Θέματα που αφορούν περισσότερο το διεθνές περιβάλλον αναμένεται να απασχολήσουν τη νέα εκκλησιαστική χρονιά (Ινδικτος*) η οποία αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου. Το όνομα της νέας Εκκλησίας των Σκοπίων, τα όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία, το Κόσοβο και τα Ιεροσόλυμα είναι τα θέματα που θα απασχολήσουν τα νέα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.
Στο εσωτερικό μέτωπο θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τις εκλογές για τις κενές θέσεις των μητροπόλεων Αιτωλίας και Ακαρνανίας, Δράμας και Γόρτυνος, ενώ υπάρχει και το ενδεχόμενο να έχουμε παραιτήσεις και άλλων μητροπολιτών για λόγους υγείας.
Παράλληλα, τη νέα σύνθεση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ) θα απασχολήσουν θέματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας και την αντιμετώπιση της covid-19.
Σε ο,τι αφορά το διεθνές περιβάλλον η Εκκλησία της Ελλάδος θα πρέπει να αποφασίσει πως θα αντιδράσει στην περίπτωση που τα Σκόπια αποφασίσουν να χρησιμοποιήσουν τριπλή ή και διπλή ονομασία, κάτι που η Αθήνα αλλά και το Φανάρι έχει απορρίψει από την πρώτη στιγμή.
Σύμφωνα με την τελευταία τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου Στέφανου για την Αθήνα και το Φανάρι θα υπάρχει η ονομασία Αρχιεπισκοπή Αχρίδος, για το εσωτερικό Μακεδονική Εκκλησία Αρχιεπισκοπή Αχρίδος-Μακεδονική Εκκλησία και για τη Βουλγαρία και τη Σερβία «Μακεδονική Εκκλησία».
Το Φανάρι είχε θέσει ως όρο να η νέα Εκκλησία να μην φέρει το όνομα «Μακεδονία-Μακεδονική» ώστε να της αποδοθεί η αυτοκεφαλία. Η Αθήνα επίσης έχει απορρίψει κάθε ιδέα για αναγνώριση εάν τα Σκόπια επιμείνουν στον όρο Μακεδονία.
Το επόμενο διάστημα θα κρίνει πολλά για το μέλλον των σχισματικών των Σκοπίων καθώς ΗΠΑ και ΝΑΤΟ έχουν ταχθεί υπέρ της αυτοκεφαλίας, επιδιώκοντας τον περιορισμό της επιρροής της ρωσικής Εκκλησίας αλλά και της Σερβίας.
Το Ουκρανικό
Το μεγάλο θέμα και για την Αθήνα παραμένει το Ουκρανικό καθώς το σύνολο των ορθοδόξων έχουν ταχθεί κατά του Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου και υπέρ του μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιου.
Το ζήτημα του πολέμου αλλά και η προσπάθεια της ρωσικής Εκκλησίας να αυξήσει την επιρροή της σε Βαλκάνια και Αφρική, έχουν προκαλέσει ισχυρές αναταράξεις στους κόλπους της Εκκλησίας καθώς έχουν δημιουργηθεί νέα μέτωπα και συμμαχίες.
Το θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας
Σε ο,τι αφορά τα δικά της θέματα η Εκκλησία της Ελλάδος θα αποφασίσει άμεσα για την αξιοποίηση της περιουσίας εστιάζοντας στις επενδύσεις που αφορούν στο Σχιστό, την Βουλιαγμένη αλλά και σε πολλά άλλα ακίνητα τα οποία είναι διάσπαρτα σε όλη τη χώρα.
Το μεγάλο αγκάθι θα είναι για μια ακόμη φορά η εκλογή νέων μητροπολιτών σε Δράμα, Γορτυνία και Αιτωλία. Η Σύνοδος έχει ζητήσει από την κυβέρνηση τη διχοτόμηση της μητρόπολης της Αιτωλίας, αλλά το θέμα φαίνεται πως παγώνει προς το παρόν.
Η παραίτηση του Γραμματέα του πρωθυπουργού κ. Γρηγόρη Δημητριάδη ο οποίος ήταν γνώστης του θέματος θα επηρεάσει τις εξελίξεις στο θέμα το οποίο έχει διχάσει την τοπική κοινωνία.
Για τις άλλες μητροπόλεις Γόρτυνος και Δράμας τα πράγματα είναι απλά, καθώς δεν υπάρχουν εκκρεμότητες. Αντίθετα ανοικτό παραμένει το θέμα των παραιτήσεων των μητροπολιτών Ηλείας Γερμανού και Φλωρίνης Θεόκλητου. Και για τους δύο, λέγεται πως έχουν γίνει οι ανάλογες κινήσεις χωρίς ωστόσο τίποτε να μην είναι βέβαιο.
Πάντα υπάρχει και το θέμα της παραίτησης του μητροπολίτη Παραμυθίας Τίτου ο οποίος δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τα καθηκοντά του. Ο κ. Ιερώνυμος θέλει να κλείσει και τις τρείς υποθέσεις των παραιτήσεων, αλλά σε καμία των περιπτώσεων δεν επιθυμεί να προκαλέσει αναστάτωση στο εσωτερικό της Συνόδου.
Και αυτή τη χρονιά η Σύνοδος θα κληθεί να αντιμετωπίσει την covid-19 καθώς το θέμα της επιδημίας παραμένει ανοικτό για τους επιστήμονες. Η τήρηση των μέτρων εντός των ναών αλλά και σε άλλες εκδηλώσεις θα απασχολήσει, όπως όλα δείχνουν, και πάλι την Εκκλησία το επόμενο διάστημα.
*Η Ίνδικτος προέρχεται από τη λατινική λέξη Indictio που σημαίνει ένδειξη, ορισμός, μήνυμα, κήρυξη, επαγγελία, διάγγελμα, διάταγμα. Και στην εκκλσιαστική ορολογία αναφέρεται στην έναρξη και τον δια του Χριστού αγιασμό του νέου εκκλησιαστικού έτους, που είναι αρχές Σεπτεμβρίου. Την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας σήμαινε την αρχή του οικονομικού έτους και της ανά δεκαπενταετία προσδιοριζόμενης φορολογικής πολιτικής των Ρωμαίων.
Πηγή: thepressroom.gr