ΑΡΘΡΟ

Του Άγγελου Καλλία

Προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Δράμας

Από την προώθηση στη διαχείριση του προορισμού DMMOs

 

Η τελευταία τριετία ήταν πάρα πολύ σημαντική ώστε να καταφέρει η Δράμα να μπει στη λίστα των περιοχών, ως ένας ανερχόμενος τουριστικός προορισμός. Παρόλο που οι «ναυαρχίδες» του τουρισμού στη Δράμα όπως τις ονομάζαμε κατά το παρελθόν, είτε υπολειτουργούσαν ή δεν λειτουργούσαν, κατορθώσαμε να απεγκλωβιστούμε και να δείξουμε – αναδείξουμε μία διαφορετική Δράμα. Με την επισκεψιμότητα να ανεβαίνει κάθε χρόνο σταθερά και να μας απομακρύνει από τις τελευταίες θέσεις που βρισκόμασταν προ 10ετίες σε Εθνικό επίπεδο.

Σε αυτό έχουν συμβάλει πολλοί παράγοντες, η συστηματοποιημένη προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών, η ανάδειξη του πρωτογενή τομέα και της γαστρονομίας, η ανάπτυξη και οργάνωση των ειδικών μορφών τουρισμού, η συνεχής και οργανωμένη προβολή του τόπου μας κ.α. όπου εδώ θα τολμούσα να πω ότι όλο αυτό έγινε κυρίως από ιδιωτικούς φορείς και όχι από το δημόσιο όπως θα περίμενε ο καθένας ή ακόμα και σε πιο προχωρημένη εκδοχή, μέσα από σύμπραξη ή συνεργασία δημόσιου με ιδιωτικού τομέα.

Δυστυχώς το κουπί της προώθησης το τράβηξαν οι ιδιώτες, το οποίο εκ του αποτελέσματος δεν ήταν και τόσο κακό καθώς ήταν αυτοί που ήξεραν και ξέρουν τι πρέπει να κάνουν και πώς να το κάνουν και βλέπουν και τα αποτελέσματα των προσπαθειών τους.

Ωστόσο, όλοι όσοι επιχειρούν στον τουριστικό τομέα, συμφωνούν πως η όποια ανάπτυξη του τουρισμού θα μπορούσε να επιταχυνθεί ακόμα περισσότερο εάν υπήρχαν τα εργαλεία που θα λειτουργούσαν με συγκεκριμένους πόρους, στρατηγική στόχευση και πάνω από όλα συνεργασία και αλληλεπίδραση, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές και τις προοπτικές των προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και της κάθε περιοχής – Δήμου, καθώς οφείλουμε να προσεγγίσουμε ολιστικά ώστε να αναπτυχθεί περαιτέρω η Δράμα ως τουριστικός προορισμός.

Φτάνοντας στο σήμερα, θα πρέπει να πάψουμε να ασχολούμαστε μόνο με την προώθηση και την προβολή των προορισμών αλλά και με τη διαχείρισή τους. Η αναγνώριση της ανάγκης για προηγμένη διαχείριση προορισμών προσανατολισμένων στη βιωσιμότητα και με στόχο την βέλτιστη διαχείριση κάθε πτυχής ενός προορισμού, προσθέτει μια νέα ευθύνη, την οποία καλούμαστε να αναλάβουμε όλοι όσοι ασχολούμαστε με τον τουρισμό, αλλά κυρίως η αυτοδιοίκηση.

Η Ένωση Ξενοδόχων Δράμας, εδώ και χρόνια, έχει θέσει και προτείνει την αναγκαιότητα δημιουργίας Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού όπως και έχει δεσμευτεί να συμβάλει οικονομικά σε οποιαδήποτε πρόταση συνεργασίας η οποία θα αποτελέσει το εφαλτήριο της περαιτέρω τουριστικής ανάπτυξης του Νομού μας, εξού και ο λόγος που η Ένωση Ξενοδόχων συμμετέχει με 45.000 € στο πρώτο συνεργατικό σχήμα δημοσίου και ιδιωτικού τομέα το οποίο δυστυχώς έχει παραμείνει στο συρτάρι εδώ και δύο χρόνια, ενώ τώρα αναμένουμε από την νέες Δημοτικές Αρχές την έναρξη υλοποίησης του εν λόγω προγράμματος leader.

