Και νέες αυξήσεις αναμένονται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια κι έτσι μετά από το νέο επικείμενο άλμα στις τιμές, η διαφορά σε σχέση με πέρυσι θα φτάσει το 40%.
Την 1η Ιουλίου, δεν θα έχει προλάβει να “στεγνώσει το μελάνι” από τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για τα νέα “μέτρα – αναχώματα” για την ακρίβεια στα καύσιμα και νέες ανατιμήσεις αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους.
Έτσι σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια, συγκεκριμένων βασικών διαδρομών, με βάση πληροφορίες, η αύξηση θα είναι στο 7%, σε επιβάτες, αυτοκίνητα και φορτηγά. Ήδη βέβαια, αθροιστικά, η αύξηση που έχει περάσει, μέχρι τώρα κυμαίνεται μεταξύ 25-33%. Έτσι μετά από το νέο άλμα στις τιμές η διαφορά σε σχέση με πέρυσι φτάνει το 40%. Είναι ενδεικτικό, ότι ένα φορτηγό για να πάει πέρυσι στην Κρήτη απαιτείτο δαπάνη 400 ευρώ, ενώ τώρα με τον επίναυλο καυσίμων χρειάζεται 600 ευρώ, απότοκο της εκτίναξης των τιμών στα ναυτιλιακά κι όχι μόνο καύσιμα.
Αυτή η εικόνα βέβαια επηρεάζει καταλυτικά το κόστος μεταφορών στα νησιά, όχι μόνο για τους επιβάτες, θέμα “καυτό” εν όψει διακοπών, αλλά και για τα αγαθά και την όλη παραγωγική αλυσίδα. Με τις τιμές στα ενεργειακά προϊόντα, και δη τα καύσιμα κίνησης, διπλάσιες, σε σχέση με πέρυσι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι μεταφορείς κτλ αντιμετωπίζουν ένα τεράστιο πρόβλημα κοστολογίων αναζητώντας ισορροπία μεταξύ των αυξημένων λειτουργικών εξόδων και της ανάγκης στήριξης της ζήτησης Ωστόσο, για την οικονομική τους επιβίωση, όπως αναφέρουν, είναι μονόδρομος οι αυξήσεις, καθώς μάλιστα ήδη, στην περίπτωση της ακτοπλοΐας εκκρεμούν και οφειλές από τα υπεσχημένα από το κράτος (επιδοτήσεις δημόσιας υπηρεσίας κτλ). Μένει να φανεί βέβαια εάν θα υπάρξει και μια περαιτέρω κρατική στήριξη για τον νευραλγικό αυτό κλάδο.
Μείωση της κίνησης
Παρά, όμως, και τις αυξήσεις στα ναύλα και στα κόστη μεταφορών, η μείωση της κίνησης, όπως καταγράφεται στα στοιχεία π.χ. της ακτοπλοΐας σε σχέση με το 2019 την τρέχουσα περίοδο “αιχμής”, χτυπάει έντονα την οικονομική τους εικόνα και δοκιμάζει αντοχές.
Η εικόνα αυτή των μεταφορών στα νησιά, βέβαια, είναι η μια όψη του προβλήματος. Συνολικά, οι μεταφορές βρίσκονται “στο κόκκινο” επηρεάζοντας συνολικά την εικόνα των τιμών σε όλη την αλυσίδα παραγωγής, για αυτό άλλωστε και η κυβέρνηση, στο νέο πακέτο μέτρων διευρύνει την περίμετρο επιδοτήσεων, τόσο στο ντίζελ όσο και στη βενζίνη.
Πιέσεις στον πληθωρισμό
Στο μεταξύ, σε ε αεροπορικά εισιτήρια, οδικές μεταφορές, κάθε είδους, η κατάσταση είναι ανάλογη, με σημαντική άνοδο των τιμολογίων, κάτι που θα αποτυπωθεί και στα στοιχεία του πληθωρισμού για τον Ιούνιο, μετά και το 11,2% του Μαΐου.
