ΑΡΘΡΟ

του Παναγιώτη Χατζηγεωργίου

Δικηγόρου, μέλους της ΠΡΩ.Τ.Α.ΣΥ. (ΠΡΩτοβουλία Της Αλλαγής & ΣΥνεργασίας) Δράμας

Ήταν Απρίλιος του 2025. Ο Δικηγορικός Σύλλογος Δράμας είχε καλεσμένο τον καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου Νίκο Αλιβιζάτο. Ο σεβαστός καθηγητής εξέφρασε την αισιόδοξη άποψη: ΝΑΙ παρά τα προβλήματα έχουμε ακόμη στην Ελλάδα Κράτος Δικαίου.

Είχαν προηγηθεί: Οι υποκλοπές και το κουκούλωμά τους. Το έγκλημα των Τεμπών και οι προσπάθειες συγκάλυψής του. Ήδη το 2024 ο Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Αχιλλέας Ζήσης είχε αρχειοθετήσει την υπόθεση των υποκλοπών. Στις 29.01.2025 ο Πρωθυπουργός πιεζόμενος από τις εξελίξεις αναγκάστηκε να παραδεχθεί σε συνέντευξή του, πως η εξεταστική για τα Τέμπη «δεν ήταν η καλύτερη στιγμή της Βουλής».

Μετά τα μεγαλειώδη συλλαλητήρια για το έγκλημα των Τεμπών Π/Θ και κυβέρνηση μπροστά στη γενική κατακραυγή προσπάθησαν να ελιχθούν. Αποφάσισαν να παραπεμφθεί ο Τριαντόπουλος, αλλά μόνο για πλημμέλημα. Κατατέθηκε πρόταση δυσπιστίας. Διέρρευσε το email Τριαντόπουλου, που ενέπλεκε και άλλους Υπουργούς. Ξέσπασε θύελλα. Κλήθηκε ο Τριαντόπουλος να απολογηθεί, πριν καν κληθούν μάρτυρες. Καταγγέλθηκε ωμή παραβίαση του νόμου. Δεν πήγε καν. Έστειλε ένα ραβασάκι με λίγες λέξεις. Ευτέλισαν τη Βουλή. Είχα ρωτήσει τότε: Κύριε Καθηγητά τι έχετε να πείτε για τις υποκλοπές και το ρεζιλίκι με τον Τριαντόπουλο, είναι αυτό Κράτος Δικαίου; Απάντησε. Έχουμε Κράτος Δικαίου με πολλές μαύρες τρύπες!

Ακολούθησαν. Οι εξελίξεις στα Τέμπη με τις συνεχιζόμενες κυβερνητικές παρεμβάσεις. Το τεράστιο δυσώδες σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Η διάταξη του Εισαγγελέα του Α.Π., που έθαψε την υπόθεση των υποκλοπών. Η διαφαινόμενη απόφαση της κυβέρνησης να αποτρέψει τη σύσταση νέας Εξεταστικής Επιτροπής. Ο θεσμικός κατήφορος δεν έχει τέλος.

Αν είχαμε και πάλι εδώ κοντά μας τον καθηγητή Αλιβιζάτο, πιστεύω πως δεν θα μασούσε πλέον τα λόγια του. Θα μας έλεγε πως οι μαύρες τρύπες στο Κράτος Δικαίου έχουν γίνει πλέον διαστημικές τεράστιες σκουληκότρυπες. Τα λέει άλλωστε σε συνέντευξή του στο Βήμα: «Το θέμα των υποκλοπών είναι η πιο κραυγαλέα παραβίαση του ευρωπαϊκού κεκτημένου. Η ΕΥΠ αγνοεί απόφαση του ΣτΕ. Η Κυβέρνηση επιχειρεί να χειραγωγήσει την ΑΔΑΕ με διορισμούς δίχως την απαιτούμενη συνταγματική πλειοψηφία… Στην Ευρώπη είμαστε δακτυλοδεικτούμενοι».

Τα λένε όχι μόνο αντιπολιτευόμενοι. Αλλά και η πλειοψηφία των ψηφοφόρων της ΝΔ. Και πολλοί φίλα προσκείμενοι στον Π/Θ. Όπως ο καθηγητής Διαμαντόπουλος. Που βαθμολόγησε την κυβέρνηση στο ζήτημα αυτό κάτω του μηδενός. Καταγγέλλονται σε εκδηλώσεις, όπως αυτή του Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνας με συμμετοχή Αλιβιζάτου, Ρουπακιώτη (πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης) και άλλων επιφανών νομικών. Εκδήλωση καταπέλτη για την κυβέρνηση και τα πεπραγμένα της.