Αν λοιπόν προ 12ετίας υπερασπιζόμασταν την ανάγκη να δημιουργηθεί στη Δράμα Οργανισμός Προώθησης Προορισμού DMOs, σήμερα οφείλουμε να γυρίσουμε σελίδα, να προσαρμοστούμε και να ακολουθήσουμε την εθνική στρατηγική που έχει χαράξει το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ για το τουρισμό και να πάμε στην δημιουργία Οργανισμού Προώθησης και Διαχείρισης Προορισμού (DMMOs).

Ο ρόλος του οργανισμού διαχείρισης προορισμού είναι να σχεδιάζει στρατηγική, να καθοδηγεί και να συντονίζει όλες τις δραστηριότητες που στοχεύουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας του προορισμού με στόχο την επιδίωξη ενός κοινού σκοπού, δηλαδή της βιώσιμης ανάπτυξης του προορισμού. Εφαρμόζει και κατευθύνει το στρατηγικό σχεδιασμό του Νομού, παρακολουθεί της νέες τάσεις, αναπτύσσει το τουριστικό προϊόν, διαχειρίζεται κρίσεις, αναλαμβάνει την προώθηση και το μάρκετινγκ ακόμα και την χρηματοδότηση και ενίσχυση επενδύσεων.

Για να μπορέσει να λειτουργήσει όμως ο DMMOs θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία και συντονισμός μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών, Δήμους, φορείς αλλά και επαγγελματίες προκειμένου να δεσμευτούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς, ακόμα και οι κάτοικοι και οι τοπικές κοινότητες ότι ο σχεδιασμός αλλά και η εφαρμογή ενός στρατηγικού σχεδίου θα έχει έναν στόχο: την αναγνωρισιμότητα, τη βιωσιμότητα αλλά και την ανταγωνιστικότητα του προορισμού βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Βέβαια για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να βγούμε από τον φαύλο κύκλο της εσωστρέφειας, η αυτοδιοίκηση, οι φορείς, οι ιδιώτες ακόμα και η κοινωνία και να τολμήσουμε να κάνουμε την διαφορά.

Σε προορισμούς που θέλουν να αναπτυχθούν τουριστικά ή σε ανεπτυγμένους προορισμούς ήδη εφαρμόζονται, εξελίσσονται και προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα καθώς θεωρούν τους DMMOs ως το πιο σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης των περιοχών τους και την τεχνοκρατική προσέγγιση ως τη μόνη επιτυχία για τον κάθε προορισμό.

Πόσο ώριμη όμως είναι τουριστικά η Δράμα για να αντιληφθεί και να προσαρμοστεί αντίστοιχα σε αυτό που ορίζει η εξέλιξη του τουρισμού για έναν τόπο, σε αυτό που πλέον ορίζει το εθνικό σχέδιο για την τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδος αλλά και κάθε προορισμού.

Το παρελθόν δυστυχώς απέδειξε ότι δεν υπήρξε όχι μόνο η βούληση και η διάθεση αλλά και η εξωστρέφεια ώστε να αντιληφθούμε βασικούς άξονες ή τρόπους που θα μας βοηθούσαν να αναπτυχθούμε ακόμα περισσότερο τουριστικά αγνοώντας ή αδιαφορώντας για τα πολύ σημαντικά εργαλεία τα οποία είχαν στην διάθεσή τους ώστε να επιτύχουν τον στόχο της τουριστικής ανάπτυξης, ακολουθώντας ο καθένας ένα μοναχικό δρόμο, σπαταλώντας χιλιάδες ευρώ σε προβολή πιστεύοντας ότι θα μπορούσε να αποτελέσει τοπ προορισμό ο τόπος του, αγνοώντας πλήρως τον τρόπο που σκέφτεται ή ταξιδεύει ο τουρίστας.

