ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΔΟΞΑΤΟΥ Θ. ΖΕΚΕΡΙΔΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. ΚΑΙ ΔΗΜΑΡΧΟ ΞΑΝΘΗΣ Μ. ΤΣΕΠΕΛΗ

 

  • «Ο Δήμος μας καλείται να ανταποκριθεί σε εισφορές αυξημένες κατά 42,32% δηλαδή από 275.369 € το 2019 σε 391.903 € το 2022 ενώ τα σύμμεικτα από 4.693 τόνους το 2019 ελαττώθηκαν σε 4.514 τόνους το 2022»
  • «Δεν δικαιολογούνται επαρκώς οι αυξήσεις όπως βέβαια και η συνολική αύξηση των εισφορών των Δήμων σε μια εποχή που η ενεργειακή κρίση και οι αυξητικές πληθωριστικές τάσεις δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες για τη βιωσιμότητα των Δήμων»
  • «Ο Γενικός Διευθυντής της Εταιρείας με άποψη επί παντός επιστητού και με παρεμβάσεις σε κάθε λειτουργία της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ., που ήταν στενός συνεργάτης του κυρίου Μαμσάκου, απαλλάχτηκε από κάθε ευθύνη για ό,τι έγινε την περίοδο προεδρίας του κυρίου Μαμσάκου και παρέμεινε στη θέση του με αυξημένες ίσως αρμοδιότητες»
  • «Θα ήθελα τις απόψεις των Δημάρχων του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. σχετικά με τη διατήρηση στη θέση του Προϊστάμενου Διεύθυνσης Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων κυρίου Βογιατζή ο οποίος από ότι δηλώνει εδώ και ίσως περισσότερο από ένα χρόνο είναι υποψήφιος Δήμαρχος Δοξάτου αν αυτό θεωρείται δίκαιο και ηθικό»

 

Επιστολή προς τον Πρόεδρο της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. Α.Α.Ε. και Δήμαρχο Ξάνθης κ. Μανόλη Τσέπελη, σχετικά με την τιμολογιακή πολιτική της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ., απέστειλε ο Δήμαρχος Δοξάτου κ. Θέμης Ζεκερίδης. Παράλληλα ο κ. Ζεκερίδης θέτει ερωτήματα και για το αν είναι ηθικά αποδεκτή η διατήρηση στη θέση του (Προϊστάμενος Διεύθυνσης Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων) στη ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. του κ. Γιώργο Βογιατζή, ο οποίος είναι και υποψήφιος Δήμαρχος Δοξάτου.

Η επιστολή του Δημάρχου κ. Ζεκερίδη αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Δήμου Δοξάτου (www.doxato.gr), ενώ κοινοποιήθηκε στον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρήστο Μέτιο, τον Αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Γρηγόρη Παπαεμμανουήλ, τον Πρόεδρο της ΠΕΔ Α.Μ.Θ. και Δήμαρχο Ορεστιάδας κ. Βασίλη Μαυρίδη, καθώς και στους Δημάρχους των Δήμων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με την παράκληση να ενημερωθούν τα Δημοτικά Συμβούλια.

Αναλυτικά, ο κ. Ζεκερίδης, στην επιστολή του, αναφέρει τα εξής:

Αξιότιμε Πρόεδρε,

Το «φίλε» της προηγούμενης επιστολής δεν μπαίνει στην προσφώνηση γιατί θα μπορούσε να θεωρηθεί υποκριτικό (αλλά δεν θα ήταν) με δεδομένο ότι δεν πήρα καμία απάντηση στην επιστολή μου με Αριθμ.Πρωτ. 1816 στις 25/02/2022 που αναφερόταν σε κάποιες ανησυχίες μου σχετικές με την τιμολογιακή πολιτική της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ.

Για τη σημερινή μου επιστολή έχω λάβει υπ’ όψιν μου πρώτον, την επιστολή μου με Αριθμ. Πρωτ. 1816 στις 25/02/2022, δεύτερον, την τιμολογιακή πολιτική της Εταιρείας για το 2022, τρίτον, την απάντησή σας στον κύριο Μιχαηλίδη με ημερομηνία 16/03/2022 και τέταρτον, την εισήγηση που αποστείλατε για τη συνάντηση Δημάρχων και ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. για τις 26/06/2022 στην Ορεστιάδα η οποία δεν έγινε, απαξιώνοντας νομίζω και τους Δημάρχους και τη ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. για μία συνάντηση που θεωρήθηκε αναγκαία από την ΠΕΔ ΑΜΘ.

