ΑΡΘΡΟ

Του Βασίλειου Μελαδίνη

Αρχιτέκτονα Χωροτάκτη

Η καθημερινή επαγγελματική δραστηριότητα, και η κοινωνική συναναστροφή, μας φέρνει συνεχώς αντιμέτωπους με το παράλογο, το ανεδαφικό, το άδικο, το αυθαίρετο, το υπερβολικό, το εκτός κλίμακος. Όλα αυτά είναι αποτέλεσμα του κυνικού μηχανισμού παραγωγής διοικητικών αποφάσεων και διαμόρφωσης κοινωνικού περιβάλλοντος με μοναδικό κριτήριο το πολιτικό κόστος και την ιδιοτέλεια που γεννά η προσκόλληση στα (θρησκευτικού φανατισμού) ιδεολογήματα διαφόρων ξεπερασμένων, ιστορικά, -ισμών.

Είναι η άσκηση εξουσίας που χαρακτηρίζεται από την απαρέγκλιτη κομματική πολιτική και όχι από την πολιτική του ορθού λόγου, της ηθικής, της επιστήμης, και της τεχνολογίας. Είναι αυτή που δημιουργεί όλα αυτά τα νομοτελειακά ερωτήματα.

Λόγω αυτής της πραγματικότητας ο κάθε πολίτης, διαμορφώνει στο σκεπτικό του, με τον καιρό, ένα άυλο κατάλογο μικρών αλλά αναπάντητων αποριών που αυξάνουν τη πεποίθηση πως είναι έρμαιο ανεξέλεγκτων δυνάμεων, πολλαπλάσιων από τις δικές του, που εν τέλει τον αδρανοποιούν σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς του.

Στο άρθρο αυτό λοιπόν μοιράζομαι μαζί σας μια σειρά από «μικρές αγγελίες ερωτημάτων» σταχυολογημένες από το δικό μου άυλο κατάλογο αποριών και επισημάνσεων, καθώς δεν αποτελώ εξαίρεση στον κανόνα όσων περιέγραψα νωρίτερα.

Όμως θεωρώ ότι η επικοινωνία, που είναι ο εχθρός της απομόνωσης και της απογοήτευσης, μας δίνει τη δυνατότητα της απόκτησης ευρύτερης πληροφόρησης, αν όχι γνώσης, που οδηγούν στη συνειδητότητα του ότι ο πολίτης είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του πολιτεύματος.

 

Εύλογα ερωτήματα

 

Μας είχαν ενημερώσει ότι ο φορέας ή ξενιστής του Έμπολα είναι κάποιες νυχτερίδες της Αφρικής. Ότι τον μεταδίδουν με δάγκωμα, σε πρωτεύοντα του δάσους που στη συνέχεια καταναλώνονται από τους ντόπιους. Είναι ένας τρόπος να μολυνθεί ο τοπικός πληθυσμός σε πρώτη φάση πριν την επιδημία! Αυτό είναι ένα πειστικό σενάριο, όμως προκύπτει ένα εύλογο ερώτημα.

Εφόσον αυτό το σενάριο είναι αληθινό, τότε η πιθανή εκδήλωση της ασθένειας τον 17ο ή 18ο αιώνα, θα έπρεπε να είχε καταστροφικά αποτελέσματα με την σχεδόν πλήρη εξόντωση του Αφρικανικού πληθυσμού και μέσω των αποικιών, σχεδόν το σύνολο του «πολιτισμένου», τότε, κόσμου των αποικιοκρατών Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει καταγραφεί ιστορικά ποτέ! Τι συμβαίνει λοιπόν; Είναι ο Έμπολα μετάλλαξη στελέχους κάποιου άλλου ιού ή, ακόμα χειρότερα, είναι ένας κατασκευασμένος τεχνητά ιός;

