Προς τους Υπουργούς
- Οικονομικών κ. Χ. Σταϊκούρα
- Εθνικής Άμυνας κ. Ν. Παναγιωτόπουλο
ΘΕΜΑ: Η ύποπτη κρυψίνοια και οι βεβιασμένες επιλογές της Κυβέρνησης για τη μετεγκατάσταση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων από το εργοστάσιο του Υμηττού συνεχίζουν να δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από όσα υποτίθεται ότι αποσκοπούν να λύσουν.
Όπως είναι γνωστό, το σχέδιο που είχε ετοιμάσει η αείμνηστη Φώφη Γεννηματά, ως Αναπληρώτρια Υπουργός Εθνικής Άμυνας, σε συνεργασία με τη στρατιωτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και την τότε Διοίκηση της κρατικής εταιρείας «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ΑΒΕΕ» (ΕΑΣ) αποσόβησε το κλείσιμό της, παρόλο που αυτό είχε τεθεί ως μνημονιακό προαπαιτούμενο από την Τρόικα. Το σχέδιο αυτό θα μπορούσε ακόμα και σήμερα, με τις αναγκαίες προσαρμογές και με βάση το ισχύον εξοπλιστικό πρόγραμμα του Υπουργείου Άμυνας, όχι μόνο να καταστήσει παρελθόν τα προβλήματα βιωσιμότητας της εταιρείας, αλλά και να τη μετατρέψει σε βασικό προμηθευτή των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων και σε μια εξωστρεφή παραγωγική μονάδα υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Ωστόσο, η εγκατάλειψη του σχεδίου με ευθύνη των διάδοχων πολιτικών ηγεσιών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλά του Υπουργείου Οικονομικών, δια μέσου του οποίου, είναι μέτοχος στην Εταιρεία το Ελληνικό Δημόσιο, οδήγησαν εκ νέου σε σοβαρή υποβάθμισή της.
Τον Απρίλιο του 2021 ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε την υλοποίηση του έργου της δημιουργίας ενός Κυβερνητικού Πάρκου στο εν λειτουργία εργοστάσιο των ΕΑΣ (πρώην ΠΥΡΚΑΛ) στο Δήμο Δάφνης–Υμηττού μετά από την μετεγκατάσταση των δραστηριοτήτων σε υπάρχουσες εγκαταστάσεις της.
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής δεν αντιτίθεται στη μετεγκατάσταση των ΕΑΣ, εφόσον αυτή γίνει με όρους που δε θα διαταράξουν, αλλά θα ενισχύσουν την παραγωγική δυνατότητα και την προοπτική ανάπτυξης της εταιρείας και εφόσον η αξιοποίηση του χώρου της πρώην ΠΥΡΚΑΛ γίνει μετά από ουσιαστική διαβούλευση με την κοινωνία και τους φορείς των περιοχών που επηρεάζονται από τη μετεγκατάσταση και τη δημιουργία του Κυβερνητικού Πάρκου.
Ωστόσο, αυτό που διαπιστώνεται σχεδόν δύο χρόνια μετά από την Πρωθυπουργική εξαγγελία, είναι ότι ο τρόπος που επιδιώκεται η μετεγκατάσταση αυτή δεν πληροί της προϋποθέσεις διαφάνειας, ωριμότητας και βιωσιμότητας που θέτει το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής και ως εκ τούτου δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι αποσκοπεί να λύσει.
Η Κυβέρνηση χειρίζεται εξ αρχής με ύποπτη κρυψίνοια ένα τεράστιο project παρόλο που απαιτείται η μέγιστη εμπλοκή και η βέλτιστη συνεργασία ανάμεσα στους συντελεστές του, αλλά και στους τελικούς ωφελούμενους.
Ήδη με τα στοιχεία που χορήγησε κατά την πρώτη ανακοίνωση της δημιουργίας του πάρκου στις 3 Απριλίου 2021, φάνηκε ότι υπήρχε ανάλυση ως προς τη σκοπιμότητα του έργου, η οποία εκτιμούσε εκτός από τον αριθμό και τα τετραγωνικά των καθαιρούμενων και των διατηρούμενων κτηρίων και τα τετραγωνικά των νέων προσθηκών, καθώς και της αναλογίας δομημένου, κοινόχρηστου και πράσινου χώρου, τη στιγμή που δεν είχε πραγματοποιηθεί ακόμα ούτε περιβαλλοντική μελέτη ούτε μελέτη για τις ανάγκες και τις προοπτικές της μετεγκατάστασης των ΕΑΣ.