Ειδικότερα, πάντως, παρά την όποια προσπάθεια, αλλά και τη σχετική αποκλιμάκωση για ένα διάστημα των τιμών στο ρεύμα αναμένεται και για τον Ιούνιο ανοδική κίνηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, λόγω τόσο των καυσίμων αλλά και του ”καλαθιού” της νοικοκυράς. Μια ματιά στο στατιστικό δελτίου του ΟΚΑΑ (https://www.okaa.gr/gr/nea-kai-anakoinoseis/statistika-deltia-timon/) για τα λαχανικά και τα κρέατα δείχνει ότι σε σχέση με πέρυσι οι επικρατούσες τιμές είναι ανεβασμένες, με βάση τις τιμοληψίες της 17ης Ιουνίου κατά 10 λεπτά περίπου σε πολλές κατηγορίες προϊόντων (αγγουράκια, κρεμμύδια, ραδίκια, βλλητα κτλ). Μόνη εξαίρεση οι ντομάτες.
Στα καύσιμα, παράλληλα, αυτήν την ώρα οι τιμές κινούνται π.χ. στην Αττική γύρω από το επίπεδο των 2,40 ευρώ το λίτρο στην αμόλυβδη, ενώ βέβαια σε καλοκαιρινούς προορισμούς, ειδικά νησιωτικούς, οι τιμές είναι κατά τουλάχιστον 10 λεπτά πιο ψηλά.
Εκτίναξη κόστους παραγωγού
Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει καταγραφεί τεράστια αύξηση, της τάξης του 48,8%, στο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Απρίλιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2021, έναντι αύξησης 14,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2021 με το 2020.
Ο “εισαγόμενος” πληθωρισμός
Επίσης νέα μεγάλη αύξηση, της τάξης του 39,1%, σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία τον Απρίλιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2021, έναντι αύξησης 28,2% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών το 2021 με το 2020.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η νέα αύξηση στον λεγόμενο «εισαγόμενο πληθωρισμό» οφείλεται:
- Στην αύξηση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες εκτός ευρωζώνης κατά 56,8%, και
- Στην αύξηση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες ευρωζώνης κατά 8,3%.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 5% τον Απρίλιο 2022 σε σύγκριση με τον δείκτη του Μαρτίου 2022, έναντι αύξησης 1,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2021.
Καμπανάκι από τις ΜμΕ
Την εικόνα του ανοδικού σπιράλ στις τιμές καταγράφει εύγλωττα και η τελευταία εξαμηνιαία αποτύπωση οικονομικού κλίματος στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ.
Όπως αναφέρεται “η εμφάνιση του πληθωρισμού, που από τα μέσα του 2021 και μετά καλπάζει, κυρίως εξ αιτίας της υπέρμετρης αύξησης των τιμών ενέργειας που προκλήθηκε αρχικά λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης και προσφάτως λόγω των δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων, έχει δημιουργήσει νέες δυσκολίες, αβεβαιότητες και προκλήσεις.”
Παράλληλα σημειώνεται αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, μείωση της ζήτησης λόγω των ανατιμήσεων, επιβράδυνση της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας “που κινδυνεύει να εισέλθει σε μια περίοδο στασιμοπληθωρισμού”.
Η έρευνα, παράλληλα, υπογραμμίζει ότι όσον αφορά το πρώτο εξάμηνο του 2022, οι εκτιμήσεις παραπέμπουν “σε σημαντικά μεγάλη αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων που θα προχωρούσαν σε αύξηση των τιμών τους. Συγκεκριμένα, το 48,9% των επιχειρήσεων εκτιμούσαν ότι θα αυξήσουν τις τιμές τους, έναντι μόλις του 4,4% που δήλωσε ότι θα τις μειώσει και του 43,6% που δήλωσε πως θα τις διατηρήσει σταθερές.”
Η συγκυρία, όπως αναφέρουν οι συντάκτες της έκθεσης, “απαιτεί αποτελεσματικές παρεμβάσεις για τη συγκράτηση των τιμών, ιδίως εκείνων που σχετίζονται με το κόστος ενέργειας”, που αποτελεί άλλωστε και το μεγάλο πονοκέφαλο πλέον για κάθε τομέα της παραγωγικής διαδικασίας.
Πηγή: news247.gr