Δεκαετίες πριν από αυτή την επιδημία ξεκίνησε από την Καλιφόρνια των ΗΠΑ ο εφιάλτης του AIDS. Το σενάριο που εφευρέθηκε διαδραματιζόταν και αυτό στην Αφρική. Ήταν η πρώτη προσπάθεια συσκότισης και ο φορέας ήταν κάτι πολύ εντυπωσιακό. Ένας πίθηκος και μάλιστα πράσινος που δάγκωνε! Κάτι σαν τα πράσινα άλογα που λέμε στην Ελλάδα! Η επιχειρηματολογία της ερώτησης ήταν και είναι τότε και τώρα ίδια με αυτή για το σενάριο του Έμπολα που ακολούθησε.

Πριν τρία χρόνια ολόκληρος ο πλανήτης καταλήφθηκε από αλλοφροσύνη καθώς κάτι πολύ επιθετικό και άγνωστο σκότωνε ανθρώπους γρήγορα και μαρτυρικά. Ο ακαδημαΐζον παγκόσμιος οργανισμός υγείας (ΠΟΥ) ταξίδεψε μέχρι την Κίνα όπου το νέο σενάριο έλεγε ότι ο covid – 19 οφείλεται στον ξενιστή του ιού που είναι το εξωτικό ζώο παγκολίνο. Ο μοναδικός φολιδωτός μυρμηγκοφάγος και ζει και στην Αφρική αλλά καταναλώνεται από Κινέζους και Κορεάτες. Τους απομόνωσαν στο ξενοδοχείο και δεν τους άφησαν να ερευνήσουν το παραμικρό! Ως ευσυνείδητοι γραφειοκράτες επέστρεψαν στη βάση της ΠΟΥ πολύ ικανοποιημένοι! Δεν μάθαμε ποτέ τίποτα και το ερώτημα παραμένει επιτακτικό: Ήταν τεχνητός ο ιός;

Εντωμεταξύ κανείς από τους ηγέτες και τους VIPS που προσβλήθηκε από τον ιό δεν πέθανε. Βλέπετε τα φάρμακα με τα μονοκλωνικά αντισώματα ήταν σπάνια και για τους λίγους.

Κάνω λάθος; Λέω υπερβολές;

 

Τιμή ρεύματος

 

Ο ΣΎΡΙΖΑ ψήφισε τη σύνδεση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος με την τιμή του φυσικού αερίου. Ο νόμος αυτός ήταν γνωστό πόσο καταστροφικός θα ήταν για το καταναλωτή και θα έβαζε στα ταμεία των παραγωγών της ενέργειας παράλογα μεγάλα κέρδη. Το ίδιο ήξερε και η Ν.Δ. όταν ήρθε στην εξουσία.

  1. Γιατί δεν κατάργησε αυτό τον νόμο από την πρώτη μέρα της διακυβέρνησής της η Ν.Δ. ή έστω δεν ξεκίνησε τις ενέργειες για να ακυρωθεί κεντρικά από την Ε.Ε.;
  2. Γιατί δεν ψηφίσθηκε άμεσα ένα πλέγμα νόμων που να επιτρέπει την απρόσκοπτη χωροταξική ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία των ΑΠΕ, απαλλαγμένων από προσφυγές για το κοτσύφι, τη σαύρα το ποντίκι το φίδι, και ότι άλλο εφευρίσκουν οι ευαίσθητες νομάδες των οικολόγων και άλλων «δημοκρατικών δυνάμεων»;
  3. Γιατί ενώ η ηγεσία της Ε.Ε. γνώριζε από το 1991 πως η δημιουργία της ανεξάρτητης Ουκρανίας ήταν εκ προοιμίου προβληματική, αφού περιέλαβε στην κυριαρχία της και εδάφη που της παραχωρήθηκαν χαριστικώς κατά την περίοδο της ΕΣΣΔ, με εγκλωβισμένες εντός τους εχθρικές προς αυτήν εθνότητες και θα έφθανε κάποια μέρα που θα τα διεκδικούσε με κάθε τρόπο η Ρωσία ακόμα και με πόλεμο, άφησαν τη Γερμανία να αλωνίζει στην Ευρώπη και να παρασέρνει ολόκληρη την Ε.Ε. σε μια πλήρη εξάρτηση από το Ρωσικό αέριο;
  4. Γιατί δεν είδε η ηγεσία της Ε.Ε. πως το κριτήριό της Γερμανίας ήταν πως εκείνη, σχεδόν κρυφά, στήριζε την «παρά φύση» ανάπτυξή της στη σκανδαλωδώς φθηνότερη τιμή που προμηθευόταν το αέριο και το πετρέλαιο από τη Ρωσία και είχε μετατραπεί σε ενεργειακό πλασιέ της Ρωσίας;
  5. Πόση ευθύνη φέρουν εκείνοι που οδήγησαν ολόκληρους πληθυσμούς στην εγκατάσταση αερίου στις κατοικίες τους μα, ακόμα χειρότερα, παρέσυραν την παραγωγή ενέργειας και τη βιομηχανία σε μια μονοσήμαντη ανάπτυξη που βασιζόταν στο αέριο;

