
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΔΡΑΜΑΣ Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Συνάντηση εργασίας με εκπροσώπους πολιτιστικών συλλόγων και φορέων της περιοχής πραγματοποίησε ο Δήμαρχος Δράμας κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, τη Δευτέρα 16 Μαρτίου 2026, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου.

Αντικείμενο της συνάντησης αποτέλεσε η πρωτοβουλία του Δήμου για την καταγραφή της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς με στόχο την ανάδειξή της, καθώς και η συνεργασία με τους πολιτιστικούς συλλόγους για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συμμετέχουν και να συμβάλλουν σε αυτή την προσπάθεια. Ουσιαστικά, ο στόχος είναι η δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας για να είναι ευκολότερα προσβάσιμα τα στοιχεία που αποτελούν τον πολιτιστικό πλούτο της Δράμας. Σε αυτή την προσπάθεια ο κάθε σύλλογος θα μπορεί να συμμετάσχει με τα στοιχεία που επιθυμεί να προβάλει (π.χ. δρώμενα, έθιμα, εκδηλώσεις).

Εισαγωγικά στη συνάντηση τοποθετήθηκε η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Δέσποινα Αβραμίδου, η οποία καλωσόρισε τους εκπροσώπους των πολιτιστικών συλλόγων και τους ευχαρίστησε για την ανταπόκριση στην πρόσκληση. «Η παρουσία σας δείχνει την αγάπη και το ενδιαφέρον που έχετε για τον πολιτισμό της πόλης μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια τον λόγο έλαβε Δήμαρχος κ. Παπαδόπουλος, ο οποίος παρουσίασε τα βασικά σημεία της πρότασης και κάλεσε τους εκπροσώπους των πολιτιστικών συλλόγων και φορέων να συμμετάσχουν ενεργά στο εγχείρημα και να καταθέσουν ιδέες, σκέψεις και προτάσεις.

Συγκεκριμένα, ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε τα εξής:
«Θέλω κατ’ αρχάς να σας ευχαριστήσω όλους για την παρουσία σας. Να σας ευχαριστήσω για ότι κάνετε και ότι προσφέρετε στον χώρο του πολιτισμού. Και για τη μέχρι τώρα συνεργασία σας.
Ο πολιτισμός του τόπου μας δεν ανήκει στον Δήμο. Ανήκει σε εσάς: στους συλλόγους, στους ανθρώπους, στις κοινότητες που τον κρατούν ζωντανό.
Όλοι γνωρίζουμε ότι στη Δράμα υπάρχει πλούτος πολιτιστικός: έθιμα, δρώμενα, γιορτές, πανηγύρια, εκδηλώσεις, μνήμες, φωτογραφίες, αφηγήσεις. Ένας πλούτος που όμως δεν είναι συγκεντρωμένος, καταγεγραμμένος και προσβάσιμος.
Το βασικό πρόβλημα που αναγνωρίζουμε σήμερα είναι ένα: η απουσία οργανωμένης και μεθοδικής καταγραφής των πολιτιστικών συλλόγων, των δράσεών τους και της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Δεν υπάρχει κάτι που:
-να αποτυπώνει ποιοι είναι οι πολιτιστικοί σύλλογοι,
-τι κάνουν,
-ποια έθιμα και δρώμενα διατηρούν,
-ποια είναι η ιστορία και η διαδρομή τους.
Όλα αυτά υπάρχουν – αλλά είναι διάσπαρτα:
-σε αρχεία συλλόγων, σε προσωπικά συρτάρια, σε παλιές φωτογραφίες,
-σε μνήμες ανθρώπων που με τον χρόνο χάνονται.
Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα που αναγνωρίζουμε: η απουσία μιας οργανωμένης, μεθοδικής και συλλογικής καταγραφής της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Και όταν δεν υπάρχει καταγραφή:
-δεν υπάρχει συνολική εικόνα,
-δεν υπάρχει συνέχεια,
-δεν υπάρχει ουσιαστική προβολή προς το ευρύ κοινό.
Αυτό έχει συνέπειες:
-χάνεται γνώση και ιστορία,
-δεν υπάρχει συνολική εικόνα,
-περιορίζεται η προβολή προς το ευρύ κοινό,
-και κυρίως, δεν διασφαλίζεται η συνέχεια στον χρόνο.
Η σκέψη μας είναι να κινηθούμε προς μια συλλογική καταγραφή και συγκέντρωση υλικού:
-στοιχεία συλλόγων,
-ιστορικά δεδομένα,
-έθιμα, δρώμενα, γιορτές,
-φωτογραφικό και αρχειακό υλικό,
-μαρτυρίες και τεκμήρια.
Στόχος μας δεν είναι απλώς η αποθήκευση. Είναι η ανάδειξη και η προβολή του πολιτισμού μας σε ένα ευρύτερο κοινό, με σύγχρονα μέσα, με σεβασμό και με συνέχεια.
Ο στόχος της σημερινής μας κίνησης είναι ξεκάθαρος: να ξεκινήσει μια προσπάθεια ώστε όλος αυτός ο πλούτος να συγκεντρωθεί και να γίνει ορατός, προσβάσιμος και ζωντανός.
Μιλάμε για μια κοινή βάση πολιτιστικής μνήμης: σύλλογοι, δράσεις, έθιμα, γιορτές, πανηγύρια, εκδηλώσεις, αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, τεκμήρια.
Η λύση που βλέπουμε -σε επίπεδο κατεύθυνσης- είναι η συλλογή, η καταγραφή και η συγκέντρωση όλου αυτού του υλικού σε έναν ενιαίο χώρο που θα μπορεί να το αναδείξει και να το προβάλλει.
Μπαίνουμε στο τι αξίζει να καταγραφεί και πώς φαντάζεστε εσείς αυτή την κοινή πολιτιστική παρακαταθήκη.
Ερχόμαστε να σας πούμε ότι: μας ενδιαφέρει το περιεχόμενο και ότι το περιεχόμενο αυτό το κατέχετε εσείς.
Γιατί χωρίς εσάς:
-δεν υπάρχει περιεχόμενο,
-δεν υπάρχει αυθεντικότητα,
-δεν υπάρχει πολιτισμός.
Σας θέλουμε συμμέτοχους από την αρχή. Όχι απλώς για να καταθέσετε υλικό, αλλά για να συνδιαμορφώσουμε το νόημα και τον σκοπό αυτής της προσπάθειας.
Θέλουμε:
-τις ιδέες σας,
-τις σκέψεις σας,
-τις ανάγκες σας,
-τις προτάσεις σας,
-και κυρίως τη διάθεσή σας για συνεργασία.
Αν αυτό το εγχείρημα προχωρήσει, θα προχωρήσει μόνο συλλογικά. Με εσάς συμμέτοχους, όχι θεατές.
Η συγκεκριμένη συνάντηση είναι η αρχή ενός διαλόγου, το πρώτο βήμα: για να ακούσουμε, να συγκεντρώσουμε ιδέες και να δούμε αν αυτός ο στόχος μπορεί να γίνει κοινός.
Σας καλούμε, λοιπόν, να μιλήσετε ελεύθερα. Να μας πείτε πώς βλέπετε εσείς αυτή την προσπάθεια και τι θεωρείτε σημαντικό να μη χαθεί, να καταγραφεί και να αναδειχθεί».


