Ο Σταύρος Σιδηρόπουλος στο διεθνές αεροδρόμιο JF Kennedy της Νέας Υόρκης

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΡΥΤΗ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΟΝΤΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ VIANAIR INC. Η ΟΠΟΙΑ ΜΕ ΕΔΡΑ ΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ ΑΝΑΠΤΥΣΣΕΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΓΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΓΓΥΣ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΧΩΡΟΥ, ΟΠΟΥ ΚΑΙ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΧΩΡΑ ΟΙ ΑΠΟΓΕΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΕΙΣ, ΠΕΡΙΠΟΥ ΩΣ 100 ΝΑΥΤΙΚΑ ΜΙΛΙΑ ΓΥΡΩ ΚΑΙ ΩΣ 18.000 ΠΟΔΙΑ ΕΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

  • «Τα προϊόντα μας χρησιμοποιούνται από αεροδρόμια (τμήματα επιχειρήσεων, σχεδιασμού και διαχείρισης θορύβου), αεροπορικές εταιρείες (τεχνικούς πιλότους και μηχανικούς πτήσης) και υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας. Αυτό που είναι ξεχωριστό στην προσέγγισή μας, είναι ο συνδυασμός πολλών λειτουργιών που μέχρι σήμερα προσφερόταν από διαφορετικά συστήματα σε μία ενιαία πλατφόρμα»
  •  «Επιτρέπουμε στους πελάτες μας να κάνουν τη δουλειά τους καλύτερα, γρηγορότερα και φθηνότερα, επιτυγχάνοντας ένα καλύτερο αποτέλεσμα»
  • «Από το 2017 ως σήμερα, έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο τόσο στην ανάπτυξη του λογισμικού, όσο και στην επιχειρηματική εξέλιξη της εταιρείας. Έχουμε κερδίσει τρεις επιχορηγήσεις σε υποστήριξη της έρευνας και ανάπτυξης μας, δύο εκ των οποίων από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ και μία από το Lloyd’s Register Foundation στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έχουμε πολυετή συμβόλαια με το Port Authority of NY/NJ, τη Fraport, ενώ παράλληλα συνεργαζόμαστε με μία μελετητική εταιρεία στις ΗΠΑ, με την οποία έχουμε κάνει πολλά projects για σχεδιασμό εναερίου χώρου για μείωση θορύβου από τα αεροσκάφη στους εγγύς Δήμους»
  • «Οι καινοτόμες μέθοδοι που έχουμε αναπτύξει προστατεύονται από δύο διπλώματα ευρεσιτεχνίας (patents), εκ των οποίων το πρώτο εκδόθηκε το Μάιο του 2021 και αναμένουμε την έκδοση του δεύτερου μέχρι τέλος του χρόνου»
  • «Θεωρώ πως οι αεροπορικές υπηρεσίες στην Ελλάδα βρίσκονται σε καλό επίπεδο και διαρκώς αναβαθμίζονται, ειδικά τα τελευταία χρόνια με την επένδυση της Fraport σε 14 ελληνικά αεροδρόμια. Φυσικά υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης και θα χαρούμε πολύ να συνδράμουμε και εμείς σε αυτήν με τη Vianair»
  • «Η Δράμα είναι η πόλη όπου μεγάλωσα. Στη Δράμα έκανα τα πρώτα μου όνειρα. Θεωρώ πως η Δράμα είναι η βάση μου και ενώ λείπω στο εξωτερικό από το 2010 έρχομαι στη Δράμα τρεις φορές το χρόνο, κάθε χρόνο, ανελλιπώς»
  • «Το όνειρό μου είναι να δημιουργηθεί στη Δράμα μία κοιτίδα νεοφυών επιχειρήσεων όπου θα έρχονται νέοι επιστήμονες και μηχανικοί από όλη την Ελλάδα αλλά και τον κόσμο, και θα μπορούν να αναπτύσσουν νέες τεχνολογίες… Εφόσον πάμε καλά με τη Vianair, θα προσπαθήσω μελλοντικά να συμβάλλω και εγώ σε μία τέτοια δράση»

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΣΠΥΡΟΣ ΛΑΤΣΑΣ

 