Θα απαντήσει ποτέ κανείς;

 

Αγροτική ασφάλιση

 

Κανένας αγρότης δεν μοιράσθηκε ποτέ, μαζί μου, τα κέρδη από τις δραστηριότητές του ή από τις επιδοτήσεις του. Όμως εγώ, ως ηλίθιος υποτακτικός τους αποζημιώνω, μέσω των κονδυλίων της κεντρικής κυβέρνησης, για την όποια χαλαζόπτωση, ανομβρία, μπόρα, παγετό, αέρα ή άπνοια θα τύχει να «χτυπήσει» το χωράφι τους, ως να είμαστε συνεταιράκια!

Αλήθεια, υπάρχει άλλου τύπου ή είδους επιχείρηση, που το κράτος να την «προστατεύει» έναντι κινδύνων με τυφλή, μέχρι παρεξηγήσεως, εμμονή και φροντίδα;

Και βέβαια όχι!

Ένα μέρος της αφαίμαξης της τσέπης μου λοιπόν καταναλώνεται για να μπορούν να βαυκαλίζονται οι πατέρες του Έθνους ότι ασκούν «αγροτική πολιτική» αλλά πάντα βέβαια σε βάρος μου

Η λύση που θα βάλει ένα τέλος στη λήστευσή μας και τα πράγματα στη θέση τους είναι η ιδιωτική ασφάλιση των αγροτών. Η ασφάλιση στην οποία καταφεύγουν όλοι όσοι επιχειρούν και δεν έχουν το προνόμιο της κατοχής αγροτικής γης, ούτε το προνόμιο της έγερσης μαζικής ψήφου. Επιπλέον η εναρμόνιση με την Ε.Ε. και στο θέμα των αγροτικών αποζημιώσεων επείγει. Από όσα γνωρίζω όλοι οι αγρότες π.χ. στην Ολλανδία είναι ασφαλισμένοι σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες έναντι κινδύνων που απορρέουν από ακραία καιρικά φαινόμενα. Εδώ γιατί όχι;

Ας το πάρουμε απόφαση. Το σύνδρομο του Κιλελέρ δεν μπορεί να μας κυνηγάει και σε αυτό τον αιώνα, καθώς ο Μαρίνος Αντύπας και οι κολίγοι του δεν ζουν πια στον κάμπο της Λάρισας.

Αν ψάχνουμε για κατατρεγμένους και αδικημένους θα τους βρούμε στη μεσαία τάξη που στενάζει κάτω από το ζυγό των συντεχνιών και των εργατοπατέρων του δημοσίου και της στρεβλής αντίληψης της κεντρικής κυβέρνησης για το «κράτος πρόνοιας»!