Παρά το γεγονός ότι στα ερωτήματά μου υπάρχουν κάποιες απαντήσεις στο κείμενο που στάλθηκε στον κύριο Μιχαηλίδη, εγώ θα επανέλθω γιατί θεωρώ ότι δεν δικαιολογείται επαρκώς για παράδειγμα η αύξηση του κόστους αποκατάστασης και μεταφροντίδας από 1 € τον τόνο το 2020 σε 3 € τον τόνο το 2022.

Έτσι λοιπόν επιγραμματικά θα αναφερθώ σε απορίες που μου δημιούργησε η τιμολογιακή πολιτική της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. για το έτος 2022. Οι απορίες μου είναι οι παρακάτω:

1ον. Πώς δικαιολογείται η αύξηση του προϋπολογισμού της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. από 7.438.173 € το 2019 σε 12.428.113 € το 2020 (67% αύξηση), σε 14.124.098 € το 2021 και σε 14.481.466 € το 2022 δηλαδή συνολική αύξηση 94%;Το ίδιο και στις εισφορές τα πράγματα είναι ανάλογα. Από 9.223.330 € το 2019 έφτασε τα 16.468.961 € το 2022 με αύξηση 78,55% για εκτιμώμενη αύξηση της ποσότητας σύμμεικτων κατά 2,29% και μείωση των ανακυκλώσιμων κατά 3,52% σε ποσότητες.

Ο Δήμος μας καλείται να ανταποκριθεί σε εισφορές αυξημένες κατά 42,32% δηλαδή από 275.369 € το 2019 σε 391.903 € το 2022 ενώ τα σύμμεικτα από 4.693 τόνους το 2019 ελαττώθηκαν σε 4.514 τόνους το 2022.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα αυτά συμβαίνουν ενώ στην πρώτη συνάντησή μας για την εκλογή Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ., εξανδραποδίστηκε (η σωστή έκφραση γιατί έφυγε κλαίγοντας) ο πρώην Πρόεδρος της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. κύριος Μαμσάκος γιατί θεωρήθηκε λάθος η τιμολογιακή πολιτική που εφάρμοσε και το πρόγραμμα εργασιών που είχε. Και ενώ είχαμε όλα αυτά, ο Γενικός Διευθυντής της Εταιρείας με άποψη επί παντός επιστητού και με παρεμβάσεις σε κάθε λειτουργία της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ., που ήταν στενός συνεργάτης του κυρίου Μαμσάκου, απαλλάχτηκε από κάθε ευθύνη για ό,τι έγινε την περίοδο προεδρίας του κυρίου Μαμσάκου και παρέμεινε στη θέση του με αυξημένες ίσως αρμοδιότητες. Για το θέμα αυτό όμως θα επανέλθω στο τέλος της επιστολής μου και η αναφορά μου σε αυτό το σημείο γίνεται για να μην θεωρηθεί από κάποιους ότι αποφεύγω να βάλω το δάχτυλο επί τον τύπο των ήλων.

2ον. Ο Δήμος μας συμμετέχει στον επιμερισμό της δαπάνης των 3.200.659 € για έργα αποκατάστασης στο ΧΥΤΑ Κομοτηνής και Ξάνθης ενώ δεν έχει αυτή την οικονομική δυνατότητα. Η ερώτησή μου έχει να κάνει με το αν οι δαπάνες του 1.700.000 € για το 2022 για το ΧΥΤΑ Κομοτηνής είναι αναγκαίες με δεδομένο ότι η εκτίμηση και της Εταιρείας είναι ότι δεν θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2022. Γιατί λοιπόν και για τις περιπτώσεις που θα μπορούσαμε να συμμετέχουμε στις δαπάνες της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ., δεν λαμβάνεται μέριμνα για επιμερισμό του ποσού που προβλέπεται να δαπανηθεί μέσα στο έτος και όχι για το σύνολο του ποσού που θα δαπανηθεί σε διαδοχικά έτη, κάτι που ουσιαστικά σημαίνει ότι οι Δήμοι κάνουν άτοκο δάνειο στη ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. και μάλιστα μερικές φορές μακροπρόθεσμο.