 

Το όχι και τόσο μακρινό 2017 ο Δραμινός κ. Σταύρος Σιδηρόπουλος σε ένα μικρό γραφείο στο Λονδίνο, αφού ολοκλήρωσε το διδακτορικό του, οραματίστηκε το μέλλον όσον αφορά την

επόμενη γενιά σχεδιασμού των αεροδρομίων και των εργαλείων διαχείρισης αυτών, λαμβάνοντας την απόφαση να ιδρύσει την εταιρεία VIANAIR Inc., στην οποία κατέχει και τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου (CEO). Μέσα σε λίγα χρόνια η συγκεκριμένη εταιρεία έχει γιγαντωθεί, αναπτύσσοντας συνεργασίες με αεροπορικούς κολοσσούς, αλλά και λαμβάνοντας χρηματικές επιβραβεύσεις ακόμη και από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ.

Ο κ. Σιδηρόπουλος, έχοντας γεννηθεί και έχοντας μεγαλώσει στη Δράμα, ολοκληρώνοντας τον βασικό κύκλο εκπαίδευσής του, συνέχισε στη Θεσσαλονίκη και στην πολυτεχνική σχολή του Α.Π.Θ., ως Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός. Ακολούθησε η μετάβαση στην Αγγλία, όπου άνοιξε ένας νέος κύκλος σπουδών για τον κ. Σιδηρόπουλο, με μεταπτυχιακό στις μεταφορές και διδακτορικό στις αερομεταφορές, από το Imperial College του Λονδίνου.

Η εταιρεία VIANAIR Inc. δραστηριοποιείται στον τομέα της παροχής καινοτόμου λογισμικού για την λειτουργία των αεροπορικών εταιρειών και την κυκλοφορία των αεροσκαφών, καθώς και για τη λειτουργία των αεροδρομίων, έτσι ώστε οι κινήσεις των αεροπλάνων, οι προσγειώσεις και απογειώσεις, να γίνονται με απόλυτη ασφάλεια. Ουσιαστικά η δραστηριότητά της αφορά τον εναέριο χώρο και την κυκλοφορία των αεροπλάνων σε αυτόν. Μάλιστα, οι μέθοδοι που έχει αναπτύξει η εταιρεία προστατεύονται από δύο διπλώματα ευρεσιτεχνίας (patents), από τα οποία το πρώτο εκδόθηκε τον Μάιο του 2021 και η έκδοση του δεύτερου αναμένεται μέχρι το τέλος του χρόνου. Η έδρα της VIANAIR Inc. είναι η Νέα Υόρκη, όπου και ζει ο κ. Σιδηρόπουλος, ενώ η εταιρεία διαθέτει γραφείο υποστήριξης και στη Θεσσαλονίκη.

Ανάμεσα στους αεροπορικούς κολοσσούς με τους οποίους συνεργάζεται η VIANAIR είναι η Fraport, η οποία διαχειρίζεται 31 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο και είναι υπεύθυνη για το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης στη Γερμανία (το τέταρτο αεροδρόμιο σε κίνηση στην Ευρώπη). Επίσης, η VIANAIR Inc. συνεργάζεται με την αεροδρομική αρχή της Νέας Υόρκης (Port Authority of NY & NJ), η οποία διαχειρίζεται 5 αεροδρόμια στην περιοχή, μεταξύ των οποίων και το JF Kennedy.

