ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΔΡΑΜΙΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΙΑΣ» ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΔΟΘΗΚΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ Η ΔΡΑΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ ΑΥΤΟΜΑΤΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΠΙΝΙΔΩΤΩΝ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε στη Δράμα από τις 19 έως τις 21 Δεκεμβρίου 2025, το συνέδριο «Δραμινές Ημέρες Καρδιολογίας», το οποίο εδώ και πάνω από μια δεκαετία προσελκύει την επιστημονική κοινότητα από όλη χώρα, αποτελώντας πλέον έναν θεσμό σε πανελλήνιο επίπεδο. Για τρεις ημέρες, πάνω από 150 σύνεδροι παρουσίασαν σημαντικές εισηγήσεις για την καρδιολογία και τα νέα επιστημονικά δεδομένα, με έμφαση βέβαια στη θωράκιση που έχει αποκτήσει η Δράμα στην προστασία από εξωνοσοκομειακή αιφνίδια καρδιακή θνησιμότητα μέσα από το εγκατεστημένο δίκτυο αυτόματων εξωτερικών απινιδωτών, χάρη στην προσφορά της εταιρείας Raycap και του αείμνηστου Κώστα Αποστολίδη.

Όπως αναφέρθηκε, πρόκειται για μια πρωτοποριακή κατάσταση σε επίπεδο χώρας, καθώς η αναλογία 1 απινιδωτής ανά 1.000 κατοίκους προσεγγίζει τα δεδομένα που ισχύουν στην Κοπεγχάγη, μια πόλη που θεωρείται πρότυπο σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το συνέδριο διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Καρδιάς και Αυτόνομου Νευρικού Συστήματος, με τη συνεργασία του Συλλόγου Δραμινών Εθελοντών Διάσωσης Καρδιακής Ανακοπής – ΔΕΔΚΑ, του Ιατρικού Συλλόγου Δράμας και της Καρδιολογικής Κλινικής του Γενικού Νοσοκομείου Δράμας, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και του Δήμου Δράμας.

Η έναρξη του συνεδρίου πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής 19 Δεκεμβρίου στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Δράμας με μια εκδήλωση ανοικτή στο ευρύ κοινό, ενώ τις επόμενες δύο ημέρες οι επιστημονικές εργασίες του συνεδρίου διεξήχθησαν στο ξενοδοχείο «HYDRAMA».

Η εναρκτήρια εκδήλωση ξεκίνησε με χριστουγεννιάτικα τραγούδια από τη μικτή χορωδία του Δήμου Δράμας και ακολούθησαν χαιρετισμοί από τους παριστάμενους επίσημους, βραβεύσεις και ομιλίες.

Συγκεκριμένα βραβεύτηκαν ο κ. Ιωάννης Καλλικάζαρος Συντονιστής Διευθυντής Καρδιολογικού του Ιπποκράτειου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, ο κ. Κωνσταντίνος Γκατζούλης, Καθηγητής Καρδιολογίας Α’ Πανεπιστημιακής Καρδιολογικής Κλινικής «Ιπποκράτειο» Αθηνών, ο οποίος απουσίαζε και το βραβείο παρέλαβε συγγενής του, και η Ολυμπιονίκης της σκοποβολής Άννα Κορακάκη, η οποία απουσίαζε και το βραβείο παρέλαβε ο πατέρας της Τάσος Κορακάκης.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος, ο Βουλευτής του Νομού Δράμας κ. Αναστάσιος Νικολαΐδης, ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μιχάλης Μουρβετίδης, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, ο θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Κοινωνικής Πολιτικής κ. Αλέξης Παναγιωτίδης, Αντιδήμαρχοι και Δημοτικοί Σύμβουλοι, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων, καθώς και πολίτες.

Εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ σε πάνω από 5.000 εθελοντές πολίτες

Στις δηλώσεις του στα τοπικά Μ.Μ.Ε. ο κ. Χρήστος Χατζηελευθερίου, Διευθυντής της Καρδιολογικής Κλινικής του Γενικού Νοσοκομείου Δράμας, σημείωσε: «Η πόλη της Δράμας έχει αναπτύξει ένα πρωτοποριακό project, όπου έχουμε τοποθετήσει περίπου 50 εξωτερικούς απινιδωτές σε διάφορα σημεία της πόλης μας και ορισμένων όμορων μεγάλων κωμοπόλεων, το οποίο δεν υπάρχει πουθενά σε όλη την ελληνική περιφέρεια. Η αναλογία αυτών των απινιδωτών με τον πληθυσμό είναι πάρα πολύ υψηλή. Είναι περίπου 1 ανά 1.000 άτομα. Είναι μια παγκόσμια πρωτοτυπία και θέλουμε, με πολύ μεγάλο κόπο τον οποίο κάνουμε, να δουλέψει. Να προσπαθήσουμε δηλαδή να σώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους συμπολίτες μας. Αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο. Απαιτεί μια συλλογική δουλειά, καθώς εκτός από ένα οργανωμένο σωματείο όπως είναι η ΔΕΔΚΑ, απαιτεί και μια σειρά από εκπαιδευτές, οι οποίοι κάνουν ένα πολύ μεγάλο έργο. Έχουν εκπαιδεύσει πάνω από 5.000 εθελοντές, οι οποίοι έχουν ήδη μπει στη διαδικασία της καρδιοαναπνευστικής αναζωογόνησης». Όπως είπε, «απαιτείται και μια οργάνωση, η οποία θα κρατάει ζωντανούς αυτούς τους απνιδωτές. Δεν είναι μόνο η τοποθέτηση, αλλά απαιτείται και μία σειρά από διαδικασίες, έτσι ώστε να μπορούν να δουλεύουν αυτοί οι απινιδωτές».

Ακόμη, ο κ. Χατζηελευθερίου επεσήμανε: «Με τη βοήθεια της Raycap προσπαθούμε να οργανώσουμε ένα ειδικό λογισμικό, το οποίο θα συνδέει όλους αυτούς τους φορείς, τους εθελοντές και τους πιο εκδικουμένους ανθρώπους, ώστε να μπορούν την κρίσιμη στιγμή να σπεύσουν στον τόπο του συμβάντος». «Είναι σημαντικό να υπάρχει ένα αριθμός ανθρώπων οι οποίοι θα μπορούν να κινηθούν την πρώτη στιγμή, η οποία είναι το ίδιο πολύτιμη όσο είναι η χρήση του απινιδωτή. Να μπορεί δηλαδή ο άνθρωπος, ο οποίος βρίσκεται σε ένα τέτοιο τραγικό συμβάν, να κρατά την ψυχραιμία του, να ξέρει να δίνει τις πρώτες βοήθειες, να μην πανικοβάλλεται, να δίνει τις βασικές πρώτες βοήθειες αναζωογόνησης. Αυτή την στιγμή έχουμε μια μεγάλη δεξαμενή από Δραμινούς πολίτες, οι οποίοι πλέον είναι κοντά σε αυτό τον τρόπο προσέγγισης του συμβάντος», πρόσθεσε. Όπως υπογράμμισε, «πραγματικά μας εκπλήσσει το γεγονός ότι τόσο πολλοί Δραμινοί ενδιαφέρονται και εθελοντικά προσφέρονται να συμμετέχουν. Στις μέρες μας αυτό δεν είναι κάτι αυταπόδεικτο».

Έξι απινιδωτές βρίσκονται εκτός κτιρίων διαθέσιμοι όλο το 24ωρο

Ο καρδιολόγος κ. Χρηστός Καΐρης, μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του συνεδρίου, ανέφερε για το δίκτυο αυτόματων εξωτερικών απινιδωτών: «Αυτή τη στιγμή έχουμε 40 αυτόματους απινιδωτές στην πόλη μας που μπορεί να χρησιμοποιήσει το κοινό, φτάνει να έχει εκπαιδευτεί σε ένα σεμινάριο ΚΑΡΠΑ. Οι απινιδωτές είναι 40. Αντιστοιχεί ένας απινιδωτής σε κάθε 1.000 κατοίκους. Πολύ υψηλή αναλογία που αγγίζει αυτή της Κοπεγχάγης, η οποία θεωρείται η πόλη πρότυπο παγκοσμίως.