Σήμερα όμως έχουμε μία ευκαιρία, νέα αυτοδιοίκηση σε πολλά επίπεδα, έναν νέο νόμο 4875/2021 του Υπουργείου Τουρισμού που δίνει πλέον την ευκαιρία στους Δήμους και τις Περιφέρειες και στους φορείς να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν DMMOs, να εκμεταλλευτούν τα σύγχρονα εργαλεία marketing και management που προκύπτουν μέσα από αυτούς ώστε να αναπτυχτούν τουριστικά, προκειμένου να βοηθήσουν σε ότι έχει να κάνει με την ανάπτυξη και κυρίως τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη των περιοχών τους ώστε να συμβάλλουν στην προσπάθειά και στο όραμα η Ελλάδα να αποτελεί προορισμό και τις 365 ημέρες του έτους.

Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι η ανάπτυξη του τουρισμού πηγαίνει πλέον στους οργανισμούς διαχείρισης προορισμού, καθώς θεωρείται το πιο σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη και διαχείριση του τουρισμού. Ο φορέας που καλείται, βάσει του νόμου, να λειτουργήσει ως ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ είναι οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή οι Αναπτυξιακές Ανώνυμες Εταιρείες Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.). Για να γίνει αυτό καλείται το Διοικητικό Συμβούλιο της κάθε Αναπτυξιακής Εταιρείας ανά την Ελλάδα, να αποφασίσει αν θέλει να μετασχηματιστεί, να αναβαθμιστεί ή να τροποποιήσει το καταστατικό και να δημιουργήσει τον DMMOs ώστε να προσαρμοστεί στις νέες προσκλήσεις αλλά και προκλήσεις της επόμενης 5ετίας, άλλωστε ήδη αρκετές Αναπτυξιακές ανά την Ελλάδα έχουν αντιληφτεί την επόμενη μέρα και έχουν προχωρήσει ώστε να είναι έτοιμες και προσέξτε δεν είναι σε περιοχές που είναι αναπτυγμένες τουριστικά αλλά σε περιοχές που θέλουν να αναπτυχτούν αντιλαμβανόμενοι την ευκαιρία που τους δίνεται.

Από την άλλη και όλοι οι ιδιωτικοί φορείς οφείλουμε να σταθούμε στο ύψος μας και να συμμετέχουμε, καθώς πλέον καλούμαστε να συμμετέχουμε όχι μόνο επί της θεωρίας αλλά κυρίως να συνεισφέρουμε οικονομικά σε αυτή την προσπάθεια, αποδεικνύοντας ότι δεν είμαστε εδώ απλά για να εξυπηρετήσουμε τα προσωπικά μας συμφέροντα αλλά για να στηρίξουμε το όραμά μας για την τουριστική ανάπτυξη του τόπου μας, εκμεταλλευόμενοι όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία της επόμενης 5ετίας προς αυτή την κατεύθυνση.

Σήμερα ή μάλλον από 1/1/24 καθώς οι αλλαγές στην τοπική αυτοδιοίκηση φέρνουν νέο αέρα και οι Δήμοι ως οι βασικοί μέτοχοι στην Αναπτυξιακή Εταιρεία, καλούνται να αποφασίσουν αν θέλουμε να γυρίσουμε σελίδα και να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα ή να παραμείνουμε σε ένα περιβάλλον που πολλές φορές γίνεται αρκετά τοξικό σε μία προσπάθεια ο καθένας μας να αναλάβει ρόλους που δεν του ανήκουν στη προσπάθειά του να αποδείξει ότι ξέρει ή ότι μπορεί, ενώ επί της ουσίας θέλει να εξυπηρετεί αποκλειστικά τα προσωπικά του συμφέροντα.

Σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, αισθάνομαι ότι το κλίμα… ο αέρας που φυσά έχει αλλάξει… η πρόθεση και η διάθεση όλων όσων εμπλέκονται στην αυτοδιοίκηση είναι ουσιαστική και θα τολμούσα να πω πιο αποφασιστική καθώς όλο και πιο συχνά ακούω την ατάκα… «ή θα συνεργαστούν ή θα απομονωθούν… αυτοί θα επιλέξουν».