Πάντως η επιτυχία της εταιρείας δεν έχει σταματήσει τον κ. Σιδηρόπουλο και τους συνεργάτες του στην VIANAIR Inc. να συνεχίζουν την περαιτέρω έρευνα σε νέες τεχνολογίες, έχοντας μάλιστα και σημαντικές χρηματοδοτήσεις στο ενεργητικό τους. Πρόσφατα (στις 26 Αυγούστου 2021), η εταιρεία έλαβε 1 εκατομμύριο δολάρια από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ. Είχε προηγηθεί το 2019 μια ακόμη χρηματοδότηση από το ίδιο Ίδρυμα με 225.000 δολάρια. Επίσης, η εταιρεία έχει επιβραβευτεί με 261.000 δολάρια από το Lloyd’s Register Foundation στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η εφημερίδα «Εργασία… συν» συνομίλησε με τον κ. Σταύρο Σιδηρόπουλο, ο οποίος αναφέρθηκε τόσο στη δραστηριότητα της επιχείρησής του όσο και στη Δράμα, την οποία επισκέφτηκε πρόσφατα. Άλλωστε, οι δεσμοί με την πατρίδα του μένουν ισχυροί, παρά το γεγονός ότι η επαγγελματική δραστηριότητά του τον κρατάει μεγάλα χρονικά διαστήματα στο εξωτερικό. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Σταύρος Σιδηρόπουλος είναι γιος του κ. Θόδωρου Σιδηρόπουλου, Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας, και της κ. Γιαννούλας Μακρή, Αρχιτέκτονος Μηχανικού στην ίδια Υπηρεσία.

 

Ερ.: Κύριε Σιδηρόπουλε, κατ’ αρχήν σας ευχαριστώ για το χρόνο που αφιερώνετε για αυτή τη συνέντευξη και φυσικά θερμά συγχαρητήρια τόσο για την επιστημονική σας πορεία όσο κυρίως για το γεγονός ότι μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, η εταιρεία που οραματιστήκατε έχει εδραιωθεί στο χώρο των αερομεταφορών, με σημαντικές συνεργασίες. Αλήθεια, πώς λάβατε την απόφαση να ιδρύσετε τη συγκεκριμένη εταιρεία;

Σας ευχαριστώ και εγώ για το ενδιαφέρον και για την ευκαιρία που μου δίνετε να συζητήσουμε! Η ιδέα για τη Vianair δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 2016, την περίοδο που έγραφα τη διδακτορική μου διατριβή στο Λονδίνο. Σκοπεύοντας να παραδώσω τη διατριβή μου τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου, είχα αρχίσει να σχεδιάζω το επόμενο βήμα της επαγγελματικής μου σταδιοδρομίας. Το διδακτορικό στο Imperial είχε ήδη δημιουργήσει αρκετές επιλογές για μετέπειτα εργασία τόσο στον ακαδημαϊκό χώρο όσο και στον γενικότερο χώρο της έρευνας. Η προφανής επιλογή ήταν να συνεχίσω στο Imperial ως επιστημονικός συνεργάτης (post-doc), το οποίο και προσδοκούσε ο καθηγητής μου. Παράλληλα, έχοντας συνεργαστεί με το Port Authority of NY/NJ το 2015 κατά τη διάρκεια του διδακτορικού μου, είχα δημιουργήσει σημαντικές επαφές στις ΗΠΑ, με κορυφαίο όνομα τη NASA Ames Research Center, οι οποίες είχαν επικοινωνήσει μαζί μου για πιθανή συνεργασία.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του διδακτορικού μου, διαπίστωσα πως το μοντέλο σχεδιασμού εναερίου χώρου που είχα δημιουργήσει είχε προκαλέσει πολύ θετικές και σε ορισμένες περιπτώσεις ενθουσιώδεις αντιδράσεις από το χώρο του aviation industry (αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια). Έτσι, άρχισε να μου δημιουργείται η ιδέα ότι πρέπει να συνεχίσω να δουλεύω πάνω σε αυτό και να προσπαθήσω να εφαρμόσω το θεωρητικό μοντέλο που είχα αναπτύξει σε πραγματικές συνθήκες, καθώς μεταξύ ακαδημαϊκής έρευνας και εφαρμογής υπάρχει σημαντική απόσταση. Θεώρησα πως ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχω αυτό ήταν μέσω της ίδρυσης μιας νεοφυούς επιχείρησης (start-up company) με σκοπό την ανάπτυξη ενός καινοτόμου λογισμικού για διαχείριση, οργάνωση και σχεδιασμό εναερίου χώρου. Βρέθηκα λοιπόν σε ένα σταυροδρόμι, όπου από τη μία είχα την επιλογή να συνεχίσω την έρευνά μου σε ακαδημαϊκό περιβάλλον, στο Imperial ή σε κάποιο άλλο σημαντικό οργανισμό, και από την άλλη υπήρχε μια συναρπαστική ιδέα για κάτι που δεν έχει ξαναγίνει, το οποίο ωστόσο είχε τεράστιο ρίσκο αποτυχίας. Διάλεξα το δεύτερο!

