ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΓΡ. ΠΑΠΑΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΦΡ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΧΡ. ΒΑΜΒΟΥΡΗ

 

Συνέντευξη τύπου με αφορμή την Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού (6 Μαρτίου) παραχώρησαν ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ, η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας κα Φρόσω Χαραλαμπίδου και η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας κα Χριστίνα Βαμβούρη, την Παρασκευή 4 Μαρτίου 2022, στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη.

Στις δηλώσεις του ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Παπαεμμανουήλ σημείωσε: «Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα κατά της σχολική βίας και του εκφοβισμού, το γνωστό σε όλους μας “Bullying”. Είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, το οποίο έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις και απαιτεί ιδιαίτερη μεταχείριση. Για αυτό το λόγο αυτές τις ημέρες γίνονται διάφορες προσπάθειες από τη Διεύθυνση της Πρωτοβάθμιας και τη Διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και εδώ στη Δράμα, αλλά και σε όλη την Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο, να ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος, να ενημερωθεί η σχολική κοινότητα, αλλά και η κοινωνία γενικότερα για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε την απρόκλητη οργανωμένη εκούσια και πολλές φορές και ακούσια βία και την επιθετική συμπεριφορά με πρόθεση την επιβολή, την καταπίεση , τη δημιουργία σωματικού και ψυχικού πόνου, πολλές φορές μάλιστα με απρόβλεπτες και ανυπολόγιστες συνέπειες. Τα αίτια αυτής της παραβατικής συμπεριφοράς είναι πολλά και ασχολούνται και ειδικοί για να τα αντιμετωπίσουμε. Οφείλονται και σε κοινωνικο-οικονομικά αίτια, τα οποία η περίοδος αυτή είναι πάρα πολύ δύσκολη και έντονη και δημιουργούνται. Εμείς, ως Περιφερειακή Αρχή, ως Περιφερειακή Ενότητα Δράμας θέλαμε να δείξουμε ότι υπάρχει και σε αυτό το θέμα μία συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα για αυτό και αποφασίσαμε από κοινού με τη Διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας κα Φρόσω Χαραλαμπίδου, αλλά και τη Διευθύντρια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας κα Χριστίνα Βαμβούρη, να απευθύνουμε σε όλη τη Δραμινή κοινωνία ένα κάλεσμα να μην κρατάμε το στόμα μας κλειστό σε οποιαδήποτε τέτοια φαινόμενα. Και να τα αντιμετωπίζουμε από κοινού, ούτως ώστε να μη ζήσουμε καταστάσεις, όπως αυτή πρόσφατα με τον Άλκη Καμπανό, που είναι ένα θύμα της χουλιγκανικής βέβαια βίας, αλλά που εκπορεύεται και μέσα από συμπεριφορές που δυστυχώς δημιουργούνται και γεννιούνται μέσα στα σχολεία μας».

Παράλληλα, με αφορμή την ημέρα, ο κ. Παπαεμμανουήλ κάλεσε «όλους τους φορείς, εκπαιδευτικούς, γονείς, οι οποίοι πιστεύουν ότι με τις προτάσεις και τις ιδέες τους και τις εμπειρίες, θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην καταπολέμηση αυτής της μάστιγας, να είναι κοντά μας. Να έρχονται να μας μιλάνε και να μοιράζονται μαζί μας τις όποιες εμπειρίες τους. Να μη διστάσουν. Η πόρτα του γραφείου του Αντιπεριφερειάρχη Δράμας είναι πάντοτε ανοικτή, σε κάθε γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο και πιστεύω ότι είναι το ίδιο και με τις δύο Διευθύντριες. Η προστασία των παιδιών μας για ένα ασφαλές και ειρηνικό περιβάλλον, που πρέπει να κάνουμε όλοι είναι η παροχή της γνώσης και της καλλιέργειες των ανθρωπιστικών αξιών, να είναι ο πρωταρχικός μας στόχος».

Μιλώντας στα τοπικά Μ.Μ.Ε., η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Δράμας κα Χαραλαμπίδου στάθηκε στην «προσπάθεια να καταπατήσουμε αυτό το φαινόμενο που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες κοινωνίες, δηλαδή τον σχολικό εκφοβισμό, ο οποίος μπορεί να συμβεί όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και έξω από το σχολείο. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο αυτής της κατάστασης είναι και ο διαδικτυακός ή ηλεκτρονικός εκφοβισμός, που η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών έχει επιφέρει. Να μη δαιμονοποιήσουμε όμως τις νέες τεχνολογίες, αλλά εμείς να προστατευτούμε και να ενημερώσουμε τους μαθητές μας και αργότερα πολίτες, για αυτά που πρέπει να προσέξουν και να μάθουν να χρησιμοποιούν και τις νέες τεχνολογίες σωστά».