Κάνω λάθος; Λέω υπερβολές;

 

Τιμή καυσίμων στα νησιά

 

Στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας που ζούμε, θεωρείται απολύτως φυσιολογικό όταν πωλούνται τα καύσιμα στα νησιά του αρχιπελάγους του Αιγαίου και του Ιονίου να αυξάνεται η τιμή του λίτρου του καυσίμου από 5 έως 30 λεπτά του Ευρώ, σε σχέση με την τιμή στην ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και περισσότερο «όταν δεν τους βλέπουν» μεταφερόμενα από 15 μέχρι 120 μίλια δια θαλάσσης!

Μάλιστα το γεγονός αποτελεί επίκαιρο υλικό για τα «νέα» του βραδινού δελτίου ειδήσεων των καναλιών. Οι εκφωνητές αναγγέλλουν το γεγονός φορώντας το ύφος με τη πλερέζα, αλλά θεωρώντας την αύξηση αναπόφευκτη, σχεδόν ποτέ δεν ερωτούν γιατί συμβαίνει αυτό, τους εκάστοτε καλεσμένους «ειδικούς μαϊντανούς και αρμοδίους». Όταν, σπάνια, κάνουν το ερώτημα η απάντηση είναι πάντα η ίδια: «Η αύξηση οφείλεται στο κόστος μεταφοράς»! Μάλιστα!

Η απάντηση θεωρείται «άκρως ικανοποιητική» και για μην έρθουν σε δύσκολη θέση οι συνδαιτυμόνες δεν τους τίθεται ποτέ το λογικό ερώτημα συγκρίσεως:

Ποια θα έπρεπε να είναι η τιμή του λίτρου του ακατέργαστου ορυκτού, που πριν να διυλιθεί πρέπει να ταξιδέψει, από τα σημεία εξόρυξης (συνήθως από τις χώρες του κόλπου) μέχρι τη σκάλα των διυλιστηρίων της Ελλάδας, διανύοντας αρκετές χιλιάδες ναυτικά μίλια θαλασσών και ωκεανών; Με βάση τη κρατούσα «λογική» στην Ελλάδα κατά αναλογία θα έπρεπε να έχει τιμή 9 έως 15 ευρώ το λίτρο ή και περισσότερο, το αργό, πριν τη διύλιση! Συμβαίνει έτσι; Όχι βέβαια!

Μήπως και στη περίπτωση των καυσίμων αφελώς και επιπόλαια η κεντρική εξουσία της χώρας παραχωρεί κερδοσκοπικά προνόμια σε επαγγελματικές ομαδούλες που επιχειρηματολογούν σοβαροφανώς για να μετατρέπουν το παράνομο υπερκέρδος, σε καθεστώς;

Μήπως το συγκριτικό ερώτημα – επιχείρημα, που έθεσα πιο πάνω θεωρούν ότι καταρρίπτεται με το σαχλό γραφικό και άκρως «Ελληνικό» επιχείρημα πως το αργό μεταφέρεται με δεξαμενόπλοια, σε μεγάλες ποσότητες, και στα νησιά μας το μεταφέρουν μικρά (500ρακια) μότορσιπ;

 

Δεν είμαι μόνο το Ναυάγιο της Ζακύνθου

 

Τον Αύγουστο του 2022 έγινε μεγάλη συζήτηση, και σωστά, για τα σκουπίδια που πνίγανε τη παραλία του Ναυαγίου στη Ζάκυνθο. Αγανακτήσαμε όλοι οι συνέλληνες, έγινε και η σχετική «φασαρία και αναστάτωση» των «αρμοδίων» στον βαθμό που έπρεπε.

