Αντιμέτωποι με ένα χρέος χιλιάδων ευρώ, για το οποίο συχνά ενημερώνονται από δικαστικό κλητήρα που φτάνει στην πόρτα τους όταν αυτό έχει ήδη διογκωθεί υπερβολικά, έχουν έρθει αρκετοί συνδρομητές της ΕΥΔΑΠ μέχρι τώρα.

Οι αφανείς διαρροές, δηλαδή η απώλεια ύδατος, η οποία όμως δεν μπορεί να εντοπιστεί από τον πολίτη παρά μόνο αφού του φτάσει ο φουσκωμένος λογαριασμός καθώς δεν είναι εμφανής, όπως για παράδειγμα όταν τρέχει μία βρύση, αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες γι΄αυτό.

Αποτέλεσμα είναι παρά το γεγονός ότι το τιμολόγιο του νερού είναι φτηνό, οι τελικές χρεώσεις να φτάνουν σε αρκετές περιπτώσεις τα χιλιάδες ευρώ καθώς η ΕΥΔΑΠ εκτός από το κόστος του νερού, χρεώνει και αποχετευτικά τέλη και μάλιστα ιδιαίτερα υψηλά και συγκεκριμένα στο 75% του κόστους του νερού παρόλο που το απωλεσθέν νερό χάνεται στο δρόμο ή το χώμα και δε φτάνει στο αποχετευτικό δίκτυο ώστε να το επιβαρύνει.

Αν και το ζήτημα δεν είναι καινούργιο η εταιρία εδώ και χρόνια δεν έδειχνε διάθεση να το λύσει με αποτέλεσμα τα προβλήματα να πολλαπλασιάζονται, όπως επεσήμανε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης κατά τη διάρκεια της ακρόασης στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

«Είναι απαράδεκτο να έχει κάποιος διαρροή νερού σε σωλήνα, το νερό να χάνεται στο χώμα ή στο δρόμο και η ΕΥΔΑΠ να βάζει καπέλο τα τέλη αποχέτευσης σε ποσοστό 75%» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ζαγορίτης.

Ο ίδιος περιέγραψε την περίπτωση ενός συνδρομητή από τα Λιόσια, «περιοχή που δεν περισσεύει το χρήμα», όπως σημείωσε. Ο εν λόγω πολίτης έριξε μπετά σε ένα οικόπεδο, αλλά σταματησε τις εργασίες λόγω οικονομικής αδυναμίας. Σύμφωνα με την καταγγελία του, στη συνέχεια προκλήθηκε διαρροή την οποία δεν αντιλήφθηκε – προφανώς από κάποια άλλη επιχείρηση που ήρθε και έσκαψε. Το αποτέλεσμα ήταν για ένα ακίνητο, το οποίο δεν ήταν συνδεδεμένο με το αποχετευτικό δίκτυο να έρθει λογαριασμός ύψους 4.800 ευρώ για το νερό και επιπλέον 4.000 ευρώ για την αποχέτευση: «Εχουμε επανειλημμένως επισημάνει αυτό το ζήτημα, έχουν υπάρξει δικαστικές αποφάσεις και δικές μας συστάσεις, αλλά αγρόν ηγόραζαν», είπε ο κ. Ζαγορίτης.

Αυτή είναι μόνο μία από τις πολλές περιπτώσεις που έχει κληθεί να εξετάσει η Αρχή, όπως φαίνεται και από τις εκθέσεις πεπραγμένων προηγούμενων ετών. Οπως επεσήμανε και ο Βοηθός Συνήγορος, Ευθ. Τσίγκας, η Αρχή έχει δεχθεί πολλές αναφορές που αποτυπώνουν το οξύμωρο φαινόμενο του να επιβαρύνεται ο καταναλωτής πέραν του κόστους του ύδατος που διέρρευσε και επιπρόσθετα με ποσό 75% επί του κόστους αυτού, ως τέλη αποχέτευσης, ενώ δεν έχει γίνει αντίστοιχη χρήση του δικτύου αποχέτευσης.

«Αυτό οφείλεται στην οριζόντια εφαρμογή των διατάξεων του Ν.1068/1980, σχετικά με την οποία ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει επισημάνει ότι στις περιπτώσεις αυτές είναι παράνομη η χρέωση τελών αποχέτευσης, προέβη σε Συστάσεις προς την πάροχο εταιρεία ύδρευσης, έχει ενημερώσει τα συναρμόδια υπουργεία και έχει εισηγηθεί λύσεις (κυρίως την δια τροπολογίας συμπλήρωση του συγκεκριμένου άρθρου του νόμου) για την οριστική και πλήρη διευθέτηση του ζητήματος».

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή τους τελευταίους 3 – 4 μήνες έχει αλληλογραφία για το ζήτημα και με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο οποίο υπάγεται ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ, το οποίο σε ρόλο «διαιτητή» προσπαθεί να …γεφυρώσει τις διαφορές.