3ον. Βλέποντας το κόστος αποκατάστασης και μεταφροντίδας, κάτι για το οποίο αναφέρεστε στην απάντησή σας στον κύριο Μιχαηλίδη, θεωρώ ότι δεν δικαιολογείται επαρκώς η αύξηση του κόστους από 1 € τον τόνο για το έτος 2020 (Πίνακας 7 σελίδα 17) σε 3 € τον τόνο το 2022 (Πίνακας 32 σελίδα 38) για ΧΥΤΑ Καβάλας, Ανατολικού Τομέα ΠΑΜΘ και ΧΥΤΑ Ξάνθης. Το ίδιο συμβαίνει αν δούμε στον Πίνακα 15 της σελίδας 23 για το 2020 όπου το κόστος είναι 2 € ανά τόνο για ΧΥΤΑ Καβάλας, Ξάνθης και Κομοτηνής. Θεωρώ λοιπόν ότι οι εξηγήσεις που δώσατε στον κύριο Μιχαηλίδη δεν δικαιολογούν επαρκώς τις αυξήσεις όπως βέβαια και τη συνολική αύξηση των εισφορών των Δήμων σε μια εποχή που η ενεργειακή κρίση και οι αυξητικές πληθωριστικές τάσεις δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες για τη βιωσιμότητα των Δήμων.

Και εδώ ίσως θα πρέπει να αναφερθώ στην πρώτη και μοναδική συνέλευση της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. αυτής της περιόδου, οι διαδικασίες της οποίας και τότε είπα ότι χαρακτηρίζονταν από έλλειψη δημοκρατίας και κοινωνικής ευαισθησίας. Τότε αναφέρθηκε ιδιαίτερα ο χαρακτήρας της Εταιρείας σαν Α.Ε. κάτι το οποίο στην πράξη δεν φαίνεται να ισχύει γιατί το Διοικητικό Συμβούλιο φορτώνει στους Δήμους με ευκολία τα όποια χρέη παρουσιάζονται λειτουργώντας σαν Α.Ε. για τα έσοδα αλλά όχι για την αποφυγή επιβαρύνσεων των μετόχων (Δήμων), οι οποίοι με εντυπωσιάζουν που δεν αντιδρούν (Ίσως εγώ να κάνω λάθος εκτιμήσεις). Εδώ ενδεχομένως κάποιοι θα αναρωτηθούν γιατί με καθυστέρηση δύο χρόνων εκφράζω απορίες και όχι νωρίτερα. Η απάντησή μου είναι ότι αρχικά έπρεπε να ασχοληθώ με την αποκατάσταση του κύρους του Δήμου κάτι που μου πήρε χρόνο και όταν αυτό το πετύχαμε ασχολήθηκα με την Αναπτυξιακή Δράμας (είμαι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου) και με τα της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. κυρίως γιατί οι οικονομικές υποχρεώσεις του Δήμου προς την Εταιρεία θεωρώ ότι είναι μεγάλες.

4ον. Η πρόβλεψη ότι το 2030 το ποσοστό ταφής θα πέσει στο 10% ενώ τώρα είναι 90% θεωρώ ότι είναι τελείως ανεδαφική και φοβάμαι πως τέτοιες ανεδαφικές εκτιμήσεις οδηγούν σε λάθος τιμολογιακή πολιτική την Εταιρεία.

5ον. Αναφερόμενος στη συνολική εκτίμηση μελέτης-ετήσιο κόστος διαχείρισης παρατηρούμε τα εξής:

