
Σε ανακοίνωση της ΝΙΚΗΣ Δράμας για τον Ιερό Ναό Αγίας Σοφίας Δράμας αναφέρονται τα εξής:
Ανεπαρκείς απαντήσεις και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην ερώτηση της ΝΙΚΗΣ στη βουλή για τον ιστορικό Ι.Ν. Αγίας Σοφίας Δράμας:
Το Κίνημα ΝΙΚΗ ζήτησε -με αίτημα κατάθεσης εγγράφων- άμεσες και πλήρεις απαντήσεις από την Υπουργό Πολιτισμού κ. Μενδώνη σχετικά με το πρωτοφανές χρονικό αδράνειας που αφορά την αποκατάσταση του ιστορικού Ιερού Ναού Αγίας Σοφίας Δράμας.
12 χρόνια εγκατάλειψης – Μηδενικό αποτέλεσμα
Ενώ ο ναός λειτουργούσε κανονικά ως ενοριακός μέχρι το 2013, από τότε παραμένει κλειστός, παραδομένος στη φθορά και στην πλήρη εγκατάλειψη.
Όμως, η κυρία Μενδώνη:
– είχε δρομολογήσει το έργο ήδη από το 2013, επί κυβέρνησης ΝΔ-Σαμαρά,
– διαχειρίστηκε κονδύλια που αγγίζουν συνολικά τα 1,1 εκατομμύρια ευρώ για «μελέτες», «προεργασίες» και «ενταξιακές διαδικασίες»,
– και παρ’ όλα αυτά σήμερα – τέλος 2025 – δεν έχει παραδώσει το τελικό έργο, ανακοινώνοντας… «νέα φάση του έργου».
Ο ελληνικός λαός, και ειδικά οι πολίτες της Δράμας, απαιτούν να μάθουν:
– Γιατί, ενώ υπήρχε διαθέσιμη χρηματοδότηση, δεν ολοκληρώθηκε καμία ουσιαστική εργασία;
– Πού κατευθύνθηκαν τα ποσά που εγκρίθηκαν τα προηγούμενα χρόνια για το ίδιο έργο;
– Γιατί, μετά από 12 ολόκληρα έτη, βρισκόμαστε ξανά στο «σημείο μηδέν», σε ένα μνημείο που δεν είναι μουσείο ή επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, αλλά κανονικός ενοριακός ναός, ζωντανό κύτταρο πίστης και παράδοσης;
Δύο μέτρα και δύο σταθμά
Την ίδια στιγμή που ο Ιερός Ναός της Αγίας Σοφίας παραμένει κλειστός:
– Τζαμιά και ισλαμικά μουσεία ανά την Ελλάδα ανακαινίζονται με εντυπωσιακή ταχύτητα και πολλά εκατομμύρια ευρώ (όπως Γενί Τζαμί, Τέμενος Βογιαζήτ κ.ά.)
– Χρηματοδοτήσεις εγκρίνονται και εκτελούνται χωρίς τις καθυστερήσεις και τα εμπόδια που – για ανεξήγητους λόγους – εμφανίζονται μόνο όταν πρόκειται για ορθόδοξα μνημεία.
Η σύγκριση είναι αναπόφευκτη και απαράδεκτη για ορθόδοξο κράτος.
Ο Ναός της Αγίας Σοφίας δεν είναι απλό κτίριο — είναι ταυτότητα της Δράμας.
Πρόκειται για έναν από τους σπουδαιότερους ναούς της Ανατολικής Μακεδονίας, χτισμένο πάνω σε παλαιοχριστιανική βασιλική, με διαδοχικά στρώματα ιστορίας 1.500 ετών.
Η υποχρέωση του Υπουργείου Πολιτισμού ήταν απλή: Να προστατεύσει, να αποκαταστήσει και να παραδώσει τον ναό στους πιστούς και στην τοπική κοινωνία.
Το αίτημα της ΝΙΚΗΣ είναι σαφές:
- Άμεση δημοσιοποίηση όλων των οικονομικών στοιχείων (δαπάνες, μελέτες, αναθέσεις, καθυστερήσεις).
- Συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, όχι γενικόλογες ανακοινώσεις περί «νέας φάσης».
- Δέσμευση για πλήρη επαναλειτουργία του ναού ως κανονικής ενορίας, όπως ήταν μέχρι το 2013.
- Διαφάνεια και λογοδοσία για όσα δεν έγιναν τα προηγούμενα 12 χρόνια.
Η Αγία Σοφία πρέπει να ξαναλειτουργήσει — τώρα.
Η ΝΙΚΗ θα συνεχίσει να ασκεί πίεση στη Βουλή και σε όλα τα αρμόδια όργανα μέχρι να υπάρξει ξεκάθαρη απάντηση και πλήρης αποκατάσταση του ιστορικού ναού της βυζαντινής ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ μας.

