Να καλέσει άμεσα τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή στη Δράμα, αποφάσισε κατά τη χθεσινή (2/6) συνεδρίασή του το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Δράμας. Ο λόγος της πρόσκλησης έχει να κάνει με τη νέα Σιδηροδρομική Εγνατία και τις προοπτικές ανάπτυξης της Δράμας μέσα από τα υφιστάμενα και τα σχεδιαζόμενα δίκτυα. Με την απόφασή του, το Δημοτικό Συμβούλιο λαμβάνει πρωτοβουλίες, σε μια προσπάθεια ανατροπής του υφιστάμενου σχεδιασμού, ο οποίος αφήνει εκτός νέας σιδηροδρομικής χάραξης τη Δράμα (μαζί με τις Σέρρες). Κι αυτό γιατί η νέα γραμμή προβλέπεται να ξεκινάει από Θεσσαλονίκη, μέσω Αμφίπολης να φτάνει στην Καβάλα και στη συνέχεια, μέσω του τμήματος Ν. Καρβάλη-Τοξότες, η γραμμή θα συνεχίζει μέχρι την Αλεξανδρούπολη.
Η συζήτηση κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ήταν πολύωρη και το θέμα, το οποίο εισάχθηκε στην ημερήσια διάταξη με πρωτοβουλία της παράταξης «πόλη+ζωή», κυριάρχησε εύλογα. Μάλιστα, λόγο της σπουδαιότητας του θέματος, υπήρξε συμφωνία και δεν έγινε προημερησίας διάταξης συζήτηση, πλην μιας ολιγόλεπτης τοποθέτησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης, συμμετείχε, μετά από αίτημα της παράταξης «Project Δράμα 2020», και ο Περιφερειακός Σύμβουλος, επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία» κ. Κώστας Κατσιμίγας, ο οποίος από το καλοκαίρι του 2020, με παρεμβάσεις του, αλλά και ως ομιλητής σε σχετική εκδήλωση στη Δράμα, είχε θέσει στο δημόσιο διάλογο εναλλακτική πρόταση για τη χάραξη της γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα, στην οποία περιλαμβάνονται Δράμα και Σέρρες, χωρίς να αυξάνεται το μήκος και ο χρόνος της διαδρομής.
Υπενθυμίζεται πως στη συνεδρίασή του στις 26 Απριλίου 2021, το Περιφερειακό Συμβούλιο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είχε γνωμοδοτήσει κατά πλειοψηφία για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) του έργου «Νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Νέα Καρβάλη». Στην απόφαση είχε μειοψηφήσει σχεδόν το σύνολο των Περιφερειακών Συμβούλων της Δράμας, από συμπολίτευση και αντιπολίτευση, διαφοροποιούμενο από τη «γραμμή» των παρατάξεών τους, ενώ ακολούθησε και η ανεξαρτητοποίηση από την παράταξη «Περιφερειακή Σύνθεση» του κ. Αριστείδη Μωυσιάδη.
Μπροστά στον επικείμενο αποκλεισμό της Δράμας, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε να δράσει. Έτσι, με την απόφασή του, αφού τονίζεται πως θέση του είναι πως η Δράμα θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στη Σιδηροδρομική Εγνατία, εξουσιοδοτεί τον Δήμαρχο Δράμας κ. Χριστόδουλο Μαμσάκο να καλέσει άμεσα τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή να επισκεφθεί τη Δράμα και να παρουσιάσει στο Δημοτικό Συμβούλιο πως αντιλαμβάνεται τη θέση και την προοπτική για την ανάπτυξη της Δράμας μέσα από τα υφιστάμενα και τα σχεδιαζόμενα σιδηροδρομικά δίκτυα. Στη συνεδρίαση, εφόσον βέβαια αυτή πραγματοποιηθεί, θα κληθούν να συμμετάσχουν όλοι οι θεσμικοί εκπρόσωποι της Δράμας (Βουλευτές, Περιφερειάρχης, Αντιπεριφερειάρχης, Περιφερειακοί Σύμβουλοι, Πρόεδρος Επιμελητηρίου και Πρόεδροι άλλων φορέων). Στην περίπτωση που δεν είναι εφικτή η διεξαγωγή της συζήτησης με φυσική παρουσία, τότε το Δημοτικό Συμβούλιο ζητάει αυτή να πραγματοποιηθεί με τηλεδιάσκεψη. Παράλληλα, το σώμα αποφάσισε να κληθούν να συνυπογράψουν την πρόσκληση προς τον κ. Καραμανλή και όλοι οι πολιτικοί και οικονομικοί φορείς της Δράμας. Τέλος, στην απόφαση αναφέρεται πως, εφόσον πραγματοποιηθεί η παρουσίαση των δεδομένων από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, τότε το Δημοτικό Συμβούλιο θα συνεδριάσει εκ νέου, με συμμετοχή και των πολιτικών και οικονομικών φορέων της Δράμας, θα διαμορφώσει άποψη και στάση για την προοπτική ανάπτυξης της Δράμας μέσα από τα υφιστάμενα και τα σχεδιαζόμενα σιδηροδρομικά δίκτυα και θα αποφασίσει για τις πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν για την προάσπιση των συμφερόντων της Δράμας.
