει ότι αν υλοποιηθεί η πρόταση που κάνουμε εμείς, η Σέρρες θα είναι 30 λεπτά ουσιαστικά από τη Θεσσαλονίκη». Μιλώντας για τα οφέλη της πρότασής του, ο επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία», σημείωσε πως αποσκοπεί στο «να ευνοηθεί όλη η Περιφέρεια -ανεξαιρέτως όλη η Περιφέρεια- γιατί αυτός είναι ο κύριος σκοπός μας, να υπάρχει μια ενιαία αναπτυξιακή πορεία και μια περιφερειακή συνείδηση». «Αν δεν υπάρχει μια κατανόηση, μια συνεννόηση και μια συστράτευση δεν πρόκειται να επιτευχθεί τίποτε απολύτως», πρόσθεσε. Ο κ. Κατσιμίγας επεσήμανε πως «η Καβάλα πρέπει να καταλάβει ότι αυτή είναι το μεγάλο θύμα. Η Δράμα θα βγει κερδισμένη μόνο αν καταλάβει η Καβάλα αυτό το ζητούμενο» και ανέφερε πως το θέμα αφορά και την πόλη των Σερρών, αλλά και τις πόλεις της Θράκης.

Απαντώντας σε ερώτηση για το αν μπορεί να ανατραπεί ο σχεδιασμός του ΟΣΕ, ο κ. Κατσιμίγας σημείωσε πως «υπεβλήθη για έγκριση η μελέτη χάραξης», όμως «δεν είναι η μελέτη η οποία οδηγεί στο έργο», καθώς «απαιτούνται μια σειρά μελετών πριν φτάσει στη δημοπράτηση το έργο». «Η μελέτη που έχει υποβληθεί δεν είναι ούτε το 3% των απαιτούμενων μελετών σε ποσότητα και δαπάνη», ανέφερε χαρακτηριστικά. Επίσης σημείωσε πως ο προϋπολογισμούς του έργου Θεσσαλονίκη – Τοξότες σύμφωνα με ΟΣΕ είναι 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ, όμως ο ίδιος εξέφρασε αμφιβολίες, λέγοντας πως «ούτε 3 φορές το ποσό επάνω δεν θα επαρκέσει». Ακόμη, ανέφερε πως η προτεινόμενη χάραξη από τις λίμνες γίνεται «για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα της Θεσσαλονίκης» και για να υπάρχει «πρόσβαση στα θέρετρα της Θεσσαλονίκης και στο παραλιμάνι του Σταυρού, το οποίο κινείται ανταγωνιστικά με την Καβάλα». «Τις χαράξεις της σιδηροδρομικής γραμμής δεν τις κάνουν οι Κυβερνήσεις και οι Πρωθυπουργοί, αλλά τα οικονομικά συμφέροντα, τα οποία επηρεάζουν τις διοικήσεις των οργανισμών σιδηροδρόμων και τις πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων, ανεξαιρέτως κομμάτων. Τα κόμματα δεν έχουν εκφραστεί ποτέ», επεσήμανε ο επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία».

Ο κ. Κατσιμίγας εξέφρασε την άποψη πως «μπορούν να ανατραπούν τα πάντα, όταν όμως καταλάβει το κέντρο λήψης αποφάσεων και η πολιτική ηγεσία και η διοίκηση του ΟΣΕ ότι πλέον το κατέχουμε το θέμα. Γιατί αυτοί προσπαθούν να επιβάλλουν τις απόψεις που τους έχουν επιβάλλει τα οικονομικά συμφέροντα». Μάλιστα, ο κ. Κατσιμίγας εξήγησε πως «Στη Θεσσαλονίκη κάποιοι επένδυσαν για να γίνουν μεταφορικές υποδομές για να πάρουν μεγάλο μεταφορικό έργο. Όταν αυτό μεταφερθεί στην Καβάλα, αφαιρείται κομμάτι από την οικονομία της Θεσσαλονίκης. Είναι, λοιπόν, το οικονομικό μονοπώλιο των δύο κέντρων, το δίπολο Αθηνών – Θεσσαλονίκης, και τα οικονομικά συμφέροντα που έχουν επενδύσει εκεί και δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να δημιουργηθούν άλλοι αναπτυξιακοί οικονομικοί πόλοι. Εμείς πιστεύουμε ότι η Καβάλα έχει τη δυνατότητα να γίνει αναπτυξιακός πόλος με βαλκανικό ρόλο όπως είχε η Δράμα τον προηγούμενο αιώνα, που ήταν έδρα βιλαετιού».