2019: Εκτίμηση μελέτης σύμμεικτων: 194.908 τόνοι

Εκτίμηση μελέτης ανακυκλώσιμων: 24.568 τόνοι

Ετήσιο κόστος διαχείρισης-εισφορά Δήμων: 9.223.335€

2020: Εκτίμηση μελέτης σύμμεικτων: 205.293 τόνοι

Εκτίμηση μελέτης ανακυκλώσιμων: 20.133 τόνοι

Ετήσιο κόστος διαχείρισης-εισφορά Δήμων: 15.410.860€

2021: Εκτίμηση μελέτης σύμμεικτων: 212.149 τόνοι

Εκτίμηση μελέτης ανακυκλώσιμων: 21.574 τόνοι

Ετήσιος κόστος διαχείρισης-εισφορά Δήμων: 16.611.452€

2022: Εκτίμηση μελέτης σύμμεικτων: 199.377 τόνοι

Εκτίμηση μελέτης ανακυκλώσιμων: 21.044 τόνοι

Ετήσιο κόστος διαχείρισης-Εισφορά Δήμων: 16.468.961€

Η τελική εισφορά των Δήμων εξάγεται από τις εκτιμήσεις μελέτης που πραγματοποιούνται στις επί μέρους κατηγορίες κόστους. Αν όμως δούμε τα απολογιστικά στοιχεία και συγκρίνουμε την εκτίμηση μελέτης και το πραγματικό κόστος θα παρατηρήσουμε σε αρκετές κατηγορίες ότι η εκτίμηση μελέτης, βάσει της οποίας εξήχθη η τελική εισφορά των Δήμων απέχει πολύ από το πραγματικό κόστος. Παραθέτω παραδείγματα από τον τελευταίο κανονισμό τιμολόγησης του 2022 (αφορά τα απολογιστικά στοιχεία του 2020 και τις εκτιμήσεις μελέτης του 2020).

Α) Πίνακας 9 σελίδα 18: Εκτίμηση μελέτης για περιβαλλοντική εισφορά του 2020 158.203 €. Πραγματικό κόστος: 0 Aπόκλιση:100%.

Β) Πίνακας 8 σελίδα 18: Εκτίμηση μελέτης κόστους ενημέρωσης-ευαισθητοποίησης 120.000 €. Πραγματικό κόστος 48.000 € Απόκλιση 60% επί της εκτίμησης και 150% επί του πραγματικού κόστους.

Γ) Πίνακας 11 σελίδα 20: Εκτίμηση μελέτης ετήσιου κόστους διαχείρισης 11.451.193 €. Πραγματικό κόστος 9.334.567 € Απόκλιση 18% επί της εκτίμησης και 22,67% επί του πραγματικού κόστους.

Δ) Πίνακας 6 σελίδα 17: Εκτίμηση μελέτης κόστους κατασκευαστικού και επενδυτικού προγράμματος (2020) 350.000 €. Πραγματικό κόστος 34.819 € Απόκλιση 90% επί της εκτίμησης και 905% επί του πραγματικού κόστους.

Ε) Πίνακας 3 σελίδα 15: Εκτίμηση μελέτης κόστους διαχείρισης ανακυκλώσιμων ΑΣΑ 474.951 €. Πραγματικό κόστος 179.840 € Απόκλιση 295.111 € δηλαδή 62% επί της εκτίμησης και 164% επί του πραγματικού κόστους.

ΣΤ) Πίνακας 4 σελίδα 16: Εκτίμηση μελέτης κόστους διάθεσης υπολείμματος στο ΧΥΤΑ Σερρών 492.391 €. Πραγματικό κόστος 103.372 € δηλαδή διαφορά 389.019 € ήτοι 79% απόκλιση επί της εκτίμησης και 376% απόκλιση επί του πραγματικού κόστους.

Η ερώτησή μου είναι με δεδομένη τη συμμετοχή των Δήμων με βάση τις εκτιμήσεις και τη μεγάλη απόκλιση επί του πραγματικού κόστους, τι γίνονται τα χρήματα που ουσιαστικά προκαταβάλλουν οι Δήμοι; Υπάρχει φροντίδα αφαίρεσης του μη χρησιμοποιούμενου ποσού από τα επόμενα έτη ή είναι ένας ακόμη τρόπος δανεισμού της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. για μελλοντικές δράσεις μια και δε νομίζω ότι υπάρχει συμψηφισμός με τις εισφορές των Δήμων για την επόμενη χρονιά. Για το λόγο αυτό και για να μην εκφράζω αδικαιολόγητες ίσως απορίες παρακαλώ να μου δώσετε ισοζύγιο εσόδων-εξόδων του 2021 για την δημιουργία τεκμηριωμένων απόψεων, δηλώνοντας ότι αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι θεωρώ πως γίνονται μη σύννομες ενέργειες στην οικονομική διαχείριση της Εταιρείας. Πρέπει λοιπόν να γνωρίζω τι γίνεται γιατί η γυναίκα του Καίσαρα πρέπει να είναι αλλά και να φαίνεται νόμιμη και δίκαιη.