Προσωπικά όμως είχα μια πιο τραυματική εμπειρία επισκεπτόμενος το «Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος» στο Φάληρο! Στην κεντρική πλατεία, μεταξύ του κτιρίου της Λυρικής και του κτιρίου της βιβλιοθήκης, είχαν τοποθετηθεί δύο καντίνες – τρέιλερ συμμετρικά και αντικριστά, καθώς και μία λίγο παράμερα, συνολικά τρεις. Αλήθεια, κατ’ αρχήν ποιος τους έδωσε άδεια και με τι είδους «αντιπαροχή»;

Είχαν πάγκο για την πελατεία από τη μία και από την άλλη, σε κοινή θέα, κουβάδες, σφουγγαρίστρες, σακούλες σκουπιδιών καθώς και επιφανειακές πρόχειρες πλαστικές σωληνώσεις αποχέτευσης των «επιχειρήσεων»! Δεν έδειχνε να ενοχλείται κανείς με την συντελούμενη «ύβρη» απέναντι σε ένα κτιριακό συγκρότημα σύμβολο όλης της χώρας, θα έλεγα, ασχέτως της κριτικής που μπορεί να ασκηθεί για τα αρχιτεκτονικά και αισθητικά λάθη που έχουν γίνει.

Ίσως είμαστε διαποτισμένοι από την «καθ’ υμάς» ανατολή και δεν μας ενοχλεί το καρκάτσουλο, τα σκουπίδια, το κιτς, το πανηγυριώτικο περιβάλλον κακογουστιάς, η υποβάθμιση και η φασαρία. Δεν είναι λοιπόν μόνο τα σκουπίδια στο Ναυάγιο, φροντίζουμε όλοι μαζί να αποδεικνύουμε ότι παρά τις προσπάθειες των λίγων, οι πολλοί κάνουν ότι μπορούν για να παραμένουμε η χειρότερη επαρχία της Ευρώπης. Θα ενδιαφερθεί κανείς για τη συγκεκριμένη βαρβαρότητα;

Το κείμενο αυτό στάλθηκε στην κεντρική κυβέρνηση και στο κόμμα που βρισκόταν στην εξουσία την εποχή εκείνη, καθώς και σε δύο ραδιόφωνα και μία συμπολιτευόμενη εφημερίδα της Αθήνας. Από επιλογή δεν στάλθηκε στην αντιπολίτευση, για να μην υπάρξει καμία κομματική εκμετάλλευση. Το έστειλα στα e-mails του κυρίου Πρωθυπουργού, τριών Υπουργών και ενός Βουλευτή της Ν.Δ., της εφημερίδας Καθημερινή, των ραδιοφώνων Real και ΣΚΑΪ FM.

Απάντηση πήρα μόνο από τη κυρία Ζάννα Λυκογιάννη που ανέφερε ότι το θέμα έχει κοινοποιηθεί στη σύνταξη της εφημερίδας «για περεταίρω ενέργειες» και η σεμνή τελετή έλαβε τέλος!

Πείτε μου αγαπητοί αναγνώστες, ποιος πολίτης θα έμπαινε στον κόπο να κάνει όλες αυτές τις ενέργειες, με μοναδικό κίνητρο την πεποίθηση ότι κάνει το σωστό, θα είχε αυτή την αντιμετώπιση με μηδενικά αποτελέσματα και δεν θα έκλεινε με βρόντο την πόρτα του σε κάθε συμμετοχή στα κοινά;

Δεν θα τους κάνω το χατίρι καθώς τα κοινά δεν τους ανήκουν παρά μόνο κατά το μέρισμά τους και αυτό πρέπει να το καταλάβουν προκειμένου να προλάβουμε τη ζωή!

Εδώ τελειώνουν οι «Μικρές αγγελίες ερωτημάτων».

Σημασία δεν έχει αν έχουμε όλοι απαντήσεις στα ερωτήματα.

Σημασία δεν έχει αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε με το περιεχόμενο του άρθρου. Σημασία έχει ο διάλογος γιατί μόνο μέσα από αυτόν βελτιώνουμε εαυτούς. Μόνο μέσα από αυτόν παράγουμε λογική, αλήθεια, και προωθούμε την κουλτούρα του πρωτογενούς, του πρωτοποριακού και του ανθρωπομετρικού.