Το καινοτόμο στοιχείο επιπλέον είναι ότι πολλοί απινιδωτές βρίσκονται εκτός κτιρίων. Έξι απινιδωτές είναι εκτός κτιρίων. Ένας στη ΔΕΥΑΔ, ένας απέναντι από το ΚΤΕΛ Δράμας, ένας έξω από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Δράμας, ένας στο ΚΑΠΗ Ξηροποτάμου, ένας στο ΚΑΠΗ Δράμας που είναι στην 1ης Ιουλίου και ένας στο ΚΑΠΗ που είναι δίπλα στο ΚΗΦΗ. Έξι απινιδωτές είναι διαθέσιμοι 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Υπάρχουν επίσης απινιδωτές μέσα στα κτίρια της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας, υπηρεσίες που είναι ανοιχτές όλο το 24ωρο. Οπότε πλέον υπάρχει η δυνατότητα αν συμβεί ένα συμβάν ακόμη και τη νύχτα, να μπορέσουμε να παρέμβουμε και να το αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά. Το κλειδί είναι η εκπαίδευση των πολιτών».

Πιλοτική πόλη η Δράμα

Ο καρδιολόγος κ. Αχιλλέας Παπαδόπουλος, Πρόεδρος του συλλόγου ΔΕΔΚΑ τόνισε ότι «αυτό το περιφερειακό συνέδριο δίνει πολλές καινοτόμες λύσεις στην καρδιολογία» και πρόσθιεσε: «Εάν πάρουμε υπόψη ότι η Δράμα είναι μία πόλη πιλοτική για όλο το θέμα των απινιδωτών και για όλα τα θέματα, τα οποία άπτονται του αιφνίδιου καρδιακού θανάτου, νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό το συνέδριο». Όπως είπε, «ευελπιστούμε ότι αυτά που θα καταλήξουμε σε αυτές τις συζητήσεις, να γίνουν πιλοτικά θέματα για όλη την Ελλάδα. Δηλαδή να τοποθετηθούν απινιδωτές με τον τρόπο με τον οποίο έχουν τοποθετηθεί στη Δράμα και με τον τρόπο με τον οποίον θα χρησιμοποιηθούν από τους Δραμινούς πολίτες».

«Σπάνια γίνονται τέτοια συνέδρια στην περιφέρεια»

Ο κ. Ιωάννης Καλλικάζαρος, πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας, Συντονιστής Διευθυντής Καρδιολογικού του Ιπποκράτειου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, δήλωσε στα τοπικά Μ.Μ.Ε.: «Είναι η τρίτη – τέταρτη φορά που έρχομαι στη Δράμα. Την πρώτη φορά είχα θέσει το συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας και πραγματικά θέλω να δώσω συγχαρητήρια στον Πρόεδρο και την Οργανωτική Επιτροπή για το τόσο επιτυχημένο συνέδριο. Σπάνια βλέπει κανείς να γίνονται τέτοια συνέδρια στην περιφέρεια. Μεγάλη επίσης είναι η συμβολή του συλλόγου Δραμινών Εθελοντών Διάσωσης Καρδιακής Ανακοπής. Ίσως είναι και το μοναδικό μέρος στην Ελλάδα που έχει τόσο καλά οργανωμένο δίκτυο. Ξεκίνησε από τότε που ήμουν Πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας, προ δεκαετίας περίπου, που φτιάξαμε διάφορα δίκτυα. Αλλά αυτό είναι το πιο οργανωμένο και πραγματικά θέλω να δώσω συγχαρητήρια στους ανθρώπους, οι οποίοι είναι όλοι τους εθελοντές και προσφέρουν τα πάντα για να συντηρούν τους απινιδωτές, να αλλάζουν τις μπαταρίες, να επισημαίνουν τους χώρους, να εκπαιδεύουν τον κόσμο. Έχουν εκπαιδεύσει μεγάλο αριθμό πολιτών για να αντιμετωπίσουν αυτό τον αιφνίδιο θάνατο».

