
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Με την εκδήλωση στην πόλη της Δράμας, τη Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου, κορυφώθηκαν οι εκδηλώσεις τιμής και μνήμης για τα θύματα της Βουλγαρικής θηριωδίας στην περιοχή τον Σεπτέμβριο του 1941.
Στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου τελέστηκε Θεία Λειτουργία και Μνημόσυνο, ενώ η ομιλία για το ιστορικό της ημέρας έγινε από τον Δ/ντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, κ. Αθανάσιο Διαλεκτόπουλο. Ακολούθησε η εν πομπή μετάβαση στο Μνημείο των Σφαγιασθέντων, στη συμβολή των οδών Εθνικής Αμύνης και 28ης Οκτωβρίου.

Στο Μνημείο των Σφαγιασθέντων τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση και ακολούθησε κατάθεση στεφάνων, τήρηση ενός λεπτού σιγής και ανάκρουση του Εθνικού Ύμνου. Ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης παρέστη ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης, κ. Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, ενώ ακόμη παρευρέθηκαν οι Βουλευτές του Νομού Δράμας κ. Θεόφιλος Ξανθόπουλος και κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Μιχάλης Μουρεβτίδης, ο Δήμαρχος Δράμας κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, Αντιδήμαρχοι, Περιφερειακοί και Δημοτικοί Σύμβουλοι, εκπρόσωποι του στρατού και των σωμάτων ασφαλείας, εκπρόσωποι φορέων και πολιτιστικών συλλόγων, μαθητές από την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και πολίτες.

Τα μηνύματα για την ημέρα
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της τελετής, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος ανέφερε: «Χρόνια πολλά για την ημέρα. Να θυμόμαστε πάντοτε τις επιβουλές των γειτόνων μας που δυστυχώς θέλησαν την Ελληνική γη να την υποδουλώσουν, αλλά ο λαός μας αντιστάθηκε και στη Δράμα και στην αρύτερη περιοχή και αλλαχού στη Μακεδονία. Να θυμόμαστε πάντοτε τις θυσία και την προφορά τους».

Ο Υφυπουργός κ. Γκιουλέκας σημείωσε: «Η μνήμη πρέπει να διατηρείται ζωντανή και πρέπει να ξέρουν οι νεότερες γενιές τι έγινε κάποτε, για να αγωνιστούν να μη ξαναγίνουν ποτέ τέτοιες θηριωδίες όχι στην πατρίδα μας, οπουδήποτε. Και επειδή ζούμε σε μια ταραγμένη περιοχή και εστίες αναταραχής υπάρχουν γύρω μας, μπορεί κανείς να αντιληφθεί πολύ καλύτερα σήμερα, πόσο σημαντικό είναι η Ελλάδα να προβάλλει ως μια νησίδα ασφάλειας και σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή. Κλίνουμε το γόνυ μας στα θύματα της Βουλγαρικής θηριωδίας του 1941 και τους λέμε ότι δεν τους ξεχνάμε, γιατί με το αίμα τους πότισαν το δέντρο της Ελληνικής λευτεριάς».

Ο Βουλευτής κ. Ξανθόπουλος επεσήμανε: «Τιμήσαμε τη μνήμη των σφαγιασθέντων προγόνων μας. Εξεγέρθηκαν απέναντι στη Βουλγαρική κατοχή, την τρίτη σε ένα διάστημα περίπου 30 ετών. Μια κατοχή που ουσιαστικά είχε στοιχεία εθνοκάθαρσης και μια κατοχή που είχε στοιχεία αλλαγής του γηγενούς πληθυσμού. Το γεγονός ότι οι Δραμινοί εξεγέρθηκαν και οι σφαγές οι αθρόες που ακολούθησαν, δημιούργησαν ένα ρήγμα ανάμεσα στους υπόδουλους Έλληνες και τα στρατεύματα κατοχής. Με αυτόν τον τρόπο διατηρήθηκε άσβεστο το πνεύμα του αγώνα. Με αυτόν τον τρόπο οι μαχητές του Αλβανικού Έπους, οι μαχητές των Οχυρών μετατράπηκαν σε μαχητές της Εθνικής Αντίστασης και μετά από λίγο καιρό ήρθε η Ελευθερία. Δεν ξεχνούμε, τιμούμε και πορευόμαστε στα βήματα αυτών που με το αίμα τους όρισαν το μέτρο του ανθρώπου, το μέτρο της λευτεριάς. Αθάνατοι».
Ο Βουλευτής κ. Κυριαζίδης δήλωσε: «Δράμα, ήμερα μνήμης, ημέρα όμως και χρέους ημών των απογόνων των προγόνων μας που αφιέρωσαν τη ζωή τους για να ζούμε εμείς ελεύθεροι σήμερα. Η Δράμα παγκοσμίως έχει αυτή την αναγνώριση αυτών των θυσιών, της σκληρής κατοχής από τη γείτονα φίλη χώρα πλέον, από την οποία περιμένουμε και αναμένουμε μια συγγνώμη για αυτό το ειλικρινά αποδεκτό και από πλευράς εκκλησίας της Βουλγαρίας ότι πράγματι ήταν μια δυστυχής στιγμή και για τη Βουλγαρία, αλλά περισσότερο για εμάς που χάθηκαν ανθρώπινες ζωές για την ελευθερία μας. Να είναι καλά το χώμα που τους σκεπάζει, καλή δύναμη σε όλους μας και καλό μυαλό και να μην ξεχνούμε».
Ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Μουρβετίδης υπογράμμισε: «Ακόμη μια μεγάλη ημέρα ιστορικής μνήμης και τιμής για τους αδικοχαμένους συμπατριώτες μας που εκτελέστηκαν και σφαγιάστηκαν αδίκως από τους Βουλγάρους. Ο Θεός να αναπαύει τις ψυχές τους. Αιωνία τους η μνήμη».
Ο Δήμαρχος κ. Παπαδόπουλος είπε: «Ολοκληρώνονται οι ημέρες μνήμης και τιμής στους νεκρούς μας. Μετά από την παρουσία μας σε πέντε κοινότητες του Δήμου μας, βρισκόμαστε στο κέντρο της πόλης, στο κεντρικό μνημείο, όπου αποδώσαμε φόρο τιμής σε όλους αυτούς που σφαγιάστηκαν, θυσιάστηκαν, για να είμαστε σήμερα εμείς στην ελεύθερη Δράμα. Χρόνια πολλά. Τιμή και δόξα στους νεκρούς μας».