Η απόφαση λήφθηκε κατά πλειοψηφία, με τον επικεφαλής της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» κ. Γιώργο Μήτρου να ψηφίζει αρνητικά και να επισημαίνει ότι οι επαφές και οι διαβουλεύσεις δεν θα αλλάξουν τους σχεδιασμούς, ζητώντας παράλληλα το θέμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Δράμας να αποτελέσει υπόθεση του λαού και των εργαζομένων της Δράμας, οι οποίοι μόνο αν δείξουν ότι αντιδρούν πραγματικά, θα υπάρξουν αποτελέσματα.
Σχετικά με το αν μπορεί να τροποποιηθεί ο υφιστάμενος σχεδιασμός, ο κ. Κατσιμίγας ανέφερε ότι η μελέτη χάραξης αποτελεί ένα πολύ μικρό ποσοστό (2-3%) των αρχικών μελετών και στη συνέχεια υπογράμμισε πως «δεν είναι αργά να ξεκινήσετε σήμερα έναν αγώνα για να πείσετε την Αθήνα». Παράλληλα, ανέφερε πως το επιχείρημα για την αλλαγή της χάραξης, δεν πρέπει να είναι η απομόνωση της Δράμας, αλλά το γεγονός ότι «θίγονται τα οικονομικά συμφέροντα της χώρας μας». Μάλιστα, ο κ. Κατσιμίγας χαρακτήρισε ως «ανοσιούργημα» το γεγονός ότι εξαιρείται ένα μεγάλο κομμάτι της χώρας από τον σιδηρόδρομο, ενώ πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα είναι δίπλα στην προσπάθεια του Δημοτικού Συμβουλίου και «ως επιστήμονας και ως άνθρωπος που αγαπά τη Δράμα».
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης τοποθετήθηκε πλήθος Δημοτικών Συμβούλων. Πολλές φορές η κουβέντα στράφηκε και στο παρελθόν και στις ευθύνες που υπάρχουν από πλευράς Δράμας, καθώς το θέμα υφίσταται, τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο, από τη δεκαετία του 1990. Η συγκεκριμένη ρητορική χρησιμοποιήθηκε κυρίως από την παράταξη «Project Δράμα 2020», με τον επικεφαλής της κ. Αλέξανδρο Τσιαμπούση να αναφέρει χαρακτηριστικά: «Δεν φταίει μόνο η Αθήνα. Φταίμε κι εμείς ως Δράμα. Επιλέξαμε συγκεκριμένους πολιτικούς κι αυτοί απέτυχαν». Η απάντηση στις συγκεκριμένες αναφορές προκάλεσε προς στιγμήν ένταση, όταν ο επικεφαλής της παράταξης «Προοπτική για τη Δράμα» κ. Κοσμάς Καλαϊδόπουλος χρησιμοποίησε το επιχείρημα ότι οι γονείς δύο Δημοτικών Συμβούλων της παράταξης «Project Δράμα 2020» συμμετείχαν στο παρελθόν στη Διοίκηση του Δήμου. Πάντως, δεν δόθηκε συνέχεια και η συζήτηση συνεχίστηκε με ηπιότητα.
Βέβαια, δεν έλειψαν και οι προτάσεις για ακόμη δυναμικότερη αντίδραση, όπως αυτή που τέθηκε από τον επικεφαλής της παράταξης «Αυτοδιοίκηση Πολιτών» κ. Στέργιο Ηλιόπουλο, ο οποίος επεσήμανε πως θα πρέπει να παραιτηθούν όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου σε περίπτωση που η Δράμα μείνει εκτός Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Με την πρόταση αυτή συμφώνησαν και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι κ.κ. Λευτέρης Χρυσοχοΐδης («Project Δράμα 2020») και Στέλιος Μελισσινός («πόλη+ζωή»). Βέβαια, υπήρξε και η αντίθετη άποψη, η οποία εκφράστηκε από τον Πρόεδρο της ΔΕΥΑΔ κ. Τάσο Χατζηγιάννης ο οποίος ανέφερε πως «με τις παραιτήσεις δεν πολεμάς, αλλά εγκαταλείπεις».
Ένα από τα ζητήματα που αποτέλεσε σημείο «τριβής» κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ήταν η πρόταση από πλευράς «Project Δράμα 2020» να υπάρχει εναλλακτική πρόταση από πλευράς Δράμας, εφόσον δεν ευοδωθεί η προσπάθεια να συμπεριληφθεί η περιοχή στη Σιδηροδρομική Εγνατία. Ο επικεφαλής της παράταξης «πόλη+ζωή» κ. Κυριάκος Χαρακίδης έκανε λόγο για ηττοπάθεια, ενώ τη διαφωνία τους εξέφρασαν και άλλοι Δημοτικοί Σύμβουλοι, όπως π.χ. ο Αναπληρωτής Δημάρχου και Αντιδήμαρχος κ. Μιχάλης Τάσσου. Ο κ. Τσιαμπούσης, απαντώντας μίλησε για ρεαλισμό. Πάντως, στο αποφασιστικό μέρος, αλλά και στο σκεπτικό της απόφασης, δεν υπήρξε αναφορά σε εναλλακτική πρόταση, σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί η ανατροπή του υφιστάμενου σχεδιασμού.