Στις 15 Δεκεμβρίου 2016, πέρασα επιτυχώς την εξέταση του διδακτορικού μου στο Λονδίνο και το ίδιο βράδυ συναντηθήκαμε με τον καθηγητή μου για να γιορτάσουμε την επιτυχή έκβαση της εξέτασης και να συζητήσουμε τα επόμενα βήματα. Τότε του ανακοίνωσα την απόφασή μου. Συμφωνήσαμε πως θα έμενα στο Imperial για ένα χρόνο ως επιστημονικός συνεργάτης για να δημοσιεύσουμε κάποιες επιστημονικές εργασίες (papers) από τα αποτελέσματα του διδακτορικού, με τον όρο ωστόσο ότι θα μπορώ να δουλεύω το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από τη Δράμα, πηγαίνοντας στο Λονδίνο μόνο μερικές φορές για συγκεκριμένες συναντήσεις. Η απόφαση να δουλεύω από τη Δράμα δεν ήταν τυχαία. Τα αρχικά έξοδα για να ξεκινήσω την εταιρεία ήταν σημαντικά, έτσι έχοντας μισθό στο Λονδίνο αλλά έξοδα διαβίωσης στη Δράμα, κατάφερα να συγκεντρώσω τα απαραίτητα χρήματα και το Μάρτιο του 2017 ίδρυσα τη Vianair Inc. για να σχεδιάσουμε «δρόμους στον αέρα» [το όνομα της εταιρείας προέρχεται από το λατινικό via (δρόμος) in air (στον αέρα)]. Το Σεπτέμβριο του 2017 διέθεσα και τα τελευταία μου χρήματα για τις μισθοδοσίες των πρώτων μηνών (αρχικά ήμασταν τρία άτομα) και μέχρι το τέλος του χρόνου κατάφερα να προσελκύσω ιδιωτικές επενδύσεις (seed funding) από Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία και ΗΠΑ για την ανάπτυξη της εταιρείας. Το Νοέμβριο του 2017 είχα πλέον μεταβεί μόνιμα στη Νέα Υόρκη και είχαμε επίσης ιδρύσει το γραφείο της Θεσσαλονίκης, το οποίο διευθύνει έκτοτε ο Τεχνικός Διευθυντής της εταιρείας, θαυμάσιος μηχανικός και καλός μου φίλος από την Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, Δημήτριος Τερζόπουλος.

Από το 2017 ως σήμερα, έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο τόσο στην ανάπτυξη του λογισμικού, όσο και στην επιχειρηματική εξέλιξη της εταιρείας. Έχουμε κερδίσει τρεις επιχορηγήσεις σε υποστήριξη της έρευνας και ανάπτυξης μας, δύο εκ των οποίων από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ και μία από το Lloyd’s Register Foundation στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έχουμε πολυετή συμβόλαια με το Port Authority of NY/NJ, τη Fraport, ενώ παράλληλα συνεργαζόμαστε με μία μελετητική εταιρεία στις ΗΠΑ, με την οποία έχουμε κάνει πολλά projects για σχεδιασμό εναερίου χώρου για μείωση θορύβου από τα αεροσκάφη στους εγγύς Δήμους. Το μεγαλύτερο project είναι στο Ronald Reagan Washington National Airport (D.C.), ενώ άλλα περιλαμβάνουν μελέτες στο Lakeland (Florida), Laguna Beach (California),

Seattle (Washington), κ.α. Θα ήθελα εδώ να αναφέρω τη σημαντικότατη συνεισφορά που είχε στις παραπάνω επιτυχίες της Vianair ο συνεργάτης, επενδυτής, μέλος του διοικητικού συμβουλίου και καλός φίλος, Δρ. Αναστάσιος Ασλίδης.