Η Κυβέρνηση, κατά την πάγια βεβαίως συνήθειά της, θεσμοθέτησε χωρίς καμία διαβούλευση με μια παράγραφο σε «πολυτροπολογία» το κατά τα λοιπά σημαντικό εθνικό σχέδιο για τη «Δημιουργία χώρων διοίκησης και ελεύθερου χώρου αστικού πρασίνου στον χώρο της ΠΥΡΚΑΛ» που μετουσιώθηκε στο άρθρο 92 του ν.4864/2021.
Το μέγεθος της κυβερνητικής κρυψίνοιας αναδείχθηκε ξεκάθαρα, όταν το κλιμάκιο του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής που επισκέφτηκε τον Απρίλιο του 2022 τη Διοίκηση των ΕΑΣ, με σκοπό την ενημέρωση για την προοπτική της εταιρείας και την επίδραση της εξαγγελθείσας από την Κυβέρνηση μετεγκατάστασης διαπίστωσε, με μεγάλη κατάπληξη, ότι η μελέτη που παραδόθηκε από Εξωτερικό Σύμβουλο του Υπουργείου Οικονομικών τον Δεκέμβριο του 2021 σχετικά με το ΣΔΙΤ ανάπτυξης «Κυβερνητικού Πάρκου» και την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη μετεγκατάσταση των δραστηριοτήτων των ΕΑΣ δεν είχε δοθεί στη Διοίκηση της εταιρείας, παρόλο που η ίδια συνέβαλε χορηγώντας τα απαραίτητα πρωτογενή στοιχεία για την κατάρτισή της.
Οι δε εργαζόμενοι των ΕΑΣ έλαβαν περίληψη της μελέτης από τη Διοίκηση τον Οκτώβριου του 2022 τη στιγμή που η Κυβέρνηση είχε θέσει αυθαίρετα ως στόχο την ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης στα τέλη του 2022, παρόλο που αυτό σήμαινε παροπλισμό και αποθήκευση ενός μεγάλου μέρους του εξοπλισμού της εταιρείας και διακοπή κρίσιμων εργασιών της, όπως αποτυπώνουν και τα σχετικά σενάρια που εξέτασε και παρουσίασε ο Εξωτερικός Σύμβουλος.
Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομικών προσκάλεσε με προθεσμία 30 ημερών, «όλως τυχαίως» στις αρχές Αυγούστου του 2022, το ενδιαφερόμενο κοινό να διατυπώσει τις απόψεις του επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του ως άνω σχεδίου, προς την αρμόδια Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ευθυγραμμισμένη με το κυβερνητικό πνεύμα κρυψίνοιας η Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, σύμφωνα με καταγγελίες, αποπειράθηκε την προπαραμονή Πρωτοχρονιάς, 30 Δεκεμβρίου 2022, να συγκαλέσει έκτακτη και μάλιστα δια περιφοράς Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου με θέμα τη Γνωμοδότηση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Ε.Π.Σ.) για τη δημιουργία Κυβερνητικού Πάρκου με την επωνυμία «Ανδρέας Λεντάκης» στο ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ. Η ψηφοφορία ακυρώθηκε, καθώς δεν υπήρξε η απαιτούμενη απαρτία λόγω αποχής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης. Το θέμα αυτό αποσύρθηκε στη συνέχεια και από την προγραμματισθείσα συζήτηση του σε συνεδρίαση στο Περιφερειακό Συμβούλιο στις 25 Ιανουαρίου, με το πρόσχημα ότι έχουν ζητηθεί περαιτέρω διευκρινίσεις για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Επισημαίνεται ότι με τις παρατηρήσεις της που είχε αποστείλει στις 27 Δεκεμβρίου 2022 στο Περιφερειακό Συμβούλιο, όπως της ζητήθηκε, η Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Κλιματικής Αλλαγής της Περιφέρειας Αττικής, μεταξύ πολλών άλλων θεμάτων που εξετάζει και αναδεικνύει, επισημαίνει αναφορικά με την απομάκρυνση της ΠΥΡΚΑΛ ότι «[σ]τη ΣΜΠΕ αναφέρεται συνεχώς ότι η λειτουργούσα δραστηριότητα της ΠΥΡΚΑΛ απομακρύνεται από το ακίνητο, χωρίς όμως να γίνεται ούτε καν επιγραμματική αναφορά για την περιοχή μετεγκατάστασης, παρά μόνο στην εναλλακτική λύση Ε1 την οποία όμως απορρίπτει η ΣΜΠΕ. Δεν αναφέρεται επίσης αν θα μεταφερθούν επικίνδυνα υλικά ή/και επικίνδυνα απόβλητα σε άλλη θέση, αν στη νέα θέση επιτρέπεται η συγκεκριμένη χρήση ή/και η αποθήκευση επικίνδυνων υλικών κ.λπ. Συμπερασματικά ο προτεινόμενος σχεδιασμός για το ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ στο Δήμο Δάφνης –Υμηττού επηρεάζει άμεσα πολλή μεγαλύτερη περιοχή από αυτή που αναφέρεται στο σχεδιασμό.»