6ον. Και μια που μιλάμε για δίκαιο και κοινωνικά αποδεκτό δηλαδή νόμιμο και ηθικό, θα ήθελα τις απόψεις των Δημάρχων του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. σχετικά με τη διατήρηση στη θέση του Προϊστάμενου Διεύθυνσης Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων κυρίου Βογιατζή ο οποίος από ότι δηλώνει εδώ και ίσως περισσότερο από ένα χρόνο είναι υποψήφιος Δήμαρχος Δοξάτου (σας επισυνάπτω επιστολή μου προς τον κ. Βογιατζή με Αριθμ. Πρωτ. 4123 στις 10/5/2022 σχετική με την ιδιότητά του ως υποψήφιου Δημάρχου) αν αυτό θεωρείται δίκαιο και ηθικό. Δεν αναφέρομαι βέβαια στις όποιες παρεμβάσεις του στις προσλήψεις προσωπικού μιας και δεν έχω ακόμη στοιχεία, αλλά στην εν γένει τακτική του προς το Δήμο.

Βασικό ερώτημα προς του Δημάρχους-μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. είναι αν ήταν υποψήφιος στους Δήμους που οι ίδιοι είναι Δήμαρχοι η στάση τους θα ήταν ίδια; Και αν θεωρητικά η παραμονή του είναι νόμιμη, την θεωρούν και ηθικά αποδεκτή; Οι όποιες απαντήσεις θα δοθούν, για εμένα θα είναι απλά ενημερωτικές και δεν πρόκειται να καθορίσουν τη σχέση μου με τους Δημάρχους διότι δεν θα μπω στη λογική της σωστής ή λάθος εκτίμησής τους.

Θεωρώ ωστόσο απαραίτητο να συζητηθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. η παραμονή του ή μη στη θέση στην οποία βρίσκεται και σε περίπτωση απομάκρυνσής του, η αντικατάστασή του από άτομο όχι του άμεσου περιβάλλοντός του που θα εκτελούσε αντ’ αυτού τις επιθυμίες του. Θα σας παρακαλούσα για να μη θεωρηθεί μίζερη η στάση μου, να δείτε και να μου κοινοποιήσετε αν είναι δυνατόν πρώτον αν υπάρχει αυξητική τάση στο κόστος μισθοδοσίας στη λειτουργία της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. από τις αναλήψεις των καθηκόντων σας ως σήμερα και δεύτερον, για την Περιφέρεια Δράμας τι προσλήψεις εργατικού δυναμικού έχουν γίνει και από πού κατάγονται ή διαμένουν. Σε περίπτωση που η απάντησή σας είναι ότι οι προσλήψεις γίνονται από την Εταιρεία απλά θα σκεφτώ ότι με θεωρείτε ελαττωμένης αντιληπτικής ικανότητας.

Θέλω να ξέρετε ότι τα όποια στοιχεία μου αποστείλετε θα με βοηθήσουν να καταλάβω από έμπειρους συναδέλφους Δημάρχους τι πραγματικά σημαίνει Τοπική Αυτοδιοίκηση μιας και σε σύντομο χρονικό διάστημα δεν θα είμαι ανάμεσά σας σαν Δήμαρχος Δοξάτου.

7ον. Κλείνοντας θέλω να επισημάνω πως ο μαθηματικός τύπος που χρησιμοποιείται για τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής των εκάστοτε ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. (φορέων Διαχείρισης) είναι αντίθετος με το πνεύμα του Άρθρου 237 του Ν 4555/18 το οποίο αναφέρει πως η τιμολογιακή πολιτική των φορέων αυτών καθορίζεται λαμβανομένων υπόψιν των: γεωγραφικών, πληθυσμιακών, κοινωνικών και οικονομικών ιδιαιτεροτήτων των ΟΤΑ. Τι από όλα αυτά παίρνει υπ’ όψιν του ο Μαθηματικός τύπος;

Έχετε λοιπόν την δυνατότητα και την ευχέρεια να εισηγηθείτε αλλαγή του τρόπου καθορισμού της τιμολογιακής πολιτικής και κατάργηση του τύπου αυτού. Περιμένοντας την εισήγησή σας για την τιμολογιακή πολιτική του 2023 που αναμένουν ως τα τέλη Αυγούστου του 2022.

Σας εύχομαι να είστε χαρούμενος και δηλώνω ευτυχής για το γεγονός ότι υπήρξα μέλος της συγκεκριμένης ομάδας Δημάρχων και Διοικητικών Συμβουλίων.

Να έχετε κάθε επιτυχία στο μέλλον.

 

Με εκτίμηση

Ο Δήμαρχος Δήμου Δοξάτου

Θεμιστοκλής Ζεκερίδης