Ο Σταύρος Σιδηρόπουλος στα κεντρικά γραφεία της Delta Airlines στην Ατλάντα, σε έναν προσομοιωτή πτήσης, κατά τη διάρκεια ελέγχου μιας διαδικασίας προσγείωσης που σχεδιάστηκε από την VIANAIR Inc

Ερ.: Ποιες είναι οι υπηρεσίες που παρέχει η εταιρεία σας; Ποιο είναι αυτό το ξεχωριστό στοιχείο που ωθεί κολοσσούς των αερομεταφορών να συνεργαστούν μαζί σας; Πώς συμβάλλετε από την πλευρά σας στην ασφάλεια των αερομεταφορών;

Η Vianair αναπτύσσει λογισμικό για σχεδιασμό, διαχείριση και παρακολούθηση της λειτουργίας αεροδρομίων αλλά και του εγγύς εναερίου χώρου, όπου και λαμβάνουν χώρα οι απογειώσεις και προσγειώσεις, περίπου ως 100 ναυτικά μίλια γύρω και ως 18.000 πόδια επάνω από το αεροδρόμιο. Η τρέχουσα σειρά προϊόντων που αναπτύσσουμε προσφέρει λειτουργικότητες για:

1. Το γεωμετρικό σχεδιασμό διαδικασιών απογείωσης και προσγείωσης, αξιολόγηση της ασφάλειας, του flyability και της αποδοτικότητας των προηγουμένων σε σχέση με την κατανάλωση καυσίμου, τις εκπομπές στο περιβάλλον, την ηχορύπανση, κ.α.

2. Την παρακολούθηση των πτήσεων (flight tracking) και του θορύβου που παράγεται γύρω από το αεροδρόμιο, ένα θέμα που απασχολεί όλο και περισσότερο μεγάλα αστικά κέντρα στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη με πολλές μηνύσεις για παραβίαση ορίων θορύβου.

3. Την ταχεία προσομοίωση της πορείας των αεροσκαφών τόσο στην επιφάνεια του αεροδρομίου, όσο και στον αέρα. Αυτό επιτρέπει την ανάλυση μελλοντικών σεναρίων λειτουργίας ενός αεροδρομίου και αντίστοιχα του εκάστοτε εναερίου χώρου και άρα βοηθά τόσο στο σχεδιασμό όσο και στις επενδυτικές αποφάσεις για νέες υποδομές.

4. Τη συνολική παρακολούθηση των επιχειρήσεων ενός αεροδρομίου και του εναερίου χώρου του και την αξιολόγηση και έκθεση της αποδοτικότητας του συστήματος. Σε σχέση με αυτό κατασκευάσαμε και τοποθετήσαμε πρόσφατα το πρώτο μας «ραντάρ» (ADS-B receiver) παρακολούθησης της θέσης των αεροσκαφών σε ένα από τα συνεργαζόμενα αεροδρόμια στη ΝΥ.

Τα παραπάνω προϊόντα χρησιμοποιούνται από αεροδρόμια (τμήματα επιχειρήσεων, σχεδιασμού και διαχείρισης θορύβου), αεροπορικές εταιρείες (τεχνικούς πιλότους και μηχανικούς πτήσης) και υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας. Αυτό που είναι ξεχωριστό στην προσέγγισή μας, είναι ο συνδυασμός πολλών λειτουργιών που μέχρι σήμερα προσφερόταν από διαφορετικά συστήματα σε μία ενιαία πλατφόρμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απλοποίηση πολλών επιμέρους σταδίων του σχεδιασμού, κάτι που διασφαλίζει πιο αποδοτικές και κομψές λύσεις. Επιπλέον, εστιάζουμε πολύ στην ευκολία χρήσης του λογισμικού και το προσφέρουμε σε ανταγωνιστικές τιμές. Οι καινοτόμες μέθοδοι που έχουμε αναπτύξει προστατεύονται από δύο διπλώματα ευρεσιτεχνίας (patents), εκ των οποίων το πρώτο εκδόθηκε το Μάιο του 2021 και αναμένουμε την έκδοση του δεύτερου μέχρι τέλος του χρόνου. Εντέλει επιτρέπουμε στους πελάτες μας να κάνουν τη δουλειά τους καλύτερα, γρηγορότερα και φθηνότερα, επιτυγχάνοντας ένα καλύτερο αποτέλεσμα.

