ΟΙ ΛΙΜΝΕΣ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΝΕΣΤΟΥ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΣΤΟ Κ. ΝΕΥΡΟΚΟΠΙ ΤΟΝ ΠΡΟΣΕΧΗ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ

 

Ο Δήμος Κάτω Νευροκοπίου και το Δίκτυο Πόλεων με Λίμνες διοργανώνουν συνέδριο με θέμα «Οι λίμνες του Νέστου ως δίαυλος συνεργασίας – Όταν το νερό ενώνει περάσματα και λαούς», από τις 26 έως τις 28 Σεπτεμβρίου στο Κ. Νευροκόπι. Στο συνέδριο αναμένονται συμμετοχές Δημάρχων, επιστημόνων, φορέων και θεσμικών εκπροσώπων από την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και άλλες χώρες του εξωτερικού. Στο επίκεντρο θα βρεθούν οι αναπτυξιακές στρατηγικές που μεταμορφώνουν περιοχές και οι καινοτόμες πρακτικές διασυνοριακής συνεργασίας.

Προπαρασκευαστική συνάντηση

Παρουσία αντιπροσωπείας του Δήμου Gotse Delchev της Βουλγαρίας με επικεφαλής τον Δήμαρχο Βλαντιμίρ Μοσκόφ, πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 13 Ιουλίου 2025, η 1η προπαρασκευαστική συνάντηση ενόψει του συνεδρίου που συνδιοργανώνει το Δίκτυο Πόλεων με Λίμνες και ο Δήμος Κάτω Νευροκοπίου τον προσεχή Σεπτέμβριο στο Κάτω Νευροκόπι. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κάτω Νευροκοπίου, σε συνέχεια της κοινής πρόσκλησης που είχαν απευθύνει στη Βουλγαρική αντιπροσωπεία ο Πρόεδρος του Δικτύου Ανδρέας Στεργίου, Δήμαρχος Αργιθέας, και ο Λευτέρης Ταμπουρίδης, Δήμαρχος Κάτω Νευροκοπίου.

Στη συνάντηση από μέρους του Δικτύου Πόλεων με Λίμνες παρευρέθηκαν επίσης ο Γενικός Γραμματέας Αναστάσιος Καγιάογλου, Δήμαρχος Παρανεστίου, η Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Δικτύου Έλενα Μουρελάτου και ο Γενικός Συντονιστής του Δικτύου Επαμεινώνδας Τριβήλος.

Η συνάντηση επικεντρώθηκε κυρίως σε οργανωτικά ζητήματα του επικείμενου συνεδρίου καθώς και στην ανταλλαγή καλών πρακτικών και εμπειριών στη διαχείριση υδατικών πόρων και εν γένει περιβαλλοντικών ζητημάτων. Και τα δύο μέρη, εξέφρασαν τη βούλησή τους για συνέχιση της στενής συνεργασίας και του εποικοδομητικού διαλόγου, με στόχο τον συντονισμό περαιτέρω κοινών δράσεων.

Το συνέδριο

Το συνέδριο με τίτλο «Οι Λίμνες του Νέστου ως δίαυλος συνεργασίας. Όταν το νερό ενώνει περάσματα και λαούς» επικεντρώνεται στη σημασία των λιμνών του ποταμού Νέστου ως φυσικού, οικολογικού και διπλωματικού συνδετικού κρίκου μεταξύ δύο χωρών.

Στο επίκεντρο των συζητήσεων θα τεθούν τα περιβαλλοντικά ζητήματα που αντιμετωπίζει το οικοσύστημα του Νέστου, με έμφαση στην υποβάθμιση των υδάτινων πόρων, την προστασία της βιοποικιλότητας, αλλά και την ανάγκη κοινών πολιτικών διαχείρισης των φυσικών πόρων από τα συμμετέχοντα κράτη.

Μέσα από επιστημονικές παρουσιάσεις, πάνελ ειδικών και θεσμικούς διαλόγους, το συνέδριο θα επιδιώξει να αναδείξει τρόπους βιώσιμης συνύπαρξης και αμοιβαίας ενίσχυσης των συνοριακών κοινοτήτων που εξαρτώνται από τον ποταμό.

Παράλληλα, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στις προκλήσεις που φέρνει η κλιματική αλλαγή στην ευρύτερη περιοχή του Νέστου, όπως η αυξημένη συχνότητα και ένταση ακραίων πλημμυρικών φαινομένων και άλλων φυσικών καταστροφών.

Το συνέδριο θα αποτελέσει πεδίο ανταλλαγής καλών πρακτικών και καινοτόμων στρατηγικών για την ανθεκτικότητα των τοπικών κοινωνιών, προτάσσοντας την ανάγκη διασυνοριακής συνεργασίας ως μέσο πρόληψης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής κρίσης.

Ο Νέστος, ως ποτάμι που ενώνει και όχι που χωρίζει, προτείνεται ως παγκόσμιο παράδειγμα για το πώς το φυσικό περιβάλλον μπορεί να γίνει μοχλός ειρήνης, συνεργασίας και κοινής προόδου.