«Υγιής πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης»

Ο κ. Στέφανος Φούσας καθηγητής Καρδιολογίας, πρώην Πρόεδρος Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας, ανέφερε στις δηλώσεις του: «Η Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην ενημέρωση των πολιτών και των γιατρών, γιατί ο υγιής πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία έχει χωρίσει τη χώρα σε επτά τμήματα και πηγαίνουμε σε όλες τις πόλεις. Κάνουμε και την καρδιοαναπνευστική ανάταξη, τη γνωστή σε όλους ΚΑΡΠΑ. Προσπαθούμε με αυτόν τον τρόπο, ούτως ώστε εάν συμβεί κάποιος αιφνίδιος θάνατος, να τον ανατάξουμε. Το σπουδαιότερο όμως είναι να προλαμβάνουμε. Πρόληψη θα πει λιγότεροι παράγοντες κινδύνου. Δεν καπνίζουμε, δεν έχουμε αυξημένη χοληστερίνη, ρυθμίζουμε την πίεσή μας, ρυθμίζουμε το σάκχαρό μας, ρυθμίζουμε τα κιλά μας. Όσο λιγότερους παράγοντες κινδύνου έχουμε, τόσα λιγότερα προβλήματα έχουμε στην καρδιά μας. Και αυτό δεν αφορά μόνο την καρδιά. Αφορά και τον εγκέφαλο. Αφορά και την άνοια. Με αυτό τον τρόπο, λοιπόν, κάνουμε εκστρατεία οι καρδιολόγοι και οι άλλες ειδικότητες σε πόλεις της περιφέρειας να ενημερώσουμε και τους γιατρούς για ό,τι καινούργιο γίνεται, αλλά και τους πολίτες, ούτως ώστε να προσέχουμε περισσότερο για να είμαστε υγιείς».

«Η καρδιά είναι το κέντρο της προσωπικότητας του ανθρώπου»

Ο Σεβασμιωτάτος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος, σχετικά με τη διεξαγωγή του συνεδρίου, σημείωσε: «Χαιρόμαστε πολύ που στην πόλη μας λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο το συνέδριο καρδιολογίας με πολλούς γνωστούς, καλούς καθηγητές και με ανθρώπους που έχουν την καταγωγή τους από τη Δράμα, οι οποίοι συμβάλλουν στις θεραπείες των ανθρώπων που πάσχουν από την καρδιά τους. Ως εκκλησία και ως άνθρωπος που ασχολούμαι με τα εκκλησιαστικά πράγματα, θα ήθελα να σημειώσω ότι η καρδιά είναι το κέντρο της προσωπικότητας του ανθρώπου. Πέρα δηλαδή από το ότι είναι ένα όργανο του ανθρωπίνου σώματος, ουσιαστικά όμως εκεί είναι το κέντρο της προσωπικότητάς μας. Δηλαδή, έχω μια χαρά; Θα εκδηλωθεί στην καρδιά μου, στον περί την καρδία χώρο. Προσεύχομαι; Το ίδιο. Για αυτό και σας θυμίζω τη φράση του ψαλμωδού του Δαυίδ που λέει “Καρδίαν καθαράν κτίσον εν εμοί, ο Θεός». Δηλαδή θέλουμε ο βαθύτερος άνθρωπος, ο εσωτερικός άνθρωπος να είναι καθαρός άνθρωπος, τίμιος, ευσυνείδητος, να αισθάνεται τη χαρά και την αγάπη και αυτά να τα εκπέμπει και στους άλλους ανθρώπους».