Τα προϊόντα μας συμβάλλουν στην ασφάλεια των αερομεταφορών σε δύο επίπεδα: Το πρώτο σχετίζεται με το σχεδιασμό μεμονωμένων διαδικασιών απογείωσης και προσγείωσης, όπου η γεωμετρία πρέπει να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές και κριτήρια ασφαλείας τα οποία είναι υψίστης σημασίας και λαμβάνονται υπόψη από το λογισμικό μας με έναν καινοτόμο και αποδοτικό τρόπο, ο οποίος περιγράφεται σε ένα από τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας που ανέφερα προηγουμένως. Το δεύτερο έχει να κάνει με το σωστό σχεδιασμό και οργάνωση του εναερίου χώρου (προϊόντα 3 και 4) ο οποίος πρέπει να προλαμβάνει σενάρια συμφόρησης μέσω στρατηγικής «απο-σύμπλεξης» του εναερίου χώρου και των διαδικασιών. Έπειτα, με την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των πτήσεων με τις σχεδιασμένες διαδικασίες, στο οποίο συμβάλλει το τέταρτο προϊόν.

 

Ερ.: Ποιες είναι οι δυσκολίες που υπάρχουν σε ένα αεροδρόμιο; Σίγουρα ο βαθμός θα διαφέρει ανάλογα με τη συχνότητα των πτήσεων στο καθένα…

Όπως φαντάζεστε η λειτουργία ενός αεροδρομίου αλλά και του συστήματος των εναερίων μεταφορών είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη, σε πολλά επίπεδα! Όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι με τον τομέα διαπίστωνα σταδιακά ότι όλα είναι πολύπλοκα! Η πολυπλοκότητα, όπως σωστά επισημάνατε, έχει να κάνει κυρίως με τον αριθμό των πτήσεων, «το μέγεθος» ενός αεροδρομίου, αλλά και με πολλούς άλλους παράγοντες όπως: η θέση του αεροδρομίου και η γειτνίασή του με άλλα αεροδρόμια (metroplex ή multi-airport system), η τοπογραφία και ο περιβάλλον χώρος (για παράδειγμα το αεροδρόμιο του Κατμαντού περιβάλλεται από την οροσειρά του Έβερεστ), τη γεωμετρία του συστήματος διαδρόμων τροχοδρόμησης (taxiway system) και τις καιρικές συνθήκες συμπεριλαμβανομένης της φοράς του ανέμου η οποία καθορίζει την κατεύθυνση προς την οποία απογειώνονται και προσγειώνονται τα αεροσκάφη.

Από τα παραπάνω, η γειτνίαση με άλλα αεροδρόμια ήταν η περίπτωση που τράβηξε το ενδιαφέρον μου περισσότερο και ήταν το θέμα που ανέλυσα στη διδακτορική μου διατριβή, ωστόσο όλα τα άλλα δεν μπορούν να αγνοηθούν κατά το σχεδιασμό γιατί τότε προκύπτει θέμα ασφαλείας ή εύρυθμης λειτουργίας.

 

Ερ.: Όσον αφορά την πρόσφατη χρηματοδότηση που λάβατε από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ, τι αφορά το συγκεκριμένο ποσό;

Το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών (National Science Foundation) των ΗΠΑ χρηματοδοτεί κάθε χρόνο εγχώριες νεοφυείς επιχειρήσεις οι οποίες έχουν την προοπτική για οικονομικά και κοινωνικά οφέλη για τις ΗΠΑ και τον κόσμο. Εστιάζει σε deep technologies, δηλαδή επιχειρήσεις που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν σημαντικές επιστημονικές προκλήσεις και υπάγεται απευθείας στον Πρόεδρο των ΗΠΑ. Το ποσό αυτό θα χρησιμοποιηθεί εξολοκλήρου για συνέχιση της έρευνας και ανάπτυξης του λογισμικού μας.