Σημαντικά ερωτήματα υπάρχουν και για το ποσό που έχει προϋπολογίσει η Κυβέρνηση για την αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτου στο χώρο του πρώην εργοστασίου της «ΠΥΡΚΑΛ» για τη δημιουργία Κυβερνητικού Πάρκου. Στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού έτους 2023 είχε εκτιμηθεί ότι το ποσό αυτό αγγίζει μόλις τα 31 εκ. ευρώ κάτι που αποτυπώθηκε στην αριθμ. 14349 ΕΞ 2023/30.01.2023 (Δ΄ 81) Κοινή Υπουργική Απόφαση για την Κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ακινήτου, συνολικού εμβαδού 154.797,34 τ.μ. για το έργο «Κατασκευή χώρων διοίκησης και ελευθέρων χώρων-αστικού πρασίνου με την ονομασία “Ανδρέας Λεντάκης” στον χώρο του πρώην εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ» στον Δήμο Δάφνης-Υμηττού, Περιφέρειας Αττικής.
Το ποσό αυτό είναι ανεξήγητα χαμηλό για ένα ακίνητο το οποίο είναι 155 στρέμματα, μόλις 3 χιλιόμετρα από το κέντρο της πρωτεύουσας, με νέα τιμή ζώνης 1250 ευρώ ανά τ.μ. και με ένα μεγάλο αριθμό αξιοποιήσιμων κτιρίων (25 σύμφωνα με την περιβαλλοντική μελέτη). Επιπλέον η δαπάνη αυτή είναι δυσανάλογα μικρή και σε σχέση με την μακροπρόθεσμη δημοσιονομική ωφέλεια που διαφημίζει η Κυβέρνηση ότι θα επιτευχθεί από το Project, η οποία σε πρώτο βαθμό είχε εκτιμηθεί σε 1 δισεκατομμύριο ευρώ σε βάθος 30 ετών.
Το ερώτημα είναι ακόμα πιο σύνθετο: αν έχει εκτιμηθεί η ως άνω αξία απαλλοτρίωσης του ακινήτου και των επικειμένων του βάσει του άρθρου 92 του ν.4864/2021, στο οποίο προβλέπεται ότι κατά παρέκκλιση του άρθρου 15 του ν.2882/2001 και ανεξαρτήτως αν η απαλλοτριωθείσα έκταση υπάγεται ή όχι στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, λαμβάνονται υπόψη οι εκθέσεις δυο ανεξάρτητων πιστοποιημένων εκτιμητών, εγγεγραμμένων στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες ανατίθενται με απόφαση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών, στην οποία και υποβάλλονται.
Αναπάντητο παραμένει το αν η Κυβέρνηση έχει τη στοιχειώδη δημοκρατική ευαισθησία να υιοθετήσει τις προϋποθέσεις που έθεσε το Δημοτικό Συμβούλιο για το έργο στη Γνωμοδότησή του για τη ΣΜΠΕ στις 12 Σεπτεμβρίου 2022, αλλά και να απαντήσει τεκμηριωμένα στις πολύ σοβαρές ενστάσεις των κατοίκων του Δήμου που εκφράστηκαν μέσα από την Αντιπολίτευση του Δημοτικού Συμβουλίου που ζήτησε την παύση κάθε Κυβερνητικού Σχεδιασμού για τη δημιουργία Κυβερνητικού Πάρκου στις εγκαταστάσεις των ΕΑΣ.
Επειδή το ζήτημα της βιωσιμότητας και των ΕΑΣ δεν είναι ένα απλό αναπτυξιακό θέμα, αλλά άπτεται του αξιόμαχου των ενόπλων δυνάμεων μέσα από την ομαλή εκτέλεση του προγράμματος.
