Οι Πανελλήνιες βρίσκονται μια ανάσα μακριά, και αυτή δεν είναι μια προσπάθεια να σας αγχώσουμε, αλλά να σας προετοιμάσουμε. Το Πάσχα, όπως πάντα, είναι ιδανική ευκαιρία επαναλήψεων και η περίοδος εκείνη που σε βάζει στην τελική ευθεία. Με την ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων και το αναλυτικό πρόγραμμα να έχουν ανακοινωθεί, το μόνο που μένει να κάνεις είναι σωστή διαχείρηση χρόνου και ψυχολογίας!

Από εκεί και πέρα, έρχονται πολλές και διάφορες αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη, με τη μείωση εισακτέων και τις συγχωνεύσεις/καταργήσεις τμημάτων να αποτελούν τις βασικότερες.

Ειδικότερα, το Υπουργείο Παιδείας στοχεύει στην αποσυμφόρηση των Πανεπιστημίων Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Πάτρας με τη Νίκη Κεραμέως να δηλώνει σε πρόσφατη συνέντευξή της πως «θα μειώσουμε τους εισακτέους στα κεντρικά πανεπιστήμια και θα τους αυξήσουμε στα περιφερειακά».

Κάτι που έχει ξεκινήσει από πέρσι κιόλας, με τον συνολικό αριθμό εισακτέων να έχει μειωθεί κατά 555 σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά (77.415 θέσεις από 77.970 το 2020) και αφετέρου το Υπ. Παιδείας να προχωρά και πάλι σε ανακατανομή θέσεων σε βάρος των κεντρικών Πανεπιστημίων.

Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν και τα μηχανογραφικά δελτία των φετινών υποψηφίων, καθώς και την πορεία των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ, οι οποίες αναμένεται να ανέβουν ακόμα περισσότερο στις σχολές και τα τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ, λόγω μείωσης των θέσεων, αλλά και να γίνει πιο εύκολη η πρόσβαση στις αντίστοιχες σχολές της Περιφέρειας. Στόχος είναι να μην «αδειάζουν» τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια από τις μετεγγραφές αλλά και από τις απώλειες λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και ταυτόχρονα να «διπλασιάζονται» τα κεντρικά Πανεπιστήμια.

Πανεπιστήμια που αναμένεται να δουν λιγότερους πρωτοετείς φοιτητές είναι μεταξύ άλλων το ΕΚΠΑ, το ΑΠΘ, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το ΟΠΑ, το ΠΑΔΑ και το ΠΑΜΑΚ. Πέρσι, πρώτο στη μείωση εισακτέων βγήκε το Πανεπιστήμιο Πατρών, το οποίο από 7.020 πρόπερσι, οι θέσεις μειώθηκαν στις 6.283. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το Πανεπιστήμιο Αθηνών για την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά πήρε 6.765 θέσεις από 7.836 την προηγούμενη και το ΑΠΘ 6.396 θέσεις από 6.554.

Το Υπ. Παιδείας δικαιολογεί την ανακατανομή του αριθμού των θέσεων υπέρ των περιφερειακών ΑΕΙ, σημειώνοντας πως στόχος είναι «να περιοριστούν οι απώλειες σε περιφερειακά τμήματα χαμηλής ζήτησης λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ)». 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που προκύπτει ωστόσο από τα παραπάνω, είναι ο αποκλεισμός μεγάλου αριθμού υποψηφίων από την τριτοβάθμια εκπαίδευση εξαιτίας οικονομικής δυσχέρειας.

Με άλλα λόγια, οι υποψήφιοι να καταφέρουν να μπουν σε μια Σχολή εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας, αλλά να μην μπορούν να «σηκώσουν» τα έξοδα μια τέτοιας κατάστασης.

Αλλαγές και στις έδρες των Σχολών

Η μεταφορά τμημάτων του ΔΙΠΑΕ έχει προκαλέσει αναστάτωση τις τελευταίες μέρες, με το πανεπιστήμιο να εισηγείται τη μεταφορά του παραρτήματος Νοσηλευτικής Διδυμοτείχου στην Αλεξανδρούπολη με δεδομένη την ύπαρξη Νοσοκομείου στην πρωτεύουσα του Έβρου, καθώς και του τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης από τη Θεσσαλονίκη στις Σέρρες, ενώ προτείνει να καταργηθεί το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος, να συγχωνευθεί το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων με το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών με έδρα της Σέρρες, να συγχωνευθεί το τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής με το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών με έδρα της Σέρρες, να εξεταστεί η αρωγή της πολιτείας για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των τμημάτων στη Δράμα και να καταργηθεί το τμήμα Φυσικής στην Καβάλα.

Επίσης το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας πρότεινε τη συγχώνευση του Τμήματος Περιφερειακής Ανάπτυξης με το Τμήμα Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών και τη μετονομασία του Τμήματος Στατιστική.

Τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια, μέσω πολυσέλιδων απαντήσεων, ανακοίνωσαν στο Υπ. Παιδείας ότι δεν έχουν να προτείνουν καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων. Αντίθετα, δεν έλλειψαν προτάσεις για δημιουργία νέων τμημάτων, ενώ το Υπουργείο εμμένει στην απόφασή του να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις-καταργήσεις, ακόμα κι αν οι πρυτάνεις δεν εισηγούνται σχετικά, καθώς στόχος παραμένει η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού «χάρτη» μέσω και της ανακατανομής των θέσεων των φοιτητών.

Πηγή: neopolis.gr