 

Ερ.: Οι επόμενες κινήσεις της VIANAIR Inc. ποιες είναι; Υπάρχουν τομείς που επιθυμείτε να αναπτύξετε δραστηριότητα;

Τα προϊόντα που ανέφερα παραπάνω είναι ακόμα σε εξέλιξη, κάποια είναι περισσότερο ολοκληρωμένα από άλλα, οπότε είμαστε στη φάση όπου διαρκώς ελέγχουμε και επεκτείνουμε τις δυνατότητές τους σε συνεργασία με τους πελάτες μας, Port Authority of NY/NJ και Fraport, αλλά και με δύο νέες πιλοτικές συνεργασίες με τη United Airlines (3η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο) και τη JetBlue Airways (7η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στις ΗΠΑ). Παράλληλα, επεκτείνουμε το λογισμικό με την ενσωμάτωση λειτουργιών για ανάλυση και σχεδιασμό επιχειρήσεων εναερίων ταξί (air taxis) και drones, τα οποία υπάγονται στη γενική κατηγορία «προηγμένη εναέρια κινητικότητα» (advanced air mobility) και αναμένεται να ενταχθούν στο σύστημα τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια στην περίπτωση των ΗΠΑ.

 

Ερ.: Θα ήθελα να μου πείτε, αν οι υπηρεσίες που παρέχει η εταιρεία σας μπορούν να αναβαθμίσουν και τα ελληνικά αεροδρόμια; Αλήθεια, ποια είναι η άποψή σας για τις αεροπορικές υπηρεσίες στην Ελλάδα;

Σίγουρα, και έχουμε ήδη έρθει σε επαφή με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) η οποία είναι υπεύθυνη για τις εναέριες μεταφορές στην Ελλάδα, και έδειξε ενδιαφέρον για τη δουλειά μας οπότε και θα συνεχίσουμε την επικοινωνία μαζί της.

Θεωρώ πως οι αεροπορικές υπηρεσίες στην Ελλάδα βρίσκονται σε καλό επίπεδο και διαρκώς αναβαθμίζονται, ειδικά τα τελευταία χρόνια με την επένδυση της Fraport σε 14 ελληνικά αεροδρόμια. Φυσικά υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης και θα χαρούμε πολύ να συνδράμουμε και εμείς σε αυτήν με τη Vianair!

Ερ.: Κύριε Σιδηρόπουλε, γνωρίζω ότι οι δεσμοί σας με τη Δράμα είναι ισχυροί. Τι σημαίνει η Δράμα για εσάς;

Η Δράμα είναι η πόλη όπου μεγάλωσα. Στη Δράμα έκανα τα πρώτα μου όνειρα. Θεωρώ πως η Δράμα είναι η βάση μου και ενώ λείπω στο εξωτερικό από το 2010 έρχομαι στη Δράμα τρεις φορές το χρόνο, Χριστούγεννα, Πάσχα και κάποιο διάστημα το καλοκαίρι, κάθε χρόνο, ανελλιπώς. Τα τελευταία δύο χρόνια λόγω του κορωνοϊού δεν κατάφερα να έρθω για το Πάσχα και μου κακοφάνηκε! Θεωρώ πως η ποιότητα ζωής στην πόλη είναι εξαιρετική, έχει καθαρό αέρα, βρίσκεσαι οπουδήποτε σε 10’, μπορείς να αθληθείς εύκολα και έχει πολύ καλό φαγητό!

Πιστεύω πως υπάρχει πολύ καλό ανθρώπινο δυναμικό και ονειρεύομαι πως κάποια στιγμή στο εγγύς μέλλον θα μπορέσουμε να το εκμεταλλευτούμε. Συγκεκριμένα, το όνειρό μου είναι να δημιουργηθεί μία κοιτίδα νεοφυών επιχειρήσεων όπου θα έρχονται νέοι επιστήμονες και μηχανικοί από όλη την Ελλάδα αλλά και τον κόσμο, και θα μπορούν να αναπτύσσουν νέες τεχνολογίες. Θεωρώ πως τέτοιες δράσεις μπορούν να αναπτυχθούν σε πολλές από τις μικρότερες πόλεις της Ελλάδας, κάτι που θα συμβάλλει στην αποκέντρωση από την Αθήνα, που πιστεύω πως είναι ο σωστός τρόπος για βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας τα επόμενα χρόνια.