Επειδή η μετεγκατάσταση των ΕΑΣ απαιτείται να γίνει με συντεταγμένο και όχι βεβιασμένο τρόπο και η απαλλοτρίωση του ακινήτου πρέπει να αξιοποιηθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε τα ΕΑΣ να μπουν σε μια τροχιά αναβάθμισης του ρόλου τους στα εξοπλιστικά προγράμματα των ενόπλων δυνάμεων, όπως επιβάλουν τα εθνικά μας συμφέροντα.
Επειδή οι κάτοικοι του Δήμου – Δάφνης Υμηττού δεν μπορούν να αγνοούνται από την Κυβέρνηση κατά την κατάρτιση ενός σχεδίου με τόσο δραστικές δυνητικές επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωή τους.
Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:
- Ποιες είναι οι ληφθείσες Κυβερνητικές αποφάσεις για το ζήτημα της μετεγκατάστασης των ΕΑΣ και της δημιουργία του Κυβερνητικού πάρκου και ποιο το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης τους και πως εξειδικεύονται ειδικά οι απαντήσεις για το που θα γίνει τελικά η μετεγκατάσταση, με ποιο χρονικό ορίζοντα και από που θα προέλθουν οι αναγκαίοι πόροι;
- Σκοπεύουν να αυξήσουν τη διαφάνεια και τη λογοδοσία σχετικά με τις αποφάσεις τους και το σχετικό χρονοδιάγραμμα τους;
- Σκοπεύουν τελικά να θυσιάσουν ακόμα και ένα μεγάλο μέρος την παραγωγικής λειτουργία των ΕΑΣ ενόψει της επίσπευσης του project για το Κυβερνητικό Πάρκο;
- Υπάρχει σοβαρό σχέδιο ώστε η μετεγκατάσταση των ΕΑΣ να συνδυαστεί και με αναβάθμιση του ρόλου και του έργου τους προς όφελος της Εθνικής Άμυνας της χώρας;
- Θεωρούν δίκαιο και αγοραίο το αντίτιμο της απαλλοτρίωσης του ακινήτου που περιγράφηκε στην αιτιολογική έκθεση του Προϋπολογισμού έτους 2023 και με ποια διαδικασία καθορίστηκε αυτό;
- Έχει η Κυβέρνηση τη στοιχειώδη δημοκρατική ευαισθησία να υιοθετήσει τις προϋποθέσεις που έθεσε το Δημοτικό Συμβούλιο για το έργο στη σχετική Γνωμοδότηση του για στη ΣΜΠΕ στις 12 Σεπτεμβρίου 2022 αλλά και να απαντήσει τεκμηριωμένα στις πολύ σοβαρές ενστάσεις των κατοίκων του Δήμου που εκφράστηκαν μέσα από την Αντιπολίτευση του Δημοτικού Συμβουλίου που ζήτησε την παύση κάθε Κυβερνητικού Σχεδιασμού για τη δημιουργία Κυβερνητικού Πάρκου στη ΠΥΡΚΑΛ;
Και παρακαλούνται να καταθέσουν
- Τις μελέτες των οικονομικών εκτιμητών που καθόρισαν το ύψος της αξίας απαλλοτρίωσης που περιγράφηκε στην αιτιολογική έκθεση του Προϋπολογισμού έτους 2023.
- Το με υπό στοιχεία εσ. 230/17-3-2022 έγγραφο της Κτηματικής Υπηρεσίας Αθηνών- Ανατολικής Αττικής για την εκτίμηση της αξίας του υπό απαλλοτρίωση ακινήτου.
- Τις εκθέσεις των εκτιμητών βάσει των οποίων έγινε ο ορισμός των νέων αντικειμενικών αξιών για όλες τις ζώνες του Δήμου Δάφνης – Υμηττού.
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αντωνία (Τόνια) Αντωνίου
Μιχάλης Κατρίνης
Ευαγγελία Λιακούλη
Γεώργιος Αρβανιτίδης
Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης
Νάντια Γιαννακοπούλου
Ιλχάν Αχμέτ
Χρήστος Γκόκας
Γεώργιος Καμίνης
Χαράλαμπος Καστανίδης
Βασίλειος Κεγκέρογλου
Χαρά Κεφαλίδου
Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος
Δημήτριος Κωνσταντόπουλος
Γεώργιος Μουλκιώτης
Μπουρχάν Μπαράν
Δημήτριος Μπιάγκης
Απόστολος Πάνας
Γεώργιος Παπανδρέου
Ανδρέας Πουλάς
Γεώργιος Φραγγίδης