Όπως έχει αναπτύξει στο σύγγραμμά του «Η Δημοκρατία μεταξύ συγκυρίας και Ιστορίας» ο Συνταγματολόγος και πρώην Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλης Βενιζέλος: «Όταν λέμε φιλελεύθερη δημοκρατία εννοούμε τον άρρηκτο σύνδεσμο Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας και Κράτος Δικαίου… η Δημοκρατία έφερε το Κράτος Δικαίου… Και χωρίς τις εγγυήσεις του Κράτους Δικαίου δεν θα μπορούσε να οικοδομηθεί η Δημοκρατία».

Τι είναι Κράτος Δικαίου μας λέει ο Βενιζέλος; «Είναι το θεσμικό σύστημα, όπου η κρατική εξουσία οριοθετείται στη δράση της με θεμελιώδεις εγγυήσεις». Χωρίς Κράτος Δικαίου δεν υπάρχουν ατομικά, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα. Υπάρχει σκέτος ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ!

Μα πάντα δεν υπήρχαν προβλήματα θα πει κανείς. Σωστά. Αν κρίνουμε με την εποχή του Όθωνα, θα πει κανείς ότι είμαστε καλύτερα. Εν έτει 1834 ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης Κ. Σχινάς είχε βάλει ξιφολόγχη στο λαιμό των δικαστών Πολυζωΐδη και Τσερτέτη για να υπογράψουν και αυτοί τη θανατική καταδίκη του Κολοκοτρώνη και του Πλαπούτα (βλ. Αντώνης Ρουπακιώτης: Ανατομία της Δικαστικής Εξουσίας). Και αυτοί αρνήθηκαν!!!

Μετά από 200 χρόνια θα περίμενε κανείς, ότι θα έχει αποκοπεί πλέον ο ομφάλιος λώρος μεταξύ εκτελεστικής εξουσίας (Κυβέρνησης) και Δικαιοσύνης. Πως οι Δικαστές θα έχουν εξωτερική (απέναντι σε Εκτελεστική και Νομοθετική Εξουσία) και εσωτερική (απέναντι σε παρεμβάσεις προϊσταμένων τους) ανεξαρτησία. Θα έχουν εχέγγυα και σθένος να αποκρούουν παρεμβάσεις. Έτσι ώστε η δικαιοδοτική τους κρίση να είναι αν όχι πάντα ορθή και απολύτως αμερόληπτη, τουλάχιστον σεβαστή.

Η Δημοκρατία και το Κράτος Δικαίου σήμερα στη χώρα μας αντιμετωπίζουν σωρεία προκλήσεων. Είναι πασιφανής η θεσμική υποχώρηση. Αμφισβητείται ευθέως πλέον η Δικαστική Ανεξαρτησία. Έχει τραυματιστεί βαριά η εμπιστοσύνη στους θεσμούς. Και της Δικαιοσύνης. Όχι άδικα. Επείγει η ανόρθωση του κύρους της. Γιατί είναι το καταφύγιο των αδυνάτων.

Αυτό που ζούμε τα τελευταία χρόνια είναι πλέον εφιαλτικό. Ποτέ άλλοτε δεν είχαμε παραβιάσεις του Κράτους Δικαίου σε τέτοιο βαθμό και σε τέτοια ένταση. Με τόση αλαζονεία και τόση αμετροέπεια. Το ποτήρι ξεχείλισε. Η οργή έγινε τσουνάμι. Το 80% των πολιτών, ακόμη και η πλειοψηφία των ψηφοφόρων της ΝΔ βγάζει κόκκινη κάρτα στην κυβέρνηση και τον Π/Θ. Σύμπασα η επιστημονική κοινότητα καταγγέλλει θεσμικές απρέπειες.

Για πρώτη φορά η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων καυτηριάζει με τέτοιο οξύ τρόπο άθλιες κυβερνητικές μεθοδεύσεις. Για πρώτη φορά ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθήνας ζητά παραίτηση Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Η κοινωνία βοά. Οι πολίτες ασφυκτιούν. Η κυβέρνηση παραπαίει.

Είναι κοινωνική επιταγή. Αποτελεί ιστορική αναγκαιότητα.

ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ!  ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΗ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ!!!