Σε πολλούς αυτό μπορεί να ακούγεται τρελό ή ότι «δεν γίνεται», αλλά για να προφτάσω τις όποιες αντιδράσεις, αναφέρω ότι κάτι αντίστοιχο έχει ήδη γίνει στα Ιωάννινα με μία πρωτοβουλία Γερμανικών συμφερόντων, η οποία αναγνώρισε τις ικανότητες των αποφοίτων της εκεί σχολής και προσπαθεί να τις εκμεταλλευτεί. Στη Δράμα άλλωστε έχουμε ήδη μία κορυφαία εταιρεία τεχνολογίας (Raycap S.A.), η ομάδα έρευνας και ανάπτυξης της οποίας δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τη Silicon Valley. Εφόσον πάμε καλά με τη Vianair, θα προσπαθήσω μελλοντικά να συμβάλλω και εγώ σε μία τέτοια δράση.

 

Ερ.: Κλείνοντας αυτή τη συνέντευξη κι αφού σας ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά, θεωρείτε πως οι βάσεις για τη σημερινή σας επιτυχία μπήκαν από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ή ήταν αναγκαία η μετάβαση στο εξωτερικό για ένα νέο κύκλο σπουδών; Έχετε σκεφτεί πώς θα ήταν η ζωή σας, αν δεν συνεχίζατε τις σπουδές σας στο Λονδίνο;

Σίγουρα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μου έδωσε τις βάσεις για να ξεκινήσω. Είχα καλούς δασκάλους και έναν εξαιρετικό καθηγητή στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, τον Δρ. Γεώργιο Μίντση, οι οποίος έχει (είμαστε ακόμα σε επαφή) πολύ διαφορετικό τρόπο σκέψης από τον περισσότερο κόσμο στην Ελλάδα. Η μεγαλύτερη συνεισφορά ωστόσο ήταν αυτή των γονιών μου, οι οποίοι μου έδωσαν τις βασικές αρχές και αξίες που θεωρώ πως είναι το πιο σημαντικό στη ζωή και έρχεται πριν από όλα τα άλλα (καριέρα, χρήματα, κλπ.). Ταυτόχρονα μου έδωσαν να καταλάβω τη σημασία των σπουδών, χωρίς ωστόσο ποτέ να με πιέσουν για να διαβάσω – ενδεικτικά στην Τρίτη Λυκείου κοιμόμουν κάθε βράδυ νωρίς και είχα μία φυσιολογική ζωή παρά τον «Γολγοθά των πανελληνίων».

Οι σπουδές στο Λονδίνο είχαν επίσης σημαντική επίδραση στην επαγγελματική μου πορεία αλλά και στην προσωπικότητά μου. Πιστεύω πως η βασική διαφορά είναι ότι εκεί εστιάζουν στη συνεργασία και διδάσκουν στους φοιτητές πως να παίρνουν προσωπική πρωτοβουλία αλλά και πως να λειτουργούν στο πλαίσιο μιας ομάδας, επιθυμώντας το κοινό καλό και την ομαδική επιτυχία. Κατά τη διάρκεια του διδακτορικού μου είχα την ευκαιρία να διδάξω κάποια προπτυχιακά μαθήματα στο Imperial και διαπίστωσα πως η συνεργασία αποτελεί βασικό στοιχείο σε όλα τα μαθήματα. Πέραν των σπουδών, η ζωή στο Λονδίνο μου έδωσε την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης που βασίζεται στο «fairness» και στην αξία του καθενός.

Δεν έχω σκεφτεί πως θα ήταν η ζωή μου αν δεν συνέχιζα τις σπουδές στο Λονδίνο. Το παρελθόν είναι αυτό που είναι και πρέπει να κοιτάμε το μέλλον. Γενικά σε κάθε φάση της ζωής μου προσπαθώ να κάνω αυτό που επιθυμώ. Αν δεν τα καταφέρω και ανάλογα με τις εξωτερικές συνθήκες, προσαρμόζομαι και γενικά θα ένιωθα ευτυχισμένος είτε κάνοντας αυτό που κάνω τώρα, είτε αν είχα ακολουθήσει κάτι άλλο το οποίο φυσικά θα μου προκαλούσε το ενδιαφέρον.