Σταμάτησαν να χρεώνουν αποχετευτικά τέλη, αλλά έκοψαν τις εκπτώσεις

Στο μεταξύ λίγες ημέρες πριν η ΕΥΔΑΠ με απόφασήη του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας, άλλαξε τον κανονισμό της σταματώντας να χρεώνει αποχετευτικά τέλη σε αυτές τις περιπτώσεις. Ωστόσο για τους καταναλωτές φαίνεται ότι δεν άλλαξε κάτι, καθώς ταυτόχρονα υπήρξε μια μεγάλη έμμεση αύξηση στο κόστος του διαρρέοντος ύδατος. Οπως εξηγεί ο κ. Ζαγορίτης: «Μαζί με αυτήν την αλλαγή, άλλαξαν και την τιμή του νερού και εκεί που έδιναν έκπτωση 40% στις αφανείς διαροές, τώρα δεν κάνουν καμία έκπτωση, δηλαδή για τον καταναλωτή έρχεται μια ή άλλη. Αυτό νόμιμο μπορεί να είναι, αλλά είναι δεοντολογικά και ηθικά απαράδεκτο και μάλιστα όταν έχεις την αποκλειστικότητα του αγαθού αυτου που είναι κοινωνικό αγαθό» λέει ο Συνήγορος.

Το πάγιο αίτημα του Συνηγόρου του Καταναλωτή είναι να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση μέσω τροπολογίας σε κάποιο νομοσχέδιο ώστε να απαγορευτεί ξεκάθαρα η χρέωση αποχετευτικών τελών για νερό που δε φτάνει στην αποχέτευση: «Επιμένουμε στην τροπολογία και στο να γίνει μέρος του νόμου διότι όπως άλλαξαν τον κανονισμό τώρα, μπορεί σε λίγο καιρό να τον ξαναλλάξουν και να επαναφέρουν τις χρεώσεις», σημειώνει στο «ethnos.gr» ο κ. Ζαγορίτης.

Η κατάσταση περιγράφεται και στην τελευταία δημοσιευμένη έκθεση της Αρχής που αφορά το 2020 και στην οποία σημειώνεται επίσης και η καθυστέρηση ανταπόκρισης από την ΕΥΔΑΠ: «Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η εταιρεία συμμετείχε στις διαδικασίες συμβιβαστικής επίλυσης με ιδιαίτερα μεγάλη καθυστέρηση στην αποστολή εγγράφων απαντήσεων» τονίζεται.

Οσο για τον κύριο όγκο των αναφορών καταναλωτών για την ΕΥΔΑΠ σχετίζεται με την έκδοση λογαριασμών ασυνήθιστα υψηλής κατανάλωσης ύδατος, λόγω κυρίως αφανών ή δυσδιάκριτων διαρροών ύδατος, αλλά και από ανεξακρίβωτα αίτια.

Σταθερές – όπως σημειώνεται – τείνουν να είναι και οι αναφορές καταναλωτών σχετικά με την αξίωση, από την εταιρεία, ιδιαίτερα μακρόχρονων, πολυετών οφειλών, οι οποίες αφορούν κυρίως σε ακατοίκητα ακίνητα.

Για το ζήτημα της παραγραφής, πάντως, ο κ. Ζαγορίτης ήταν σαφής: «Πολλές φορές υπάρχει ο ισχυρισμός ότι έχουν 2ετή δυνατότητα είσπραξης. Αυτά δε στέκουν. Υπάρχουν 5ετείς παραγραφές που σημαίνει ότι αν η ΔΕΗ ή η ΕΥΔΑΠ ξέχασε να τιμολογήσει ένα ρολόι, ας πρόσεχε. Η παραγραφή ισχύει για όλους τους πολίτες».

Επισημάνσεις και από τον Συνήγορο του Πολίτη εδώ και χρόνια

Θέση στο ζήτημα των αφανών διαρροών και των χρεώσεών τους έχει πάρει και ο Συνήγορος του Πολίτη στο παρελθόν τονίζοντας ότι τίθεται μείζον ζήτημα νομιμότητας.

Ηδη από το 2011 στην ειδική του έκθεση για το νερό αναφέρει σχετικά: «Οι υπηρεσίες της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, όταν προβαίνουν σε μερική μείωση των αυξημένων λογαριασμών ύδρευσης λόγω αφανούς διαρροής, στο τελικό ποσό οφειλής υπολογίζουν και τα τέλη αποχέτευσης. Η θέση της Αρχής είναι ότι o de facto υπολογισμός όλου του ποσοστού αποχέτευσης εγείρει ζήτημα ορθότητας και νομιμότητας. Στις περιπτώσεις όπου αποδεδειγμένα το νερό δεν διοχετεύτηκε σε αγωγό αποχέτευσης, ουδόλως επιβαρύνθηκε το δίκτυο. Τίθεται επομένως ένα πολύ σοβαρό ζήτημα νομιμότητας της επιβολής χρέωσης αποχέτευσης. Με άλλα λόγια, το ποσό που εισπράττεται από την ΕΥΔΑΠ ΑΕ δεν αντιπροσωπεύει καμία απολύτως ανταποδοτική ή άλλου είδους υπηρεσία ή δαπάνη. Για τις περιπτώσεις αυτές, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει προτείνει επανειλημμένως στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ την άμεση επανεξέταση από τις υπηρεσίες της του τρόπου υπολογισμού των τελών αποχέτευσης, με αποχρέωση αυτού του ποσού. Μέχρι σήμερα η ΕΥΔΑΠ ΑΕ δεν έχει κάνει αποδεκτή την πρόταση της Αρχής».

 

Πηγή: ethnos.gr