Όπως είπε η κα Χαραλαμπίδου, «ο χαρακτηρισμός ενός φαινομένου ως σχολικού εκφοβισμού, σημαίνει ότι πρέπει να έχει κάποια στοιχεία. Μεταξύ αυτών είναι η απρόκλητη, η βίαιη και η επαναλαμβανομένη συμπεριφορά. Άρα, έχει σημασία όταν θέλουμε να χαρακτηρίσουμε ένα φαινόμενο ότι είναι έτσι και αυτά τα παιδιά που είναι θύματα του σχολικού εκφοβισμού έχουν κάποιο έλλειμμα στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και των συναισθηματικών τους δεξιοτήτων. Συνεπώς το σχολείο, αλλά και με τη βοήθεια των γονέων –τίποτε δεν μπορεί να γίνει μόνο- και των τοπικών αρχών, πρέπει να σταθεί δίπλα στους μαθητές ώστε να μπορέσουμε να αναπτύξουμε τις συναισθηματικές τους και κοινωνικές τους δεξιότητες, ώστε να μάθουν να επιλύουν τα προβλήματά τους με τρόπους πιο κοντά στις φιλικές σχέσεις, δηλαδή με τη συζήτηση, με την αναγνώριση ότι έχει γίνει κάποιο λάθος και το πιο βασικό στοιχείο που θα μας βοηθήσει στο να κατανοήσουμε τον άλλο, είτε είναι μαθητής είτε είναι ενήλικος, είναι η ενσυναίσθηση. Πάντα πρέπει να μπαίνουμε στη θέση του άλλου για να δούμε αν αυτό το οποίο κάνουμε εμείς, πληγώνει κυρίως τη ψυχική υγεία και βεβαίως και τη σωματική. Ούτε το ένα ούτε το άλλο μπορούμε να τα διαχωρίσουμε. Και το πιο επίσης σημαντικό ως μήνυμα που πρέπει να δώσουμε στους μικρούς μας μαθητές είναι να μιλήσουν για ο,τιδήποτε τους απασχολεί στους γονείς, αλλά και στους εκπαιδευτικούς. Να νιώσουν την εμπιστοσύνη ότι μόνο όταν μιλήσουν, μπορούν να καταπολεμήσουν ο,τιδήποτε τους συμβαίνει. Εμείς όλοι, λοιπόν, μια αγκαλιά σε όλα τα παιδιά με ενεργητική ακρόαση να ακούσουμε τι θέλουμε να μας πουν και ως μεγάλοι και με τη βοήθεια και των δομών υποστήριξης να βοηθήσουμε να καταπολεμηθεί αυτό το φαινόμενο, γιατί έχει γίνει μάστιγα για την εποχή μας».

Τέλος, η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Δράμας κα Βαμβούρη επεσήμανε: «Καταλαβαίνουμε όλοι πόσο σημαντικό είναι να ξεκινάει από την τρυφερή ηλικία των παιδιών του Δημοτικού η αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων βίας και εκφοβισμού. Μετά τη σκυτάλη παίρνει η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Από την πλευρά μας κάνουμε όσες δράσεις είναι δυνατό να γίνουν. Είμαστε ανοιχτοί ως Διεύθυνση στις πρωτοβουλίες των σχολείων».

Ακόμη, η κα Βαμβούρη τόνισε πως «το Υπουργείο μας είναι ευαισθητοποιημένο και μάλιστα επεξεργάζεται ένα σχέδιο πέντε επίπεδο, πέντε δράσεων, για τον περιορισμό αυτού του φαινομένου» και πρόσθεσε: «Αυτά τα πέντε επίπεδα είναι τα εξής: Πρώτα πρώτα ορίζεται υπεύθυνος για τη σχολική βία σε κάθε σχολείο. Δεύτερο, δημιουργούνται ομάδες κρούσεις σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σε αυτές οι ομάδες κρούσης συμμετέχουν οι Διευθυντές Εκπαίδευσης, ένας ψυχολόγος, ένας κοινωνιολόγος και ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης. Αυτές οι ομάδες παρεμβαίνουν όπου υπάρχουν φαινόμενα, λύνουν προβλήματα όταν το σχολείο δεν μπορεί να τα λύσει, φροντίζουν για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Αυτές οι ομάδες κρούσης θα επιμορφωθούν από το Υπουργείο και η επιμόρφωση είναι το τρίτο επίπεδο, με τέταρτο επίπεδο τη δημιουργία μιας πλατφόρμας, όπου θα καταγράφονται όλα τα περιστατικά βίας στο σχολείο. Ολοκληρώνεται αυτό το σχέδιο με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι πάρα πολύ σημαντικός είναι ο ρόλος της οικογένειας, γιατί από την οικογένεια εκπορεύονται τα καλά και τα κακά. Δίπλα τους, εμείς οι δάσκαλοι συνοδοιπόροι και βοηθοί. Αλλά πρέπει η οικογένεια να βοηθήσει, να δώσει τα παιδιά να καταλάβουν ότι η βία δεν είναι ο τρόπος να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Ακόμη η οικογένεια πρέπει να καταλάβει ότι όταν υπάρχει βία μέσα στο σπίτι, βία θα ασκήσουν και τα παιδιά απέναντι στους συμμαθητές τους. Στη συνέχεια εμείς από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο, ωθούμε τα παιδιά να κατανοήσουν ότι η βία δεν είναι ο τρόπος για να συνεννοηθούν».